Saako lapsesi lomaa?

• Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;28341258:
Tärkein syyhän on luonnollisesti se, että hoitajille kuuluu lakisääteinen loma myös. Jos kaikille palkattaisiin lomasijaiset kaikkina loma-aikoina, mistään ei riittäisi rahaa!

Luulen, että yksi syy päiväkotien sulkemiselle on myös subjektiivisen hoito-oikeuden ohjailu. Eli, että ainakin ne lapset, jotka oikeasti eivät tarvitse hoitopaikkaa kesällä, pidettäisiin kotona. Silloin kun lähipäiväkodit ovat auki, sinne viedään lapsia vaikka lapsilla olisi mahdollisuus olla lomilla. Kun rajoitetaan päiväkotien aukioloaikoja, suurin osa kuitenkin edes yrittää järjestää lapselleen lomaa mieluummin kuin vie päivystäviin paikkoihin ties mihin asti. Uskomatonta, mutta totta se, että vain "kovat" keinot saavat esim, virikehoidossa olevien lasten vanhemmat rajoittamaan virikehoitoa.
Mun mielestäni se ei ole mitään virikehoitoa, että lasten vanhemmat ovat kesällä töissä ja lapset silläaikaa hoidossa.

Erikoista jos virikehoidon takia kielletään töissäkäyviä vanhempia tuomasta lapsia kesällä hoitoon.

Katsos kun minulla on vuosilomaa vain 30 päivää, josta lomaviikko kuluttaa 6 päivää eli yhteensä 5 viikkoa lomaa. Koko vuonna.

Vaikka me käytettäisiin miehen kanssa molemmat kaikki lomat limittäin, tästä tulisi 10 viikkoa. Ei vielä riitä siihen että lapsi voisi olla koko koulujen kesäloman ajan kotona, lisäksi tulevat nuo muut koulujen vapaat jolloin päiväkoti kiinni.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;28341037:
Huonoissa kantimissa parisuhde on, jos se siihen kariutuu, että ajatellaan lapsen parasta. Jos elämästä muutama kesä menee vähemmällä yhteisellä loma-ajalla, se ei ole paljonkaan.

Päivähoitoalan ihmiset tekevät usein kaikkensa, että lapsilla olisi paljon lomaa. Ja kaikenkaikkiaan työt järjestetään vuosia niin, että lapsia ei tarvitse laittaa päiväkotiin jne. Tuo paljastaa, että silloin kun otetaan asia vakavasti, lapselle järjestyy vapaata paljon, eikä se parisuhdetta kaada. Enemmän kannattaisi miettiä kuinka ympärivuotinen puurtaminen päiväkodissa lasta rasittaa ja sitä kautta koko perhettä.
Katsos kun mun mielestä lapsen paras on se, että äiti ja isä rakastaa toisiaan ja kaikki asuvat saman katon alla :)

tavallinen äiti
Meidän lapset on siitä onnellisessa asemassa, että saavat lomailla koko ajan ;)
Omista valinnoistahan tässä vaan on kyse, mitä itse pitää tärkeimpänä elämässä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti;28343108:
Uskomatonta jeesustelua! Jos sanoo haluavansa lomailla yhtä aikaa perheen kanssa, pitää jotain muuta kuin lasta tärkeämpänä? Niinkö?

En olisi uskonut millaisia naispaholaisia päiväkodit ovat täynnänsä, jos se että perhe on lomalla yhtä aikaa on paha asia. Eikö ole mitään muuta miettimistä kuin toisten perheiden asiat?

en ymmärrä
meidän työpaikalla saa pitää 3vkoa kesälomaa putkeen, koska muuten ei riitä sijaiset. ja sit se yks viikko on erikseen pidettävä ja talveksi jätettävä yksi viikko. Eli ei onnistuisi mitenkään tuo yhtenäinen pitkä loma-aika. Uskomatonta rutinaa, tottakai sitä haluais lapselle pitkän loman, mutta ei se ihan aina ole vanhemmista kiinni.

"Pinky"
Koko perhe lomailee tänä kesänä YHTÄ AIKAA viisi viikkoa, ajan jonka oma tarha on kiinni. Minusta tämä on ihan riittävä loma-aika. Viime kesänä lapset olivat 7 viikkoa lomalla ja vanhempi lapsi ikävöi loppulomasta päiväkotiin jo todella paljon.

"vieras"
Höpöhöpö. Vanhempani ovat edelleen onnellisesti yhdessä. Lapsille on ihanaa saada olla koko kesän lomalla vaikka vanhemmista olisikin päivisin vain toinen kotona. Illat ja viikonloput sitten yhdessä. Niinhän suurin osa vuotta useimmilla kuluukin, sillä erotuksella, että kummatkin vanhemmat ovat töissä päivät. Voihan myös osan lomista pitää yhdessä ja osan erikseen.
Ja höpöhöpö vaan itsellesi. Ainakin meistä koko loman paras osuus oli se, kun saatiin koko perhe yhdessä lähteä reissuun. Tai sitten olla kotona, mutta juuri niin että saatiin viettää aikaa yhdessä molempien kanssa yhdessä.

Ja munkin vanhemmat ovat edelleen onnellisesti yhdessä, meitä kolme lasta ja ollaan hyvissä parisuhteissa jokainen ja tasapainoisia ihmisiä hyvissä ammateissa. Ja lapsemme saavat tismalleen saman etuoikeuden kuin mekin; pidämme lomamme yhdessä koko perheenä :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti;28343108:
:flower:

Minä pidän tärkeimpänä vanhempien hyvän parisuhteen lisäksi sitä, että lapsillamme on molemmat vanhemmat töissä ja näyttävät hyvää esimerkkiä siitä, miten kannattaa tässä maassa elää; elättäen itse itsensä. :)

"heidip*"
5-6 viikkoa saavat lomailla heinä(-elo)kuussa. Neljä viikkoa olen itse lomalla, viikoksi menevät sukulaisiin. Olen yh ja isänsä pitää ehkä heitä vielä viikon lomalla.

[QUOTE="hoitaja";28338943]Tämä on ymmärrettävää, jos työnantaja sanelee loma-ajankohdan. Mutta useissa tapauksissa on kyse vanhemmista, jotka voivat itse määritellä tai ainakin toivoa lomansa ajankohdan. He eivät edes yritä pitää lomiaan niin, että lapset saisivat pidemmän helpotuksen päivähoidosta, vaan kertovat ihan avoimesti että aikovat pitää lomansa yhtäaikaa puolison kanssa ja that's it.[/QUOTE]

No just joo. En tajua mitä pahaa tuossa on. Kyllä perheen pitää lomailla yhdessä, jos se vain on mahdollista. Kyllä lapsikin siitä enemmän nauttii kun koko perhe on yhdessä. Sitäpaitsi, onhan kuukausi jo pitkä aika olla poissa päivähoidosta.

"Äiti kahdelle"
Meidän lapset saavat lomailla ainakin kesä- ja heinäkuun. Toivottavasti vielä elokuun alunkin niin esikoinen saisi aloittaa suoraan eskarissa. Itse olen lomalla kesäkuun, mies ei vielä tiedä lomastaan mutta isovanhemmat katsovat lapsia tarpeen mukaan, juurikin sen vuoksi etteivät lapset joudu kesän päivystyshoitoon. Itse olen aikoinaan ollut töissä kesänpäivystyksessä ja se oli ihan kamalaa jo pelkästään työntekijän näkökulmasta, entä sitten lasten :/

"vieras"
No kyllä on syyllistäminen viety pitkälle, jos "hoitajat" alkavat syyllistämään lapsia jopa kesälomien viettämisestä koko perheen kesken!?! Ymmärrän kauistelun, mikäli vanhemmat olisivat itse lomalla ja lapset vietäisiin silti hoitoon, mutta en kyllä tajua miten joku kehtaa syyllistää yhteisestä lomasta.

Ja minä en siis älähtänyt, koska kalikka olisi kalahtanut. Meillä lapset viettävät lomaa 2,5 -kuukautta.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28343712]Mitä hittoa?! Pariskunta ei saisi pitää lomia yhdessä?!! Tai ei voisi viettää kesälomaa koko perheen voimalla?![/QUOTE]

Joo se on lasten etu että kesälomalla ei mennä mihinkään, ollaan vaan kotona ja syödään jätskiä. Meillä matkustaminen yksin lasten kanssa esim. mökille ei tällä hetkellä onnistuisi, kun taloudessa vain se yksi auto, jota mies tarvitsee mennäkseen töihin.

Mutta ehkä nää supermammat matkustaa junalla ja loppumatkan mökille taksilla?

Minusta parasta lomalla on juuri se että tehdään jotain muita asioita kuin tavallisesti, se että loma eroaa arjesta. Mökkeillään, telttaillaan matkustetaan mitä vain, mutta nimenomaan ei olla sitä koko kesälomaa kotona. Uskokaa tai älkää, meillä lapsetkin ovat kuin enkeleitä silloin kun ei olla kotona vaan maisemat ja ympäristöt vaihtuvat.

Tänä kesänä lähdemme koko perheellä Turkkiin. En uskaltaisi sinne yksin ainoana aikuisena kolmen lapsen kanssa lähteä.

• Tykkää
Reactions: Khisu
[QUOTE="vieras";28343838]

Mutta ehkä nää supermammat matkustaa junalla ja loppumatkan mökille taksilla?

Minusta parasta lomalla on juuri se että tehdään jotain muita asioita kuin tavallisesti, se että loma eroaa arjesta. Mökkeillään, telttaillaan matkustetaan mitä vain, mutta nimenomaan ei olla sitä koko kesälomaa kotona. Uskokaa tai älkää, meillä lapsetkin ovat kuin enkeleitä silloin kun ei olla kotona vaan maisemat ja ympäristöt vaihtuvat.

[/QUOTE]

Se on totta että, lapsetkin tykkää matkustaa ja vaihtaa maisemaa välillä. Mekin kun kävimme vain mökillä, niin 4-vuotias poikani sanoi, että onpa kivaa kun me lähdettii koko perhe tänne mökille. Ja monta kertaa muutenkin sanonut, että perheenä on niin kiva mennä. Totuus tulee lapsen suusta.:D

"vieras"
Se on totta että, lapsetkin tykkää matkustaa ja vaihtaa maisemaa välillä. Mekin kun kävimme vain mökillä, niin 4-vuotias poikani sanoi, että onpa kivaa kun me lähdettii koko perhe tänne mökille. Ja monta kertaa muutenkin sanonut, että perheenä on niin kiva mennä. Totuus tulee lapsen suusta.:D
Ja mitä nyt omaa lapsuuttani mietin, niin kyllä mulle on ainakin jäänyt tosi mukavia muistoja nimenomaan niistä kesäloma- ja muistakin reissuista. Koko perheen reissu Puuhamaahan oli semmoinen jokavuotinen, hartaasti odotettu kesän kohokohta. :) Kotona aina vinguttiin, että on niiiiiin tylsää. :D

Höh, justiin meinasin tulla kommentoimaan, että ainakin tämä huhtikuu on vapaata lapsella, mutta eipäs olekaan, kun tuli soitto, että töihin pitäis lähteä. :O
No saipa tyttö tässä parin viikon verran lomailla kumminkin ja kesällä jatkuu x-määrällä...

"Hoitsu"
Kiertävät lomalistat ja oma vuoro elokuussa tänä vuonna.... Mies luultavasti lomailee heinäkuun ja lapset juhannukselta koulun alkuun ekaluokkalainen ja päiväkotilainen aloittaa syyskuussa. Eivät siis mene varahoitoon tänäkään vuonna

"tiina"
Samaan aikaan tietysti haluamme loman pitää miehen kanssa, mutta olemme pystyneet tsumpimaan niin että lapsen loma on reilu 7 viikkoa. Mahdollisimman pitkä loma lapselle on meille tärkeä juttu.

lhjn
Näillä näkymin lapset lomailevat ainakin 5 viikkoa, mahdollisesti enemmän.

Miehen kanssa haluamme pitää lomaa yhtäaikaa mahdollisimman paljon, koska arkena näemme todella vähän.

Päivystysaika on kaameaa, mutta onneksi meidän päiväkoti on se päivystävä, joten talo on ainakin tuttu.

"Hmm"
Ehkä tämän ketjun aloittaja on vaan Porvoosta, mutta jos on oikea hoitaja, niin ehkä motiivina tällaiselle kirjoittelulle on se että hoitajan omat lomat järjestyvät kitkattomammin silloin kun haluaa, kun hoitolapsia on mahdollisimman vähän. On paljon aloja, joissa ei ole mahdollisuutta pitää lomaa silloin kun haluaa eikä pysty järjestämään mitään pitkiä koko kesän lomia lapselle.

Olen itse pystynyt järjestämään lapselleni 6 viikon kesäloman, mutta se on vaatinut välillä aika paljon neuvotteluja ja säätämistä esimiehen kanssa eikä meillä ole isovanhemmat rientäneet hätiin vaikka olen pyytänyt hoitoapua vain muutamaksi päiväksi kesällä ettei lapsen tarvitsisi mennä varahoitoon.

Yhteistyössä