Saako "sossun täti" painostaa aborttiin?

daa
Alkuperäinen kirjoittaja sosssu myös:
Alkuperäinen kirjoittaja maikku:
Alkuperäinen kirjoittaja bla:
Kyseinen täti on varmasti koulutukseltaan sosinomi (AMK). Yliopistosta valmistunut sosiaalityöntekijä tietäisi, kuinka epäeettistä painostus on - vaikka hän harjoittaakin julkista kontrollitehtävää, on sinulla pääsääntöisesti oikeus itsemääräämiseen.
No tää nyt täyttä p´skaa
Siis tämä amk-yliopisto -vertailu

Njoo. Olen hankkinut sekä sosionomi että YTM:n koulutuksen (pääaine sosiaalityö), eikä ammattietiikka tupsahtanut päähäni vasta yliopistossa. Erikoista pätemistä kuvitella, että kaikki sosionomit ovat ammattitaidottomia ja eettisesti epäilyttäviä. Mut toivottavasti tuli hyvä mieli kun sai kertoa tällaisia "totuuksia." :D


ja minä kun oon aina ollut siinä käsityksessä ettei nämä sosionomit ole päteviä sosiaalityöntekijöiksi vaan pitää juuri olla tuo yliopisto

 
daa
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva sossun täti:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Keittistä komppaan, minäkin tulkitsin ap:n jutun siten että halusi keskustella jatkaako vai keskeyttääkö raskauden ja sosiaalitt kertoi oman näkökantansa asiaan. Ap ei ollut tähän tyytyväinen ja siksi koki että painostetaan. Ja vielä ei ne sossut kenellekkään randomina soittele oli raskaana tai ei. Hieman tuoksahtaa juttu.
Paikassa, josta olen saanut keskustelu apua, on puhuttu sekä abortista että raskauden jatkamisesta. Keskusteluista on ollut apua, ja olen kallistumassa vauvan pitämiseen.

"Sossun täti" on siis saanut tiedon minun olostani ja ajatuksistani. En ymmärrä, miksi täytyy ihmisen olo pahentaa soittamalla tuollainen saarnaus puhelu abortin puolesta. "Sossun täti" ei missään vaiheessa puhunut asiasta siltä kannalta, että pitäisin lapsen. Kun itse väliin sain sanottua, mitä olen suunnitellut sen varalle, että pidänkin lapsen, "sossun täti" lyttäsi kaiken ihme kommenteillaan. Hän sanoi minulle, että EN voi opiskella ollenkaan, jos pidän lapsen. Minun mielestäni raskaus ja vauvan saaminen on korkeakouluissa aivan hyväksyttävä syy pitää taukoa opiskeluista.

"Sossun täti" saa toki olla mitä mieltä tahansa, mutta saako hän käyttäytyä tällä tavoin? En ole lainkaan tyytyväinen hänen käytökseen.
Keittiönoita ja toinen sossun täti ovat oikeassa tässä. Ap:n elämässä on jotain muutakin mätää kuin mitä hän tähän avautuu.

Näiden juttujen perusteella kukaan ei muuten usko, että opiskelisit korkeakoulussa, joten rajaa vähän juttujasi jos haluat olla edes jotenkin uskottava.
Minun elämässä täytyy todellakin olla jotain MÄTÄÄ, kun en ees itsekään sitä tiedosta. Huh huh. Sinä "tuleva sossun täti" olet todellakin oikealla alalla.


Minä en ottais näitä täällä pyöriviä "sossun tätejä" kovin tosissani...
 
daa
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva sossun täti:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Keittistä komppaan, minäkin tulkitsin ap:n jutun siten että halusi keskustella jatkaako vai keskeyttääkö raskauden ja sosiaalitt kertoi oman näkökantansa asiaan. Ap ei ollut tähän tyytyväinen ja siksi koki että painostetaan. Ja vielä ei ne sossut kenellekkään randomina soittele oli raskaana tai ei. Hieman tuoksahtaa juttu.
Paikassa, josta olen saanut keskustelu apua, on puhuttu sekä abortista että raskauden jatkamisesta. Keskusteluista on ollut apua, ja olen kallistumassa vauvan pitämiseen.

"Sossun täti" on siis saanut tiedon minun olostani ja ajatuksistani. En ymmärrä, miksi täytyy ihmisen olo pahentaa soittamalla tuollainen saarnaus puhelu abortin puolesta. "Sossun täti" ei missään vaiheessa puhunut asiasta siltä kannalta, että pitäisin lapsen. Kun itse väliin sain sanottua, mitä olen suunnitellut sen varalle, että pidänkin lapsen, "sossun täti" lyttäsi kaiken ihme kommenteillaan. Hän sanoi minulle, että EN voi opiskella ollenkaan, jos pidän lapsen. Minun mielestäni raskaus ja vauvan saaminen on korkeakouluissa aivan hyväksyttävä syy pitää taukoa opiskeluista.

"Sossun täti" saa toki olla mitä mieltä tahansa, mutta saako hän käyttäytyä tällä tavoin? En ole lainkaan tyytyväinen hänen käytökseen.
Keittiönoita ja toinen sossun täti ovat oikeassa tässä. Ap:n elämässä on jotain muutakin mätää kuin mitä hän tähän avautuu.

Näiden juttujen perusteella kukaan ei muuten usko, että opiskelisit korkeakoulussa, joten rajaa vähän juttujasi jos haluat olla edes jotenkin uskottava.

TULEVA SOSSUN TÄTI: sinul on vielä opinnot kesken joten opettele tässä vaiheessa se kaikkein tärkein KUUNTELE ASIAKASTA!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaiutin:
Minä näkisin tässä tilanteessa, että viranhaltijalla (lastensuojelu? Tuskin mikään toimeentulotuen etuuskäsittelijä...?) on ollut painavat syyt olettaa (ehkäpä perheenne historia, asiakkuudenaikaiset lastensuojelu -tms. toimet) että sinun ja perheesi jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta ei olisi järkevää tehdä nyt lapsia tilanteeseen, jossa olette. Laki velvoittaa näitä viranhaltijoita ottamaan esille parhaan tietonsa mukaisesti kaikki ne asiat, jotka vaikuttavat ko. perheeseen joko suoraan tai välillisesti sekä kertomaan olemassaolevista mahdollisuuksista. Juuri näin tämä henkilö on kirjoituksesi perusteella toiminut. Realiteetti on sekin, että lastensuojelun asiakkaina olevat perheet eivät saa aina vain hyviä uutisia, vaan joutuvat läpikäymään paljon sellaisia asioita, jotka tuntuvat loukkaavilta, epäoikeudenmukaisilta ja kohtuuttomilta kestää. Kuitenkin on hyvä muistaa, että sosiaalityöntekijän motiivina ei ole saada sinulle ja perheellesi pahaa mieltä, vaan pyrkiä toimimaan myös tilastojen valossa ennaltaehkäisevästi.

Lisään vielä, että mikäli teihin ei ole kohdistunut lastensuojeluilmoituksia eikä muita muita sosiaalitoimen interventioihin johtaneita toimia, voit olla varma, että tällaisina aikoina, jolloin kaikkea karsitaan ja supistetaan, kukaan ei ala teitä huvikseen kyttäämään ihan pirullisuuttaan. Jokin syy on oltava, jos he toimiin ryhtyvät -ja usein vasta liian myöhään resurssipulan vuoksi. Eli olen siksikin taipuvainen ajattelemaan, että et ole kertonut rehellisesti sitä syytä, joka tämän parjaamasi sossuntädin on sinulle saanut soittamaan. Olet itse kertonut mm. raskaudestasi, ja itse myöskin erpäröinyt sitä, haluatko pitää lapsen vai et.
Toistan vielä itseäni mutta siis, yhden ainoan kerran olen sossun kanssa asioinut, ja sekin kerta todettiin turhaksi. Meidän perhe ei siis ole ollut mikään sossun asiakas. Meidän perheellä ei ole ollut mitään ongelmia, eli perheemme historiassa ei ole mitään erikoista. "Sossun täti" ei kertonut mitään painavia syitä, miksi minun tulisi tehdä abortti. Tai jos mielestäsi painavia syitä ovat ne, että esikoinen saa vähemmän huomiota ja opinnot keskeytyy. Tosin "sossun täti" sanoi, että minun opiskeluni ovat kokonaan ohi, jos saan lapsen. Itse koen, että pidän niistä vähän aikaa taukoa. Kumpi lienee tässä oikeassa...

Ainut ongelma, mikä tässä nyt on ollut, on se, että olen tarvinnut keskustelu apua. Sitä olen nyt saanut ja olen pitämässä lapsen. Paikka, mistä sain keskustelu apua, ilmoittaa sossuun käynneistä ja kertoo, miksi on käyty. Se on heillä käytäntö, oli asiakas kuka tahansa. En koskaan voinut kuvitella, että "sossun täti" voi ja saa käyttäytyä noin, miten hän käyttäytyi.
 
niin...
Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Alkuperäinen kirjoittaja sosssu myös:
Alkuperäinen kirjoittaja maikku:
Alkuperäinen kirjoittaja bla:
Kyseinen täti on varmasti koulutukseltaan sosinomi (AMK). Yliopistosta valmistunut sosiaalityöntekijä tietäisi, kuinka epäeettistä painostus on - vaikka hän harjoittaakin julkista kontrollitehtävää, on sinulla pääsääntöisesti oikeus itsemääräämiseen.
No tää nyt täyttä p´skaa
Siis tämä amk-yliopisto -vertailu

Njoo. Olen hankkinut sekä sosionomi että YTM:n koulutuksen (pääaine sosiaalityö), eikä ammattietiikka tupsahtanut päähäni vasta yliopistossa. Erikoista pätemistä kuvitella, että kaikki sosionomit ovat ammattitaidottomia ja eettisesti epäilyttäviä. Mut toivottavasti tuli hyvä mieli kun sai kertoa tällaisia "totuuksia." :D


ja minä kun oon aina ollut siinä käsityksessä ettei nämä sosionomit ole päteviä sosiaalityöntekijöiksi vaan pitää juuri olla tuo yliopisto
Eivät ole päteviä, mutta se ei tarkoita että olisivat automaattisesti epäeettisesti toimivia palikoita. Itse toimin sossun tehtävsissä vasta pätevöidyttyäni, mutta ihan samalla tavalla aiemmissa "alempitasoisissa" tehtävissä piti olla tietoinen asiakkaan oikeuksista ja eettisistä toimintatavaoista.
 
sossu
Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva sossun täti:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Keittistä komppaan, minäkin tulkitsin ap:n jutun siten että halusi keskustella jatkaako vai keskeyttääkö raskauden ja sosiaalitt kertoi oman näkökantansa asiaan. Ap ei ollut tähän tyytyväinen ja siksi koki että painostetaan. Ja vielä ei ne sossut kenellekkään randomina soittele oli raskaana tai ei. Hieman tuoksahtaa juttu.
Paikassa, josta olen saanut keskustelu apua, on puhuttu sekä abortista että raskauden jatkamisesta. Keskusteluista on ollut apua, ja olen kallistumassa vauvan pitämiseen.

"Sossun täti" on siis saanut tiedon minun olostani ja ajatuksistani. En ymmärrä, miksi täytyy ihmisen olo pahentaa soittamalla tuollainen saarnaus puhelu abortin puolesta. "Sossun täti" ei missään vaiheessa puhunut asiasta siltä kannalta, että pitäisin lapsen. Kun itse väliin sain sanottua, mitä olen suunnitellut sen varalle, että pidänkin lapsen, "sossun täti" lyttäsi kaiken ihme kommenteillaan. Hän sanoi minulle, että EN voi opiskella ollenkaan, jos pidän lapsen. Minun mielestäni raskaus ja vauvan saaminen on korkeakouluissa aivan hyväksyttävä syy pitää taukoa opiskeluista.

"Sossun täti" saa toki olla mitä mieltä tahansa, mutta saako hän käyttäytyä tällä tavoin? En ole lainkaan tyytyväinen hänen käytökseen.
Keittiönoita ja toinen sossun täti ovat oikeassa tässä. Ap:n elämässä on jotain muutakin mätää kuin mitä hän tähän avautuu.

Näiden juttujen perusteella kukaan ei muuten usko, että opiskelisit korkeakoulussa, joten rajaa vähän juttujasi jos haluat olla edes jotenkin uskottava.
Minun elämässä täytyy todellakin olla jotain MÄTÄÄ, kun en ees itsekään sitä tiedosta. Huh huh. Sinä "tuleva sossun täti" olet todellakin oikealla alalla.


Minä en ottais näitä täällä pyöriviä "sossun tätejä" kovin tosissani...
Juu, kannattaa ottaa ennemmin tosissaan kaikki "sossu varasti lapseni kateuttaan" (ei tosin tässä ketjussa esiintynyt heitto)- jutut ja uskoa mitä ihmellisimpiä satuja milloin minkäkin viranomaisen toiminnasta. :D Lääkärien, sossujen ja monien muiden tahojen toimintaa säätelee laki, joten jos joku kertoo asian x niin finlexistä voi aika helposti tarkistaa onko se totta. Jos kokee tulleensä väärin kohdelluksi, sitä suurempi syy on ottaa selville, miten asioiden tulee lain mukaan olla. Lähdekritiikkiä voi ja on hyvä käyttää, jokainen voi käydä tarkistamassa minun väitteideni totuudenmukaisuuden uudesta lastensuojelulaista vaikka heti jos ei usko.

Ai niin, mutta se onkin paljon mukavampaa uskoa kenen tahansa kertomia juttuja, joita ei varmasti voi tarkistaa.


 
v
Kuulkaas nyt, vaikka olisi millainen tilanne, niin keneltäkään viranomaiselta ei ole asiallista käytöstä SUOSITELLA aborttia, paitsi niin että "suosittelen että teet oman tahtosi mukaan". Asiasta voi keskustella syvällisestikin, asiakkaan voimavaroista, omista ajatuksista ja elämäntilanteesta, mutta yhdelläkään sanalla ei saa sanoa tulisiko asiakkaan tehdä abortti vai ei.

Sitä en tiedä, onko ap:lle sossu tällaista sanonut, vai onko ap vain kuunnellut "kuin piru raamattua" you know, sitäkin sattuu. Vaikeita asioita.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Kuulkaas nyt, vaikka olisi millainen tilanne, niin keneltäkään viranomaiselta ei ole asiallista käytöstä SUOSITELLA aborttia, paitsi niin että "suosittelen että teet oman tahtosi mukaan". Asiasta voi keskustella syvällisestikin, asiakkaan voimavaroista, omista ajatuksista ja elämäntilanteesta, mutta yhdelläkään sanalla ei saa sanoa tulisiko asiakkaan tehdä abortti vai ei.

Sitä en tiedä, onko ap:lle sossu tällaista sanonut, vai onko ap vain kuunnellut "kuin piru raamattua" you know, sitäkin sattuu. Vaikeita asioita.
Lisäys, lääkäri voi kyllä suositella aborttia jos äidin terveys tai henki on vaarassa.
 
huoh
Miksi nämä jutut käännetään aina ap:ta vastaan? Minusta ap:n tarina on hyvinkin uskottava ja mahdollinen. Hän on ollut neuvolan kautta yhteydessä ja pyytänyt apua, jolloin tieto on myös mennyt sossun puolelle. Nyt sitten joku vähemmän fiksu tätinen sieltä sattui soittelemaan perään. Jos sieltä olisi soittanut joku oikeasti ystävällinen ja ammattitaitoinen ihminen, ap ja täti olisivat vain keskustelleen ap:n mieltä painavista asioista ilman painostusta kumpaankaan suuntaan ja kyseisessä soitossa ei olisi ollut mitään ihmeteltävää. Kuitenkin joskus tässä epätäydellisessä maailmassa myöskään se sossun täti ei ole täydellinen, vaan ihan samanlainen ihminen kuin me muutkin ja saattaa tehdä virhearviointeja sekä olla vaikka suorastaan ilkeä.

Itse kun 17-vuotiaana menin epätoivottua raskautta itkemään lääkärille, niin tämä ihan tosissaan piti puheen "jos on tarpeeksi kypäs harrastamaan seksiä niin on tarpeeksi kypsä käyttämään ehkäisyä". Niinkuin tuo saarna olisi muuttanut tilannetta jotenkin, auttanut minua tai liittynyt yhtään mihinkään. Onneksi pääsin sitten asioimaan hoitajan kanssa, joka ymmärsi olla vittuilematta panikoivalle teinille ja asioista keskusteltiin rauhallisesti ja järkevästi. Vaikka kaipa tämäkin on legendaa kun eihän lääkärit voi käyttäytyä töykeästi. Tai ehkäpä minä olinkin joku narkkari ja rikollinen enkä vain kerro sitä kun eihän muuten lääkäri olisi voinut nähdä vaivaa olla töykeä minulle...

Ap:lle tsemppiä ja onnittelut tulevasta vauvasta. Sossun täti oli asiaton, mutta älä anna asian painaa mieltäsi. Tee neuvolassa selväksi että haluat pitää lapsen ja toivottavasti tämä asia sitten jää siihen.
 
Voi olla mahdollista
Ottamatta sen kummemmin tähän yksittäistapaukseen kantaa, täytyy todeta osan ihmisistä olevan pelottavankin auktoriteettiuskoisia. Sosiaalivirkailijatkin ovat erehtyväisiä ihmisiä virheineen ja ennakkoluuloineen. Myös he voivat tehdä vääriä päätöksiä ja päästää törkeyksiä suustaan.

Läheiseni tapauksessa esiintyi aikanaan aikamoista sähläystä, sosiaalivirkailija ylitti valtuutensa, valehteli eikä noteerannut lasten puheita kotiväkivallasta. Lienikö sitten syynä se, että kyseessä oli äiti :-/
 

Yhteistyössä