Saako "sossun täti" painostaa aborttiin?

Siinäpä se kysymys tulikin.

Olin aivan järkyttynyt, kun kuuntelin puhelimessa tämän "sossun tädin" saarnaa siitä, kuinka en voi pitää lasta. Kertaakaan tämä "sossun täti" ei sanonut, että mene ja tee se abortti, mutta teki oikein selväksi, että minun ei pitäisi tätä lasta pitää. Kun en puhelun aikana osannut sanoa hänelle mitä nyt teen, hän varasi minulle sossuun ajan ja sanoi, että ottaa meidän perheen nyt tarkempaan tarkkailuun. Tällä "sossun tädillä" oli hyvin erikoisia argumentteja abortin puolesta. Hänen mielestään en voi saada lasta, koska esikoiseni saisi silloin vähemmän huomiota minulta. En myöskään voi saada lasta, koska opintoni keskeytyisivät. Olin aivan ihmeissäni!

Lisäyksenä viellä, että kun "sossun täti" soitti minulle, olin leikkimässä esikoiseni kanssa. Jossain vaiheessa esikoinen kaatui lattialle ja iski päänsä, mistä seurasi kamala huuto. Ja mitä tapahtui puhelimen toisessä päässä: "sossun täti" jatkoi saarnaansa korottamalla itsekin ääntään!

Miltä teistä tämän "sossun tädin" käytös kuulostaa?
 
Ei kai painostaa saa, mutta mielipiteensä voi kertoa jos on sitä mieltä että ko. henkilön ei olisi hyvä enempää lapsia saada vaikkapa lastensuojelullisista syistä.

Näin ajattelen, lainkaan ap:n tapausta tuntematta.
 
Non compos mentis
Miksi hän soitti teille? Oletko varma, ettei ollut joku mielenvikainen? Kai välipäivinä sossuilla muutakin kiireellistä tekemistä kuin soitella randomnumeroihin?
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ei kai painostaa saa, mutta mielipiteensä voi kertoa jos on sitä mieltä että ko. henkilön ei olisi hyvä enempää lapsia saada vaikkapa lastensuojelullisista syistä.

Näin ajattelen, lainkaan ap:n tapausta tuntematta.
ei niillä ole mitään oikeutta tuollaisia puhua! tottakai se on aborttiin painostanut koska ei halua valtiolle lisää elätelläviä. mulle sossun akka sanoi kun menin e pilleri maksusitomusta hakemaan että hyvä ei tulee lisää elätettäviä meille. :O
 
Olen kerran joutunut asioimaan tämän "sossun tädin" kanssa ja silloinkin todettiin, ettei aihetta olisi ollut.
Nyt olen neuvolassa sanonut, että olen paininut tämän raskauden ja mahdollisen raskauden keskeyttämis asian kanssa niin paljon, että tarvitsen jotain keskustelu apua. Ja sitä apua olen myös saanut. Ja tätä kautta sossuun on mennyt tieto meidän perheen tilanteesta. Tai siis tästä minun tilanteesta.
 
a
Kerro huviksesi tuosta puhelusta neuvolassa ja sano että ainakaan tälle tädille asioistasi ei enää saa luovuttaa mitään tietoja. Virkamiehen käytös on suoranaisen asiatonta ja siitä voisi halutessaan tehdä kyselyn myös oikeusasiamiehelle.
 
ei noin
Missään olosuhteissa ei saa painostaa, ei vaikka asiakas olisi alaikäinen. Vaihtoehdoista voi kertoa, mutta asiakas päättää. Sossu ei voi estää ketään hankkimasta lapsia, vaikka edelliset olisi otettu huostaan esim. vanhempien raa'an väkivallan vuoksi. Näin sanoo laki, jota on pakko noudattaa.

Sinuna valittaisin tyypin esimiehelle.

T. sossu (yliopistosta valmistunut)
 
Keittiönoita
Kun luin ajatuksen kanssa kirjoituksesi, niin kuullostaa ihan järkevältä. Olet itse tehnyt selväksi, ettet ole varma, haluatko koko lasta ja että kaipaat keskusteluapua asiaan. Niissä keskusteluissa on varmaan käynyt ilmi asioita, joista kuuntelijasi on ollut virkansa puolesta velvollinen ilmoittamaan lastensuojeluviranomaisille. Tämä "sossun täti" lienee joku lastensuojelutäti? Kerroit, että sossun täti ei ole suoranaisesti kehoittanut aborttiin. Kuinka väärässä se sossun täti sitten on sen suhteen, että pystyisit huolehtimaan sekä uudesta lapsesta että aiemmista lapsistasi?

Mä en tulkitsisi - kirjoituksesi perusteella - tuota minään painostuksena vaan virkamiehen tapana koittaa saada sut itse ajattelemaan asioita omien voimavarojesi sekä jo olemassa olevien lastesi parhaaksi.
 
:(
Minulle sossun täti sanoi 10 vuotta sitten, että on olemassa abortti ja jos en sitä halua niin voinhan sitten antaa vauvan adoptioon.
Olin tosi järkyttynyt. Olin siis juuri kertonut toimeentulotukivirkailijalle meille iloisesta uutisesta.

Vaihdoin sosiaalityöntekijää siltä istumalta ja tein valituksen esimiehelleen.
 
vieras
Tekee nähdäkseni työtään ja kertoo vaihtoehdoista. Luulenpa, että aloituksessa ei ole kerrottu kaikkia puhelun taustalla olevia asioita. Siksi taas ei kannata kovin ärhäkästi syyttää sossutätiä.
 

Yhteistyössä