Saako lasta sanoa tuhmaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis esim. vaikka sen yhteydessä jos lapsi vaikka viskelee tavaroita kielloista huolimatta, kiipeilee tai ihan mitä vaan sellasta älytöntä kun tekee.
Ja tuhmaksi sanominen on sellainen toteamus, ei ilkeästi haukuttu tai sanottu.

Mä aloin tätä eilen yksikseni miettimään. Et onko se väärin sanoa lapselle että oletpas nyt tuhma.

Itse tulin siihen tulokseen että mielestäni se ei ole väärin kun ei tarkoita sitä pahasti, mutta sitten taas kuitenkin mietin myös et onko kuitenkin väärin.. :D
eli siis en mihinkään yhteen oikeaan tulokseen päässyt itseni kanssa.. :D

Mitä mieltä muut olette

Itse olen siis sortunut sanomaan tuolle pienimmäisellekkin jolla ikää 1v6kk että tuhma niin nyt hän sanoo mulle aina : "tuhha äiti" :laugh: kun kiellän tai estän tekemästä jotain älytöntä..

kyllä mäkin käytän tuota "teit tuhmasti...", joskus lapsi itse sanoo, että olen tyhmä, kun tein noin, silloinkin vastaan, että TEIT tyhmästi, mutta ET sinä OLE tyhmä..

[QUOTE="vieras";23205728]kyllä mäkin käytän tuota "teit tuhmasti...", joskus lapsi itse sanoo, että olen tyhmä, kun tein noin, silloinkin vastaan, että TEIT tyhmästi, mutta ET sinä OLE tyhmä..[/QUOTE]

Näin minäkin yritän tehdä. Käytännön toteutus joskus tietysti ontuu :D Mutta periaatteessa yritän nimittää vain lapsen tekoja tuhmiksi.

Asiantuntijat neuvovat sanomaan: kylläpäs käyttäydyit tyhmästi. Ei siis sanota lasta tyhmäksi vaan hänen käytöstään....

Joku suomalainen kasvatusekspertti on sanonut, ettei tuollaisella kikkailulla ole merkitystä. Lapsi ottaa joka tapauksessa itseensä, eli itsetunto kokee kolauksen. Mä taidan olla samaa mieltä. Ei niiltä kolhuilta voi kukaan välttyä.

Joku suomalainen kasvatusekspertti on sanonut, ettei tuollaisella kikkailulla ole merkitystä. Lapsi ottaa joka tapauksessa itseensä, eli itsetunto kokee kolauksen. Mä taidan olla samaa mieltä. Ei niiltä kolhuilta voi kukaan välttyä.

Riippuu lapsen iästä... Kyllä ainakin meillä 4-vuotias erottaa ihmisen hänen teoistaan.

Mutta meillä ei kyllä sanota lapsen tekojakaan tuhmiksi sillä siitä tulee niin paha mieli...

[QUOTE="vieras";23205963]Riippuu lapsen iästä... Kyllä ainakin meillä 4-vuotias erottaa ihmisen hänen teoistaan.

Mutta meillä ei kyllä sanota lapsen tekojakaan tuhmiksi sillä siitä tulee niin paha mieli...[/QUOTE]

Ei ole kyse siitä, etteikö lapsi erottaisi tekoa ja tekijää. Kun kerran lapset ovat fiksuja, niin tottahan he tajuavat, että tuhman teon syypää löytyy tekijästä, joten teon moittiminen kohdistuu myös itse persoonaan.

Jos aikuinen itse saa pomolta haukut huonosti hoidetusta työtehtävästä, niin kyllähän se koko persoonaa kolauttaa. En usko, että monikaan ajattelee, että vau kun mä oon osaava ja upea, vaikka tää yksi keikka nyt menikin ihan penkin alle.

Yhteistyössä