Saako lapsesi lomaa?

• Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="mamma";28339595]Hmmm...
En nyt kommentoi siksi että omalla lapsella ei olisi kaikki kunnossa, omaatuntoa ei soimaa ja lapsella on tarpeeksi lomaa oli mittari sitten mikä tahansa, mutta...

Uskon että jokainen vanhempi tietää päiväkodin henkilökuntaa paremmin onko lapsen parempi olla kotona vai hoidossa. Päivähoito on jokseenkin läpinäkyvää toimintaa kun taas kotioloista tietää vain ja ainoastaan ne ketkä siellä kotona ovat.

Uskonkin että päiväkodin henkilökunnalla ei ole mitään perusteita eikä asiaa arvostella vanhempia siitä miten lapsi on hoidossa, se ei heille kuulu. Se mikä sen sijaan kuuluu päiväkodin henkilökunnalle on tehdä lapsen tarhakokoemuksesta mahdollisimman hyvä ja positiivinen. Siihen kannattaa laittaa kaikki tarmo. Myös se osuus siitä energiasta joka kuluu siinä että palstalla valitetaan "lasten nimissä" miten saavat lepsuista vanhemmistaan kärsiä.

Jos oikeasti on aihetta huoleen jonkun yksittäisen lapsen kohdalla on täysin asiallista ja paikallaan tehdä lastrensuojeluun ilmoitus lapsen kaltoinkohtelusta.
Muuten kehotan pitämään suut supussa ja tekemään sitä kovemmin työtä että lapsilla teidän hoitajien toimesta olisi mahdollisimman hyvä päivä.[/QUOTE]
Järkipuhetta!

Tiivistelmä
Eli siis kesällä hoitajilla pitää olla päiväkodissa mahdollisimman vähän hoidettavia, että töissä olis mahdollisimman helppoa. Perheet ei tarvitse kuin max. 1 viikko yhteistä lomaa, lapsille ei molempien vanhempien läsnäololle ole enempää tarvetta.

"vieras"
[QUOTE="hoitaja";28338951]Alan ammattilaisena voin lohduttaa sinua: eivät lapset kärsi siitä että lomareissu jää tekemättä. Enemmän se lapsi nauttii pitkästä lomasta kuin yhdestä reissusta. :)[/QUOTE]

Äitinä ja vaimona voin sanona sinulle: parisuhde ja perhe kyllä kärsii, jos ei ole yhtään yhteistä lomaa koko perheen voimin. Mieluummin pitkä loma ja vanhemmilla huono parisuhde ja kohta ero, vai lyhyempi loma ja toisiaan rakastavat vanhemmat? Voin kertoa, että lapsi kuin lapsi valitsee tuon viimeisimmän vaihtoehdon :)

Meillä tullaan pitämään aina lomat yhtäaikaa. Jos se tarkoittaa sitä, että lapsilla on lomaa vain heinäkuussa, niin sitten tarkoittaa. Tosin eiköhän ne mene mummolaan kesäkuussakin joksikin aikaa.

Päiväkoti-ikäisiä ei tällä hetkellä ole, mutta isommista (erityis)lapsista hoitajat aikanaan toivoivat että pidettäisiin mahdollisimman lyhyet lomat. Päivystyshoidolle ei ole koskaan ollut tarvetta mutta lomat ovat olleet tuollaista 4-5vkoa. Täällä kesäkuukausina päiväkodit eivät ole olleet ylitäysiä vaan päinvastoin ovat hoitajat jopa valitelleet sitä kun välillä lapsia on samanverran kuin henkilökuntaa ja jollekin ei meinaa kaveria löytyä.

Kun nuo pienet aloittavat päivähoidon niin tuskin heillekään juuri sitä 5 viikkoa pidempää yhtämittaista lomaa tulee (paitsi ehkä tuolle ensi vuoden kesällä 3,5v olevalle sillä toinen vanhemmista on tuolloin yhä kotona pikkusiskon kanssa). Mielummin satsataan siihen että saadaan sitä yhteistä loma-aikaa. Vuoro/osa-aikatyötä tekevien vanhempien lapsina niitä vapaita ja lyhyitä päiviä mahtuu kyllä vuoteen ihan mukavasti.

eräs hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivistelmä;28339647:
Eli siis kesällä hoitajilla pitää olla päiväkodissa mahdollisimman vähän hoidettavia, että töissä olis mahdollisimman helppoa. Perheet ei tarvitse kuin max. 1 viikko yhteistä lomaa, lapsille ei molempien vanhempien läsnäololle ole enempää tarvetta.
Olet vähän typerä

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28340974:
Saa.
Aina on/ovat saaneet lomaa päivähoidosta niin jouluna kuin muinakin pyhinä sekä myös kesällä.
Juuri näin meilläkin, eikä todellakaan aiota alkaa limittämään lomia siksi että lapsi olisi päivähoidossa mahdollismman vähän. Loman tarkoitus on mielestäni koko perheen yhteinen rentoutuminen ja virkistyminen. Ei se että päiväkodissa olisi vähemmän hoidettavia.

Jos päiväkodin työskentelyolosuhteet ovat epäinhimilliset tehkää sille asialle jotakin.

"Milla"
Voi jeesus mikä kysely!!!! Koska päiväkodit eivät voi olla auki normaaleina työaikoina, niin perheenjäsenien tulisi viettää kaikki vapaa-aika eri aikaan kuin muu perhe! Toki lapsi saa lomaa, mutta halutaan myös perheen yhteistä aikaa, niin kuin normaalisti perheet yleensä haluaa.
Ensin laitetaan päiväkoti kiinni kuudeksi viikoksi ja sitten kysellään "tarvitseeko lapsesi varahoitoa". Totta hemmetissä tarvitsee, kun normityöntekijöillä ei ole kuin neljä viikkoa lomaa.

• Tykkää
Reactions: Puna
eräs hoitaja
[QUOTE="vieras";28339728]Äitinä ja vaimona voin sanona sinulle: parisuhde ja perhe kyllä kärsii, jos ei ole yhtään yhteistä lomaa koko perheen voimin. Mieluummin pitkä loma ja vanhemmilla huono parisuhde ja kohta ero, vai lyhyempi loma ja toisiaan rakastavat vanhemmat? Voin kertoa, että lapsi kuin lapsi valitsee tuon viimeisimmän vaihtoehdon :)

[/QUOTE]

Huonoissa kantimissa parisuhde on, jos se siihen kariutuu, että ajatellaan lapsen parasta. Jos elämästä muutama kesä menee vähemmällä yhteisellä loma-ajalla, se ei ole paljonkaan.

Päivähoitoalan ihmiset tekevät usein kaikkensa, että lapsilla olisi paljon lomaa. Ja kaikenkaikkiaan työt järjestetään vuosia niin, että lapsia ei tarvitse laittaa päiväkotiin jne. Tuo paljastaa, että silloin kun otetaan asia vakavasti, lapselle järjestyy vapaata paljon, eikä se parisuhdetta kaada. Enemmän kannattaisi miettiä kuinka ympärivuotinen puurtaminen päiväkodissa lasta rasittaa ja sitä kautta koko perhettä.

"Mila"
[QUOTE="hoitaja";28338943]Tämä on ymmärrettävää, jos työnantaja sanelee loma-ajankohdan. Mutta useissa tapauksissa on kyse vanhemmista, jotka voivat itse määritellä tai ainakin toivoa lomansa ajankohdan. He eivät edes yritä pitää lomiaan niin, että lapset saisivat pidemmän helpotuksen päivähoidosta, vaan kertovat ihan avoimesti että aikovat pitää lomansa yhtäaikaa puolison kanssa ja that's it.[/QUOTE]

Ei PUOLISONSA kanssa vaan PERHEENSÄ!! Ymmärrätkö mikä ero?

halipupu harmaana
Kuuden viikon "loma-anomus" jätettiin päiväkotiin juuri tänään ja jos sen saa niin ei tartte ilmeisesti viedä kesäpäiväkotiin. Tosin tuota lomaa osittain lomittaista lomaa miehen kanssa ei päiväkoti-ikäisen takia ole suunniteltu ja haettu, vaan koululapsen takia, jotta hänen ei tarttisi olla koko kesää leireillä.

On se nyt ihan kiva, että perheellä on sitä yhteistäkin lomaa kesän aikana eikä vaan isin ja äidin omia "lomaviikkoja" lapsen kanssa. Tuohon kuuteen viikkoon mahtuu sekä että ja lisäksi vanhemmat saavat ihan omaa lomaa kesällä niin kuin haluavat, joten kaikkien tarpeet pyritään toteuttamaan eikä lomasta stressata liikaa ja aseteta liian korkeita odotuksia sille, jolloin se menee varmasti pieleen.

"Vieras"
Täällä meillä oma päiväkoti on kiinno juhannusviikosta elokuun puoleen väliin. Siis aika pitkän ajan.
Paikkaan johon lapsemme menevät tulee myös oman päiväkodin aikuiset ja lapset. On siis kaksi päiväkoti samassa. Itse olen aina miettinyt että mitä järkeä tässä oikein on? Kun ne lApset täytyy hoitaa silti.

Meillä lapsilla tulee varmaan olemaan vain 3viikkoa lomaa koska mies juuro vaihtanut työpaikkaa ja itse tulen mitä luultavammin myös vaihtamaan tässä työpaikkaa joten lomat jää pitämättä. Mutta en missään vaiheessa ajatellut että tämä olisi jotenkin kurjaa.. En suinkaan. Hullu ajatuskin. Kai minun pitäisi alkaa soimata itseäni ja miestäni ja potea huonoa omatuntoa täsä tilanteest? Kivittäkää kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;28341037:
Huonoissa kantimissa parisuhde on, jos se siihen kariutuu, että ajatellaan lapsen parasta. Jos elämästä muutama kesä menee vähemmällä yhteisellä loma-ajalla, se ei ole paljonkaan.

Päivähoitoalan ihmiset tekevät usein kaikkensa, että lapsilla olisi paljon lomaa. Ja kaikenkaikkiaan työt järjestetään vuosia niin, että lapsia ei tarvitse laittaa päiväkotiin jne. Tuo paljastaa, että silloin kun otetaan asia vakavasti, lapselle järjestyy vapaata paljon, eikä se parisuhdetta kaada. Enemmän kannattaisi miettiä kuinka ympärivuotinen puurtaminen päiväkodissa lasta rasittaa ja sitä kautta koko perhettä.
Oletkohan ihan oikealla alalla jos olet tuota mieltä päiväkodissa annettavan hoidon tasosta?

Onneksi omat lapseni ovat perhepäivähoidossa ja aivan ihanalla hoitajalla, joka ei syyllistä meitä siitä että käymme töissä.

Nuoremmat lapseni olivat päiväkodissa esikoisen aloitettua jo koulun. Silloin ( ja vieläkin ) pidimme mieheni kanssa osan lomistamme eri aikaan, jotta lapset eivät joutuisi olemaan kesällä kesäpäivystyksessä ja saisivat muutenkin mahd. pitkän loman päiväkodista. Nyt lomailemme osaksi eri aikaan, jotta koululaisillamme olisi mahdollisimman vähän sellaista lomaa, ettemme ole päivisin itse kotona.

eräs hoitaja
[QUOTE="vieras";28340989]

Jos päiväkodin työskentelyolosuhteet ovat epäinhimilliset tehkää sille asialle jotakin.[/QUOTE]

Nyt onkin kyse enemmän lasten epäinhimillisistä olosuhteista.

Nuoremmat lapseni olivat päiväkodissa esikoisen aloitettua jo koulun. Silloin ( ja vieläkin ) pidimme mieheni kanssa osan lomistamme eri aikaan, jotta lapset eivät joutuisi olemaan kesällä kesäpäivystyksessä ja saisivat muutenkin mahd. pitkän loman päiväkodista. Nyt lomailemme osaksi eri aikaan, jotta koululaisillamme olisi mahdollisimman vähän sellaista lomaa, ettemme ole päivisin itse kotona.
Minusta on hieno juttu että järjestätte näin jos haluatte niin tehdä. Mutta siinä kohdalla, kun joku lastenhoitaja päiväkodista alkaa sanella sen miten vanhempien pitäisi kesälomansa järjestää mun mielestä mennään vähän liian pitkälle.

Päivähoito on järjestetty siksi että vanhemmat voisivat käydä töissä. Omat lapseni ovat lomalla aina silloin kun minäkin, ja välillä myös mies on pitänyt lomaa lasten kanssa kun minä olen töissä.

Kesäloma on minusta kuitenkin mukava viettää koko perheen kesken eikä sitä ole vietetty miehen kanssa eri aikaan, koska ei ole pakko. Toivottavasti sellaista pakkoa ei tulekaan.

eräs hoitaja
Oletkohan ihan oikealla alalla jos olet tuota mieltä päiväkodissa annettavan hoidon tasosta?

Onneksi omat lapseni ovat perhepäivähoidossa ja aivan ihanalla hoitajalla, joka ei syyllistä meitä siitä että käymme töissä.
Olen juuri oikealla alalla ja minulla on hyvä näköalapaikka asioihin :) Hoidon taso on parasta mahdollista, mitä inhimilliset ihmiset pystyvät antamaan. Mutta kun hoitajien pitäisi nykymenolla olla koneita, jotta asiat sujuisivat lasten kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.

"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;28341037:
Voi hitto sinun kanssasi, kannattaisi miettiä vähän asiaa tarkemmin, ennen kuin tälläisiä viisauksia latelee.

Ensinnäkin, avioerot ovat yleisimpiä lasten pikkulapsi-aikana, siis juurikin ennen koulun alkua. Ja silloin tarvitaan sitä parisuhde-aikaa, todellakin myös yhteistä lomaa.

Päiväkotiaika on vielä perheille helppo, kun hoitopaikka on olemassa. Kun koulu alkaa, lapsilla on 10 viikkoa lomaa, jolle pitää järjestää hoito. Meillä on nyt jo neljäs vuosi peräkkäin, kun on järjestetty lapsille 7 viikkoa lomaa. Tarkoittaa, että meillä koko perheenä on 2 viikkoa yhteistä lomaa - joka loman sijaan on välillä melkoinen stressi. Tuohon kahteen viikkon on mahdutettava sukulaisvierailut - ne jota ei koko muuna vuonna ehditä tekemään -ja lapsilla on todellakin oikeus nähdä sukulaisiaan, samoin kuin heillä lapsia. Tämän lisäksi olemme tehneet tuolloin jonkun muun yhteisen reissun (valitettavasti esim. minä en pääse irti töistäni, kuin lähtemällä johonkin pois kotoa).

Ja tätä ennen, on yhtäjaksoisia päiväkotivuosia ollut jo 6.

Noudattaen sinun ohjettasi, meillä ei olisi ollut yhteistä lomaa 10:een vuoteen. Mikä parisuhde se on, jos ei vietetä yhteistä aikaa.

Ja väitän, että lapset, pienetkin lapset nauttivat siitä, kun koko perhe on yhdessä ja tekee asioita yhdessä. He nauttivat siitä, kun saavat nähdä vanhempansa yhdessä rentoina, hymyilevinä, toisiaan suukottelevina ja halailevina. Lasten koti on onnellisessa parisuhteessa.

Lapsen parasta ajatellaan huolehtimalla myös siitä parisuhteesta.

Lisäksi suurin osa vanhemmista voi tosiaan toivoa sitä lomansa ajankohtaa, mutta harva saa sen valita. Esim. minulla on lukuisia vuosia pitänyt järjestää niin, että työpaikalla joku päivystää, kun samaa tehtävää tekee 2 tai 3 henkilöä, on päivän selvää, etteivät kaikki saa lomaansa esim. heinäkuussa. Miehelläni on ihan sama juttu. Ja lisäksi voi käydä vielä niin ihanasti, että loma siirtyy - niin mulle kävi viime vuonna, kun töissä oli ongelmia, tuolloin tein sitten 3 päivää töitä kotoa käsin.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;28341126:
Olen juuri oikealla alalla ja minulla on hyvä näköalapaikka asioihin :) Hoidon taso on parasta mahdollista, mitä inhimilliset ihmiset pystyvät antamaan. Mutta kun hoitajien pitäisi nykymenolla olla koneita, jotta asiat sujuisivat lasten kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.
Minun mielestäni hoitajien työn ongelmia pitäisi ratkoa jollakin muulla tavalla kuin sillä keinoin että pikkulapsiperheet joutuvat venymään äärimmilleen vaikkapa juuri kesäloma-asioiden kanssa.

Muutenkin ihan käsittämätön järjestelmä että päiväkodit ovat kiinni syysloman, joululoman, hiihtoloman ja kuukauden tai ylikin kesällä. Kun niiden pitäisi olla olemassa sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä.

Jos pystyisin lapsen pitämään aina kotona, mihin ihmeeseen sitä päivähoitopaikkaa sitten edes tarvitsisin?

"Vieras"
Minun mielestäni hoitajien työn ongelmia pitäisi ratkoa jollakin muulla tavalla kuin sillä keinoin että pikkulapsiperheet joutuvat venymään äärimmilleen vaikkapa juuri kesäloma-asioiden kanssa.

Muutenkin ihan käsittämätön järjestelmä että päiväkodit ovat kiinni syysloman, joululoman, hiihtoloman ja kuukauden tai ylikin kesällä. Kun niiden pitäisi olla olemassa sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä.

Jos pystyisin lapsen pitämään aina kotona, mihin ihmeeseen sitä päivähoitopaikkaa sitten edes tarvitsisin?
Minulla riittää jotenkuten ymmärry siihen että ovat kiinni syys/talviloman ja jouluna, mutta se että ovat kesällä kiinni kaksi kuukautta ei mene ymmärrykseen millään. Kun joka tapauksessa se väki joutuu olemAn töissä ja ne lpaset hoidossa. Mikä idea on sulloa kahden päiväkodin väki samaan syssyyn?!?

Yhteistyössä