saako perätilasynnytyksessä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja profiili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle ei ainakaan annettu vaihtoehtoa, vaan jalat piti niissä telineillä olla, lisäks paikalla lastenlääkäriä, synnytyslääkäriä ja pari kätilöä, että jos hätä tulee, on apukin lähellä. :)

Joo tää on jännä, Suomessa lääkärikaverilta kuulemani mukaan kai kaikkialla perätila synnytetään poikkipöydällä ja jalat jalkatuissa. Mut esim. jenkeissä ainakin osa synnytyslääkäreistä suosittelee nimenmaan pysty/kyykkyasentoa erityisesti perätilassa. Sillon ku aukeaa toi lantio mahd. isoksi. Käsittääkseni toi Suomen tapa perustuu siihen, et lääkäri näkee hyvin auttaa vauvan maailmaan eikä tarvi kykkiä sen lattialla. Luulis vaan, että vielä tärkeempää olis, et se mahtuu sieltä niin hyvin ku mahdollista... No, ainakin mun perätilassa synnyttäneellä kaverilla meni ihan kivasti toi homma vaik asentoa ei saanukaan valita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2005 klo 12:28 vieras kirjoitti:
Joo tää on jännä, Suomessa lääkärikaverilta kuulemani mukaan kai kaikkialla perätila synnytetään poikkipöydällä ja jalat jalkatuissa. Mut esim. jenkeissä ainakin osa synnytyslääkäreistä suosittelee nimenmaan pysty/kyykkyasentoa erityisesti perätilassa. Sillon ku aukeaa toi lantio mahd. isoksi. Käsittääkseni toi Suomen tapa perustuu siihen, et lääkäri näkee hyvin auttaa vauvan maailmaan eikä tarvi kykkiä sen lattialla.

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Michel Odentin kirjassa "Luonnonmukainen synnytys" esimerkiksi ollaan sitä mieltä, että ainoa tapa synnyttää perätilavauva alakautta on sellaisessa tuolilla istumista muistuttavassa asennossa avustajassa roikkuen, koska se on kertakaikkiaan tehokkain asento.

Yhteistyössä