Saako perhekerhossa ojentaa/komentaa vierasta lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kypsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kypsä

Vieras
Otsikossa kysymys.

Lapsen äiti vaan istuu kahvia juomassa ja juttelemassa eikä yhtään seuraa oman lapsensa tekemisiä. Tämä lapsi vie muilta lelut kädestä, tönii, riehuu, jyrää pienemmät lapset kumoon, heittelee leluja, yms. Kaiken tämän tekee ihan tahallaan, eikä leiki ollenkaan "nätisti". Tätä on vaikea selittää, mutta lapsi ei leiki vaan kiusaa ja häiriköi muita. Kulkee lapselta toiselle ja vie kädestä lelut eikä kuitenkaan leiki niillä. Juoksee ja riehuu. Kyseessä on 4,5v poika ja kerhon isoin lapsi. Lapsi on ollut samanlainen jo monta vuotta.

Lapsen äiti tosiaan istuu mahdollisimman kaukana leikkitilasta eikä edes näe lapsensa touhuja. Ja jos näkeekin, niin ei niihin puutu tai jos puuttuu niin lapsi ei usko mitään.

Saako muut äidit puuttua tämän yhden lapsen tekemisiin??

Minä olen tiukasti kieltänyt, jos on omalta lapseltani tai vieressä olevalta muulta lapselta tullut leluja viemään. Olen siis kuuluvalla äänellä todennut, ettei toisten kädestä saa viedä leluja/töniä yms.

Emme ole muiden äitien kanssa asiasta koskaan keskustelleet, mutta näkee niin hyvin naamasta mitä muutkin ajattelevat. Onneksi aika monet myös sanovat tälle lapselle, ettei saa ottaa kädestä/töniä yms. Mutta eihän se mitään auta.

Nyt syksyllä tuli toinen uusi kerhotäti ja hän on melko paljon puuttunut tämän pojan tekemisiin, mikä on minusta hienoa (vaikka eihän se homma tietysti hänen niskoilleen kuuluisi). Mutta ei ole tuntunut olevan äitiin mitään vaikutusta. Äiti myös aina uhkailee pojalle, "ei me tulla sitten enää jos et käyttäydy". Ja sama meno jatkuu joka kerta ja joka kerta he kuitenkin tulevat.

Kun eihän tämä oikeasti ole sen pojan vika, vaan äidin. Mun tekisi niin mieli sanoa sille äidille, että avaa silmäsi ja seuraa vähän mitä lapsesi tekee.

No, tänään oli syksyn viimeinen kerho ja tammikuussa taas jatkuu...

Saa komentaa, ja jos meno menee ihan mahdottomaksi, niin veisin lapsen äidin luokse. Perheneuvola voisi olla oikea paikka kyseiselle perheelle, mutta se pitäisi tulla kyllä ammattilaisen suusta. Pitäkää peukut pystyssä, että lapsi menee päiväkotiin mahdollisimman pian oppimaan käytöstapoja.

Saa komentaa, ja jos meno menee ihan mahdottomaksi, niin veisin lapsen äidin luokse. Perheneuvola voisi olla oikea paikka kyseiselle perheelle, mutta se pitäisi tulla kyllä ammattilaisen suusta. Pitäkää peukut pystyssä, että lapsi menee päiväkotiin mahdollisimman pian oppimaan käytöstapoja.

No sehän se, kun nyt siellä on pieni vauva... Olin syksyllä kerho alkaessa niin toiveissani, ettei se poika enää siellä ole, kun ikääkin jo on, mutta mitäs vielä. Toinen hyvää vauhtia kasvamassa mukana.

Tätä vauvaakin kohtelee todella ikävästi. Hyppii esim vauvan yli, kun vauva makailee lattialla. Mielestäni melko vaarallista, ja äitikin yrittää kieltää, mutta ei poika usko. Niin ja pojan käytös ei ole kuitenkaan muuttunut mihinkään tämän vauvan tulon myötä vaan on ollut aina samanlainen.

Saa puuttua. Mä toivoisin, että myös mun lapsen tekemisiin puututaan, jos en jostain syystä ole vieressä näkemässä. En kyllä tarkoituksella jätä lastani vahtimatta ja muiden harteille, on sen verran vilkas tapaus että ei paljon tule kahviteltua rauhassa...

Vastaava tapaus oli aikoinaan omassa piirissämme, tämä kakara ei sen jälkeen tullut lapseni lähelle kun kerran puutuin hyvin vihaisesti siihen, että töni lastani ja lisäksi nakkasin tenavan äitinsä syliin ja vihaisesti vielä sanoin että olet siellä niin kauan kun osaat käyttäytyä, kiersi meidät sen jälkeen turvallisen matkan päästä, nykyään näen muskarissa vain tämän, ja muistaa kyllä minut ja katson edelleen hyvin vihaisesti päälle, poika tekee isaruksilleen kiusaa senkun ehtii mutta ei koske enää mun lapseen.

Yhteistyössä