Saako päiväkodeissa työskennellä täyshunnutettuna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asiaa

Vieras
Tuli toisesta keskustelusta mieleen, että onko tuollainenkin jo mahdollista Suomessa? En missään tapauksessa laittaisi pientä lastani päiväkotiin jossa kasvot peittävä huntu sallitaan.

Leikkipuistossa siis ilmeisesti sai olla kasvot hunnutettuna? Mielestäni se on väärin. http://kaksplus.fi/keskustelu/t1791992

Saahan siellä pukeutua farkkuihin ja t-paitaankin...

tarkotan vaan, että vaikka huntu saattaa pistää jonkun meistä silmään, niin ei työnantaja mielestäni voi määrätä mitä saa pitää päällä ja mitä ei. sitten pitäis olla kaikille samanlaiset työvaatteet...

Vaikka ymmärrän kyllä pointtis, joten älä ota tätä vittuiluna :)

En usko, luulen, että sitä pidetään kuitenkin tärkeänä, että lapsi oppii vuorovaikutusta myös eleistä ja ilmeistä.

Kukaan burghaa pitävä tuskin pitäisi sitä kotonaan, kun on lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
En usko, luulen, että sitä pidetään kuitenkin tärkeänä, että lapsi oppii vuorovaikutusta mmyös eleistä ja ilmeistä.

Kukaan burghaa pitävä tuskin pitäisi sitä kotonaan, kun on lasten kanssa.

Toivon tosiaan että näin on. Koska ei kasvattajan työssä voi olla jos viestintä peittyy seinän taakse. Sehän olisi kuin lapset joutuisivat robotin kanssa tekemisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja juupsis:
Saahan siellä pukeutua farkkuihin ja t-paitaankin...

tarkotan vaan, että vaikka huntu saattaa pistää jonkun meistä silmään, niin ei työnantaja mielestäni voi määrätä mitä saa pitää päällä ja mitä ei. sitten pitäis olla kaikille samanlaiset työvaatteet...

Vaikka ymmärrän kyllä pointtis, joten älä ota tätä vittuiluna :)

Työantajalla on oikeus määritellä työasuun rajoituksia, vaikka ei olisikaan työnantajan antamaan työasua. Esim. vaatetuksen, hiuksien ja korujen suhteen voi olla rajoituksia. Näinhän on monessa työpaikassa.

Aivan perusidioottina pidin sitä työntekijää, joka siintyi työpaikallaan kilpailevan tuotteen mainospaidassa. Varoitus rapsahti heti.

Toisekseen lapset kaipaisivat sitten selityksen siitä, miksi yksi tädeistä on peittänyt naamansa. Kuka haluaa selittää lapselle, että joku uskonto vaatii sitä siveellisyyssyistä? Niiltä lapsiltako nainen naamansa peittää, siveyssyistä, vai keneltä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja oikeinko?:
Mikä siinä on väärin?
Mikä mielestäsi on oikein siinä, että nainen pakotetaan kulttuurin varjolla peittämään kasvonsa?

Kyse oli siitä että voiko työskennellä päiväkodissa.

Niin no. Voi toki, jos lapsille halutaan antaa heti pienestä pitäen kuva naisista alempiarvoisina otuksina.

Alkuperäinen kirjoittaja oikeinko?:
Mikä siinä on väärin?
Mikä mielestäsi on oikein siinä, että nainen pakotetaan kulttuurin varjolla peittämään kasvonsa?

Kyse oli siitä että voiko työskennellä päiväkodissa.

Niin no. Voi toki, jos lapsille halutaan antaa heti pienestä pitäen kuva naisista alempiarvoisina otuksina.

Tiedätkö että monet naiset valitsevat itse käyttävätkö huntua vai burkhaa vai ei mitään? Onko siinä jotain väärää jos lapsille annetaan kuva että pukeutumisellaan voi ilmentää itseään, kulttuuriaan tai uskontoaan?

Toisekseen lapset kaipaisivat sitten selityksen siitä, miksi yksi tädeistä on peittänyt naamansa. Kuka haluaa selittää lapselle, että joku uskonto vaatii sitä siveellisyyssyistä? Niiltä lapsiltako nainen naamansa peittää, siveyssyistä, vai keneltä?

lasten vanhemmilta?

Jouduthan sinäkin selittämään lapsillesi monia asioita, jotka perustuvat sun uskontoosi.

Mutta alkuperäiseen asiaan.... kuten jo vieras tuossa totesikin, työnantajalla on oikeus vaatia työpaikalla tietynlaista pukeutumista. On työpaikkoja, joissa et voi näyttää helvetin enkeliltä tai ilotytöltä, vaikka vapaa-aikanasi niin pukeutuisitkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Tiedätkö että monet naiset valitsevat itse käyttävätkö huntua vai burkhaa vai ei mitään? Onko siinä jotain väärää jos lapsille annetaan kuva että pukeutumisellaan voi ilmentää itseään, kulttuuriaan tai uskontoaan?

Tiedätkö, että tuo on täyttä kukkua. Sitä paitsi, päättääkö siitä silloin itse, jos tietää joutuvansa syrjityksi päättäessään "väärin". Hunnun käytön joku saattaa päättää, mutta vaikea kuvitella kenenkään laittavan päällensä burkhaa täysin vapaaehtoisesti.

Tiedätkö, että tuo on täyttä kukkua. Sitä paitsi, päättääkö siitä silloin itse, jos tietää joutuvansa syrjityksi päättäessään "väärin". Hunnun käytön joku saattaa päättää, mutta vaikea kuvitella kenenkään laittavan päällensä burkhaa täysin vapaaehtoisesti.

Oikeasti harva saa valita. Silloin varmaan on koko suku vapaamielisempi jo.
Mutta toivottavasti laki hillitsee kasvojen peittämistä tietyissä ammateissa.