Saako hieman avautua (kaverisynttäreistä)!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ärsyyntynyt"

Vieras
Lapsen synttäreitä vietetään nyt viikonloppuna. Kutsui 6 kaveria juhliin, ja kutsut oli ihan perinteiset kortit jotka lapsi vei kavereille. Kutsuihin laitettiin pyyntö että ilmoittaa pääseekö tulemaanvai ei! Kukaan vanhempi ei ole vaivutunut ilmoittamaan että pääseekö vieraatpaikalle, mutta lapsi kertoi ettei ilmeisesti kukaan ole tulossa!

Oletteko te äidit ja isätihan oikeasti noin epäkohteliaita ettette viitsi ilmoittaa jos lapsenne ei pääse kutsuttuihin juhliin? Ja onko teistä "hyvä syy" jäädä pois juhlista se että äiti hukkasi kutsun eikä tiedä monelta juhlat on? Nimittäin tuollaisen syyn yksi lapsi oli sanonut miksi ei juhliin pääse!

Kyllä harmittaa, sekä omasta että lapsen puolesta, meidän lapsi on käynyt kaikkien noiden kutsuttujen synttäreillä mutta kukaan ei vaivaudu meille tulemaan, saati edes ilmoita ettei ole tulossa! Mutta toisaalta, pääsenpähän minä helpolla kun ei tarvi kaverisynttäreille leipoa... Ja lapsella on ihanat kummit, tädit ja isovanhemmat ja muita läheisiä aikuisia niin saadaan hyvät juhlat pidettyä!

Mutta muistan tämän ensi vuonna kun alkaa kaverisynttäreille taas kutsuja tulla, en ilmoita pääseekö meidän lapsi juhliin vaikka nyt jo tiedän ettei varmasti pääse!

[QUOTE="ärsyyntynyt";27187832]
Mutta muistan tämän ensi vuonna kun alkaa kaverisynttäreille taas kutsuja tulla, en ilmoita pääseekö meidän lapsi juhliin vaikka nyt jo tiedän ettei varmasti pääse![/QUOTE]
Blaah. Lapsellista ja typerää.

Minä ilmoitan aina, jos lapsi ei pääse juhliin. Usein ilmoitan myös silloin, jos lapsi pääsee, vaikkei sitä erikseen olisi kysytty. Tietysti. Ja aion jatkaa samaa fiksua tapaa. Sun ja mun ei tarvitse toimia idioottimaisesti, vaikka jotkut vanhemmat toimii... :)

kummallista touhua. meillä lapset on saant aina osallistua toisten juhliin. en ole muistellut onko joku päässyt meille vai ei. ja ilmoitan aina jos niin pyydetään.
yleensä pyydetän ilmoittamaan jos ei pääse.

yhdessä välissä nuorempi arasteli toisten synttäreillä käymistä, taisi olla ekalla. tuolloin oli vaikea jakso, kun ei tiennyt mitä ilmoittaa. ksoka toivoi viimeiseen saakka, että lapsi rohkaistuisi viime tipassa ja menisi kuitenkin.

En ole varma mistä johtui. Ehkä siitä, että oli yksillä synttäreillä avautunut tylsyydestä, ja minä sitten siitä sanoin, että ei tunnu toisesta kivalta jos noin sanot. Herkkänä lapsena pelkäsi sitten mennä juhliin, jos sanoo jotain väärin.

itse laitan kutsuihin, että ilmoitathan JOS ET pääse tulemaan... toiminut hyvin.

No eiköhän jokainen aikuinen ymmärrä (jos vain haluaa) että ilmoittaa ainakin tuon jos ei pääse mutta myös että pääseekö jos sitä kutsussa pyydetään. Yksi näistä kutsutuista oli meillä leikkimässä tällä viikolla, kuului sanovan meidän lapselle että harmi kun en pääse sun synttäreille mutta onko vanhemmat vaivautuneet sitä ilmoittamaan? EI!

Aina ilmoitan sillälailla kun kutsuja kysyy. Joko pääsee tai ei. Ja meille on kyl ilmotettu. Lapsellista alkaa tolleen kostaa aikuisena ja lapselle tekee hallaa jos ei muista huolimatta itse käyttäydy.

Meidän lasten kaverisynttäreillä on nyt vakiintunut tuo että pyydetään ilmoittamaan jos ei pääse.
Se on huomattavasti tehokkaampi kuin ilmoitathan tuletko vai et.. jostain kumman syystä.

Mutta kyllä muille kutsuille (tupperit sun muut) ihmiset ei ilmoita mitään, vaikka pyytää ilmoittamaan jos ei pääse paikalle.

Hyviin tapoihin kuuluu kyllä ilmoittaa jos pääsee tai ei pääse. Ilmoitan aina. Meillä kävi niin viime vuonna, että tuleviksi ilmoittautuneita myös jäi tulematta. Lopputuloksena paikalla oli 2 vierasta. Oli jotenkin todella noloa. Tänä vuonna kutsutaan ehkä muutama enemmän varmuuden vuoksi. Ihmettelen kyllä myös suuresti kun ei ilmoteta tai sitten UNOHDETAAN jo sovittu asia. Eikö ihmisillä ole kalentereita :O

Blaah. Lapsellista ja typerää.

Minä ilmoitan aina, jos lapsi ei pääse juhliin. Usein ilmoitan myös silloin, jos lapsi pääsee, vaikkei sitä erikseen olisi kysytty. Tietysti. Ja aion jatkaa samaa fiksua tapaa. Sun ja mun ei tarvitse toimia idioottimaisesti, vaikka jotkut vanhemmat toimii... :)

Ehkä lapsellista ja typerää, mutta niin metsä vastaa kuin sinne huutaa! Miksi ihmeessä minä päästäisin meidän lapset kaverisynttäreille jos ei vastavuoroisesti kaverit tule meidän synttäreille? Varsinkaan kun siitä ei kukaan vaivaudu ilmoittamaan... Sen ymmärrän jos vieras sairastuu, tai on vaikka reissussa, mutta eikö olisi kohteliasta ilmoittaa?

Niin tärkeänä, että kukaan huomaa, jos ovat pois tai unohtuu muiden kiireiden keskellä. Minä pidän enemmän siitä että koulukaverien synttäreitä pidetään keskellä viikkoa kuin viikonloppuna, jolloin haluaisi keskittyä ihan omiin juttuihin. En tiedä onko muilla päinvastoin.

Minä olen laittanut aina myös, että ilmoitathan jos ET PÄÄSE tulemaan. Joskus on joku jättänyt ilmoittamatta ja tulematta, mutta harvoin.

Mitä jos lapsesi onkin ymmärtänyt väärin, että kukaan ei olisi tulossa? Onko sulla näiden vanhempien puhelinnumeroita, jos laittaisit tekstarin, että onkohan Ville/Kalle/Tuomas tulossa lauantaina Laurin synttäreille?

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;27187907:
Ehkä lapsellista ja typerää, mutta niin metsä vastaa kuin sinne huutaa! Miksi ihmeessä minä päästäisin meidän lapset kaverisynttäreille jos ei vastavuoroisesti kaverit tule meidän synttäreille? Varsinkaan kun siitä ei kukaan vaivaudu ilmoittamaan... Sen ymmärrän jos vieras sairastuu, tai on vaikka reissussa, mutta eikö olisi kohteliasta ilmoittaa?

No vaikka siksi, että lapsesi tykkää käydä kaverien synttäreillä?!?

Ei meillekään kaikki tule, joiden synttäreillä tyttö itse käy. Mutta kyllä me kovin hyvillään kutsuista silti ollaan. Paljon ikävämpää olisi olla kutsua saamatta.

meillä luki kutsussa "ilmoitathan tulostasi ja puh:...". Paikalle saapui kolme ilmoittamatta. Ruokaa oli toki kaikille, mutta leikkejä (välineiden osalta) jouduttiin soveltamaan. Perusasiaa - sekä aikuisten että lasten osalta: kutsuihin vastataan, tullaan paikalle ajoissa, jos on ilmoittauduttu, ilmoitetaan ruokavaliot ja kiitetään lähtiessä kutsujen järjestäjää. Luulisi olevan simppeliä huomaavaisuutta.

Kostat lapsen kautta? ensin olet itse kutsuja ja haukut muut, sitten olet itse samanlainen joita haukut? Mietis ny. Opetat lapselle typerää kostamista ja sen että on ok tehdö kuten muut vaikka se ei ois kivaa.

En mä omia lapsiani rankaisisi kieltämällä heiltä synttäreille menoa...he kun ovat aina menneet kavereiden juhliin riemusta kiljuen. Viis siitä, onko ne kaverit olleet heidän juhlissaan, tai ollaanko ylipäätään niitä edes kutsuttu.

Tottakai olisi kohteliasta ilmoittaa, jos ei pääse. Mutta ei epäkohteliaisuuteen tarvitse vastata epäkohteliaisuudella. Ehkä ne möllivanhemmatkin oppii, kun saavat esimerkkiä siitä, miten asiat hoidetaan kun ollaan fiksuja ;)

Ei synttäreillä käyminen ole mun mielestä kuitenkaan mikään pakko. Vaikka ei olisi reissussa tai sairaana, niin silti ei ole pakko mennä, ts. saa jäädä pois ilman mitään painavaa syytäkään. Mutta ilmoittaa pitäisi aina. Kiittää kutsusta, ja sanoa että valitettavasti Mikkepetteri ei kuitenkaan pääse tulemaan.

meillä pojat eivät edes muista antaa mulle kutsuja edeltäkäsin. sit tulevat kamalassa höyryssä koulusta et hei ne onnyt tänään ne miken synttärit. kamalalla kiireellä lahjan ostoon ja kutsukortin ettimiseen että tiedetään minne pojat viedään.

ja voin vannoa ap:lle et ei ole pahaa tarkoitusta meillä vaikka ei olla ilmoitettukaan yhtään mitään. ei nääs olla tiedetty koko syndeistä mitään kuin sen muutaman tunnin ennen juhlia.

ja joka kerta sama kaava!

Minä olen laittanut aina myös, että ilmoitathan jos ET PÄÄSE tulemaan. Joskus on joku jättänyt ilmoittamatta ja tulematta, mutta harvoin.

Mitä jos lapsesi onkin ymmärtänyt väärin, että kukaan ei olisi tulossa? Onko sulla näiden vanhempien puhelinnumeroita, jos laittaisit tekstarin, että onkohan Ville/Kalle/Tuomas tulossa lauantaina Laurin synttäreille?

Ainakin kaksi kutsuttua on kuulema isä-viikonlopulla (en tiedä kyllä miten se estää synttäreille tulemisen), ja tosiaan yhden äiti oli hukannut kutsun ja siksi lapsi ei pääse, ja sitten tämä yksi kuului meillä sanovan ettei pääse, yksi oli sanonut koulussa ettei tiedä tuleeko... Eli ei ole väärin ymmärryksestä kyse.

Ja ei ole kuin yhden vanhemman numero mutten siitä huolimatta vaikka olisikin niin ala ketään juhliin kerjäämään, olkoot tulematta!

[QUOTE="maam";27187923]Minä pidän enemmän siitä että koulukaverien synttäreitä pidetään keskellä viikkoa kuin viikonloppuna, jolloin haluaisi keskittyä ihan omiin juttuihin. [/QUOTE]
Minäkin pidän siitä.

Tälläkin viikolla on ollut lapsilla normaalin koulu-eskari-arjen ja aikataulujen lisäksi jumppaa, partiota ja jalkkista. Oli vanhempainiltaa, jalkkisottelua, päiväkodin ulkoilutapahtumaa. Ja vielä on edessä pari luentoa koulussa, sekä 2 pakollista menoa ennen kun pääsee viikonlopun viettoon. Sunnuntaina kuskaan lapsen kaverin synttäreille, vaikka mieluiten vaan olisin. Ja minä oon kuitenkin äitiyslomalla; jos tässä paletissa olisi lisänä vielä työssäkäynti, niin en ehkä ihan oikeasti vaan jaksaisi viedä lapsia viikonloppuisin minnekään.

Tuo on nykyään niin yleistä. Viimeksi noin kolmasosa ilmoitti määräaikaan mennessä. Kyseessä oli noin 15 hengen kaverisynttäreistä, jotka pidettiin kodin ulkopuolella ja maksu meni pääluvun mukaan ja se määrä piti ilmoittaa etukäteen. Kiva sitten kysellä perään, kun aikaisempien kokemusten perusteella tiesin, että ihmiset voivat tulla tai olla tulematta, miten päin vaan sitä pyytää ilmoittamaan. Kaikista ärsyttävin saamani vastaus oli, että tulee, jos sattuu ehtimään :headwall:

Meillä on lapsia 3 kpl, joten kokemusta noista kaverisynttäreistä riittää. Nykyään juhlitaan vain muutaman parhaan kaverin kanssa, jos niitä kaverisynttäreitä ylipäätään pidetään.

Meidän lapet on harvoin saaneet kutsuja, joissa olisi pitänyt ilmoittaa pääseekö tai ei tulemaan ja jos sellainen on ollut, ihan varmasti en ole muistanut ilmoitella:ashamed: Mekään ei olla laitettu ilmoittuatumis pyyntöä ja juhlat on järjestetty on sitten tullut paikalle 10 tai 1 vieras. Vaikka tosiaan joskus ei ole päässyt kuin yksi tulemaan, on lapsemme saaneet tottakait aina mennä kavereidensa päiville, jos vain emme jossain reissussa ole sattuneet silloin olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;27187958:
Ainakin kaksi kutsuttua on kuulema isä-viikonlopulla (en tiedä kyllä miten se estää synttäreille tulemisen)

No jos isä asuu vaikka satojen kilometrien päässä, ei sieltä yksien synttäreiden takia edestakaisin ruveta helposti kuskaamaan.

Yhteistyössä