saakelin ämmä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:42 jotain rajaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:38 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
tää on taas sellainen keskustelu, että se panee miettimään, että miksi hankitaan yleensä lapsia, jos niiden kans ei voi elää normaalia elämää, eli käydä kaupassa, postissa, asioilla. jos niitä ei saa kasvatettua niin, että niiden kans voi menä häihin ja ravintolaan ja yleisille paikoille. hei tää on vain elämää. ja elämään kuuluu lapsen normaalit itkut ja kiljahdukset. ei kai lasten tarvii olla kuin kusi sukassa. enkä suinkaan tarkoita sitä, että saisivat mellastaa kuin metsän eläimet. hei tää on elämää ja siihen kuuluvat lapset kaikkine sivu mausteineen.

Olen just samaa mieltä, paitsi, että aikuisillakin tulee olla käytöstavat. Varsinkin pienten lasten äideillä. Ja se ei kuulu hyviin käytöstapoihin "haistatella" vanhemmille ihmisille. Kasvattakaa omistanne vaan samanlaisia ja jatkakaa samaan malliin.
joo tätä mä en kans ymmärrä, että täytyy haistatella toisille, jopa vento vieraille ihmisille, ja muksut kuuntelee vieressä, siinäpä se sit nähdään mistä ne ihmisille huutelevat ja haistattelevat murkkuikäiset tulee. sitä ne tekee mitä on nähnyt vanhempiensa tekevän. luulisi aikuisen ihmisen osaavan hoitaa asian kuin asian ihmisittään huutelematta haistatteluja

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:47 riks raks poks kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:36 ääkelin sämmä kirjoitti:
Käy tekemässä isot kauppaostokset ilman lasta, niin kaikki on niin paljon helpmpaa eikä kellekkään tule paha mieli. Ei sulle, ei lapselle eikä "saakelin ämmällekkään" :D
Että jätän yksin kotiin, no ei ihan onnistu.

missäs sun mies luuhaa!?

kuppi tänne
noita kiukkupäiviä tulee kaikille, valitettavasti. ja jos yks lapsi viihtyy jonkin leikin varjolla, ja toinen taas ei. kun aikuisetkin on erilaisia. jotkut viihtyy yksin hissutellen, ja toiset kaipaa sitä seuraa alvariinsa. yks ruoka maistuu yhdelle, ja toinen ei söis pakottamallakaan. eli jos se yks kymmenestä lapsesta viihtyy kaupassa, niin ne loput sitten ei, ja thats it. opeta siinä sitten lastas kun kymmenenkin mammaa moljottaa vieressä. musta on pieni lapsi parempi opettaa, että näin tehdään, ja muistakaa et maailmaan mahtuu ääntä. saapa siinä sitten yks hankala mummu kytätä, ja antaa neuvoja, voi olla senkin kuivan elämän tähtihetkiä.

näitä neuvojia on vain joka paikassa. jos ei ruokakaupassa lastenneuvojina. niin sitten valitetaan lemmikeistä. joko niitä kuljetetaan vääränlaisissa taluttimissa, tms. näitä alan asiantuntijoita löytyy joka lähtöön, ja aina ne sen uhrinsa kaivaa, vaikka mistä.

esimerkkejä ohi aiheen. sattuipa yksi päivä, että koira haukkui kotona. meidän kaikkitietävä asiantuntija tässä talossa(60v) ämmä sanoi heti että meiltähän se tulee, kun talossa kuulemma vain yksi koira. heti käy rimputtelemassa kelloa, ja epäilee että mehän ne taas. siis jostain kumman syystä ottanut meidät silmätikuksi, kun meillä sattuu olemaan koira ja useampi lapsi. se muija jättää oikeesti lappujakin kaikkialle, ja paras tai olla pari päivää sitten. rimputteli ovikelloa ja syyttävään sävyyn haastoi että meidän parvekkeelta loiskii kuravettä. anteeksi ei edes pyytänyt, vaikka sanoin ettei tosiaankaan :headwall: :headwall: :headwall:

että näitä kuivan elämän eläjiä ja muiden syyttäjiä löytyy aina. ihan missä vain. yleensä olen hiljaa, tai selittelen. mutta seuraavaksi annatan kyllä täyslaidallisen \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:48 äiti kirjoitti:
\
\
Käy tekemässä isot kauppaostokset ilman lasta, niin kaikki on niin paljon helpmpaa eikä kellekkään tule paha mieli. Ei sulle, ei lapselle eikä "saakelin ämmällekkään" :D

missäs sun mies luuhaa!?
jotkut meistä on yksinhuoltajia..

\
\
\

missäs sun mies luuhaa!?
ei sen tarvii kuule missään luuhata, kaikille ei se elämä ole yht yksinkertaista kuin sinulle ja mies käytettävissä. meillä mies on töissä kello 5.30 ilta 22. joskus myöhempäänki, kyllä siinä jäis kauppareissu meilläkin tekemättä, jos häntä aina olisin lapsenvahdiksi odottamassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:47 riks raks ja kirjoitti:
siis täh... " liekö puutteessa"!!?
ootkohan nyt ihan oikeella raiteilla itse!?

No jotain häikkää täytyy olla ihmisellä joka todella viittii tulla laukomaan ja suorastaan vettuilemaan toisille ihmisille, lapsen kitinästä.
Ensimmäinen sanoma meni ohi korvien mutta että tullaan vielä uudestaan että etkö sää tosiaan ymmärrä ottaa sitä lasta pois, vai pitääkö tähän muiden puuttua \|O
Saakeli että teki mieli huitoo pläsii!

Tuo kun ei siis huutanu edes niin miten joskus että koko kauppa raikuu. ja minä kun juttelin lapselle koko ajan.

puiseva
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:15 vieras kirjoitti:
siis täytyy nyt ihmetellä että mikä siinä p.erkele on niin vaikeaa että jos lapsi huutaa kaupassa niin siitä pitää haloo nostaa ja tulla turpaa aukomaan.ei mene kauan niin jollakin huutaa lapsi ihan samalla lailla.ei lapset ole aina hyvällä päällä ja ainako ne pitää jättää pois että eivät ikinä siellä kaupassa opi edes olemaan.ja kaikista eniten naurattaa että ne joilla se asia v.ituttaa ja mulkoilevat niin joko itse ovat pentuna olleet samanlaisia huutajia kaupassa tai sitten niillä itsellä pennut huutaa ku sattuvat kerran vuodessa kauppaan ne ottavan.ja jos vanhoja käpyjä ovat niin ovat sitä luunappi kansaa ja ajattelevat että tuo ei ojenna lastaan ja paukuta sarjana luunappia otsaan niinkuin minä tein vuonna reino :headwall:
nää haloonnostajat on sellasia, jotka autuaasti ovat unohtaneet millasta se oli kun omat oli pieniä. kun lapset vanhenee tulee uudet murheet ja "kujeet" ;) . valtaosa urputtajista on sitten joko oikein vanhoja mummuja, tai lapsivihaajia keillä ei ole vielä lapsia.

mun täytyy sanoa, että mua monasti lohduttaa nää "parkujat", kun itsekkin ollut samassa tilanteessa ja tulen olemaan. se on vain niin normaalia, että. epänormaalina pitäisin lasta joka olis kuin opetettu koira. näitäkin ikävä kyllä näkee. ja äidit pullistelee näitten muksujen kanssa, ja täytyy sanoa että mietin mikä elämä on, ja millainen odottaa näitä "koiranpentulapsia".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:54 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
\
\

missäs sun mies luuhaa!?
ei sen tarvii kuule missään luuhata, kaikille ei se elämä ole yht yksinkertaista kuin sinulle ja mies käytettävissä. meillä mies on töissä kello 5.30 ilta 22. joskus myöhempäänki, kyllä siinä jäis kauppareissu meilläkin tekemättä, jos häntä aina olisin lapsenvahdiksi odottamassa.

No on sulla kans mies ja työnsä valinnu. Meillä onneks mieskin käy kaupassa töiden jälkeen, se ei ole minun heiniäni ainoastaan. Onhan tässä näitä kauppa-apulaisia kun on kuusi lasta. Hyvin sujuu lastenkin kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:58 äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:54 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
\
\

missäs sun mies luuhaa!?

No on sulla kans mies ja työnsä valinnu. Meillä onneks mieskin käy kaupassa töiden jälkeen, se ei ole minun heiniäni ainoastaan. Onhan tässä näitä kauppa-apulaisia kun on kuusi lasta. Hyvin sujuu lastenkin kanssa.
jonkun se on kuule sitä ruokaa kasvatettava, että te muut saatte ostaa sitä ruokaa sieltä kaupasta lasten kanssa tai ilman.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:02 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
\
\
\
\

missäs sun mies luuhaa!?

jonkun se on kuule sitä ruokaa kasvatettava, että te muut saatte ostaa sitä ruokaa sieltä kaupasta lasten kanssa tai ilman.

Voi luoja....
No onneks te ootte olemassa! :D

Häirikkö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:24 Näin on kirjoitti:
Siis haloo nuoret äidit!? Ootteko tosiaan sitä mieltä, että teitä vanhemmille ihmisille voi sanoa esim. tyyliin "hoida ämmä omat asias" ???!!!

Järkyttävää kertakaikkiaan!!
En ikinä kehtais sanoa noin, vaikka joku mua neuvoiskin esim. kauppareissulla. Sen sijaan voisin sanoa ja selittää mikä on homman nimi ja jos huomaisin monien ihmisten vilkuilevan huutavaa lastani, niin taatusti tekisin kaikkeni, että saisin lapsen raauhoitettua.
Tämä nykyaika on vaan sitä, että "pidä huoli omista asioistas"!
Aivan kuin murrosikäisillä!!
Sinäkö olet sitä mieltä, että vanhemmat ihmiset voi tulla laukomaan päin naamaa ihan mitä vaan, ihan vaan sillä perusteella kun ovat "vanhempia ja kokeneempia"?

Ja kyllä, toiselle ihmiselle (oli nuori tai vanha) voi huomauttaa siitä, jos tunkee nenänsä joka asiaan. Eiköhän meillä jokaisella ole yksityisyys, ja kenelläkään ei ole sinun ja lapsesi asioihisi mitään sanomista.

Viittaan tässä myös niihin uteliaisuuden huippuihin, jotka kyttää ja kyselee lapsen vaate,- ja vaippamerkit tehdäkseen vain huomion, että ollaanko sitä rikkaita vaiko eikö. \|O Saa sitten naapurin mammoille kertoa, että kaupassa oli vauva muumivaipoissa ja halpishaalarissa ja huuti koko ajan. Että mahtaa silläkin vauvalla olla kaikki huonosti.. \|O
Kateuttako? Tiedä häntä. Omaa sädekehäänsä pitää vaan liian monen kiillottaa. Kuvottavaa.

Juu tsorge, meni vähän off topic.. :snotty:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:02 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
\
\
\
\

missäs sun mies luuhaa!?

jonkun se on kuule sitä ruokaa kasvatettava, että te muut saatte ostaa sitä ruokaa sieltä kaupasta lasten kanssa tai ilman. ja meil ukon kans työn jako se, että ukko lypsää lehmät ja hoitaa pelto ja metsätyöt, minä ruokin eläimet ja huolehdin niiden terveydestä siemennyksistä ym. ja lisäksi hoidan kauppaasiat, paperi työt ja kaupassakäynnit yms. pakko olla työnjako, muuten tää huusholli ei pyöri, lehmiä ja sonneja on yhteensä liki sata ja peltoa 180 hehtaaria ja metsät päälle. ja mulla liikkuu lapset mukana noissa asioissa, ja joskus niistä lähtee ääntä, sopi se sitten muille tai ei. ja samalla oppivat käyttäytymään niin kotona kuin kylillä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:05 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
\
\
\
\
\

missäs sun mies luuhaa!?

jonkun se on kuule sitä ruokaa kasvatettava, että te muut saatte ostaa sitä ruokaa sieltä kaupasta lasten kanssa tai ilman. ja meil ukon kans työn jako se, että ukko lypsää lehmät ja hoitaa pelto ja metsätyöt, minä ruokin eläimet ja huolehdin niiden terveydestä siemennyksistä ym. ja lisäksi hoidan kauppaasiat, paperi työt ja kaupassakäynnit yms. pakko olla työnjako, muuten tää huusholli ei pyöri, lehmiä ja sonneja on yhteensä liki sata ja peltoa 180 hehtaaria ja metsät päälle. ja mulla liikkuu lapset mukana noissa asioissa, ja joskus niistä lähtee ääntä, sopi se sitten muille tai ei. ja samalla oppivat käyttäytymään niin kotona kuin kylillä

Uskon, että olet varsinainen työmyyrä, mutta kun minullakin on kuusi lasta, niin uskon, että tiedän jotain työnteosta, vaikka mun mies siellä kaupassa käykin. :D

Itse ymmärrän oikein hyvin sen, ettei AINA ole aikaa jäädä rauhoitteleen lasta kauppaan, vaan täytyy sen sitten antaa kitistä rattaissa ja hoitaa ostokset pikapikaa...
Mutta jos minulla olisi yksi lapsi, voisin itse henk.koht. kantaa sen sylissä vaikka koko kauppareissun ajan, oli sitten kuinka kiire tahansa ja vaikka paljonkin ostettavaa! :)
Meillä on 6-, 4-, 3- ja 1-vuotiaat, sekä 3kk:n ikäinen vauva ja monesti koko sakillakin kauppaan ängetään... :xmas:
Yleensä siinä on aina joku sylissä, tuntu miltä tuntu.
Kyllähän ihmisten päät kääntyy ja joku jää monttu auki tollottaan pidemmäksikin aikaa, mut viis veisaan...koitan selviytyä siitä seikkailusta, autolta kaupan kautta takaisin autolle! ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 10:43 juuei kirjoitti:
kuopus huutaa kans, koska joutuu istumaan kärryissä, eikä pääse juoksemaan ja kiskomaan tavaroita hyllystä. Ja lisäksi pölö äiti ei ota enää ikinä niitä autokärryjä! Viimeistään leipäosastolla (eli heti vihannesten jälkeen) kiipeää niistä pois, jopa vauhdissa, ja takaisin ei mee. Enkä jaksa roikottaa kainalossakaan koko kauppaa ympäri. Kassalta karkaa ulos asti, jos päästä irti.

Ei sovi mulle - muksu saa kiukutella.

Nää neuvojat ei erota hätäitkua ja kiukutteluitkua, siinä se.

Tälläista meillä myös tasan tarkkaan!!! (autokärry juttu oli jus niin kuin meillä ja nykyisin poika kiipeää jo tavallisistakin kärryistä väkisin pois!) :headwall: :headwall:

Mä ihmettelen että tänäpäivänä uskalletaan sanoa mitään ventovieraalle. Ja vielä arvostella ja uhkailla. Tyyliin että kohta ilmoitetaan jonnekkin. Onkohan se syynä, kun niin paljon vanhoja ihmisiä pahoinpidellään.

Jos on huono päivä, univelkaa ja monta asiaa painaa päälle, niin ei se helpota että joku kukkahattutäti tulee viereen arvostelemaan. Mä olen aina yrittänyt elää ja antaa toistenkin elää. Tää maailma ei ole hajuton tai hiljainen. Jos haluaa nähdä täydellistä ympärillään, niin silloin on parasta olla vain kotona.

Antakaa nyt hyvät ihmiset toisten ratkoa itse asiat. Häiritseekö se lapsenitku oikeasti ketään. Lapsella ei ole hätää, eikä tilanne ole vaaraksi kenellekkään. Ymmärtäisin jos joku alkaisi tupakoida kaupassa tai tekemään nuotiota kaupan pihalle. Tai varastaisi sieltä kaupasta jotain, tai joisi kossupulloa hyllyjen takana. Puuttukaa vasta sitten jos toiminta on sitäluokkaa, että siihen täytyy oikeasti puuttua, ja sitäkin varten on kaupassa olemassa vartijat esim. Se on niin pieni pala teidän elämäänne kun näette näitä ohimeneviä tilanteita.

Puuttukaa mieluummin väärin pysäköityihin autoihin. Etuileviin eläkeläisiin kassajonoissa. Tai ihmisiin jotka pitelevät jokikisen paketin ennen ostopäätöstä :$

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:12 piippolanvaarinmuori kirjoitti:
Itse ymmärrän oikein hyvin sen, ettei AINA ole aikaa jäädä rauhoitteleen lasta kauppaan, vaan täytyy sen sitten antaa kitistä rattaissa ja hoitaa ostokset pikapikaa...
Mutta jos minulla olisi yksi lapsi, voisin itse henk.koht. kantaa sen sylissä vaikka koko kauppareissun ajan, oli sitten kuinka kiire tahansa ja vaikka paljonkin ostettavaa! :)
Meillä on 6-, 4-, 3- ja 1-vuotiaat, sekä 3kk:n ikäinen vauva ja monesti koko sakillakin kauppaan ängetään... :xmas:
Yleensä siinä on aina joku sylissä, tuntu miltä tuntu.
Kyllähän ihmisten päät kääntyy ja joku jää monttu auki tollottaan pidemmäksikin aikaa, mut viis veisaan...koitan selviytyä siitä seikkailusta, autolta kaupan kautta takaisin autolle! ;)

Tsemppiä kauppareissuihin! :D

Liinuska74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 10:43 täällä toinen kirjoitti:
Arvasinkin että ärsyttää, mutta ei se mitään!
jos kaikki vanhemmat ajattelis että se ei haittaa, että lapsi huutaa kaupassa, niin jo olis konsertti. viiden pojan äitinä olen kyllä tottunut huutoon, mutta kaupassa ei huudeta ja noin pieni ei vielä ymmärrä miksi ei saa äidin huomiota. nämä ärsyyntyjät taitaa olla nuoria äitejä, jotka ärsyyntyvät vanhoista ämmistä... :D eri asia jos lapsi saa raivarin, mutta siihenkin on konstinsa..
Meidän puoltoistavuotias saattaa kiljua kaupassa tai autossa ja se takuulla ottaa hermoon muitakin. Ainut konsti, millä saa hiljaiseksi, on tyrkätä jotain syömistä käteen.( Ei auta syliin ottaminen tms. Ei pysy sylissä, vaan heittäytyy veteläksi ja valuu pois. Jos pitäisin kaksin käsin, en saisi työnnettyä kärryjä...)
Mutta se "kuormasta syöminenkin" on palstalla pyörivien äitien enemmistön mielestä väärin! Ja jos mä menen kauppaan siksi, että ostan ruokaa, en varmasti raahaa ruokaa kotoa kauppaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:08 äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:05 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
\
\
\
\
\
\

missäs sun mies luuhaa!?

Uskon, että olet varsinainen työmyyrä, mutta kun minullakin on kuusi lasta, niin uskon, että tiedän jotain työnteosta, vaikka mun mies siellä kaupassa käykin. :D
mulla on kans kuusi lasta, ja eihän se mua haittaa, hyvähän se on jos sun mies käy kaupassa, mutta kai ymmärrät, että jos sulla on noin, ei se silti kaikilla ole

jep ! katseita sain minäkin tytön ollessa vuoden ikäinen.. tuo huusi kuin synti kun ei saanut seisoa rattaissa... köytin tuon kiinni kärryihin ja huuto oli hullua... minä siinä rauhassa ostin makaroonit sun muuta enkä välittänyt muiden paheksuvista katseista... kattoo ne kuitenkin.... mitä sitten teetkään... aina on jollain mielipide joka asiaan... musta on oikein että osaa sanoa takaisin.... hyvä hyvä riks raks poks :heart:

Meidän tyttö otti pahimmassa uhmaiässä tavaksi aina heittäytyä ostoskeskuksessa selälleen keskelle lattiaa ja aloittaa karmea huutokonsertti. Syynä saattoi olla ihan mikä tahansa juttu, joka ei sattunut miellyttämään, kuten että leikkipaikassa ei ehdi olla tuntikaupalla, tai että kenkiä ei saa ottaa pois jalasta ja viskellä ympäri kauppaa.

Yritin kaikkia keinoja:
- syliin ottaminen -> tyttö rimpuili ja veti minua hiuksista, huuto jatkui
- toruminen -> ei mitään vaikutusta
- kauniisti puhuminen -> "Eipäs, eipäs, eipäs, eipäs!"
- lapsen laittaminen väkisin rattaisiin ja poistuminen paikalta -> huudon säestämänä

Lopulta tein pari kertaa niin, että siirsin lapsen makaamaan vähän syrjemmälle ja istuin itse vähän matkan päähän penkille. Lapsi siis sai maata ja huutaa aikansa, enkä pistänyt tikkua ristiin. Pällistelijöitä kyllä riitti, mutta olin vain kuin tyhmänä en olisi tajunnut edes hävetä. ;)

En tiedä tehosiko tuo, vai menikö uhma vaan itsellään ohi. Parin kerran jälkeen lapsi kyllästyi, kun ei huudollaan saanutkaan minua suuttumaan tai hyssyttelemään.

Eli tämän kokemuksen perusteella sanoisin, että joskus lapsen (vauvaiän ohittaneen) kiukutteluhuudon voi jättää omaan arvoonsa. Hyssyttelystä lapsi oppii, että huutamalla saa tahtonsa läpi. Eivätkä nuo tiukat 'kurinpidolliset toimetkaan' aina tehoa.

Kyllä se niin vain on, että ei lapselle kannata antaa periksi. Ihan takuulla oppii tuonkin ikäinen, että miten sitä kaupassa ollaan, kun ei anneta huutamiselle periksi.

Itse käyn kolmen alle 4-vuotiaan kanssa kaupassa ja hyvin menee. En ole antanut kaupassa periksi huutamiselle. Ovat oppineet sen, että kaupassa ollaan kiltisti.

Minusta typeriä ne jotka täällä sanovat, että olisit päästänyt menemään. Siinähän vasta ongelmia tulee tulevaisuudessa!

No,tietämättä alkuperäisen tapausta sen enempää,mutta yleisesti tähän kauppa-asiaan...ja huutaviin lapsiin.
Miksi on aina muka pakko mennä lapsen kanssa tekemään suurostokset,jos lapsi on sellainen,ettei kaupassa viihdy?
Käy kaupassa kun mies on kotona tai jos yh,niin pyytää vaikka jotain hoitamaan lasta sen aikana,kun itse on kaupassa.Pikaostokset voisi tehdä lapsen/lasten kanssa.
Itselläni on neljäs tulossa syksyllä ja lasten kanssa olen joutunut käymään kaupassa monen monta kertaa...
Kun oli kaksi lasta,tai vielä aikaisemmin kun oli yksi lapsi,en ottanut yksinkertaisesti lasta ruokakauppaan ollenkaan.Kävin aina illalla yksin,kun mies oli kotona.Kolmannen synnyttyä harjoittelin lasten kanssa kaupassa käyntiä päivällä sillä tavalla,että mulla oli yks 14v lapsenlikka mukana,joka sitten viihdytti lapsia kaupassa tai otti vauvan syliin sen huutaessa...Joskus otin tädin mukaan kauppareissulle.
Sittne aloin tekemään kauppareissut isomman ollessa eskarissa ja keskimmäisen kerhossa.Eli yhden lapsen kanssa.
En ole ikinä edes opettanut alle 15 kg lapselle,että hän voisi kävellä kaupassa.Eli niin kauan kun kärryssä saa istua,niin lapsi ei ole edes tajunnut pyytää pois.Ja autokärryjä en ole edes kertonut olevankaan,paitsi ehkä 3-4 vuotias on saanut tietää,että silloin pääsee autokärryyn jos käy äidin kanssa kahdestaan kaupassa.

Ja nyt olen käynyt myös kaikkien kolmen kanssa kaupassa,mutta isommille luen joka kerta lakia,että jos kärryn vieressä ei kuljeta nätisti,lähden viemään autoon kesken kauppareissun.Näin ei ole tarvinut tehdä,mutta toteuttaisin sen jos tarvii.
Isommat saa ottaa jo pikkukärryt ja hakea pyynnöstä hyllystä tavaroita omiin kärryihin.Pienin ei tiedä vielä,että hänkin voisi saada työntää pikkukärryjä.
ja pillimehut tai makupalat saa palkkioksi hyvästä kauppareissusta...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:05 äiti kirjoitti:
Näin tämä menee :D
Itse olisin reilu 10-vuotta sitten neljän lapsen äitinä ajatellut just samoin, että "saakelin ämmä" !!
Nyt katson huvittuneena näitä nuoria äitejä, jotka ovat niin koppavia ja eivät kestä mitään neuvoja vanhemmilta. Jopa neuvolassa saadut vinkit ja ohjeet koetaan jotenkin "mitä se mua nyt rupee neuvoon"
Lapset huutaa ja rääkyy kaupassa ja äidit kiukuttelee heille kuin pahaiset teinit. :D
Hmmm, miksi pitäisi neuvoa? Itse neuvoisin vain jos multa neuvoa kysytään.

ja pöh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:35 tulikellukka kirjoitti:
No,tietämättä alkuperäisen tapausta sen enempää,mutta yleisesti tähän kauppa-asiaan...ja huutaviin lapsiin.
Miksi on aina muka pakko mennä lapsen kanssa tekemään suurostokset,jos lapsi on sellainen,ettei kaupassa viihdy?
Käy kaupassa kun mies on kotona tai jos yh,niin pyytää vaikka jotain hoitamaan lasta sen aikana,kun itse on kaupassa.Pikaostokset voisi tehdä lapsen/lasten kanssa.
Itselläni on neljäs tulossa syksyllä ja lasten kanssa olen joutunut käymään kaupassa monen monta kertaa...
Kun oli kaksi lasta,tai vielä aikaisemmin kun oli yksi lapsi,en ottanut yksinkertaisesti lasta ruokakauppaan ollenkaan.Kävin aina illalla yksin,kun mies oli kotona.Kolmannen synnyttyä harjoittelin lasten kanssa kaupassa käyntiä päivällä sillä tavalla,että mulla oli yks 14v lapsenlikka mukana,joka sitten viihdytti lapsia kaupassa tai otti vauvan syliin sen huutaessa...Joskus otin tädin mukaan kauppareissulle.
Sittne aloin tekemään kauppareissut isomman ollessa eskarissa ja keskimmäisen kerhossa.Eli yhden lapsen kanssa.
En ole ikinä edes opettanut alle 15 kg lapselle,että hän voisi kävellä kaupassa.Eli niin kauan kun kärryssä saa istua,niin lapsi ei ole edes tajunnut pyytää pois.Ja autokärryjä en ole edes kertonut olevankaan,paitsi ehkä 3-4 vuotias on saanut tietää,että silloin pääsee autokärryyn jos käy äidin kanssa kahdestaan kaupassa.

Ja nyt olen käynyt myös kaikkien kolmen kanssa kaupassa,mutta isommille luen joka kerta lakia,että jos kärryn vieressä ei kuljeta nätisti,lähden viemään autoon kesken kauppareissun.Näin ei ole tarvinut tehdä,mutta toteuttaisin sen jos tarvii.
Isommat saa ottaa jo pikkukärryt ja hakea pyynnöstä hyllystä tavaroita omiin kärryihin.Pienin ei tiedä vielä,että hänkin voisi saada työntää pikkukärryjä.
ja pillimehut tai makupalat saa palkkioksi hyvästä kauppareissusta...

no just joo. pieni patukka ja trippi kenties, lahjontaa sanon minä. ja lasta ei tarvitse ottaa syliin. ja lasten kanssa saa käydä kaupassa, ei niitä tartte kotiin jättää. kodin ulkopuolellakin opetetaan niitä käytöstapoja, etteivät ihan mettäläisiksi rupea. joo toimii tuo juttu sun kohdalla, mutta kaikki eivät valjasta sukulaisiaan kauppareissuille tai kotiin :LOL:

Yhteistyössä