Saako mitään luottokorttia jos ei ole vakituista työpaikkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26172577]Opiskelijana saa kyllä, jos on tietty opintopistemäärä kasassa.[/QUOTE]

Tuota minä olen aina ihmetellyt, että opiskelijana voi saada luottokortin, mutta muuten ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26172583:

Mistä pankista saisi? Kun löysin mm. tälläisiä ehtoja:

"Luottotili ja kortti voidaan myöntää kirjallisen hakemuksen perusteella säännöllisiä tuloja saavalle täysi-ikäiselle, vakituisesti Suomessa asuvalle henkilölle, jolla on vakinainen asuinpaikka ja joka tunnetusti hoitaa raha-asiansa moitteettomasti ja jolla ei ole rekisteröityjä maksuhäiriömerkintöjä."

Kyllä minun mielestäni saa, vaikka olisi määräaikaisessa työssä. Onhan määräaikaisia töitä vaikka mitä korkeasti koulutetuillekin ja hyvin tienaaville, joten miksi ei luottokorttia saisi.

miksi opiskeleva saa, mutta kotihoidontuella tai äitiyslomalla oleva ei... mulle ainakin perusteltiin, ettei ole vakityötä sit tuon äitiysloman/hoitovapaan jälkeen, mut eihän opiskelijallakaan oo.. Hassua, tosin mä en luottokorttia haluaisikaan.

Mistä pankista saisi? Kun löysin mm. tälläisiä ehtoja:

"Luottotili ja kortti voidaan myöntää kirjallisen hakemuksen perusteella säännöllisiä tuloja saavalle täysi-ikäiselle, vakituisesti Suomessa asuvalle henkilölle, jolla on vakinainen asuinpaikka ja joka tunnetusti hoitaa raha-asiansa moitteettomasti ja jolla ei ole rekisteröityjä maksuhäiriömerkintöjä."

No eihän tuossa puhuta vakituisesta työpaikasta mitään, ainoastaan säännöllisistä tuloista ja sitä korttia hakiessa todistat ne säännölliset tulot esim. pankin tiliotteilla ajalta x.

Mä sain pari vuotta sitten ollessani vain hoitovapaalla oleva ylioppilas. Pienellä luottorajalla pankista, jossa olen asioinut koko ikäni. Perustelin tarvitsevani sitä mm. nettiostoksiin, joihin minulla on kyllä itselläni rahaa mutta ei siinä muodossa (Visa/Mastercard) joilla pystyisin maksamaan ja ulkomailla Visaa tarvitaan autonvuokraukseen, hotellien varaukseen yms. Nyt AMK-opiskelijana luottorajaa on nostettu, en ole kyllä koskaan ostanut kortilla velaksi vaan käyttänyt sitä silloin kun tavis pankkikortti tai käteinen ei ole mahdollisia maksuvälineitä.

miksi opiskeleva saa, mutta kotihoidontuella tai äitiyslomalla oleva ei... mulle ainakin perusteltiin, ettei ole vakityötä sit tuon äitiysloman/hoitovapaan jälkeen, mut eihän opiskelijallakaan oo.. Hassua, tosin mä en luottokorttia haluaisikaan.

Ei opiskeleva saa, vaan sellainen opiskelija, jolla on tietty opintopistemäärä suoritettuna = opiskelija on valmistumassa piakkoin. Tällöin pankin oletus on, että opiskelija saa työpaikan ;)

Mullekin tuolla perusteella oltiin ensin myöntämässä, mutta kun kuulivat, että valmistumisen jälkeen en tule saamaan työttömyyskorvausta (miehen tulojen vuoksi), ei annettukaan. Eli säännölliset tulot pitää olla. Työttömyyskorvaus riittää, mutta kotihodontuki käsittääkseni ei.

MasterCardin voi saada vaikka olisi määräaikaisessa työsuhteessa, mutta Visaa ei saa. Visan voi saada opiskelija joka on valmistumassa. ja pankki ei päätä Visasta, vaan luottokunta. MasterCardeista sen sijaan päättää jokainen pankki itse, siksi he voivat myöntää luottokortin määräaikaisessa työsuhteessa olevalle kun näkevät että palkka juoksee ja on juossut pidemmän aikaa. Samasta syystä pankki voi myöntää asuntolainen määräaikaisessa työsuhteessa olevalle.

Ollessani määräaikaisessa työsuhteessa sain 95000 euron asuntolainen ja MasterCardin, mutta Visaa ei myönnetty. Luottokunta on tässä asiassa aivan ehdoton. Sinällään hullua että myöntävät Visan kuitenkin opiskelijalle vaikkei opiskelijalla olisi mitään työpaikkaa.

[QUOTE="vieras";26173059]Ei opiskeleva saa, vaan sellainen opiskelija, jolla on tietty opintopistemäärä suoritettuna = opiskelija on valmistumassa piakkoin. Tällöin pankin oletus on, että opiskelija saa työpaikan ;)

Mullekin tuolla perusteella oltiin ensin myöntämässä, mutta kun kuulivat, että valmistumisen jälkeen en tule saamaan työttömyyskorvausta (miehen tulojen vuoksi), ei annettukaan. Eli säännölliset tulot pitää olla. Työttömyyskorvaus riittää, mutta kotihodontuki käsittääkseni ei.[/QUOTE]

Muistaakseni se opintopistemääräraja oli 60 opintopistettä, mikä ei ole edes lähellä valmistumista. Lisäksi moni opiskelija ei koskaan edes saa opintojaan vastaavaa työtä.

Mä sain Visan opiskeluaikana reippaasti ennen valmistumista. Lisäksi jäätyäni useammaksi vuodeksi äitiyslomille & hoitovapaille ilman vakituista työpaikkaa, tarjottiin vielä luottokunnan puolelta mahdollisuutta korottaa luottarajaa ihan reippaasti (usealla tuhannella).

Yhteistyössä