Saako sinua lyödä?

Alkuperäinen kirjoittaja Niskavuoren Heta:
tää aihe on niin :headwall: :headwall: :headwall: syvä huokaus....
Kumminkin luit ja vastasitkin vielä.. :whistle: Musta tästä aiheesta vaan täytyy puhua, koska lapsien pahoinpitely ei lopu niin kauan kuin aikuiset pitävät lapsia eriarvoisessa asiassa. Aikuisen pahoinpitelystä saa vankeusrangaistuksia, haukkumisestakin voi rapsahtaa kunnianloukkaussyyte, mutta lapsia saa kyllä monien mielestä väärin pidellä..

Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Kumminkin luit ja vastasitkin vielä.. :whistle: Musta tästä aiheesta vaan täytyy puhua, koska lapsien pahoinpitely ei lopu niin kauan kuin aikuiset pitävät lapsia eriarvoisessa asiassa. Aikuisen pahoinpitelystä saa vankeusrangaistuksia, haukkumisestakin voi rapsahtaa kunnianloukkaussyyte, mutta lapsia saa kyllä monien mielestä väärin pidellä..
kautta aikain sitä on lasta tukistettu tai annettu luunappi.kyllä sen tänä päivänä näkee kun lapsille annetaan kaikki periksi ja minkään näköstä kuria ole..tuolla ne sitte äidin pikkukullanmurut on tekemässä pahoja...jne...

kautta aikain sitä on lasta tukistettu tai annettu luunappi.kyllä sen tänä päivänä näkee kun lapsille annetaan kaikki periksi ja minkään näköstä kuria ole..tuolla ne sitte äidin pikkukullanmurut on tekemässä pahoja...jne...

Onneksi on muitakin tapoja kasvattaa kuin väkivalta
;)

Kautta aikojen on myös saanut alistaa naisia ihan vaan uskonnon ja kulttuurin nimissä... jatkammeko perinnettä vai muutammeko tietoisesti tuulen suuntaa...

Jep, ja ennen lapset ruokittiin appelsiinimehulla ja niiden annettiin itkeä kehdoissa vaipat märkinä vaikka koko päivä ja yksivuotiaatkin olivat yksin kotona lypsyjen ja kylvöjen ajan. Ehkä pari vuotta vanhempi isosisarus katsoi perään, ellei itse ollut keppostelemassa. Tiedot ja taidot kehittyy, pitäis kehittyä ihmistenkin. Ei todellakaan saa "kasvattaa" lyömällä, vain siksi, että se on helpointa. Jos tekee lapsen, täytyy myös nähdä vaivaa lapsen kasvattamiseksi. Ja lapsen fyysisen koskemattomuuden kunnioittaminen ei tarkoita kasvattamatta jättämistä. Jos sinä et osaa kasvattaa lyömättä, niin kannattais varmaan hakeutua johonkin perheneuvolaan sitten. Ja jos sun mielestä jokanen hyvä vanhempi pahoinpitelee lapsiaan, niin palaa nyt hyvä ihminen 1900 luvulle.

AnQ
On jotenkin tosi uskomatonta, että laitetaan lapsi ja aikuinen samalle viivalle tässä asiassa; ihan kuin se pieni lapsi olisi älyltään täysin samanarvoinen kuin aikuinen. Jos lapsi ei suostu uskomaan rajoja muuten, miun mielestä on ihan ookoo antaa luunappi ja tukistaa, enkä laske sitä millään tavalla lapsen pahoinpitelyksi (pahoinpitelyä se on sit, jos seinille aletaan viskomaan). Aikuiselle tuskin tarvitsee jostain asiasta montaa kertaa sanoa, että "niin ei saa tehdä", kun aikuinen luultavasti tajuaa sen itsekin -lapsi taas välttämättä ei!

Alkuperäinen kirjoittaja AnQ:
On jotenkin tosi uskomatonta, että laitetaan lapsi ja aikuinen samalle viivalle tässä asiassa; ihan kuin se pieni lapsi olisi älyltään täysin samanarvoinen kuin aikuinen. Jos lapsi ei suostu uskomaan rajoja muuten, miun mielestä on ihan ookoo antaa luunappi ja tukistaa, enkä laske sitä millään tavalla lapsen pahoinpitelyksi (pahoinpitelyä se on sit, jos seinille aletaan viskomaan). Aikuiselle tuskin tarvitsee jostain asiasta montaa kertaa sanoa, että "niin ei saa tehdä", kun aikuinen luultavasti tajuaa sen itsekin -lapsi taas välttämättä ei!
Ihan varmasti menee pitelemättä perille, jos vaan viitsii nähdä aikaa ja olla johdonmukainen. Siinä on aika moni muukin ihminen onnistunut, niin ihan turha väittää, että ei ole mahdollista. Saako eläimiäkin sitten läpsiä ja repiä turkista, kun eivät nekään sanomalla ymmärrä? Mun mielestä ei ees tarvi sanoa montaa kertaa. Jos ei ekalla kerralla usko, niin sitten varoitetaan ja jos ei sittenkään mene perille, niin rangaistus. Miksi ihmeessä pitäisi alkaa lapsen kanssa kinastelemaan, kun aikuinen kuitenkin määrää?

Häirikkö
Juu näimpä.

AnQ
Ihan varmasti menee pitelemättä perille, jos vaan viitsii nähdä aikaa ja olla johdonmukainen. Siinä on aika moni muukin ihminen onnistunut, niin ihan turha väittää, että ei ole mahdollista. Saako eläimiäkin sitten läpsiä ja repiä turkista, kun eivät nekään sanomalla ymmärrä? Mun mielestä ei ees tarvi sanoa montaa kertaa. Jos ei ekalla kerralla usko, niin sitten varoitetaan ja jos ei sittenkään mene perille, niin rangaistus. Miksi ihmeessä pitäisi alkaa lapsen kanssa kinastelemaan, kun aikuinen kuitenkin määrää?
Ai nyt verrataan lapsia elämiin? Mie en nyt mikään ammattilaiseläinkouluttaja ole, mutta eikö eläimiä kouluteta, ja vielä makupalojen tms. avulla? Lapsen kanssahan sit kannattaakin ruveta toimimaan samalla tavalla, opetetaan tietyt käskyt makupalojen avulla ja sit onkin kaikki jees "paikka, Liisa, ei saa viskellä niitä tavaroita sieltä hyllystä". Jos miun koira vaikka mutustelisi kenkiä eteisessä, eikä se sanomalla ( koulutettu koirakin kun ymmärtää niitä käskyjä ) loppusi, saattaisin kyllä napata kuonolle. Kerrohan, mitä koiran kanssa sitten pitäisi tehdä? Ottaa lelut pois? Laittaa jäähypenkille?

Kuitenkin on monenlaisia lapsia, on tämmösiä "umpiluupäitä" kuten mie, ja sit on niitä "kivoja". Arvaa vaan, onko miun kanssa kokeiltu kaikki lelujen poisottamisesta, nurkassa seisomisesta ja tukkapöllyistä lähtien? On. Miulla ei ole jäänyt minkään maailman traumaa siitä, että on tukasta napattu, enemmin nöyryyttävänä mie koen sen nurkassa seisottamisen ( mikä taas ei ole sitä väkivaltaa, niin kuin näemmä tukkapölly joidenkin mielestä ). Onhan se tosi kätevää ottaa lelujakin pois siinä, kun lapsi vaikka haluaa tietentahtoen viskellä tavaroita tms. täysin leluihin liittymätöntä.
Koko ikäni oon kuitenkin tiennyt, että miuta rakastetaan maailman eniten, oon saanut vastapainosesti sitä rakkautta ja hellyyttäkin - kuin myös tukkapöllyjä ja luunappeja.

[/quote]

Ai nyt verrataan lapsia elämiin? Mie en nyt mikään ammattilaiseläinkouluttaja ole, mutta eikö eläimiä kouluteta, ja vielä makupalojen tms. avulla? Lapsen kanssahan sit kannattaakin ruveta toimimaan samalla tavalla, opetetaan tietyt käskyt makupalojen avulla ja sit onkin kaikki jees "paikka, Liisa, ei saa viskellä niitä tavaroita sieltä hyllystä". Jos miun koira vaikka mutustelisi kenkiä eteisessä, eikä se sanomalla ( koulutettu koirakin kun ymmärtää niitä käskyjä ) loppusi, saattaisin kyllä napata kuonolle. Kerrohan, mitä koiran kanssa sitten pitäisi tehdä? Ottaa lelut pois? Laittaa jäähypenkille?

Kuitenkin on monenlaisia lapsia, on tämmösiä "umpiluupäitä" kuten mie, ja sit on niitä "kivoja". Arvaa vaan, onko miun kanssa kokeiltu kaikki lelujen poisottamisesta, nurkassa seisomisesta ja tukkapöllyistä lähtien? On. Miulla ei ole jäänyt minkään maailman traumaa siitä, että on tukasta napattu, enemmin nöyryyttävänä mie koen sen nurkassa seisottamisen ( mikä taas ei ole sitä väkivaltaa, niin kuin näemmä tukkapölly joidenkin mielestä ). Onhan se tosi kätevää ottaa lelujakin pois siinä, kun lapsi vaikka haluaa tietentahtoen viskellä tavaroita tms. täysin leluihin liittymätöntä.
Koko ikäni oon kuitenkin tiennyt, että miuta rakastetaan maailman eniten, oon saanut vastapainosesti sitä rakkautta ja hellyyttäkin - kuin myös tukkapöllyjä ja luunappeja.
[/quote]

Niin, eli sut on kasvatettu nippailemalla ja tukistamalla ja susta on tullut normaali, joten se on susta ok. Mun mielestä se ei silti ole kasvatustyyli,-tapa tai -keino. Miten sä opetat lapselle, et se ei saa lyödä, töniä, potkia tai napata tukasta, jos sulla on kuitenkin oikeus koskea lapseen. Ja eläimiä ei todellakaan lyödä! Eläin ei ymmärrä väkivallasta edes sitä pientä vähää, minkä lapsi. Ihan järjettömän mielivaltaista käytöstä läpsiä pienempiä ja heikompia, joille tulisi suoda kaikki suojelus maailmassa. Läpsisitte edes itsenne kokoisia ja jättäsitte lapset ja eläimet rauhaan. Miltähän tuntuisi, jos mä tulisin teen tukkaan kiinni? Ai niin, mut lapsihan on tyhmempi, ei sitä voi verrata. Järkyttävää puhetta äidiltä. Kuka sinä olet sitä paitsi määräämään, että millainen määrä väkivaltaa on ok.? Käytkö sinä sitten joka kodissa saarnaamassa, että kuinka kovaa sopii tukistaa ja mistä syistä? Kun ei vaan millään voi ottaa sitä LAIN määräämää nollatoleranssia käytäntöön, kun on niin paljon helpompi läppästä kuin vääntää rautalangasta.

Ja jos lapsi on tekemässä jotain tyhmyyttä, ja sinä menet ja tukistat, niin opettaako se lapselle, että missä kohdassa meni vikaan, miten tilanteessa olisi pitänyt toimia, miksi niin ei saa toimia tai mitä voisi tehdä kielletyn toiminnan sijaan? Ei. Vaan sen, että äiti satuttaa kun se suuttuu. Se on kuulkaa aika satuttavaa kuunnella lapsia, joita vanhemmat läpsii, tukistaa ja nippailee. Kun ne kertoo mitä äiti tekee kun se suuttuu. Ei milloinkaan niin, että minä tein typerän teon, vaan niin, että minä olin tyhmä, äiti suuttui kun olin niin tyhmä ja sitten se veti mua tukasta. En mä halua kuulla viattomien lapsien suusta tuollasta. Mä haluan kuulla mieluummin, että mä tein eilen tosi typerän teon, äiti ei tykännyt siitä teosta ja sitten se laittoi mut jäähylle, etten mä tekis enää niin. Ei lapsi ajattele asiaa samalla tavalla kun tollaset älykääpiö aikuiset, jotka "järkeilee" asiat kasvatukseksi. Lapsi ajattelee vaan, että hän on tyhmä ja äiti satuttaa.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Lapsilla pitää olla joku kuri, aikuisen pitää huolehtia jo itse omasta kurituksestaan. Mikäs tässä on epäselvää.

Ei mikään, täysin selvää ku pläkki :saint:
Hyvä. B)
Kyllä nykymukululoista näkee miten silmille hypitään, jos vanhempia ei pelätä yhtään missään tilanteessa.
Auktoriteetti takaisin isoille ihmisille, pienet ihmiset pysykööt lestissään, sanon minä. helpommin sanottu kyllä kuin tehty.. :eek: , mut siihen pitäs pyrkiä !

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Lapsilla pitää olla joku kuri, aikuisen pitää huolehtia jo itse omasta kurituksestaan. Mikäs tässä on epäselvää.

Ei mikään, täysin selvää ku pläkki :saint:
Hyvä. B)
Kyllä nykymukululoista näkee miten silmille hypitään, jos vanhempia ei pelätä yhtään missään tilanteessa.
Auktoriteetti takaisin isoille ihmisille, pienet ihmiset pysykööt lestissään, sanon minä. (helpommin sanottu kyllä kuin tehty.. :eek: , mut siihen pitäs pyrkiä) !
Mä en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä kasvatus ja kuri tarkottaa alistamista ja väkivaltaa. Että se epäselvyys vaan. Vanhempia ei tarvii pelätä, vaan kunnioittaa. Kasvatuksessa on jotain pielessä, jos aikuisia ei kunnioiteta, vaan pelätään. Ja niissä on muuten aika vissi ero. Ja ihan vaan btw, yhtä usein näistä pelkäävistä tulee ihan yhtä kamalasti käyttäytyviä kuin kunnioittamattomista.

Yhteistyössä