Ei toisen lasta varmaan saisi vihata, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kowalski

Aktiivinen jäsen
14.07.2007
82 472
9
36
mä vihaan |O

Helevetti. Meidän tytön päiväkodissa on 4 v poika (ONNEKSI eri ryhmässä kuin meidän likka) joka on ihan hullu. Viime keväänä tuli hakkaamaan meidän rattaissa istunutta 2-vuotiasta, oman isän katsellessa vieressä, isä ei tehnyt tai sanonut mitään. On hakannut mua ja poikaani päiväkodin eteisessä kurahousujen soljilla (siis huitonut ihan tosissaan niillä kuriksilla) kun ollaan tultu hakemaan tyttöä tarhasta. Kiroilee hoitokavereiden vanhemmille, mullekin on huudellut että sä oot paska, kakkapää, kusipää...Lyö ja tönii, eikä siis pelkästään muita lapsia, vaan myös itselleen vieraita aikuisia. Oikeastaan ihan aina kun nähdään.

Kerran, kun poika huuteli mulle paskaa ja vittua, oli pojan oma äiti ja vissiin kummitäti vieressä. Kumpikaan ei reagoinut pojan kiroiluun, vaan äiti lässytti että "mitä mun oma mussukka, mitä rakas" ja kummitäti ihmetteli miten noin pieni (haloo, 4 v!) voi jo osata pukea haalarin päälle ihan itse.

Tänään tytön pk:n pihassa oli lasten ja vanhempien yhteinen ulkoilutapahtuma, ja eikös tämä pikkupiru tullut sielläkin potkimaan mua. Sanoin sille että kotona saat potkia vanhempiasi ihan miten paljon lystäät, mutta minua et potki |O

Päiväkodin tädit ja setä puuttuvat asiaan aina, ja pojan omat vanhemmat möllöttävät vieressä kuin mitkäkin lampaat.

Omalle tytölleni olen sanonut, että kun XXX tulee tönimään/potkimaan/lyömään niin siirryt kauemmas ja huudat kovaan ääneen että LOPETA. Ja jos ei usko, ja jatkaa hakkaamista/potkimista, niin vetäiset turpaan niin kovin kuin pystyt :kieh: . En kannata väkivaltaa, mutta tuntuu siltä että ei tuollainen koskaan opi, että muita ei saa kohdella miten lystää, jos ei saa joskus maistaa omaa lääkettään :whistle:

Sanonta "Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" (tms) pitää aika hyvin paikkansa. En mä lasten ruumiillista kuritusta kannata, mutta se "vitsa" voisi olla verbaalinen: kun se oma mussu kiroilee muille tai käy toisten kimppuun, niin se nostetaan tilanteesta pois, sitä torutaan, ja sille annetaan rangaistus. Sille EI lässytetä että oletpas sinä ihana äidin kultapoju |O . Tämäkin muksu on kuitenkin jo 4 v, ja vaikka hän onkin keskiverto kaksivuotiaan kokoinen (jos sitäkään) niin silti häneltä voi ja pitää vaatia edes jonkinmoisia käytöstapoja, eikä kohdella häntä kuin pikkutaaperoa (meillä tosin komennettiin jo taaperoakin jos oli syytä ).

Kivittäkää. Mun mielestä tuo lapsi on kertakaikkisen ällöttävä :saint: :ashamed: ja sen vanhemmat on perseestä kun eivät viitsi sanoa mussukalleen että ei.

Mitähän se ällöttävä kakara saa kokea ja kuulla neljän seinän sisällä kun omaa noin vaikuttavan sanavaraston? hätähuutohan tuo on lähiympäristölle, että tehkää jotakin, auttakaa minua.

Niin. No mun mielestä sinulla on syytä vihata niitä vanhempia eikä sitä lasta. Kuulostaa just näiltä "vapaan kasvatuksen" helmiltä. Mitään ei kielletä ja lapsi yrittää kaikkensa, että vanhemmat ajettaisi jotain rajoja :( Ei oo mun mielestä lapsen vika, jos vanhemmat on idiootteja!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitähän se ällöttävä kakara saa kokea ja kuulla neljän seinän sisällä kun omaa noin vaikuttavan sanavaraston? hätähuutohan tuo on lähiympäristölle, että tehkää jotakin, auttakaa minua.

peesaan

Tottakai nelivuotias jo kirosanat osaa, vaikkei niitä kotona koskaan olisi kuullutkaan.
Mutta ns. normaali 4 v ei käytä niitä sanoja ainakaan aikuisten kuullen, koska tietää että ne on rumia sanoja.

Ai juu ja olen itse vastaavassa tilanteessa kovaan ääneen omalle lapselle päivitellyt miten jotkut vanhemmat eivät osaa opettaa lapsilleen oikean ja väärän eroa... Oma lapsi kun kyselee sitten, että miksi toi saa käyttäytyä noin ja minä en :(

Kyllä mäkin tollasta lasta vihaisin ja toisaalta säälisin. Eipä ne vanhemmat näe varmaan mitään outoa lapsensa käytöksessä, koska ite tekevät varmaan samaa, kotoohan ne lapset tapansa oppii ja mallit katsoo.

Eikö kannattaisi ottaa tahassa puheeksi, jos tilanne on tosiaan tuollainen. Siis niin jatkuva ja vakava, kun kirjoitat. Jotta lastensuojelu kävisi piipahtamassa pojan kotona tekemässä tsekkauksen.
Tuntuu hassulta, että tarha ei muka olisi jo puuttunut asiaan...

Sanottakoon, että en mä sen vanhemmistakaan tykkää.

Ajattelin jutella niille ensi kerralla kun näen. Sanoa, että anteeksi vaan, mutta mun mittani alkaa olla aika täynnä sitä, että lähes joka kerta kun tulen tuomaan lapseni hoitoon/hakemaan lapseni kotiin, saan lyöntejä, potkuja ja kirosanoja teidän pojaltanne.

Henkilökunnalle olen mennyt sanomaan, tottakai, aina kun tällaista on tapahtunut. Mutta aion sanoa myös suoraan vanhemmille. Sieltä todennäköisesti tulee "ei me voida sille mitään kun ei olla edes paikalla kun sitä tapahtuu"- virsi, mutta ovathan he olleet paikalla kun sitä tapahtuu, eivätkä ole tehneet mitään.

Olex sä muuttanu? Kuulostaa ihan samalta kuin pojan entisessä pk:ssa poika oli kyllä silloin 3v -> nyt siis jo 5v
Kun ei muuta keksinyt niin talvella teki lumipalloja kiven ympärille ku ne lentää paremmin ja osuu tarkemmin, kymmenkunta lasta silmä mustana. Kaksi lasta työnsi kiipeilytelineeltä alas toisen käsi murtui toinen selvisi mustelmilla.
JA äiti "kun meijän xxx on niin vilkas ja ehtiväinen" :o :kieh: |O |O |O

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Tottakai nelivuotias jo kirosanat osaa, vaikkei niitä kotona koskaan olisi kuullutkaan.
Mutta ns. normaali 4 v ei käytä niitä sanoja ainakaan aikuisten kuullen, koska tietää että ne on rumia sanoja.

Silti kyseessä on avun tarpeessa oleva LAPSI, joka ei vielä ole vastuussa, vaan perheen aikuiset. Turhaa ja epäoikeudenmukaista on lasta inhota... Enkä ole kivittämässä ketään. Totean vain, että vanhemmat tarvitsivat jämäkkää "kädestä pitäen" -ohjausta ammattilaiselta ja lapsikin ehkä apua. Voi olla, että perheessä on muitakin ongelmia eli minusta ihan hyvin voisi sanoa päiväkodin henkilökunnalle havaintonsa, jos kerran noin voimakkaasti itse asiaan reagoit.

Eikö kannattaisi ottaa tahassa puheeksi, jos tilanne on tosiaan tuollainen. Siis niin jatkuva ja vakava, kun kirjoitat. Jotta lastensuojelu kävisi piipahtamassa pojan kotona tekemässä tsekkauksen.
Tuntuu hassulta, että tarha ei muka olisi jo puuttunut asiaan...

Mistä päättelit, ettei tarha olisi puuttunut asiaan?
Ainahan se muksu jäähyllä istuu. Tädit toruu sitä, sanovat että noin ei saa tehdä, yms. Eikä ne nyt mulle kertoisi, vaikka niillä olisikin ollut jotain palavereja vanhempien, pk:n ja sossun kesken...

Toiset lapset vaan on ns. häiriköitä, ei aina ole kyse mistään karmeista kotioloista joihin sossun tulisi puuttua. Kyllä lapsen saa pilattua sillä, ettei pidä sille mitään kuria.

Miksi lasta vihaat? Kohdista kiukkusi avuttomiin, neuvottomiin vanhempiin mieluummin. Tai puhu päiväkodin henkilökunnalle, että lapsi tarvitsisi apua.

Kyllä jokainen on oikeutettu tunteisiinsa. Vaikka toinen kuinka hädässään tekee pahoja asioita. Kyllä miekin vihaisin sellasta lasta, joka miun lapselle tekis jatkuvasti pahaa. Sitä vihaa ei vaan saa osottaa sille pahaa tekevälle lapselle vaan selvittää asia muilla keinoin.

Miksi lasta vihaat? Kohdista kiukkusi avuttomiin, neuvottomiin vanhempiin mieluummin. Tai puhu päiväkodin henkilökunnalle, että lapsi tarvitsisi apua.

No kyllä tuon ikäinen lapsi voi kyllä ihan huoletta ottaa osan vihasta omalle kontolle.

Kyllähän hän varmasti näkee tarhassa normaalia käytöstä ja niin kuin ap sanoi, niin päiväkodissa hoitajat ohjaavat häntä ja puuttuvat tilanteisiin. Eli kyllä siellä lapsen päässä on jotain vikana, jos käytös on tuollaista. Olkoon syykenessä tahansa, mutta kyllä minuakin ällöttäis tuollainen pentu... ällöttää vähempikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Silti kyseessä on avun tarpeessa oleva LAPSI, joka ei vielä ole vastuussa, vaan perheen aikuiset. Turhaa ja epäoikeudenmukaista on lasta inhota... Enkä ole kivittämässä ketään. Totean vain, että vanhemmat tarvitsivat jämäkkää "kädestä pitäen" -ohjausta ammattilaiselta ja lapsikin ehkä apua. Voi olla, että perheessä on muitakin ongelmia eli minusta ihan hyvin voisi sanoa päiväkodin henkilökunnalle havaintonsa, jos kerran noin voimakkaasti itse asiaan reagoit.

tommoset vanhemmat harvoin välitä tai tajuu että ongelma on niitten muksussa. siihen ei mikään apu tai ohjaaminen auttais. surullista mutta näin uskon vahvasti. :whistle:

No on sanottu henkilökunnalle. Joka kerta kun tuota tapahtuu.

Ei ole mun vastuulla auttaa tuota mahdollisesti avun tarpeessa olevaa lasta. Saatikka sen lammasmaisia vanhempia.

Tien kanssa tälläsiä pikku kullanmuruja, kun vois kuristaa välillä ne siihen paikkaan. Ainoa mikä mua auttaa, että en vihaa näitä lapsiparkoja, niin ajattelen, että ei se ole sen lapsen vika jos sen vanhemmat pilaa lapsensa.

Toisaalta vaikea tietää minkä terapian piirissä tuokin lapsi on jo, ja ehkä siksi tuntuu, että kukaan ei tee mitään. Mutta voi kait sitä kysyä suoraan vaikka niiltä vanhemmilta, että kovin on tein lapsi kerkiiväinen, että onko joku diagnoosi jo löydetty!

Yhteistyössä