Saako "sossun täti" painostaa aborttiin?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekee nähdäkseni työtään ja kertoo vaihtoehdoista. Luulenpa, että aloituksessa ei ole kerrottu kaikkia puhelun taustalla olevia asioita. Siksi taas ei kannata kovin ärhäkästi syyttää sossutätiä.
Samalla tavalla itsekin ap:n kirjoitukset tulkitsin.

 
itsenäinen aikuinen
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Siinäpä se kysymys tulikin.

Olin aivan järkyttynyt, kun kuuntelin puhelimessa tämän "sossun tädin" saarnaa siitä, kuinka en voi pitää lasta. Kertaakaan tämä "sossun täti" ei sanonut, että mene ja tee se abortti, mutta teki oikein selväksi, että minun ei pitäisi tätä lasta pitää. Kun en puhelun aikana osannut sanoa hänelle mitä nyt teen, hän varasi minulle sossuun ajan ja sanoi, että ottaa meidän perheen nyt tarkempaan tarkkailuun. Tällä "sossun tädillä" oli hyvin erikoisia argumentteja abortin puolesta. Hänen mielestään en voi saada lasta, koska esikoiseni saisi silloin vähemmän huomiota minulta. En myöskään voi saada lasta, koska opintoni keskeytyisivät. Olin aivan ihmeissäni!

Lisäyksenä viellä, että kun "sossun täti" soitti minulle, olin leikkimässä esikoiseni kanssa. Jossain vaiheessa esikoinen kaatui lattialle ja iski päänsä, mistä seurasi kamala huuto. Ja mitä tapahtui puhelimen toisessä päässä: "sossun täti" jatkoi saarnaansa korottamalla itsekin ääntään!

Miltä teistä tämän "sossun tädin" käytös kuulostaa?

Parempi kun järjestää elämänsä niin ettei tartte soskussa käydä. Omat rahat omat päätökset aikuisilla ihmisillä.
Soskun asiakas on aina tarkkailun ja kontrolloinnin alaisena.
 
vieras
Miksi sossuntäti on sinuun yhteydessä? On tainnut olla jotain ongelmia aiemmin. Jospa sossuntädin mielestä juuri ja juuri pärjäätte yhden lapsen kanssa ja jos lapsia olisi enemmän pitäisi ottaa joku lapsista jopa huostaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kun luin ajatuksen kanssa kirjoituksesi, niin kuullostaa ihan järkevältä. Olet itse tehnyt selväksi, ettet ole varma, haluatko koko lasta ja että kaipaat keskusteluapua asiaan. Niissä keskusteluissa on varmaan käynyt ilmi asioita, joista kuuntelijasi on ollut virkansa puolesta velvollinen ilmoittamaan lastensuojeluviranomaisille. Tämä "sossun täti" lienee joku lastensuojelutäti? Kerroit, että sossun täti ei ole suoranaisesti kehoittanut aborttiin. Kuinka väärässä se sossun täti sitten on sen suhteen, että pystyisit huolehtimaan sekä uudesta lapsesta että aiemmista lapsistasi?

Mä en tulkitsisi - kirjoituksesi perusteella - tuota minään painostuksena vaan virkamiehen tapana koittaa saada sut itse ajattelemaan asioita omien voimavarojesi sekä jo olemassa olevien lastesi parhaaksi.
ihan samoilla linjoilla.
 
maissihiiri
Vähän nyt haiskahtaa tää juttu. Eiköhän sillä neuvolantädillä ole ollut ihan oikea syy siihen että on ottanut sossuun yhteyttä? Oliko susta tehty ls-ilmoitus? Ja eihän se sossu ollut varsinaisesti käskenyt aborttia tekemään, päätäkö sen pitäis vaan silitellä jos asiat on jo muutenkin rempallaan.
 
Kyllä tämä "sossun täti" ihan fiksujakin jutteli. Kyseli juuri, että jaksaisinko kahden lapsen kanssa yksin. Ja sitä olen paljon miettinyt. Järkytyin lähinnä hänen tavasta esittää asioita. Missään vaiheessa hän ei esittänyt asioita siltä kannalta, että pidän lapsen. Kuitenkin se ajatus itselläni on ollut vahvempi. Minulla ei kumminkaan ole mitään isoja ongelmia, minkä takia en voisi vauvaa saada. Ja "sossun tädinkin" perusteet abortille oli, että esikoinen saa vähemmän huomiota ja opiskeluni loppuu. Ja se hänen "huutaminen" puhelimeenkin...huoh.
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Kyllä tämä "sossun täti" ihan fiksujakin jutteli. Kyseli juuri, että jaksaisinko kahden lapsen kanssa yksin. Ja sitä olen paljon miettinyt. Järkytyin lähinnä hänen tavasta esittää asioita. Missään vaiheessa hän ei esittänyt asioita siltä kannalta, että pidän lapsen. Kuitenkin se ajatus itselläni on ollut vahvempi. Minulla ei kumminkaan ole mitään isoja ongelmia, minkä takia en voisi vauvaa saada. Ja "sossun tädinkin" perusteet abortille oli, että esikoinen saa vähemmän huomiota ja opiskeluni loppuu. Ja se hänen "huutaminen" puhelimeenkin...huoh.

No kyllähän tässä jotain on... ei minunkaan keskusteluavuista ole koskaan sossuun tms. ilmoitettu. Saatika kerrottu ilman lupaa mitä keskustellut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sossuntäti on sinuun yhteydessä? On tainnut olla jotain ongelmia aiemmin. Jospa sossuntädin mielestä juuri ja juuri pärjäätte yhden lapsen kanssa ja jos lapsia olisi enemmän pitäisi ottaa joku lapsista jopa huostaan.
Kerran aiemmin, monta kuukautta sitten, on käyty tämän "sossun tädin" juttusilla. Siellä todettiin, että mitään syytä koko tapaamiselle ei todellisuudessa ollut. Silloin entinen avopuolisoni teki lastensuojeluilmoituksen, koska epäili, että laiminlyön lapseni hoitoa. Jopa tämä entinen avopuoliso myönti myöhemmin, että teki ls-ilmoituksen, koska halusi hankaloittaa elämääni ja oli katkera erosta.
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sossuntäti on sinuun yhteydessä? On tainnut olla jotain ongelmia aiemmin. Jospa sossuntädin mielestä juuri ja juuri pärjäätte yhden lapsen kanssa ja jos lapsia olisi enemmän pitäisi ottaa joku lapsista jopa huostaan.
Kerran aiemmin, monta kuukautta sitten, on käyty tämän "sossun tädin" juttusilla. Siellä todettiin, että mitään syytä koko tapaamiselle ei todellisuudessa ollut. Silloin entinen avopuolisoni teki lastensuojeluilmoituksen, koska epäili, että laiminlyön lapseni hoitoa. Jopa tämä entinen avopuoliso myönti myöhemmin, että teki ls-ilmoituksen, koska halusi hankaloittaa elämääni ja oli katkera erosta.
Nii no miksi sitten NYT edelleen sossu soittelee????
Ja mistä edes tietää raskaus ym. asiat, kun NIITÄ EI KERROTA ILMAN LUPAASI sossuun, ellei sitten sinulla ole vakavia, hyvin hyvin vakavia ongelmia...
 
Rukoilijasirkka
Ei siinä paljoa ole järkeä, että huutaa puhelimessa, jos toisessa päässä lapsi kopauttaa itsensä. Siinä vaiheessa lasta pitäis auttaa, mutta puhelimessa huutaminen sille, kuka on lähellä lasta, sitä auttaakseen, on tyhmin mahdollinen toimintamalli.
 
bla
Kyseinen täti on varmasti koulutukseltaan sosinomi (AMK). Yliopistosta valmistunut sosiaalityöntekijä tietäisi, kuinka epäeettistä painostus on - vaikka hän harjoittaakin julkista kontrollitehtävää, on sinulla pääsääntöisesti oikeus itsemääräämiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei siinä paljoa ole järkeä, että huutaa puhelimessa, jos toisessa päässä lapsi kopauttaa itsensä. Siinä vaiheessa lasta pitäis auttaa, mutta puhelimessa huutaminen sille, kuka on lähellä lasta, sitä auttaakseen, on tyhmin mahdollinen toimintamalli.
Kerroin "sossun tädille" monta kertaa puhelimessa, että olen lapsen kanssa kahden, että hiukan hankalaa on puhua samalla puhelimessa. Hän ei kommentoinut asiaa mitenkään. Kun lapsi kaatui, sanoin puhelimeenkin, että nyt lapsi kaatui ja pitää auttaa ja autoinkin. Lapsi huutaa ja "sossun täti" vaan jatkaa saarnaa kovemmalla äänellä. Teki mieli iskeä luuri korvaan hänelle monta kertaa, mutta en kehdannut.
 
himokas joulumuari
Sossun täti on ihan asiallinen.Miksi tehdä lisää lapsia kun nyt jo on sossun asiakas.
Kannattaa keskittyä hoitamaan opiskelunsa loppuun ja keskittyä huolehtimaan jo olemassaolevista
Asiasi ovat muutnkin retuperällä jos teitä pitää tarkemin tarkkailla.
 
f
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei siinä paljoa ole järkeä, että huutaa puhelimessa, jos toisessa päässä lapsi kopauttaa itsensä. Siinä vaiheessa lasta pitäis auttaa, mutta puhelimessa huutaminen sille, kuka on lähellä lasta, sitä auttaakseen, on tyhmin mahdollinen toimintamalli.
Kerroin "sossun tädille" monta kertaa puhelimessa, että olen lapsen kanssa kahden, että hiukan hankalaa on puhua samalla puhelimessa. Hän ei kommentoinut asiaa mitenkään. Kun lapsi kaatui, sanoin puhelimeenkin, että nyt lapsi kaatui ja pitää auttaa ja autoinkin. Lapsi huutaa ja "sossun täti" vaan jatkaa saarnaa kovemmalla äänellä. Teki mieli iskeä luuri korvaan hänelle monta kertaa, mutta en kehdannut.
on se kumma juttu, että sossutäti soittelee huvikseen, et edes ole asiakas ja vieläpä rikottu vaitioloa kertoilemalla raskaudestasi...
ihan ei mene läpi tällaisenään tämä juttu
 
Alkuperäinen kirjoittaja himokas joulumuari:
Sossun täti on ihan asiallinen.Miksi tehdä lisää lapsia kun nyt jo on sossun asiakas.
Kannattaa keskittyä hoitamaan opiskelunsa loppuun ja keskittyä huolehtimaan jo olemassaolevista
Asiasi ovat muutnkin retuperällä jos teitä pitää tarkemin tarkkailla.
Kerran on käyty sossussa, ja silloin todettiin, että turhan takia. En koe, että jos kerran on käynyt sossussa turhan takia, ei saisi enää lapsia tehdä.
Meillä ei ole asiat retuperällä, eikä meitä ole tarkkailtu. Nyt ymmärsin niin, että jos en tee kuten "sossun täti" haluaa, niin hän alkaa meitä tarkkailemaan enemmän. Jos olisin puhelun päätteeksi sanonut, että teen abortin, olisi "sossun täti" kai toivottanut vain hyvää päivän jatkoa.
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja himokas joulumuari:
Sossun täti on ihan asiallinen.Miksi tehdä lisää lapsia kun nyt jo on sossun asiakas.
Kannattaa keskittyä hoitamaan opiskelunsa loppuun ja keskittyä huolehtimaan jo olemassaolevista
Asiasi ovat muutnkin retuperällä jos teitä pitää tarkemin tarkkailla.
Kerran on käyty sossussa, ja silloin todettiin, että turhan takia. En koe, että jos kerran on käynyt sossussa turhan takia, ei saisi enää lapsia tehdä.
Meillä ei ole asiat retuperällä, eikä meitä ole tarkkailtu. Nyt ymmärsin niin, että jos en tee kuten "sossun täti" haluaa, niin hän alkaa meitä tarkkailemaan enemmän. Jos olisin puhelun päätteeksi sanonut, että teen abortin, olisi "sossun täti" kai toivottanut vain hyvää päivän jatkoa.
Edelleen:
-KUKAAN EI KERRO SOSSUUN RASKAUDESTASI ilman lupaasi ja outoa kertoa / soitella, kun et asiakas ole!
-Voidaan soittaa sossuun jos annat luvan, silloinkin oltava SYY
 
maikku
Alkuperäinen kirjoittaja bla:
Kyseinen täti on varmasti koulutukseltaan sosinomi (AMK). Yliopistosta valmistunut sosiaalityöntekijä tietäisi, kuinka epäeettistä painostus on - vaikka hän harjoittaakin julkista kontrollitehtävää, on sinulla pääsääntöisesti oikeus itsemääräämiseen.
No tää nyt täyttä p´skaa
Siis tämä amk-yliopisto -vertailu
 
Olen saanut keskustelu apua paikasta, josta on oltu yhteydessä sossuun. Kirjoitin tästä jo aiemmin.. Lupaa ei erikseen kysytty vaan kerrottiin, mikä on käytäntö. Tämä minulle ok. En osannut kuitenkaan odottaa tälläistä puhelua sieltä. Kyselin täällä, että mitä mieltä olette "sossun tädin" käytöksestä. Itse olin siis siitä järkyttynyt.
 
sossu
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja himokas joulumuari:
Sossun täti on ihan asiallinen.Miksi tehdä lisää lapsia kun nyt jo on sossun asiakas.
Kannattaa keskittyä hoitamaan opiskelunsa loppuun ja keskittyä huolehtimaan jo olemassaolevista
Asiasi ovat muutnkin retuperällä jos teitä pitää tarkemin tarkkailla.
Kerran on käyty sossussa, ja silloin todettiin, että turhan takia. En koe, että jos kerran on käynyt sossussa turhan takia, ei saisi enää lapsia tehdä.
Meillä ei ole asiat retuperällä, eikä meitä ole tarkkailtu. Nyt ymmärsin niin, että jos en tee kuten "sossun täti" haluaa, niin hän alkaa meitä tarkkailemaan enemmän. Jos olisin puhelun päätteeksi sanonut, että teen abortin, olisi "sossun täti" kai toivottanut vain hyvää päivän jatkoa.
Edelleen:
-KUKAAN EI KERRO SOSSUUN RASKAUDESTASI ilman lupaasi ja outoa kertoa / soitella, kun et asiakas ole!
-Voidaan soittaa sossuun jos annat luvan, silloinkin oltava SYY
Lastensuojeluilmoitus voidaan tehdä kyllä kertomatta äidille tai isälle. Hyvien tapojen mukaista olisi kertoa aina ilmoituksesta (joskus se ei toki ole lapsen turvallisuuden vuoksi mahdollista.)

Lastensuojelulla on oikeus tietää terveyspuolen asioista jotka liittyvä lapsen hyvinvointiin, vaikka terveyspuolella ei ole oikeutta tietää ls-asioista.

Älkää huudelko, kun ette kerran tiedä...

 
nyt harmaana
Tiedätkö meitä tarkkailtiin jopa 3kk ilman että me tiedettiin mitään joten sinuna olisin todella varuillani. Ja jos olet jo kerran käynyt kyseisen naisen juttusilla, niin eivät ne kuule perään soittele. Juttusi haiskahtaa todella tai et kerro rehellisesti miksi kyttäävät sinua
 

Yhteistyössä