Saako lapsesi lomaa?

• Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"hoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja 3-vuorotyöläinen;28338932:
Loma pidetään koko perheen voimin. Ihme että avio-eroja on niin paljon, jos koskaan ei ole kunnolla aikaa viettää enemmän aikaa yhdessä. Eiköhän ne lapsetkin siitä tykkää enemmän, kun on äiti ja isä kotona yhdessä.
Lomathan voi myös limittää niin, että osa ajasta lomaillaan yhdessä, osa erikseen. Siinä lapset saavat pitkän loman ja vanhemmatkin yhteistä lomaa. :)

"mamma"
Heinäkuun on päiväkoti kiinni silloin on siis lapsi kotona/mummilla jne... Ei siis viedä minnekkään tilapäispaikkaan joka ei ole tuttu. 1.8. alkaa harjoittelu uudessa päiväkodissa joten vähän lyhyempiä päiviä on sitten alkuun siellä.

Mutta minusta on huolestuttavaa että päiväkodin henkilökunta on niin huolissaan lapsista joilla ei syystä tai toisesta ole lomaa, tai heidän mielestä, tarpeeksi pitkää lomaa. Mitä ne niille lapsille oiken tekevät siellä erityisesti kesällä kun pitää olla niin huolissaan? :(

"vieras"
[QUOTE="hoitaja";28338951]Alan ammattilaisena voin lohduttaa sinua: eivät lapset kärsi siitä että lomareissu jää tekemättä. Enemmän se lapsi nauttii pitkästä lomasta kuin yhdestä reissusta. :)[/QUOTE]

Anteeksi, mutta et voi kyllä olla niin ammattilainen, että tietäisit mistä kenenkin lapset nauttivat enemmän tai vähemmän. Omistasi voit tietää tai luulla tietäväsi. Alentuvaa ja epäammattimaista tuollainen.

3-vuorotyöläinen
[QUOTE="hoitaja";28338951]Alan ammattilaisena voin lohduttaa sinua: eivät lapset kärsi siitä että lomareissu jää tekemättä. Enemmän se lapsi nauttii pitkästä lomasta kuin yhdestä reissusta. :)[/QUOTE]

Tuossa olen kyllä erimieltä, vaikka alan ammattilainen en olekkaan. Kyllä lapsi nauttii/ tarvii enemmän perheen yhteistä aikaa ( oli sitten reissu tai muuten vain kotona) Kuin pitkä kesäloma.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28338954:
Niin, että jättäisin viemästä lapsen ensimmäisenä kuukautena eskariin sen takia, että itselläni on loma silloin?
niin, että lapsi saisi lomaa!ei siellä eskarissa ole sen kummenpaa kuin muissakaan ryhmissä

"vieras"
Samaan aikaan miehen kanssa pidetään kesäloma 4-5 viikkoa ja lopun ajan lapset ovat varahoidossa. Minusta on käsittämätöntä että perheen pitäisi luopua yhteisestä kesälomasta sen takia että varahoitojärjestelyt ovat niin surkeita kuin ne ovat.

Eri aikaan loman pitämine tulee vastaan kun esikoinen menee kouluun, siihen asti haluamme yhdessä nauttia lomasta ja mökkeilystä ja matkustamisesta.

Kumpiko nyt onkaan tärkeämpää, perheen yhteinen aika vai se että lapsi on mahdollisimman paljon pois hoidosta?

en ymmärrä
taas tätä syyllistämistä.. Meillä ei lapsilla viime kesänä ollut lomaa ollenkaan, ei koko viime vuonna, koska itse opiskelin ja olin töissä, eikä mies yrittäjänä pidä kesällä ollenkaan lomaa. Ihan kivaa niillä oli kesällä hoidossaolosta huolimatta. Tänä vuonna vapaata sitten jo onkin.

msdilä
Meillä lapsi on koko heinäkuun päivystävässä päiväkodissa. Lomailee koko kesäkuun ja elokuun viimeisen viikon. Meillä on työpaikalla kiertävät lomat joten aina en voi valita sitä heinäkuuta. Lomailemme koko perhe yhdessä.

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";28338970]niin, että lapsi saisi lomaa!ei siellä eskarissa ole sen kummenpaa kuin muissakaan ryhmissä[/QUOTE]

Sanoinko, ettei lapsi saa lomaa? Mies on kyllä lomalla neljä viikkoa ja lisäksi mummo on käytettävissä ja muutenkin poika on jatkuvasti osaviikkohoidossa. Pointti oli vain siinä, että oma lomani nyt meni vähän hölmösti.

Ja kyllä minusta eskarin ensimmäinen kuukausi on vähän merkittävämpi kuin hoitopaikan aloitus muuten. Voit vapaasti olla eri mieltä.

"hoitaja"
[QUOTE="mamma";28338964]

Mutta minusta on huolestuttavaa että päiväkodin henkilökunta on niin huolissaan lapsista joilla ei syystä tai toisesta ole lomaa, tai heidän mielestä, tarpeeksi pitkää lomaa. Mitä ne niille lapsille oiken tekevät siellä erityisesti kesällä kun pitää olla niin huolissaan? :([/QUOTE]

Olemme huolissamme siksi, että näemme lapsissa päivittäin sen väsymyksen ja uupumuksen, kun ovat jatkuvasti "töissä". Jokainen tarvitsee lomaa ja irrottautumista arjesta, niin lapset kuin aikuisetkin. Harva aikuinenkaan jaksaisi tehdä töitä 52 viikkoa vuodessa, ilman lomia. Vielä heikompaa se jaksaminen on pienellä lapsella, joka ei edes itse voi valita.

Päivystys on aina päivystys, vaikka henkilökunta päällään seisoisi. Se on vieras talo, jossa on vastassa vieraat aikuiset ja vieraat lapset. Henkilökunta vaihtuu viikoittain ja lapset vaihtuvat viikoittain. Jokainen maalaisjärjellä varustettu ihminen varmaan ymmärtää kuinka kuormittavaa se on lapsille, varsinkin niille ihan pienimmille.

"hoitaja"
[QUOTE="vieras";28338980]

Kumpiko nyt onkaan tärkeämpää, perheen yhteinen aika vai se että lapsi on mahdollisimman paljon pois hoidosta?[/QUOTE]

Niinpä. Kumpiko onkaan lapsen kannalta tärkeämpää? :)

Niin pienet lapset meillä on hoidettu kotona, tarhaan on viety vasta 3-4 vuotiaina.
Meillä tarhalaisella (ensi kuussa 6v) on viikossa 3-5 vapaapäivää, ja talvella ollut jo 3 viikon lomaa, joten kyllä hän kuten 10,14 ja 17v isotsisaruksensa arvostavat niitä reissuja enemmän kuin sitä että me olisimme eri aikaa koko kesän kotona =)
Meillä kotona 2 alan ammattilaista

"vieras"
[QUOTE="hoitaja";28339004]Niinpä. Kumpiko onkaan lapsen kannalta tärkeämpää? :)[/QUOTE]

Mun mielestä se perheen yhteinen aika. Tai jos päiväkoti/ varahoito on niin kamala paikka niin tulisiko tuolle asialle tehdä jotain?

[QUOTE="hoitaja";28338995]Olemme huolissamme siksi, että näemme lapsissa päivittäin sen väsymyksen ja uupumuksen, kun ovat jatkuvasti "töissä". Jokainen tarvitsee lomaa ja irrottautumista arjesta, niin lapset kuin aikuisetkin. Harva aikuinenkaan jaksaisi tehdä töitä 52 viikkoa vuodessa, ilman lomia. Vielä heikompaa se jaksaminen on pienellä lapsella, joka ei edes itse voi valita.

Päivystys on aina päivystys, vaikka henkilökunta päällään seisoisi. Se on vieras talo, jossa on vastassa vieraat aikuiset ja vieraat lapset. Henkilökunta vaihtuu viikoittain ja lapset vaihtuvat viikoittain. Jokainen maalaisjärjellä varustettu ihminen varmaan ymmärtää kuinka kuormittavaa se on lapsille, varsinkin niille ihan pienimmille.[/QUOTE]

Täällä päivystys järkätään siten että lapset menevät vieraaseen taloon tuttujen aikuisten kanssa ja kavereiden. Saattaa olla seassa joku vieraskin lapsi. Itse olin oman tarhani kanssa samassa talossa kun poika oman väkensä kanssa. Ryhmien aikuiset vaihtelevat mutta yleensä hoitajat ovat tuttuja. Ja tuo on totta että lapset väsyvät ilman lomaa vaikka vanhemmat miten ovat erimieltä. Me näemme lasten jaksamisen siellä päivähoidossa. Omastakin huomaa että alkaa painaa jo tarhavuosi ja ootellaan lomaa hiljalleen. Tarha on lapsen työpaikka ja rassaa eritavalla kun kotihoito.

"vieras"
Täällä päivystys järkätään siten että lapset menevät vieraaseen taloon tuttujen aikuisten kanssa ja kavereiden. Saattaa olla seassa joku vieraskin lapsi. Itse olin oman tarhani kanssa samassa talossa kun poika oman väkensä kanssa. Ryhmien aikuiset vaihtelevat mutta yleensä hoitajat ovat tuttuja. Ja tuo on totta että lapset väsyvät ilman lomaa vaikka vanhemmat miten ovat erimieltä. Me näemme lasten jaksamisen siellä päivähoidossa. Omastakin huomaa että alkaa painaa jo tarhavuosi ja ootellaan lomaa hiljalleen. Tarha on lapsen työpaikka ja rassaa eritavalla kun kotihoito.
Tässä ketjussa kukaan ei mielestäni ole kieltänytkään sitä, että lapsi tarvitsee lomaa, jos se vain on mahdollista järjestään. Sinä kirjoitat paljon maltillisemmin kuin ap, jonka agenda tuntuu olevan oman kruunun kiillotus ja alentuvasti holhoaminen.

"kolmen äiti"
Isoimmilla lapsilla (1.- ja 3.-luokkalaiset) lomaa se 10 viikkoa, jonka koulut kesälomalla. Perheen nuorimmalla (4v) päiväkodista kesälomaa 7 viikkoa.

Mies aloittaa juhannuksesta ja pitää 4 viikkoa. Minä puolestani aloitan lomani 8.7. ja pidän 5 viikkoa.

Vähän harmittaa, että koko perheen yhteinen loma jää vain kahdeksi viikoksi, mutta näin tämä kesä saadaan toimimaan parhaiten (isoimmilla päiväleiriä ne ekat 3 viikkoa).

"vieras"
Kukaan ei kiellä lapsen loman tarvetta, mutta mun mielestä on vähän jeesustelua se jos 5 viikkoa kesälomaa perheen kanssa yhtäaikaa ei ole riittävästi. Vaan pitäisi järjestää se loma niin että tarhatätien ei tarvitse olla varahoidossa.

"hoitaja"
[QUOTE="vieras";28339074]Kukaan ei kiellä lapsen loman tarvetta, mutta mun mielestä on vähän jeesustelua se jos 5 viikkoa kesälomaa perheen kanssa yhtäaikaa ei ole riittävästi. Vaan pitäisi järjestää se loma niin että tarhatätien ei tarvitse olla varahoidossa.[/QUOTE]

Me tarhatätit ollaan siellä varahoidossa joka tapauksessa. Mutta se varahoito voisi olla himpun inhimillisempi paikka, jos siellä olisi vain ne lapset joiden hoitamiseksi ei muuta mahdollisuutta ole.

Me pidettiin kesäloma samaan aikaan kun lapsi oli vielä päivähoidossa. Hyvä niin, sillä viime kesänä tehtiin niin että hoidettiin itse ekaluokkalaisen lomahoito siten että oltiin vain viikko perheenä lomalla. Suoraan sanottuna viime kesä oli persiistä. Mulle ainakin rentouttava lomailu ilman kellonkyttäystä on mahdotonta jos toinen viettää työelämää siinä sivussa.

meillä
Lapset 3v ja 5v. Lomailevat 3.6.-6.8. Osa kaikki yhdessä, osa toisen vanhemman kanssa. Vaikka hoitopäiviä onkin vain 12kuussa, niin kyllä ne lapset sen kunnon loman tarttee. Hyvä, kun sen pystyy järjestämään:)

"vieras"
Me pidettiin kesäloma samaan aikaan kun lapsi oli vielä päivähoidossa. Hyvä niin, sillä viime kesänä tehtiin niin että hoidettiin itse ekaluokkalaisen lomahoito siten että oltiin vain viikko perheenä lomalla. Suoraan sanottuna viime kesä oli persiistä. Mulle ainakin rentouttava lomailu ilman kellonkyttäystä on mahdotonta jos toinen viettää työelämää siinä sivussa.
Tätä mieltä minäkin olen. Meillä on lisäksi vain yksi auto, joten ei paljoa reissata mökkeilemään tms jos toinen on töissä. Meiltä ei pääse ihan helposti esim. uimaan jos pitäisi liikkua julkisilla.

Eikä ole kyse siitä etten pärjäisi lasteni kanssa tai en haluaisi olla heidän kanssaan vaan siitä että kun koko perhe on lomalla voidaan tehdä ihan toisenlaisia asioita. Tänä kesänä tehdään esim. viikon ulkomaanmatka, ja ollaan yksi viikko avioparileirillä.

"mamma"
Hmmm...
En nyt kommentoi siksi että omalla lapsella ei olisi kaikki kunnossa, omaatuntoa ei soimaa ja lapsella on tarpeeksi lomaa oli mittari sitten mikä tahansa, mutta...

Uskon että jokainen vanhempi tietää päiväkodin henkilökuntaa paremmin onko lapsen parempi olla kotona vai hoidossa. Päivähoito on jokseenkin läpinäkyvää toimintaa kun taas kotioloista tietää vain ja ainoastaan ne ketkä siellä kotona ovat.

Uskonkin että päiväkodin henkilökunnalla ei ole mitään perusteita eikä asiaa arvostella vanhempia siitä miten lapsi on hoidossa, se ei heille kuulu. Se mikä sen sijaan kuuluu päiväkodin henkilökunnalle on tehdä lapsen tarhakokoemuksesta mahdollisimman hyvä ja positiivinen. Siihen kannattaa laittaa kaikki tarmo. Myös se osuus siitä energiasta joka kuluu siinä että palstalla valitetaan "lasten nimissä" miten saavat lepsuista vanhemmistaan kärsiä.

Jos oikeasti on aihetta huoleen jonkun yksittäisen lapsen kohdalla on täysin asiallista ja paikallaan tehdä lastrensuojeluun ilmoitus lapsen kaltoinkohtelusta.
Muuten kehotan pitämään suut supussa ja tekemään sitä kovemmin työtä että lapsilla teidän hoitajien toimesta olisi mahdollisimman hyvä päivä.

Yhteistyössä