Saako sinua lyödä?

o o
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Lapsilla pitää olla joku kuri, aikuisen pitää huolehtia jo itse omasta kurituksestaan. Mikäs tässä on epäselvää.

Ei mikään, täysin selvää ku pläkki :saint:
Hyvä. B)
Kyllä nykymukululoista näkee miten silmille hypitään, jos vanhempia ei pelätä yhtään missään tilanteessa.
Auktoriteetti takaisin isoille ihmisille, pienet ihmiset pysykööt lestissään, sanon minä. helpommin sanottu kyllä kuin tehty.. :eek: , mut siihen pitäs pyrkiä !
näin on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Lapsilla pitää olla joku kuri, aikuisen pitää huolehtia jo itse omasta kurituksestaan. Mikäs tässä on epäselvää.

Ei mikään, täysin selvää ku pläkki :saint:
Hyvä. B)
Kyllä nykymukululoista näkee miten silmille hypitään, jos vanhempia ei pelätä yhtään missään tilanteessa.
Auktoriteetti takaisin isoille ihmisille, pienet ihmiset pysykööt lestissään, sanon minä. helpommin sanottu kyllä kuin tehty.. :eek: , mut siihen pitäs pyrkiä !

Juu onneksi se on yleensä aikuisen B) pienuutta jos pitää väkivaltaan turvautua auktoriteetin säilyttämiseksi. Itsensä kanssa sujut oleva, lastaan ja toisen koskemattomuutta kunnioittava ihminen saa auktoriteetin ja kurin säilymään ilman tukkapööllyjä ja luunappejakin. :saint:
 
JONSERED Karhunkantaja
Jos minua ei saa muuten pysähtymään, saa käyttää vaikka väkivaltaa, jos sillä pelastetaan ihmishenkiä. Mutta vain äärimmäisessä hädässä.

Sama koskee suhtautumistani lapsiin kohdistuvaan voimankäyttöön... jos esim. tukasta tarttumalla saat lapsen pysähtymään tai muuttamaan suuntaa ja muuta konstia ei enää ollut estää esim. auton alle jääminen tai jyrkänteeltä putoaminen, se on sallittu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JonseredLaLoca:
Jos minua ei saa muuten pysähtymään, saa käyttää vaikka väkivaltaa, jos sillä pelastetaan ihmishenkiä. Mutta vain äärimmäisessä hädässä.

Sama koskee suhtautumistani lapsiin kohdistuvaan voimankäyttöön... jos esim. tukasta tarttumalla saat lapsen pysähtymään tai muuttamaan suuntaa ja muuta konstia ei enää ollut estää esim. auton alle jääminen tai jyrkänteeltä putoaminen, se on sallittu.

Miksi ei voi ottaa kiinni vaatteesta tai kädestä? vahingossa voi toki tarttua väärään kohtaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja JonseredLaLoca:
Jos minua ei saa muuten pysähtymään, saa käyttää vaikka väkivaltaa, jos sillä pelastetaan ihmishenkiä. Mutta vain äärimmäisessä hädässä.

Sama koskee suhtautumistani lapsiin kohdistuvaan voimankäyttöön... jos esim. tukasta tarttumalla saat lapsen pysähtymään tai muuttamaan suuntaa ja muuta konstia ei enää ollut estää esim. auton alle jääminen tai jyrkänteeltä putoaminen, se on sallittu.

Jepjep. Ehkä kuka vaan hyväksyy tollasen, että jos lapsi on vaikka putoamassa korkeelta, niin sillon napataan kiinni tasan siitä, mistä saa. Se ei ole tietoista väkivaltaa. Mutta jos äiti tietoisesti tarttuu lapseen ja tukistaa tai nippaa tai läppäsee tai potkasee, niin se on tietoista väkivaltaa, jota mä en saata hyväksyä. Jos on pakko käyttäytyä väkivaltaseksi, niin vastustajaksi sopii etsiä joku oman kokonen.
 
No ei minua saa lyödä, vaikka niin ovat muutamat tehneetkin, mutta ei minua saa laittaa nurkkaan istumaankaan eikä minua saa muutenkaan määräillä koska minä olen aikuinen. Jos aikuisilla ja lapsilla on samat säännöt, niin eikö lapsiakaan saa määräillä? Ainoastaan pyytää ja kehoittaa?
No, minä en kyllä hyväksy minkäänlaista väkivaltaa, en kasvatuksessa enkä muutenkaan. Ja kysynkin nyt niiltä, jotka antavat tukkapöllyjä ja luunappeja, että ovatko he EHDOTTOMAN varmoja, että tekevät näin silloin, kun lapsi sen todella "ansaitsee" vai menikö äitiltä vain hermot? Oliko vain huono päivä olla tottelematon? Ja jos väkivalta on mielivaltaista, niin mitä luulette lapsen siitä oppivan? Itse ainakin muistan lapsuuden luunapeista ja tukkapöllyistä pahimpana sen, että ne saattoivat tulla aivan epäoikeudenmukaisesti. Esim. muistan vieläkin, kun tiputin mustikkakeittoa juhlamekolle ja sain tukkapöllyä, vaikka olin oikein kovasti yrittänyt syödä nätisti.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja JonseredLaLoca:
Jos minua ei saa muuten pysähtymään, saa käyttää vaikka väkivaltaa, jos sillä pelastetaan ihmishenkiä. Mutta vain äärimmäisessä hädässä.

Sama koskee suhtautumistani lapsiin kohdistuvaan voimankäyttöön... jos esim. tukasta tarttumalla saat lapsen pysähtymään tai muuttamaan suuntaa ja muuta konstia ei enää ollut estää esim. auton alle jääminen tai jyrkänteeltä putoaminen, se on sallittu.

Miksi ei voi ottaa kiinni vaatteesta tai kädestä? vahingossa voi toki tarttua väärään kohtaan...

Sitäpä juuri "jos muuta konstia ei enää ollut" tarkoitti. Omilla muksuillani tukka on se, johon vielä ylettää, vaikka kädet ja vaatteet olisivat ulottumattomissa. Siitä esimerkki tuli mieleen
:D
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
[

Mä en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä kasvatus ja kuri tarkottaa alistamista ja väkivaltaa. Että se epäselvyys vaan. Vanhempia ei tarvii pelätä, vaan kunnioittaa. Kasvatuksessa on jotain pielessä, jos aikuisia ei kunnioiteta, vaan pelätään. Ja niissä on muuten aika vissi ero. Ja ihan vaan btw, yhtä usein näistä pelkäävistä tulee ihan yhtä kamalasti käyttäytyviä kuin kunnioittamattomista.

Koskaan en saanut lapsena selkäsaunaa, mutta isän ei tarvinnut kuin vilauttaa nahkavyötään, niin asia tuli selväksi.
Tukistus ja nippaus ei satuta ketään, mutta pelästyttää ja pysäyttää pahantekijän.
Sellanen pieni pelko juuri tuo sitä kunnioitusta. Koulussakin hiljaisuus pysyi vain niiden opettajien tunneilla, joita pelättiin. Eivät ne mitään väkivaltaa käyttäneet, mutta ne oli saaneet eleillään ja ilmeillaan ja puheellaan sen auktoriteetin, joka syntyy pelosta ja päätyy kunnioitukseksi.

 
JONSERED Karhunkantaja
Ja pakko vielä lisätä... ei äitikään aina niin tietoisesti lastaan satuta. Joillain impulssien käsittely on hitaampaa, kuin toiminta. En tarkoita puolustella ketään, mutta tällaisen ihmisen on pakko opetella toisenlaisia tapoja ohjata omaa käytöstään. Itse olen ollut raivoisa akka ennen oikeanlaista tiedostamista ja sopivaa lääkitystä... Tuuria on ollut mukana, ketään en ole tappanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
[

Mä en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä kasvatus ja kuri tarkottaa alistamista ja väkivaltaa. Että se epäselvyys vaan. Vanhempia ei tarvii pelätä, vaan kunnioittaa. Kasvatuksessa on jotain pielessä, jos aikuisia ei kunnioiteta, vaan pelätään. Ja niissä on muuten aika vissi ero. Ja ihan vaan btw, yhtä usein näistä pelkäävistä tulee ihan yhtä kamalasti käyttäytyviä kuin kunnioittamattomista.

Koskaan en saanut lapsena selkäsaunaa, mutta isän ei tarvinnut kuin vilauttaa nahkavyötään, niin asia tuli selväksi.
Tukistus ja nippaus ei satuta ketään, mutta pelästyttää ja pysäyttää pahantekijän.
Sellanen pieni pelko juuri tuo sitä kunnioitusta. Koulussakin hiljaisuus pysyi vain niiden opettajien tunneilla, joita pelättiin. Eivät ne mitään väkivaltaa käyttäneet, mutta ne oli saaneet eleillään ja ilmeillaan ja puheellaan sen auktoriteetin, joka syntyy pelosta ja päätyy kunnioitukseksi.
Miksei sitten voi käyttää niitä ilmeitä ja eleitä ja puheita sen auktoriteetin luomiseen? Mun mielestä se ei silti ole lapsen asia pelätä vanhempiaan. Kuka äiti tai isä haluaa, että lapset pelkää häntä? Useimmiten ne on just sellasia nössyköitä ja lapasia, jotka turvautuu väkivaltaan, kun ei osata kuria muuten pitää. Itse juuri totesit, että ei auktoriteetin luomiseksi tarvita väkivaltaa.

 
Onneksi sentään itse olen oppinut jo koulussakin selvän eron pelon ja kunnioituksen välille.

Meillä ne opettajat joita kunnioitettiin, olivat ansainneet sen kyllä aivan muulla kuin pelonilmapiirillä, ja se kunnioitus säilyy edelleen vaikka kouluvuosista on jo 20 vuotta aikaa. ne opettajat jotka hallitsivat luokka pelolla, ovat edelleen niitä joita halveksitaan julkisesti, ja joita vastaan kapinoitiin aina kun se vain oli mahdollista pelosta riippumatta. Luulen että sama pätee vanhempiinkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JonseredLaLoca:
Ja pakko vielä lisätä... ei äitikään aina niin tietoisesti lastaan satuta. Joillain impulssien käsittely on hitaampaa, kuin toiminta. En tarkoita puolustella ketään, mutta tällaisen ihmisen on pakko opetella toisenlaisia tapoja ohjata omaa käytöstään. Itse olen ollut raivoisa akka ennen oikeanlaista tiedostamista ja sopivaa lääkitystä... Tuuria on ollut mukana, ketään en ole tappanut.
Mä olen kanssa ihan hirveen impulssiivinen, mutta mulla on kans tosi korostunut empatiatunto. Siis ylikorostunut empatia, eli mä en silleen ees hirveen kiukkusena satuta ketään fyysisesti, koska ajattelen liikaa miltä siitä toisesta tuntuu. Tavallaan aika hyvä pari luonteenpiirteinä, toinen hillitsee toista.
 
Lunatic
Niin ja tiedoksi nyt teille herrantertuille, että minä en pahoinpitele tai satuta lastani, yleensä jää ihan puheentasolle toi kasvatus ja "kuritus", esim selkäsaunalla uhkailu voi joskus saada lapsen kuuntelemaan kun on mahdoton, eikä muuten kuuntele. Johan alkaa rauhottuia kummasti. :whistle:
Ei aina.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja justjoojoo:
ai että mä nippaisin sua luunapilla jos oisit mun vieressä,narikka, sen verran ärsyttävä olet, itse pyhimys...hohhoijaa...ja voisinpa tukistaakin vielä.
Hassu... Minusta NaRikka on looginen eikä tekopyhä ja luulen ymmärtäväni hänen pointtinsa. Meitä on moneksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja justjoojoo:
ai että mä nippaisin sua luunapilla jos oisit mun vieressä,narikka, sen verran ärsyttävä olet, itse pyhimys...hohhoijaa...ja voisinpa tukistaakin vielä.
Eks se vähän niin mene, et se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Mä oon mielelläni vaikka koko kansakunnan vihaama, jos vaan saan jatkuvalla lasten ja eläinten oikeuksista saarnaamisellani edes yhden vanhemman tai eläimenomistajan miettimään ennen seuraavaa hermostumista omia toimintatapojaan.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Alkuperäinen kirjoittaja justjoojoo:
ai että mä nippaisin sua luunapilla jos oisit mun vieressä,narikka, sen verran ärsyttävä olet, itse pyhimys...hohhoijaa...ja voisinpa tukistaakin vielä.
Eks se vähän niin mene, et se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Mä oon mielelläni vaikka koko kansakunnan vihaama, jos vaan saan jatkuvalla lasten ja eläinten oikeuksista saarnaamisellani edes yhden vanhemman tai eläimenomistajan miettimään ennen seuraavaa hermostumista omia toimintatapojaan.
;) Ei saa kalikoida koiria! :saint:
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Miksei sitten voi käyttää niitä ilmeitä ja eleitä ja puheita sen auktoriteetin luomiseen? Mun mielestä se ei silti ole lapsen asia pelätä vanhempiaan. Kuka äiti tai isä haluaa, että lapset pelkää häntä? Useimmiten ne on just sellasia nössyköitä ja lapasia, jotka turvautuu väkivaltaan, kun ei osata kuria muuten pitää. Itse juuri totesit, että ei auktoriteetin luomiseksi tarvita väkivaltaa.
Yritys on kova, se vaan on niin ettei tommonen 3-4v oikein tahdo kuunnella mitään jos sille päälle sattuu. Menee liian usein karjumiseksi ja siltäkin alkaa mennä pohja pois..
Erohan on siinä, että koululaiset ovat jo sen ikäisiä että tajuavat pelätä millon mitäkin seurauksia, pikkulapsi ei osaa hahmottaa niin pitkälle.

Käytän hyvin harvoin tukistusta tai nippausta, ja ne ei siis edes tunnu miltään, mutta tyttö selvästi pelästyy niitä ja havahtuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JonseredLaLoca:
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Alkuperäinen kirjoittaja justjoojoo:
ai että mä nippaisin sua luunapilla jos oisit mun vieressä,narikka, sen verran ärsyttävä olet, itse pyhimys...hohhoijaa...ja voisinpa tukistaakin vielä.
Eks se vähän niin mene, et se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Mä oon mielelläni vaikka koko kansakunnan vihaama, jos vaan saan jatkuvalla lasten ja eläinten oikeuksista saarnaamisellani edes yhden vanhemman tai eläimenomistajan miettimään ennen seuraavaa hermostumista omia toimintatapojaan.
;) Ei saa kalikoida koiria! :saint:

:D Eikä läpsiä lapsia.. :whistle:

 
näin on
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Lapsilla pitää olla joku kuri, aikuisen pitää huolehtia jo itse omasta kurituksestaan. Mikäs tässä on epäselvää.

Ei mikään, täysin selvää ku pläkki :saint:
Hyvä. B)
Kyllä nykymukululoista näkee miten silmille hypitään, jos vanhempia ei pelätä yhtään missään tilanteessa.
Auktoriteetti takaisin isoille ihmisille, pienet ihmiset pysykööt lestissään, sanon minä. (helpommin sanottu kyllä kuin tehty.. :eek: , mut siihen pitäs pyrkiä) !
Mä en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä kasvatus ja kuri tarkottaa alistamista ja väkivaltaa. Että se epäselvyys vaan. Vanhempia ei tarvii pelätä, vaan kunnioittaa. Kasvatuksessa on jotain pielessä, jos aikuisia ei kunnioiteta, vaan pelätään. Ja niissä on muuten aika vissi ero. Ja ihan vaan btw, yhtä usein näistä pelkäävistä tulee ihan yhtä kamalasti käyttäytyviä kuin kunnioittamattomista.
mä en taas ymmärrä minkätähden verrataan pienen tukkapöllön antamista alistamiseen ja väkivaltaan?!!?! Kuka äiti nyt oikeesti lähtee lastaan väkivaltaisesti pahoinpitelemään. Tukkapöllö silloin tällöin mielestäni ei ole sitä. Mielestäni sä narikka et näe metsää puilta. Lapsen alistaminen ja väkivaltainen kohtelu ON TUOMITTAVAA, mutta pieni tukkapöllö sitä ei ole.
 
JONSERED Karhunkantaja
Entä ns. holding? Siis jos lapsi riehuu ja käy päälle ja on täysin raivon vallassa, onko oikein pidellä häntä, kunnes hän rauhoittuu? Jopa 45 minuuttia yhteen menoon?

Eikö sekin ole nöyryyttävää? *kyllä, itse joudun sitä tekemään, enkä lainkaan pidä siitä*
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
[quote="Piipi
mä en taas ymmärrä minkätähden verrataan pienen tukkapöllön antamista alistamiseen ja väkivaltaan?!!?! Kuka äiti nyt oikeesti lähtee lastaan väkivaltaisesti pahoinpitelemään. Tukkapöllö silloin tällöin mielestäni ei ole sitä. Mielestäni sä narikka et näe metsää puilta. Lapsen alistaminen ja väkivaltainen kohtelu ON TUOMITTAVAA, mutta pieni tukkapöllö sitä ei ole.
Nimenomaan. Sama kun vertais hyttystä kotkaan.
Katsotaan nyt ensin kun NaRikka tekee niitä omia lapsia, jospa ne periaatteet tosta hieman löystyisivät. Niinhän yleensä käy jokaiselle...

Nahkaremmit viuhumaan prrkele!! Jiihaa!! B)
 

Yhteistyössä