Saako ruokakaupassa myyjä kommentoida asiakkaan ostoksia?

• Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti
vierasko?
Voi jee. Onneksi paikallisessa S-Marketissa kukaan myyjä ei koskaan kommentoi mitään OSTOKSIIN liittyvää. Kyllä he tervehtivät ja jututtavat, kun tuntevat ( olemme asioineet iät ja ajat), mutta ikinä ei ole ollut mitään kommenttia ostoksiin liittyvää.

nohh
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30508175:
Minä en ole kuullut, että ketään olisi koskaan irtisanottu, kun kysyy kaljan ostajalta, onko saunapäivä. Päinvastoin laki velvoittaa kysymään, kenen käyttöön juomat ovat, jos myyjä epäilee, että niitä välitetään alaikäisille.
Entä mitäpä luulet tapahtuvan, jos myyjä kysyisi kaljan ostajalta, että eikö vähempikin riittäisi, vaikutat juopolta kun näin paljon viinaa kannat kotiisi?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
9MM
ttänään v11meks kommento1 pärjäätkö sano1n v1en kumm1täd1lle ne menee tänään baar11n ha1n b1sset ja sano1n huomen on 1skän vuoro ptkästä a1kaa . sano ptäähän se 1testäk1n huol1 p1tää sano1n takas mut väl1l p1tää huom1o1da muutk1n.

tff
Entä mitäpä luulet tapahtuvan, jos myyjä kysyisi kaljan ostajalta, että eikö vähempikin riittäisi, vaikutat juopolta kun näin paljon viinaa kannat kotiisi?
Kaljan ostaja suuttuu eikä käy enää kyseisessä kaupassa, naapurin mummon sen sijaan tykää palvelusta ja siitä että kauppa ei myy liikaa kaljaa ja suosii ko. kauppaa jatkossa. (Suomessa on myös kauppaketju joka ei myy kaljaa tai tupakkaa ollenkaan + on sunnuntaisin suljettu ja asiakkaita tutuu riittävän ihan hyvin myös elintarvikeostoksilla)

No ei ainakaan negatiiviseen sävyyn, mutta muuten mä ainakin olen onnistunut moisen mieltämään ihan small talkiksi. Viimeksi kassalla myyjä huomas, että olin ostanut parmesaania, niin kyseli, että mihin sitä meinasin käytellä kun itse ei ole koskaan edes maistanutkaan. Hyvin ehdin siinä kasseja pakatessani kertomaan käyttötarkoitukset sekä rohkaisemaan häntä tutustumaan juustoon paremmin.

Ei mua tommoset kommentit haittaa ja tuskinpa edes siinä töhötyksessäni edes huomaisinkaan, jos vaikka ehtis tölväistä hankintojanikin :D

natusan
Ei kyllä meillä ainakaan saa, enkä itse koskaa kehtaisi alkaa sen enempää ylistämään kuin haukkumaan tai ihmettelemäänkään asiakkaan ostoksia.. Joskus asiakas itse ottaa puheeksi jonkun tuotteen/ostoksensa ja toki silloin voin keskustella ostoksesta..

nohh
Kaljan ostaja suuttuu eikä käy enää kyseisessä kaupassa, naapurin mummon sen sijaan tykää palvelusta ja siitä että kauppa ei myy liikaa kaljaa ja suosii ko. kauppaa jatkossa. (Suomessa on myös kauppaketju joka ei myy kaljaa tai tupakkaa ollenkaan + on sunnuntaisin suljettu ja asiakkaita tutuu riittävän ihan hyvin myös elintarvikeostoksilla)
*aplodit* Hienosti jäi pointti ymmärtämättä.

viiieras
Mulle pikkukaupan täti kommentoi muutaman kerran mun ostoksia tyyliin onkos sulla taas herkkupäivä tänään. Ei varmaan pahaa tarkoittanut, mutta teini-ikäinen minäni jätti sen jälkeen sen kaupan väliin tulkiten kommenttien tarkoittavat, että taasko sä läski olet karkkiostoksilla ja näin vaivaa mennäkseni kauemmas, niin nöyryyttävltä se musta tuntui. Aikuisenakin voisin kyllä vähän pahastua moisesta...

En puhu myyjille, eivätkä myyjät puhu minulle. Maksan ostokseni katsekontaktia ja sosiaalista kanssakäymistä vältellen. Saatan kiittää, jos palvelu on ripeää ja hyvää. Sen jälkeen poistun ja unohdan koko ihmisen.

Pussy
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30508147:
Miksi minä olisin jonkun väitöskirjan kohde ja mitä ihmettä sellainen ihminen tutkisi? Mikä pirun kysymys?
Ainoa surkuhupaisa hahmo tässä ketjussa olet sinä! :D
Onko sun isä ja äiti sisaruksia kun sun teksteistä saa mitään tolkkua?

kuka on sukua keskenään?
Ainoa surkuhupaisa hahmo tässä ketjussa olet sinä! :D
Onko sun isä ja äiti sisaruksia kun sun teksteistä saa mitään tolkkua?
Otetaas taaksepäin...

Vieras olettaa, että björn on töissä paikassa x. Björn kysyy, että miksi vieras luulee näin. Vieras vastaa, että hän vaikuttaa sellaiselta. Björn toteaa, että jos vieraan tiedonhankinta perustuu luuloon, niin ei kannata vielä alkaa tehdä väitöskirjaa. Vieras kysyy, kokeeko Björn, että häneltä hankitaan tietoja. Pakko myöntää, että tämä on se kohta, jossa juttu meni oudoksi ja putosin kelkasta. Mitä vieras tarkoittaa tällä? Onko hänen vanhempansa sisaruksia vai eikö vieras tajunnut, että väikkäri tarkoittaa väitöskirjaa, joka kuuluu tohtorintutkintoon? :confused:

toinen vieras.2
NO Miten minä tuon björkan kommentin tulkitsin, oli että luulo ei ole tiedon väärti ja jos esittää luulojaan totena, niin ei kannata ryhtyä vielä tekemään väitöskirjaa, jonka pitäisi perustua laajaan tutkimukseen. Siihen viitannee tiedonhankintataidot. Ehkä tuo "vieras*" ei tajunnut, että väikkäri=väitöskirja? Eihän nuo termit välttämättä ole tuttuja, jos on käynyt vain amiksen tms.

Cittari
Enpä todellakaan jaksanut lukea ketjua läpi.
Mutta kyllähän se niin on, että myyjän ei pidä kommentoida ostoksiin mitenkään. Ystävällinen voi olla muutenkin.
Citymarketissa myyjät on välillä ihailleet tuotteita, mitä oon ostanut.... niin se on kyllä ollut niin läpinäkyvää, että jos tälläista tapahtuu useimminkin, jätän koko liikkeen väliin.

juhgd
Ohoh, onpa ihme luuloja porukalla! Ei saisi kommentoida ostoksia? Hyvää asiakaspalvelua tietenkin vaaditaan, mutta kai nyt kaikki on joskus tavannut sen kassan, joka ei osaa edes sanoa hei.

Mutta itse olin kyllä kassalla työskennellessäni ihan ihminen, ja kommentoin ostoksiakin joskus, jos se oli jotenkin relevanttia. Ei mitään negatiivista tietenkään, tai mitään, mikä voisi loukata. Ihan normaalit käyttäytymissäännöt siis.

Ja juttelin muutenkin nopeasti aina niitä näitä. Hassua, että joku asiakkaani miettisi että saakohan toi nyt puhua. Hoho :D

"Jiipee"
Ohoh, onpa ihme luuloja porukalla! Ei saisi kommentoida ostoksia? Hyvää asiakaspalvelua tietenkin vaaditaan, mutta kai nyt kaikki on joskus tavannut sen kassan, joka ei osaa edes sanoa hei.

Mutta itse olin kyllä kassalla työskennellessäni ihan ihminen, ja kommentoin ostoksiakin joskus, jos se oli jotenkin relevanttia. Ei mitään negatiivista tietenkään, tai mitään, mikä voisi loukata. Ihan normaalit käyttäytymissäännöt siis.

Ja juttelin muutenkin nopeasti aina niitä näitä. Hassua, että joku asiakkaani miettisi että saakohan toi nyt puhua. Hoho :D
Olet varmastikin hyvä myyjä ja minä varmasti viihtyisin palveluksessasi. Mutta teikäläisiä on kovin vähän ja siksi esim. ostoksien kehuminen kuulostaa enemmän opitulta, kuin siltä "omalta itseltä". En osaa selittää, mutta useimmiten myyjän ostoksien kehuminen kuulostaa vain siltä, että on käsketty tehdä niin.

On toki poikkeuksia, ja ne poikkeukset näkee silmistä. :) Ja luulen, että tämän kirjoittajan silmistä näkee sen myös. Heh. :)

Yhteistyössä