Saako lapsesi lomaa?

• Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28341200]Minulla riittää jotenkuten ymmärry siihen että ovat kiinni syys/talviloman ja jouluna, mutta se että ovat kesällä kiinni kaksi kuukautta ei mene ymmärrykseen millään. Kun joka tapauksessa se väki joutuu olemAn töissä ja ne lpaset hoidossa. Mikä idea on sulloa kahden päiväkodin väki samaan syssyyn?!?[/QUOTE]

No tätä vähän tarkoitinkin mutta ilmaisin itseni ehkä huonosti. Päiväkotien sulkuajat ovat paljon pidemmät kuin normaalin työssäkäyvän lomat. Esim. minä olen vaihtanut useamman vuoden ajan kaikki mahdolliset ylityöt ja lomarahat vapaseen. En kuitenkaan voi työni luonteen vuoksi olla kesällä normaalia kesälomaa pidempään lomalla, kun töissä on oltava tietty minimimiehitys myös kesällä.

Miksi päivähoidossa oletetaan että kaikilla on opettajien lomat?

"Vieras"
No tätä vähän tarkoitinkin mutta ilmaisin itseni ehkä huonosti. Päiväkotien sulkuajat ovat paljon pidemmät kuin normaalin työssäkäyvän lomat. Esim. minä olen vaihtanut useamman vuoden ajan kaikki mahdolliset ylityöt ja lomarahat vapaseen. En kuitenkaan voi työni luonteen vuoksi olla kesällä normaalia kesälomaa pidempään lomalla, kun töissä on oltava tietty minimimiehitys myös kesällä.

Miksi päivähoidossa oletetaan että kaikilla on opettajien lomat?
Haluaisin tavata sen fiksun joka nämä päätökset täällä tekee..

eräs hoitaja
[QUOTE="Vieras";28341200] Kun joka tapauksessa se väki joutuu olemAn töissä ja ne lpaset hoidossa. Mikä idea on sulloa kahden päiväkodin väki samaan syssyyn?!?[/QUOTE]

Tärkein syyhän on luonnollisesti se, että hoitajille kuuluu lakisääteinen loma myös. Jos kaikille palkattaisiin lomasijaiset kaikkina loma-aikoina, mistään ei riittäisi rahaa!

Luulen, että yksi syy päiväkotien sulkemiselle on myös subjektiivisen hoito-oikeuden ohjailu. Eli, että ainakin ne lapset, jotka oikeasti eivät tarvitse hoitopaikkaa kesällä, pidettäisiin kotona. Silloin kun lähipäiväkodit ovat auki, sinne viedään lapsia vaikka lapsilla olisi mahdollisuus olla lomilla. Kun rajoitetaan päiväkotien aukioloaikoja, suurin osa kuitenkin edes yrittää järjestää lapselleen lomaa mieluummin kuin vie päivystäviin paikkoihin ties mihin asti. Uskomatonta, mutta totta se, että vain "kovat" keinot saavat esim, virikehoidossa olevien lasten vanhemmat rajoittamaan virikehoitoa.

[QUOTE="Jenis";28341318]Mä en nyt ihan ymmärtänyt tätä keskustelua. Miten niin 4 viikkoa lomaa on sama kuin ei lomaa ollenkaan?[/QUOTE]

Samaa ihmettelin. Mun mielestä mun lapsella on ruhtinaallisen pitkä loma, kun on tuo neljä viikkoa. :D

"vieras"
Viime vuonna meillä oli yhteistä lomaa YKSI viikko. Eipä ollut kovin kiva. Yhdessä tekeminen jäi aika vähälle. Minulla oli siis viime kesänä lomaa peräti kaksi viikkoa, samoin miehellä. Eli lapset saivat kolme viikkoa olla kotona. Tänä vuonna ollaan koko perhe kolme viikkoa lomalla, yhtä aikaa :) mies säästää vielä lomia syys- ja hiihtolomaviikoille, minulle on kertynyt vain tuo kolme viikkoa lomaa ja sen pidän kaiken kerralla. Enkä muuten näe mitään syytä potea huonoa omaatuntoa siitä, että pitkästä aikaa saadaan olla rauhassa perheen kanssa useampi viikko. Ehkä ensi vuonna limitetään lomia enemmän, mutta tämä kesä mennään nyt näin.

Näyttää siltä, että lapsi menee kesäksi päiväkotiin. Miehellä on opintoja ja minä menen töihin. Onhan hän nyt ollut kohta 4 vuotta vain kotona lomilla, tekee ihan hyvää mennä välillä toisten lasten seuraan.

"vieras"
[QUOTE="Jenis";28341318]Mä en nyt ihan ymmärtänyt tätä keskustelua. Miten niin 4 viikkoa lomaa on sama kuin ei lomaa ollenkaan?[/QUOTE]

Päiväkodin tädin mielestä hyvät vanhemmat ovat vuorotellen lomalla jotta lapsi on mahdollisimman vähän päiväkodissa.

En minäkään kyllä tajua miten me tehdään väärin kun halutaan viettää lomaa yhdessä koko perhe.

"Jenis"
Samaa ihmettelin. Mun mielestä mun lapsella on ruhtinaallisen pitkä loma, kun on tuo neljä viikkoa. :D
Niinpä! Mä otan vielä viikon palkatonta ihan vaan ettei tarvis viedä lapsia varahoitoon, mutta sekään ei varmaan oo vielä mitään tän "hoitajan" kirjoissa ;)

Ite oon aatellu että lapsilla on toi 5 viikkoa "oikeaa" lomaa mutta myös kesäkuun alkupuoli ja elokuu on semmoista melkein-lomaa, koska päiväkodissa on silloin vähemmän lapsia joka tapauksessa ja päivät menee enimmäkseen rennosti ulkoillessa. Kaikki kun ei nääs pysty lomaansa heinäkuussa pitämään kuitenkaan.

"Jenis"
[QUOTE="vieras";28341382]Päiväkodin tädin mielestä hyvät vanhemmat ovat vuorotellen lomalla jotta lapsi on mahdollisimman vähän päiväkodissa.

En minäkään kyllä tajua miten me tehdään väärin kun halutaan viettää lomaa yhdessä koko perhe.[/QUOTE]

Joo, päiväkoti on helvetin esikartano. Se on kyllä tullu selväksi tässä(kin) keskustelussa. Meillä kans ollaan lomalla perheenä, plus 1 viikko niin että mä oon lasten kans lomalla mutta mies töissä. Tän enempään ei taivu.

"vieras"
Ainakin viime kesänä muksuilla oli rauhallista tarhassa. Lapsia oli vähän, ryhmät pieniä. Ei siis mitään hirveää tungosta tai sitä helvetin esikartano -tunnelmaa sieltä välittynyt.

"vieras"
En vielä tiedä minkä verran lomia tänä vuonna pidän, ainakin pari viikkoa, mutta osa jää talveen. Varahoitoon lapset joutuvat ihan varmasti menemään, jos oma päiväkoti on kiinni, en tiedä vielä miten on. En myöskään tiedä miten lapset mahdollisesti menevät isälleen kesällä, siitä kun ei etukäteen voi sanoa, milloin hän lapset aikoo luokseen ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuorotyöläinen;28338932:
Loma pidetään koko perheen voimin. Ihme että avio-eroja on niin paljon, jos koskaan ei ole kunnolla aikaa viettää enemmän aikaa yhdessä. Eiköhän ne lapsetkin siitä tykkää enemmän, kun on äiti ja isä kotona yhdessä.
Höpöhöpö. Vanhempani ovat edelleen onnellisesti yhdessä. Lapsille on ihanaa saada olla koko kesän lomalla vaikka vanhemmista olisikin päivisin vain toinen kotona. Illat ja viikonloput sitten yhdessä. Niinhän suurin osa vuotta useimmilla kuluukin, sillä erotuksella, että kummatkin vanhemmat ovat töissä päivät. Voihan myös osan lomista pitää yhdessä ja osan erikseen.

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";28342431]Kyllä saa, koko kesän. Minulla ja miehelläni ei ole yhtään lomaa, mutta palkkaamme lapsille hoitajan kotiin.[/QUOTE]

Lisään vielä että viikonloppuisin sitten "lomailemme" yhdessä perheen kesken. Huvipuistoja, mökkeilyä ym.

"noh"
Yksi ratkaisu on, että kukaan lapsi ei pidä lomaa. Ei tarvitse viedä varahoitoon, kun kaikki päiväkodit pitää pitää auki.

Joo. Sarkasmia.

Meillä on todennäköisesti heinäkuussa taas oma päiväkoti kiinni. Minkäs teet, kun et saa heinäkuuta lomakuukaudeksi ja miehelläkin on juuri kesäaika sitä työaikaa. Ei ole miehellä lomaa. Siinä ei auta ammattitaitosten (?) hoitajien marina varahoidon kauheudesta.

"mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;28341101:
Nyt onkin kyse enemmän lasten epäinhimillisistä olosuhteista.
Siis herranen aika sentään!!

Mitä te hoitajat oikenin teette niille lapsille siellä hoidossa päivän aikana!? Ja varsinkin nyt sitten kesällä ilmeisesti!?
Minkä ihmeen takia lasten oleminen päivähoidossa teidän kanssa on EPÄINHIMMILLISTÄ!?
Vaihda nyt jo perkules alaa, olet aivan väärä ihminen hoitamaan lapsia!

• Tykkää
Reactions: Oisku
"mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;28341126:
Olen juuri oikealla alalla ja minulla on hyvä näköalapaikka asioihin :) Hoidon taso on parasta mahdollista, mitä inhimilliset ihmiset pystyvät antamaan. Mutta kun hoitajien pitäisi nykymenolla olla koneita, jotta asiat sujuisivat lasten kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.
!!!
Koneita? Lapsia hoitamassa!? Ei hyvää päivää!!

"vieras"
Kyllä mä ja mies pidetään lomamme yhtä aikaa, kun siihen kerrankin on mahdollisuus. :) Ylipäätään, mulla on nyt kesälomaa ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Molemmat, täällä samalla paikkakunnalla asuvat mummut ovat kyllä ilmoittaneet, että ottavat mielellään lapsia päivähoitoon omien (pitkien) lomiensa aikana, joten ihan mukava kesä meille on tulossa koko porukalle. :)

"vieras"
Höpöhöpö. Vanhempani ovat edelleen onnellisesti yhdessä. Lapsille on ihanaa saada olla koko kesän lomalla vaikka vanhemmista olisikin päivisin vain toinen kotona. Illat ja viikonloput sitten yhdessä. Niinhän suurin osa vuotta useimmilla kuluukin, sillä erotuksella, että kummatkin vanhemmat ovat töissä päivät. Voihan myös osan lomista pitää yhdessä ja osan erikseen.
Oletko sinäkin alkanut tällaiseksi höpöphöpö-kommentoijaksi? Enpä keksi äkkiseltään toista niin keskustelua latistavaa aloitusta.

Yhteistyössä