Saako naapurin lapsia komentaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppustelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luin tuon komenteeraajan jutun, joo, on kyllä aika huima meininki. Ottaisin kyllä asian puheeksi sekä lasten, että vanhempien kanssa, joka kerta kun lelu siellä on. Roskaamista, ja yleistä piittaamattomuutta. Omituista, ettei vanhempia kiinnosta asiaa yhtään enempää? En meinaan itse tossa tilanteessa ehkä ostais lapioita ja ämpäreitä hetkeen...

Onneksi asun kerrostalossa.

Jos minulla olisi OMA piha, ja siinä hippuloisi vieraita mukuloita niin saattaisin kyllä ärähtää siihen malliin että toiste eivät tulisi MINUN pihalleni joka EI ole yleinen lasten leikkikenttä.

Meidän pihalla on aidat, mutta pihatie kulkee pihan läpi. Sillä tiellä ei ole rasitteita vaan se on yksin meidän tie. Jokusen kerran siitä on (aikuinen) mennyt läpi, vielä en ole viitsinyt valittaa, vaikka ei kovin kivaa ole, kun pesee pienessä yöpaidassa ikkunoita ja joku äijä köröttelee mönkkärillä ikkunan ohi. Mutta siis kysymykseen, niin mielestäni jokaisella on oikeus komentaa (tai ainakin sanoa) vieraille lapsille kuten aikuisillekin, missä raja kulkee. Kenenkään ei ole pakko päästää toisia pihalle tai antaa toisten oikoa (nurmikkokin menee aika äkkiä pilalle, jos sen läpi kuljetaan useamman kerran päivässä.

Jokamiehen oikeudet lienevät kohta historiaa, varsinkin jos minä keksisin vaahdota kaikista "meidän pihamme" läpi kulkevista ihmisistä jotka ovat menossa metsään.

Kohtuus kaikessa. Jos asia oikeasti häiritsee ja aiheuttaa haittaa, kuten 15lasta ramppaamassa 300neliön tontin halki, niin joo, sanoa saa. Mutta kuka viitsii nillittää tontin poikki oikaisemisesta, jos siitä kerran ei ole mitään haittaa (yksityisyydelle, eivät mene ikkunoisen vierestä), omaisuudelle (eivät tuhoa mitään) jne. Silkkaa pikkumaisuutta, säännöstä kiinnipitämistä siksi kun pitää. Rakentakaa talojenne ympärille nelimetriset aidat, niin ei tarvitse nähdä sitä häiritsevää elämää, kuten lapsien kulkemista kaverin luo leikkimään...aaargh!

Maalaisjärkikin sen sanoo, että siitä mennään mistä tie on lyhin. Jos tahtoo kulkemisen lakkaavan, laittaa aidan, jolloin tie ei ole enää kätevin. Vain suomalaiset ja lentokenttä arkkitehdit rakentavat aitoja sinne, mistä ihmisen on kätevin kulkea. Jos itse kulkisit kaverin luo 5 kertaa päivässä, niin tuskinpa viitsisit sitä aitaa edes pystyttää.

Sä taidat asua jossain keskellä korpea missä on tontin koko muutaman hehtaarin? Kokeile tulla tänne missä piha on tosiaan PIHA eikä mikään maatila. Joo, jos meillä olisi tossa joitakin hehtaareja lääniä niin kulkekoot vaan, kunhan ei talon vierestä mene.

Mutta jos mukulat keksisivät ottaa meidän pihan oikaisureitikseen tuohon takana olevaan metsään, tällä ok-taloaluueella kun tonttien koko on n 1000 neliötä, niin taatusti nillittäisin. Hakekoon sitten äitylin parkumaan jokamiehenoikeuksien puolesta. Kun tietä pitkin mennessä joutuu kävelemään varmaan 100 metriä ylimääräistä!

En mäkään tajua sitä että kaavotetulla alueella pitäisi päästä tepastelemaan just siitä mistä mieli millonkin tekee, vaikka siinä olisi talo vastassa. Tiet on kaupungissa sitä varten että niillä kuljetaan. Ja vaikka jonkun Nicopetteri olisi niin huonokuntoinen ettei jaksa kävellä muutamaa kymmentä metriä ylimääräistä, se on voi voi. Silloin on turha syyttää tuhmaa kaavoittajaa joka länttäsi just siihen sen tontin. Vielä vähemmän sitä poloista tontin omistajaa joka lakiin perustuen kieltää Nicopetterin kavereineen ramppaamasta pihansa poikki.

Jokamiehen oikeudet ei käsittääkseni koske piha-aluetta. Niin että vaikka jollain olisi hehtaareja, niin senkun nillittäisi, muilla on oikeus siitä kulkea (aitoja ylittämättä tosin). Pihalla tarkoitin meidän pihaa, vaikka nyt aluetta josta ajelemme ruohot.

Taajamissa sitten tuntuu järki taantuvan vaan entisestään. Jos ruoho lyttääntyy tai muuta oikeaa haittaa on, on asia eri. Henk. koht varmaan laittaisin ko. kohtaan polun, enkä aitaa (tai ainakin aitoihin portit). Minusta on itsekästä kieltää ja nillittää jostain, mistä voisi periaattessa olla haittaa, mutta ei todellisuudessa ole. Ja se on suomalaisten lempipuuhaa, joskus niin häpeän tätä kansaa.

Mutta jos mukulat keksisivät ottaa meidän pihan oikaisureitikseen tuohon takana olevaan metsään, tällä ok-taloaluueella kun tonttien koko on n 1000 neliötä, niin taatusti nillittäisin. Hakekoon sitten äitylin parkumaan jokamiehenoikeuksien puolesta. Kun tietä pitkin mennessä joutuu kävelemään varmaan 100 metriä ylimääräistä!

Niinpä niin, mietipä jos itse joutuisit tekemään tuon 100 metrin lenkin päivittäin,kävellen. Eikö yhtään ottaisi pattiin? Ja ihan vaan siksi, että joku pikkusielu nyt vartioi haukanlailla tonttinsa koskemattomuutta, korsi korrelta. Tai no en tiedä, ehkä reitti menisi ikkunan ohi, tai pihan läpi tavalla joka häiritsis. Mutta lasten antaisin kulkea, aikuiset toinen juttu (aikuisilla eri motiivit niin hyvässä kuin pahassa).

Kyllä ihan ensimmäisiin asiohin mitä lapselle opetaan, kuuluu se, että erottaa omat ja toisten lelut. Toisten leluja ei luvatta oteta ! Toisten pihalle ei mennä tutkimaan ja kaivelemaan luvatta. Voisinhan minäkin sitten laittaa tuon savustuspöntön naapurin pihalle, ettei tarvi omaa ilmastointia sulkea sauhustaessa. Tai voinhan minä oikaista juoksulenkille siitä naapurin terassin poikki joka ehtoo.

Se on muuten helvetin hienoa, kun sattuu olemaan vieraita, ja terassilla ruokaillaan, niin naapurin mukulat tulee siihen (luvatta) norkoilemaan ja ronkkimaan pöydän antimia. Kerran paloi niin vati, että käskin kakarat sananmukaisesti helvettiiin siitä nyt saatana samantein, niin jopa naapuriakka oli pensaan takana kuulolla ja saatiin merkitseviä katseita kun haki kakaransa pois. Toki piti illan aikana vielä pariin otteeseen toivotella mukulat kotionsa.

Käsittämätöntä asiassa on se, että kun siellä naapurissa on kylälliset, niin ollaan välillä oltu lasten silmissä asiasta muka tietämättömät ja usutettu lapset sinne. Meidän lapset käy pihassa ja sanoo, ettei voi mennä, siellä on vieraita !!

Jotkut vaan eivät osaa lapsia näköjään kasvattaa, joten täytyy sitten itte koittaa komentaa parhaani mukaan myös naapurin lapset.

Ai niin, nehän maalasi tässä alkukesästä vaimoni auton vesiväreillä !! Arvatkaa nousiko meteli, kun vaimo pisti kakarat peseen auton puhtaaksi !! Siinähän ruiskivat taaperot letkulla autoa puhtaaksi ! Eihän niitä kakaroita noin sais kohdella, itkuhan niillä tuli ja paha mieli ! Vaimo oli kysyny akalta, että pesetkö sitten itse, vai antaako syyllisten hoitaa homma hä.

Kai sitä perliinin muuri perkele täytyy kohta tontin ympäri pystyttää kun ei mikään auta. Pahinta on, että vanhemmat näyttävät esimerkkiä. Jos mukula on toisessa naapurissa, niin vanhemmat muitta mutkitta oikaisevat meidän pihan kautta hakemaan kakaraa. Veikaan, että alkaa sanominen, kun alan oikaista heidän tontin poikki joka ilta lenkille. Talvella teen niiden pihan poikki ladun.

"Luin tuon komenteeraajan jutun, joo, on kyllä aika huima meininki. Ottaisin kyllä asian puheeksi sekä lasten, että vanhempien kanssa, joka kerta kun lelu siellä on. Roskaamista, ja yleistä piittaamattomuutta. Omituista, ettei vanhempia kiinnosta asiaa yhtään enempää? En meinaan itse tossa tilanteessa ehkä ostais lapioita ja ämpäreitä hetkeen..."

Arvaapa, olenko ihan pikkaasen muutaman kerran asiasta maininnut, joskus jopa höyrynnyt.

"Ne on pieniä lapsia, ei ne tämmöisiä asioita ymmärrä".

Ei jumalauta ymmärrä, kun ei perkele ole opetettu saatana !!!

Ja se on varma, että komenteeraajan kurkusta karjahtaa joka jumalan kerta, kun naapurin kakara tuosta ikkunan alta vilahtaa ! Kerran juoksutin ne takaisin samaa reittiä, opettaakseni missä tie menee, ehkä tilanteenseen nähden hiukan liian vihaisena, mutta itkien lähtivät reittiä opiskelemaan, ja tulivat muuten äitinsä kanssa soittamaan ovikelloa...

Minulla on ässä hiassa. 70 luvun kesäharrasteauto, Dodge Challenger, 440 kuutiotuumaa, suorat putket. Kun laittaa aamulla käymään, niin taatusti herää naapurissa paitsi lapset, myös vanhemmat... :D

Alkeellisintakaan lapsuuden ja ihmisyyden ymmärtämistä, saati perustavanlaatuista kanssaihmisten suvaintia ja ystävällisyyttä ei liene teille opetettu, ja aivojen rippeet kiertänevät hyvin mitättömien asioiden ympärillä jos muutaman ruohonkorren lyttääntyminen tai pihan lävitse kävlevät tai juoksevat lapset koetaan käytöksen rappioksi.

Suomalaisilla on joku ihmeellinen vietti saada kaikki ihmiset toimimaan mitä päättömimpien ja mitättömimpien sääntöjen mukaan jatkuvasti. Jokamiehen oikeudet lienevät kohta historiaa, varsinkin jos minä keksisin vaahdota kaikista "meidän pihamme" läpi kulkevista ihmisistä jotka ovat menossa metsään.

Kohtuus kaikessa. Jos asia oikeasti häiritsee ja aiheuttaa haittaa, kuten 15lasta ramppaamassa 300neliön tontin halki, niin joo, sanoa saa. Mutta kuka viitsii nillittää tontin poikki oikaisemisesta, jos siitä kerran ei ole mitään haittaa (yksityisyydelle, eivät mene ikkunoisen vierestä), omaisuudelle (eivät tuhoa mitään) jne. Silkkaa pikkumaisuutta, säännöstä kiinnipitämistä siksi kun pitää. Rakentakaa talojenne ympärille nelimetriset aidat, niin ei tarvitse nähdä sitä häiritsevää elämää, kuten lapsien kulkemista kaverin luo leikkimään...aaargh!

Maalaisjärkikin sen sanoo, että siitä mennään mistä tie on lyhin. Jos tahtoo kulkemisen lakkaavan, laittaa aidan, jolloin tie ei ole enää kätevin. Vain suomalaiset ja lentokenttä arkkitehdit rakentavat aitoja sinne, mistä ihmisen on kätevin kulkea. Jos itse kulkisit kaverin luo 5 kertaa päivässä, niin tuskinpa viitsisit sitä aitaa edes pystyttää.

Mun maalaisjärki sanoo, että liikunta on vain hyvä asia. sieltä mennään missä tie on. Nelimetrisiä aitoja varten tarvitaan lupia. Tule sinä ne tekemään ja hae luvat ja maksa.

Aivan perustavaa laatua oleva asia on että on toisten tavaroita ja omia tavaroita. Alle kouuluikäisten en oleta itsekseen kulkevan minnekään, heidän kuuluu leikkiä omalla pihalla oman äidin valvovan silmän alla. Koululaiset voivat ja jaksavat vaikka pyörällä mennä kaverille, ei ole tarvetta oikoa pihojen läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24235315:
Mun maalaisjärki sanoo, että liikunta on vain hyvä asia. sieltä mennään missä tie on. Nelimetrisiä aitoja varten tarvitaan lupia. Tule sinä ne tekemään ja hae luvat ja maksa.

Aivan perustavaa laatua oleva asia on että on toisten tavaroita ja omia tavaroita. Alle kouuluikäisten en oleta itsekseen kulkevan minnekään, heidän kuuluu leikkiä omalla pihalla oman äidin valvovan silmän alla. Koululaiset voivat ja jaksavat vaikka pyörällä mennä kaverille, ei ole tarvetta oikoa pihojen läpi.

Aitoja sopii pystytellä, ja vielä vaikkapa roopesetämaisia kylttejä, jos tahtoo lasten pysyvän poissa. Liikunta on toki hyvästä, ja kalanmaksaöljy ja moni muukin asia, ei se sitä tarkoita että lapsi pitäisi kasvattaa ajattelemaan leikin keskellä sen liikuntahyödyllisyyttä, se on aikuisen hommaa.

Kyllä lapset toki jaksavat mennä, ei ole kysymys siitä. Jaksaisit sinä varmaan ajaa jokapäivä vaikka 10km turhaan autolla jos joku keksisi järjestää kiertotien tiedän asuinalueelle , mutta niin kauan kun ei siitä ole haittaa (ja usein ei ole, eivät niin usein mene, että ruohokaan siitä pahastuisi) niin se on minusta yököttävän pikkumaista.

Tavara ei ole yhtä kuin maa, eikä maa voi oikein ikinä olla sinun tavaraa (lainopillisessa mielessä kylläkin), halusit sitä sitten kuinka kovin tahansa. Maa on ollut siinä ennen sinua, ja tulee olemaan jälkeesi ja vaikka me ihmiset nyt ollaan keksitty siitä hinta, niin se on yhtälailla meillä lainassa kuin ympäroivä ilma: hyviin tapoihin kuuluu olla tulematta toisen iholle, toisen ilmatilaan, pätee tontillakin, mutta omaksi tavaraksi sitä on surullista kuulla väitettävän.

Kuten sanottua kaikenmoinen tuhoaminen (tahatonkin, tai norkoaminen, kaiveleminen , mitä kaikkea te ny taas keksittekään) ja haitta on asia erikseen, samoin kuin aikuisten kulkeminen, mutta lasten pihan läpi oikaiseminen silloin kun siitä ei aitoa haittaa ole, on nipottamista ja sääntöidiotismia. Lastenmaailma on toisella tavalla rajaton kuin aikuisen, ihan hyvällä tavalla. Mennään maastossa minne voidaan ja mikä kiinnostaa sen sijaan minne olisi matka;toisaalta kaverin luo, metsään tai yhteiselle kivelle oikaistaan mistä voidaan. Lasten tarpeet ovat toisenlaiset kuin aikuisen, pitää päästä paikkoihin, joihin aikuisen mieleen tulee mennä hyvin harvoin. Mutta aikuiset ne tiet, polut ja aidat rakentavat. Kuun vielä rakentavat ymmärtämättömyyden muurinsa, niin Amerikkalainen, kaiken omistava yhteiskuntamalli syntyy sukupolvessa, parissa. Paatuneita aikuisia on jotka lapsuutta ei muista ja haluaa estää pikkumaisuuttaan. Lapsen leikeillä on ihan muita funktioita kuin sääntömaailman alituinen vahvistaminen (vaikka se heikolla pohjalla olisikin).

Komenteeraajan tilanteessa en tiedä mitä tekisin, tosin tuskin lähtisin tolle kostolinjalle, mutta ehkä ottaisin jopa poliisiin yhteyttä varotuksen jälkeen, ehkä heräisivät röyhkeyteensä? Minkä ikäisiä ne lapset on? Kyllä meidän puoltoistavuotiaskin jo tajuaa paikkoja joihin ei ole asiaa...

Mulle taas ei mene jakeluun miten joku haluaa keskelle omaa pihaansa yleisen polun ihan vain siksi että haluaa olla epäitsekäs :laugh: Aitoja tai ei, lapset on syytä opettaa kunnioittamaan ihmisten yksityisyyttä. Toisten pihalle mennään jos lupa on, mutta jos ei ole niin kierretään. Maailma nyt vaan toimii niin että jonkinlaiset rajat on oltava.

Pesin eilen golfmailat ja jätin terassille kuivahtelemaan. Havahduin hirvittävään rysähdykseen, kun naapurin napero täräytti rautaysillä terassinpöytään mojovan lommon. Taipui muuten ysinkin varsi. Ei ole kovin halukas naapuri maksamaan vahinkoja, kun olen kuulemma vastuuton ja jätän vaarallisia kapineita lojumaan ulos pienten lasten saataville....

Viimeistään tuon jälkeen rajalleni tulisi aita. Heppoinen verkkoaitakin auttaa jo paljon. Ja jos naapuri urputtaa aidasta, sano että se on sitä varten kun teille tulee pitbullterrieri.

mutta lasten pihan läpi oikaiseminen silloin kun siitä ei aitoa haittaa ole, on nipottamista ja sääntöidiotismia

No et oo tosissas?! Viis siitä kuka pihan läpi kulkee, jos on kyse esim. kaupungin omakotitaloalueesta, jossa tontit ovat kokoluokkaa 1000-2000 m2, niin todellakaan pihamaani läpi ei kulkisi kukaan.

Ja jos jotakin lapsille pitää opettaa, niin toisten kunnioittamista (koskee myös toisten omaisuutta ja kotirauhaa)

Erikoinen mielikuva siitä, että jos ei ole itsekäs, on oltava pakottava tarve olle epäitsekäs (joka tavallaan on itsekkyyttä sekin).

Ajattelepa sellaista maailmaa, jossa kaikki rakennuksista ja teistä lähtien olisi tehty lasten suunnitelmien ja tarpeiden mukaan. Saattaisitpa haluta oikaista sinäkin, jopa autollasi. Lapset kasvavat aikuisiksi, ja maailma on aikuisten mutta pieni pala ymmärrystä ja kohtuullisuutta riittää pitkälle...

Ja siinähän sitä sitten voi samalla käydä vaikka naapurin vessassa jos ovi sattuu olemaan auki koska "lapset on lapsia eikä siitä ole mitään haittaa, mikään ei mene rikki".

Ja eihän puhuttu oleskelusta tai muustakaan toiminnasta (joka minustakin on luvanvaraista touhua) vaan läpi oikaisemisesta. Suomalaiset kaikessa moraalissaan mieluusti hiukan kiertää veroja ja muitakin lakeja kunhan se tapahtuu salassa, ja sitten oikeasti harmitonta puuhaa kyräillään vain siksi, kun "ei sen kuulu olla niin periaatteesta". Mihin on kadonnut empatia?

meidän naapurit lapsineen käyttää piha-aluettamme oikotienä leikkikentälle. liikenne on jatkuvaa. aamusta alkaen meteli on korvia huumaava kokoa ajan paukutellaan ja huudetaan. ei voi kun ihmetellä. auto jätetään aina oman oven eteen. eli melkein meidän kuistille, ei jakseta jättää omalle autopaikalle. lisäksi perheen kakkosauto on jatkuvasti yhtiön vieraspaikalla. asista on puhuttu pariinkin otteeseen mutta olen todennut sen hyödyttölmäksi. kun ei ole kapasiteettia vastaanottaa tietoa satika ymmärtää sitä, niin minkäs teet,parempi muuttaa itse pois.

Kyllä pikkkuinen piha oman asunnon kohdalla rivarissa kuuluisi jättää edes hienotunteisuussyistä ko. asunnon haltijan käyttöön. Mitäs jos olet justiin tullut suihkusta ja puet vaatteita niin naapurin raavas äijä oikaisee akkunasi alta. Se ärsyttää kun itse on pihalla niin muka valistetaan mukuloita että ei mennä toisten pihoille mutta kun olet esim sisällä niin ralli pihalla alkaa. eihän laps poloinen tiedä ketä uskoa.

Erikoinen mielikuva siitä, että jos ei ole itsekäs, on oltava pakottava tarve olle epäitsekäs (joka tavallaan on itsekkyyttä sekin).

Ajattelepa sellaista maailmaa, jossa kaikki rakennuksista ja teistä lähtien olisi tehty lasten suunnitelmien ja tarpeiden mukaan. Saattaisitpa haluta oikaista sinäkin, jopa autollasi. Lapset kasvavat aikuisiksi, ja maailma on aikuisten mutta pieni pala ymmärrystä ja kohtuullisuutta riittää pitkälle...
Onko jäänyt lääkkeet ottamatta?

Kumma juttu kun ei jakseta kävellä parkkikselta omaan kotiin. Mitenkäs jos asuisi Hesassa onnistuis se että kaikilla auto on oma pikku ulko-oven edessä?
Tekee ihan hyvää ottaa muutama askel päivässä mutta mukavampihan se on kääntää oma kottero oven eteen, mitähän siitä tulis jos kaikki tekis niin? tietysti se 1 vaippapaketti painaa niin julmetusti ettei sitä jaksa kantaa.
Lääkitys sydän- ja verisuonitauteja vastaan pitäis varmaan alottaa.WIRN!
Sitäpaitsi mallin antaminen omille lapsille... mikäs sen kivempaa lapsista kun vanhempien kanssa ulkoilu ja liikkuminen ilman mitään landioita, pyöräillen ja kävellen yhdessä.

Pakko ottaa kantaa tähän vanhaan keskusteluun. Olemme nyt jonkin aikaa hakeneet naapurin kanssa rajaa tähän asiaan. Ongelmana on, että naapurin asenne on, että lasten asioihin ei saa puuttua, vaan heidän tulee itse ratkaista ongelmansa. Kyllä, tätä mieltä olen myös itse, mutta jos ongelmien ratkaisu on erittän paha kiusaaminen tai uhkailu, pitää siihen mielestäni puuttua. Kiusaaminen ei vielä yleensä helpotu vaan pahenee, jos siihen ei puututa.

Olen joitakin kertoa joutunut komentamaan heidän lapsiaan ja aina siitä on tullut ongelma. Naapurin isän mielestä heidän lapsensa eivät valehtele. No hankalahan siinä on vastaan väittää, vaikka on itse todistanut toisin. Kaikki lapset valehtelevat ja se on normaalia oman edun tavoittelua.

Lapsemme haluavat leikkiä toistensa kanssa ja on myös normaalia, että välillä tulee riitaa, eikä siinä mitään. Mielestäni on myös normaalia, että siihen joutuu puuttumaan, jos ratkaisua ei omin voimin löydy ja alkaa paha joukkokiusaaminen ja uhkailu valheiden kertomisesta toisille, jos heidän tahtoaan ei noudateta (kiristys ja uhkailu siis).

Ongelmana ei siis ole varsinaisesti lapset vaan tässä naapurin isä, hän heittäytyy 5-vuotiaaksi siinä vaiheessa kun asiasta yrittää keskustella ja yleensä ratkaisumalli on estää lapsia leikkimistä toistensa kanssa. Ymmärrän, että he haluavat itse hoitaa kasvatuksellisen työn, mutta kiusaamistapaukset ovat sellaisia, joihin mielestäni pitää puuttua heti tuoreeltaan. Isän käytös tässä tapauksessa vahvistaa vain lasten käytöstä, koska näyttää siltä heidän silmissään, että heitä puolustetaan, jos meidät haukutaan.

Yhteistyössä