Saako päiväkodin henkilökunta huutaa lapsille?

• Viestiketjun aloittaja ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
Lispetti harmaana
Kyllä mä ymmärrän, että nuo opettajatkin on ihmisiä ja niilläkin nousee ääni. Ei ne mitään robotteja ole, jotka pysyy päivästä toiseen ja tilanteesta toiseen hyytävän rauhallisina. Eikä pidäkkään. Se on lapsenkin ihan hyvä oppia, että joskus jollakulla menee hermo.

Itse kyllä muistan opettajienkin korottaneen ääntä ja olen vakuuttunut, että se tapahtui täysiin syystä. Nolollehan se tuntui, kun opettaja karjaisi jotakin, mutta ei mulle siitä mitään traumoja jäänyt.
No näinhän se on, mutta jos omilleni joku menis tuolleen rääkäsemään mun läsnäollessa niin luultavasti en katselis tilannetta ihan hyvällä.=)

Tarhatäti vois käydä hakkaa vaikka säkkiä päivän päätteeks jos patoutuu niin pahasti että tuollaisesta kilahtaa.:D (joojoo, on se ihan ymmärrettävää, ihmisiihän tässä ollaan)

On se rankkaa ja tärkeää duunia, hattua nostan heille!

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;30404813:
Tämä kyseinen henkilö myönsi tilanteen ja uskon kyllä poikaani asiassa. Pointti on se että oli totellut kyllä koska oli säikähtänyt mutta onko oikein opettaa lasta huutamalla. Itse kyseinen ihminen sanoi että jokaisella on oikeus huutaa joskus mikä ei minusta kuulosta normaalilta toiminnalta päiväkodissa. Enkä ole sanonut että lasta palkittiin legoilla leikkimisellä. Ei kai tuo palkitsemista ole jos huutamalla käsketään painua niillä legoillasi leikkimään. Kuusivuotiaat on kuitenkin vielä pieniä ja heillä mieleen juolahtaa milloin mitäkin. Olisi kai tuota voinut selvittää tilanteen asiallisesti. Jos poika kommunikoisi päiväkodissa huutamalla työntekijöille tai kavereille niin mitä luulette, tulisiko kotiin palautetta? Tottakai lapsia pitää ojentaa ja ohjata toimimaan oikein ja näillä alaa opiskelleilla jos kellä luulisi olevan keinoja siihen.
Tuolla äänen korottamisella olisi ollut ihan oikea vaikutus ellet sinä olisi sotkenut itseäsi tähän mukaan. Poika olisi miettinyt tekojensa seurauksia ja mahdollisesti jatkossa toiminut niin kuin kuuluukiin. Mutta ei, palstamamman piti tulla pilaamaan tämäkin silittelemällä hellanteltun päätä... voi hyvänen aika... Nyt pitäisi mamman vähän hellittää, se lapsesi ei ole enää se kapaloissa nukkuva pikkuvauva vaan menossa vuoden päästä kouluun. Ei siellä voi huidella tekemässä mitä mieleen juolahtaa.

Siis haloo, eikö nykyaikana saa edes ääntään korottaa?! Tunnen kyllä paljon perheitä missä lapset saavat tehdä mitä huvittaa. Vanhemmat kieltävät mutta siihen se sitten jää. Jos kiltillä äänellä sanotaan vain kerta toisen jälkeen ei, niin eihän lapsi sitä tottele.
Minusta äänen korottaminen ja huutaminen on eri asioita! Kyllä mullakin ääni nousee hetkellisesti korkeuksiin jos näen lasten olevan toisten kimpussa mutta ei se kestä kun kaksi sekuntia :eek: Lapsille ei huudeta. Piste.

[QUOTE="huoh";30403748]Itse olen todistanut tilannetta, missä pk-täti huusi kurkku suorana yhdelle poikalapselle.
Ei tiennyt että olen paikalla ja meni tosi noloksi, kun näki minut ja selitteli, miten vaikea päivä tänään on jne. : /[/QUOTE]

Niin minäkin olen kuullu kun kollega huutaa lapsille. Sanomattakin selvää ettei ollut lasten eikä aikusten mieleen tuo tyyli. Todella ikävää kuulla. Meillä ei lapsille töissä huudeta ja silti ne saadaan kuriin. Sanan saa perille muutenkin kun karjunnalla.

joo, siis ehdottomasti itsekin olen sitä mieltä, että jos 6v yhtäkkiä sanoo jotain kesken lukuhetken, niin ei sille tartte samantien alkaa karjua, ensin toki huomauttaa jotain, että nyt pitää olla hiljaa kun on lukuhetki jne..

kyllästynyt kasvatustapoihin
[QUOTE="täti";30403801]Kieroon se nykylasten kasvatus menee, kun monilla vanhemmilla on se asenne, että kurinpidossa ei saisi tehdä juuri mitään, mistä lapselle tulee paha mieli, koska seurauksena on välittömästi traumat. Olisikohan syynä tähän se pelottelu, mitä ruumiillisesta kurituksesta eroon pääsemiseksi on käytetty, eli "tukista lastasi ja hän istuu isona terapiassa"? Tämä kaikesta tulee traumat -asenne on sitten tarttunut muuhunkin.

Joka tapauksessa lapsiaines päiväkodeissa on nykyään sen sorttista, että eipä sinne tee mieli mennä hermojaan koettelemaan niiden lukemattomien kiljujien ja kaverinhakkaajien kanssa. Parempi vaan tehdä muita töitä jatkossakin.[/QUOTE]

Juu. Lapset on pilattu niin, että ei niitä kohta kukaan jaksa katsella ja kuunnella. Olkaa onnellisia, jos joku vielä niin jaksaa tehdä päivät pitkät!

vierass
Itse olen eskarissa ja täytyy sanoa että joukossa on aina muutama tapaus jotka eivät usko mitään ennenkuin niiltä ottaa luulot pois, eli kiukkuisesti ja todella käskevästi tehdään jonkin asia eli tehdään niinkuin käsketään, sitten hetken muistetaan että asia todellakin tehdään.

Itse olen eskarissa ja täytyy sanoa että joukossa on aina muutama tapaus jotka eivät usko mitään ennenkuin niiltä ottaa luulot pois, eli kiukkuisesti ja todella käskevästi tehdään jonkin asia eli tehdään niinkuin käsketään, sitten hetken muistetaan että asia todellakin tehdään.
Aina niitä jukuripäitä on, muttei niillekään tarvi huutaa ja karjua. Toki tiukkaote asioihin kuitenkin että menee perille.

ihmetyttää
Minunkin mielestäni on eri asia huudatko vai korotatko ääntä. Jos meitä aikuisia työkaveri tulisi häiritsemään kesken työn niin mitähän tykkäisi jos samantien huudettais että painu sinä sinne omalle työpisteellesi siitä. Enhän minä missään välissä ole sanonut etteikö lasta saa kieltää saatikka opastaa mutta kyse on tavasta jolla sen tekee. Kyllä minä haluan että paikassa jossa lapseni viettää aikaa oppiakseen ja kasvaakseen häntä kohdellaan kunnolla. Eihän tämä tapaus ole maata kaatanut eikä poika ole traumoja saanut kuten joku keljuillen esitti mutta päiväkodissa toimii kasvatusalan ammattilaiset eikä minum mielestä huutaminen ole hyvä keino opettaa lasta. Siinähän vaan oppii huutamalla esittämään asiansa ja kohta taivastellaan sitä miten nämä nykyajan lapset huutaa ja mesoaa.

ihmetyttää
Ja haluan vielä lisätä että mulle ei ole kotona aikoinaan huudettu vaan oppi on pistetty menemään perille muilla keinoilla mutta ala-asteella meillä oli kamala huutava ja karjuva opettaja ja se oli minulle ainakin tosi pelottava kokemus. Että kyllä se huutaminen voi joillekin lapsille olla ahdistavaakin. En minäkään tykkää jos joku mulle asiansa karjumalla esittää.

vieraas
Jos lapsesi ei normaalisti noin toimi, siis häiritse juttelemalla/leikkimään lähtemällä opetustuokiota/satutuokiota, oli asiatonta minusta.
Mutta jos lapsesi on tehnyt noin vaikkapa joka viikko eskarin alusta asti, tai melkein joka kerta ja joka kerta täti on nätisti selittänyt että pitää istua paikallaan ja ei saa lähteä leikkimään keskenkaiken ja muita ei saa häiritä, nin ymmärrän kyllä et jossain saumassa sitä saattaa jo huutaa jos mikään ei mene perille.

Eikä kyseessä tarvitse olla mikään sen kummempi häirikkölapsi, vaan ihan tavallinen mukava muksu, joka ei vaan muista/halua noudattaa sovittuja sääntöjä.
Mun vanhimman lapsen päikkärissä oli aikanaan päiväkodin ope, joka huusi lapsille usein, komensi huutamalla siis. Muutenkin räiskyvä persoona, mutta lapset tykkäsi kovasti, eikä kukaan sitä pelännyt, vähän ripeämmin vaan tottelivat kuin muita hoitajia;) Mutta tuo sama hoitaja leikki lasten kanssa, piti sylissä, teki näytelmiä jne, eli ei ollut mikään hermoheikko huutaja, vaan sellainen äänekäs ja eläväinen persoona.

"Tiiu"
Mun lapsilleni saa ihan rauhassa korottaa ääntä ja huutaakin jos ei muuten mene asia perille!

Mun mielestä eskari-ikäisen luulisi jo osaavan istua aloillaan lyhyen tarinahetken ajan, ilman että lähtee haahuilemaan minnekään keskenkaiken. Jos lapsella on taipumusta levottomuuteen ja tottelemattomuuteen, niin voihan olla että samantyyppistä häiritsevää käytöstä on ollut ennenkin. Ehkä'pä lapsi vastedes muistaa paremmin keskittyä...

Jos lapsesi ei normaalisti noin toimi, siis häiritse juttelemalla/leikkimään lähtemällä opetustuokiota/satutuokiota, oli asiatonta minusta.
Mutta jos lapsesi on tehnyt noin vaikkapa joka viikko eskarin alusta asti, tai melkein joka kerta ja joka kerta täti on nätisti selittänyt että pitää istua paikallaan ja ei saa lähteä leikkimään keskenkaiken ja muita ei saa häiritä, nin ymmärrän kyllä et jossain saumassa sitä saattaa jo huutaa jos mikään ei mene perille.

Eikä kyseessä tarvitse olla mikään sen kummempi häirikkölapsi, vaan ihan tavallinen mukava muksu, joka ei vaan muista/halua noudattaa sovittuja sääntöjä.
Mun vanhimman lapsen päikkärissä oli aikanaan päiväkodin ope, joka huusi lapsille usein, komensi huutamalla siis. Muutenkin räiskyvä persoona, mutta lapset tykkäsi kovasti, eikä kukaan sitä pelännyt, vähän ripeämmin vaan tottelivat kuin muita hoitajia;) Mutta tuo sama hoitaja leikki lasten kanssa, piti sylissä, teki näytelmiä jne, eli ei ollut mikään hermoheikko huutaja, vaan sellainen äänekäs ja eläväinen persoona.
Kun joku "eläväinen persoona" huutaa sille yhdelle lapselle, sen kuulevat kaikki muutkin lapset. Se aiheuttaa pelon ilmapiiriä ja ei todellakaan ole ammatillista, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaa käytöstä. Minusta ei edes ole oleellisinta, että miten lapsi kestää huudon vaan että miksi pitäisi kestää sitä? Jos kerran lapsille voi huutaa ammattiroolissaan ja siitä maksetaan, niin eiköhän muillekin ihmisille asiantuntijat saa niin tehdä, eli vanhuksille, vammaisille, asiakkaille kaupoissa yms. Kyllähän syyt aina löytyy kun pinna palaa;)

• Tykkää
Reactions: Lispetti
vierass
Aina niitä jukuripäitä on, muttei niillekään tarvi huutaa ja karjua. Toki tiukkaote asioihin kuitenkin että menee perille.
Kyllä vaan niitä on, yhtä kattelin kaksi päivää uutena työntekijänä, oli pakko suorastaan huutaa ennenkuin meni perille, mutta sen hetken jälkeen poika oli kuin ihan eri henkilö ja totteli myös minua uutta ohjaajaa. Puhuin siitä sitten esimieheni kanssa, hän on siinä paikassa myös, sanoi että sama tapaus on kaikki järjestään mennyt koettaen että kuinka kauan saa tehdä niinkuin huvittaa, eli häneen tehosi vain se karjahdus ja se kerta riitti.

Tässähän on todennäköisesti käynyt niin, että ap:n lapsi kuuli vasta sen huutamisen, eikä ollut noteerannut aikaisempia huomautuksia. Siinä sitten kotona kerrotaan että heti vaan huusi eikä varoittanut nätillä äänensävyllä. Hohhoijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30405107:
Tässähän on todennäköisesti käynyt niin, että ap:n lapsi kuuli vasta sen huutamisen, eikä ollut noteerannut aikaisempia huomautuksia. Siinä sitten kotona kerrotaan että heti vaan huusi eikä varoittanut nätillä äänensävyllä. Hohhoijaa.
No ihan sama monesko kerta oli. Lapsi saa mokata, ammattilainen ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30405107:
Ihan samoilla linjoilla olen HG:n kanssa.
Kyllä se taitaa olla niin että ammattitaitoinen ihminen selviytyy tilanteesta huutamati.
Ja samalla näyttää hyvää esimerkkiä omalla käytöksellään.

Mun mielestä ei ole edes sopivaa jos opettaja alkaa huutaa pääpunaisena. Ja silloinhan oppilas on voittanut. On osannut vetää juuri oikeasta narusta ja sitten myhäilee tyytyväisenä.:D
Pitää olla hiukan pelisilmääkin noissa tilanteissa.:rolleyes:

Kyllä vaan niitä on, yhtä kattelin kaksi päivää uutena työntekijänä, oli pakko suorastaan huutaa ennenkuin meni perille, mutta sen hetken jälkeen poika oli kuin ihan eri henkilö ja totteli myös minua uutta ohjaajaa. Puhuin siitä sitten esimieheni kanssa, hän on siinä paikassa myös, sanoi että sama tapaus on kaikki järjestään mennyt koettaen että kuinka kauan saa tehdä niinkuin huvittaa, eli häneen tehosi vain se karjahdus ja se kerta riitti.
Silti sanon ettei tarvi huutaa. Muakin on todentotta koeteltu ja aika-ajoin sitä tapahtuu edelleen uusissa tilanteissa. Tosi tiukka osaan olla muttei mun tarvi huutaa eikä kenenkään meille. Ryhmän kovimpaankin kalloon on saatu viestiä tiukalla ja topakalla puuttumisella siten että lapsi tasan tietää mikä on homman nimi. Meillä on sopimus tehty siitä että emme huuda tai ärjy lapsille.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="Tiiu";30405027]Mun lapsilleni saa ihan rauhassa korottaa ääntä ja huutaakin jos ei muuten mene asia perille!

Mun mielestä eskari-ikäisen luulisi jo osaavan istua aloillaan lyhyen tarinahetken ajan, ilman että lähtee haahuilemaan minnekään keskenkaiken. Jos lapsella on taipumusta levottomuuteen ja tottelemattomuuteen, niin voihan olla että samantyyppistä häiritsevää käytöstä on ollut ennenkin. Ehkä'pä lapsi vastedes muistaa paremmin keskittyä...[/QUOTE]

Keinot on monet. Tuota haahuiluakin voi ennaltaehkäistä erilaisilla toiminnoilla.
Ja ainahan se on toistoa lasten kanssa. Ei varmaan ylitä uutiskynnystä.:)

Silti sanon ettei tarvi huutaa. Muakin on todentotta koeteltu ja aika-ajoin sitä tapahtuu edelleen uusissa tilanteissa. Tosi tiukka osaan olla muttei mun tarvi huutaa eikä kenenkään meille. Ryhmän kovimpaankin kalloon on saatu viestiä tiukalla ja topakalla puuttumisella siten että lapsi tasan tietää mikä on homman nimi. Meillä on sopimus tehty siitä että emme huuda tai ärjy lapsille.
Ehkä monelta nyt unohtuu se, että lapsi on asiakas!

Vaaratilanteissa kyllä ymmärrän että mitkä tahansa keinot on käytettävä.

Sekin on ihan tosiasia että päiväkoti tai koulu ei ole sopiva työympäristö kaikille.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
ihmetyttää
Sitä en ymmärrä miten lapsi tavallaan omalla toiminnallaan olisi ansainnut huutamisen ja jonkin sortin nolaamisen muun ryhmän edessä koska mun mielestäni sitä ammattitaitoa mitataan just miten selvitään näissä tilanteissa. Toki poika toimi väärin kun häiritsi lukutuokiota mutta toisaalta toimi lapselle tyypillisellä tavalla spontaanisti. Omasta mielestäni ainakin lapsi on lapsi ja käyttäytyy lapsen tavoin ja aikuisen tehtävä on opastaa jos toiminta on ollut tilanteeseen nähden väärää. Ei lapsen kokemusta siitä miltä tuo huutaminen hänestä tuntui voi vähätellä. Ja tänään poika oli tämän henkilön kanssa puhunut asiasta ja oli sanonut omana mielipiteenään ettei lapsille saa huutaa niin eskariope oli vaan ärähtänyt että minulle et puhu tuolla tavoin koska minä olen aikuinen. Mitäpä tuohon sitten voi sanoa. Neuvoin poikaa että kyllä lapsen mielipide asioista kuuluu kuunnella ja että asioista pitää kyllä pystyä keskustelemaan.

anaali tappi
Ei tietenkään. Eihän se sovi sinun vapaan kasvatuksen toimintamalliin.

Sinun lapsesi on aina viaton. Hän on täydellinen. Hänelle ei kukaan saa sanoa mikä on oikein ja mikä on väärin.

Huora kasvattaa huoran.

anaali tappi
Ei tietenkään. Eihän se sovi sinun vapaan kasvatuksen toimintamalliin.

Sinun lapsesi on aina viaton. Hän on täydellinen. Hänelle ei kukaan saa sanoa mikä on oikein ja mikä on väärin.

Yhteistyössä