saakelin ämmä!

En miekään tykkäis jos joku tulis neuvomaan!

Meillä tehään ostokset usein niin että vauva on vaunuissa ja mie kannan tuota melkein 2 vuotiasta, kyllä se tavaroitten koppaan keräänminen onnistuu vaikka lapsi olisi sylissäkin ei sitä välttämättä tartte päästä juoksentelemaan sinne kauppaan jos ei ite halua pientä kuntoliikuntaa...

Näin tämä menee :D
Itse olisin reilu 10-vuotta sitten neljän lapsen äitinä ajatellut just samoin, että "saakelin ämmä" !!
Nyt katson huvittuneena näitä nuoria äitejä, jotka ovat niin koppavia ja eivät kestä mitään neuvoja vanhemmilta. Jopa neuvolassa saadut vinkit ja ohjeet koetaan jotenkin "mitä se mua nyt rupee neuvoon"
Lapset huutaa ja rääkyy kaupassa ja äidit kiukuttelee heille kuin pahaiset teinit. :D

Joo tiedän, toi on inhottavaa!KAikki vanhukset luulee tietävänsä ja osaavansa kaiken varsinkin kun lapsista kyse ja kasvatuksesta.Huoh!

Kerran tulin vauvan kans rappukäytävään vaunuilla, meidän tyttö oli siis ekat kolmekuukautta sellanen ettei viihtyny vaunuis tai missään ylipäätänsä...tyttö itki aivan sairaasti vaunuis kun odottelin hissiä niin samasta rapusta oleva nainen sano et ÄLÄ ANNA SEN HUUTAA SIELLÄ VAUNUISSA, KUN SITÄ ON SIT VAIKEA SAADA MYÖHEMMIN RAUHOTTUMAAN, ETTÄ NÄN HALUAA VARMASTI SYLIIN, JA NÄLKÄKIN TAITAA OLLA!! jumankekka mä suutuin sille akalle, sanoin vaan että sovitaaks niin että sä pidät huolta omista asioista ja mä omistani, enköhän minä lapseni osaa varmasti hoitaa syöttää ja lohduttaa! :/

noooo
jokos pikkuinen tykkäisi ottaa omat kärryt ja kerätä siihen ostoksia? Meillä ainakin saman ikäinen poika ottaa aina omat kärryt ja tulee niiden kanssa perässä (koska meillä myös vauva) Myönnän kyllä, että meidän poika on melko rauhallinen tapaus, eikä huuda, juokse tai hamstraa tavaroita (vie ne jopa käskystä takaisin hyllyyn) Itse en jaksa neuvojia yhtään ja olen pari kertaa hermostunutkin, kun liikuin näiden pienten kanssa ja vauvalla koliikki (ja huusi ja huusi) ja stockmannilla mummeli alkaa sössöttää, että miten sinä tuota vauvaa noin huudatat ja pakkoko on tulla tänne kun vauva EI TYKKÄÄ! Siinä vaiheessa väsyneenä tuli sanottua muutama valittu sana siitä, että missähän arvon rouvo luulee, että koliikki vauva tykkää olla ja onko parempi istua kotona pienten kanssa niin, että pää hajoaa, koska huutoa jokainen minuutti!!!! No, mummeli lähti sitten vikkelästi. En ymmärrä miksi pitää puuttua asioihin joista ei mitään tiedä!

Tiedän tunteen, kerroinkin täällä eräänä päivänä kun tyttömme (9kk) istui ostoskärryissä, yritti laittaa suuhunsa sitä kärryketjua ja ei sitä annettu tehdä niin oli ehtinyt muutaman sekuntin sanoa että byää kun eräs täti tuli takaa lässyttämään että "tykkyyn, tykkyyn, tykkyyn hän haluaa" ja muisti vielä mainita että on neljä lasta kasvattanut ja jotain asioista tietää \|O Enkä tietenkään osannut mitään nasevaa sanoa heti siinä tilanteessa!!

Tottakai jos lapsella olisi joku "oikea" hätä johon tarttee lohdutusta, mutta jos se itku johtuu siitä ettei ole saanut tehdä jotain tuollaista ja loppuu yhtä pian kuin on alkanut (no ehkä isommilla sitten ei, sitä en ole omalla kohdalla vielä nähnyt) niin ei ole kumma jos lapset eivät vanhempiaan tottele ja huutavat aina tahtonsa läpi, jos periksi annetaan. Pienet pettymykset kuuluvat normaaliin kasvamiseen!

kerran kun keskimmäinen oli pieni ja ulvo kun päätä ois leikattu kaupassa,yks eukko tokas ohimennessään:kylläpäs siitä ääntä lähtee sanoin takas vihasesti että NIIN KUULE LÄHTEE,MITÄ SITTEN! eukko katto vähän hitaasti ja poistu paikalta.
kuopuksen ollessa pieni kävi taas sillei että oltiin kaupassa ja alko huuto kun ois halunnu lelun,niin yks akka katto miuta just sen näkösenä että kauhee mikä äiti kun ei osta lapselle lelua mulkkasin sitä ja se lähti aika äkkiä pois.
tosi ärsyttäviä sellaset ihmiset jotka tulee kommentoimaan kaupassa huutavia lapsia,antaa huutaa vaan. :)

siis täytyy nyt ihmetellä että mikä siinä p.erkele on niin vaikeaa että jos lapsi huutaa kaupassa niin siitä pitää haloo nostaa ja tulla turpaa aukomaan.ei mene kauan niin jollakin huutaa lapsi ihan samalla lailla.ei lapset ole aina hyvällä päällä ja ainako ne pitää jättää pois että eivät ikinä siellä kaupassa opi edes olemaan.ja kaikista eniten naurattaa että ne joilla se asia v.ituttaa ja mulkoilevat niin joko itse ovat pentuna olleet samanlaisia huutajia kaupassa tai sitten niillä itsellä pennut huutaa ku sattuvat kerran vuodessa kauppaan ne ottavan.ja jos vanhoja käpyjä ovat niin ovat sitä luunappi kansaa ja ajattelevat että tuo ei ojenna lastaan ja paukuta sarjana luunappia otsaan niinkuin minä tein vuonna reino :headwall:

Minulle ei tulisi kyllä mieleenkään mennä kaupassa neuvomaan täysin tuntematonta ihmistä, vaikka sen lapset tekisivät mitä! Ainoastaan tietysti, jos olisi joku vaaratilanne päällä. Uskomatonta, että jotkut kokevat asiakseen mennä neuvomaan täysin tuntemattomia ihmisiä tietämättä mitään heidän elämästään!
Mulle ei ole kukaan tullut kommentoimaan mitään vaikka poika joskus kiukuttelee tosissaan kaupassa. Jonkun mielestä kyseessä on varmasti tosi huonosti kasvatettu lapsi, kun ei usko puhetta vaan kiukuttelee siitä huolimatta, että sitä kielletään. Haluaisin kyllä nähdä sellaisen uhmaikäisen lapsen, joka ei koskaan kiukuttele...

Gluteus maximus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:00 Matami-Mutkula kirjoitti:
En miekään tykkäis jos joku tulis neuvomaan!

Meillä tehään ostokset usein niin että vauva on vaunuissa ja mie kannan tuota melkein 2 vuotiasta, kyllä se tavaroitten koppaan keräänminen onnistuu vaikka lapsi olisi sylissäkin ei sitä välttämättä tartte päästä juoksentelemaan sinne kauppaan jos ei ite halua pientä kuntoliikuntaa...
Näin minäkin usein teen. Meidän poika on kyllä 2-vuotiaaksi melko rauhallinen tapaus, joten yleensä tulee kaupassa käynnit hoidettua kunnialla (kerran on kiukutellut noiden autokärryjen kanssa) mutta se olikin viimeinen kerta kun otin autokärryt :LOL:

Tuli muuten mieleen, että meillä on melkein saman ikäiset lapset. Meidän poika on syntynyt 03/05 ja tyttö 08/06 :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:05 äiti kirjoitti:
Näin tämä menee :D
Itse olisin reilu 10-vuotta sitten neljän lapsen äitinä ajatellut just samoin, että "saakelin ämmä" !!
Nyt katson huvittuneena näitä nuoria äitejä, jotka ovat niin koppavia ja eivät kestä mitään neuvoja vanhemmilta. Jopa neuvolassa saadut vinkit ja ohjeet koetaan jotenkin "mitä se mua nyt rupee neuvoon"
Lapset huutaa ja rääkyy kaupassa ja äidit kiukuttelee heille kuin pahaiset teinit. :D
Neuvoja otan mielelläni vastaan mutta en tyyliä; "näin sun pitää tehdä ja tästä sun lapsesi käytös johtuu!"

laiskimus harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:09 on tuokin kans kirjoitti:
on täällä mahdottomia 1-vuotiaita! miten se arki sujuu kun kaupassa käyminen on noin hankalaa!!!???
onko meillä mitään rotia alkaa neuvomaan ap:tä? eihän me tiedetä oikeesti mimmonen hänen puoltoistavuotiaansa on silloin kun EI ISTU niissä kärryissä joita inhoaa
:whistle:

eli siis, ei se arki kärryissä kiukuttelevan lapsen kanssa automaattisesti ole hankalaa, vaikka kaupassakäynti saattaisi sitä ollakin.

ja jos lapsi ei tykkää rattaista niin minkä sille voi? minä oon samaa mieltä kun ap, että istukoon sen aikaa rattaissa että saa ne ostokset tehtyä (varsinkin jos on kiire), koska sen vähemmän aikaa joutuu sitten niissä istumaan mitä nopeammin äiti pääsee keräämään ostokset ja kassan kautta ulos.

ja ei, en ole nuori äiti. mutta mulla on kyllä 3 kk:n ikäinen vauva joka välillä kans herää kaupassa siihen että kappas vain, liike loppui, nyt huutamaan. ja siihen huutoon ei sitten auta mikään. ja ei, en todellakaan ala nostamaan vauvaa syliini ja tökkimään vaunuja joissa ostoskori keikkuu, yhdellä kädellä. rauhoittelen vauvan (tarvittaessa sylissäni) ja jatkan ostoksien tekoa. ja jos huutaa niin sitten huutaa. kassan jälkeen on mahikset sitte ottaa syliin ja vaikka kävellä kotiin lapsi kainalossa ja yhdelläkädellä vaunuja pukaten.

ja aivan sama mulle kuka tässäkin nyt alkaa neuvomaan. jokainen äiti tekee omat ratkaisunsa. empä ole kuullu että kukaan lapsi olis saanu traumoja siitä että on hetken aikaa rattaissa tai vaunuissa huutanut. ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 10:44 JonseredLaLoca kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 10:42 riks raks poks kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 10:39 JonseredLaLoca kirjoitti:
Luulin, että kutsuit minua otsikossa!

Mutta ihan oikeasti, en minä ymmärrä, miksei sitä tenavaa voi nostaa vaikka lonkalle killumaan ja yhdellä kädellä kerätä ostoksia... Mutta en mene sitä kenellekään kaupassa sanomaan.
Joskus ei ole koko päivää aikaa olla kaupassa.
Ei siinä aikaa sen enempää kulu, pikemminkin päin vastoin...

Mä peesaan tätä ja hermotkin säilyy paremmin itelläkin kasassa, kun ei muksu koko ajan huuda täyttä kurkkua.... En mäkään varmaan mitään sanoisi, mutta kyllä muakin v*tuttais kuunnella lapsen huutoa jos sille ei edes yritetä tehdä mitään.....

laiskimus harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:15 vieras kirjoitti:
siis täytyy nyt ihmetellä että mikä siinä p.erkele on niin vaikeaa että jos lapsi huutaa kaupassa niin siitä pitää haloo nostaa ja tulla turpaa aukomaan.ei mene kauan niin jollakin huutaa lapsi ihan samalla lailla.ei lapset ole aina hyvällä päällä ja ainako ne pitää jättää pois että eivät ikinä siellä kaupassa opi edes olemaan.ja kaikista eniten naurattaa että ne joilla se asia v.ituttaa ja mulkoilevat niin joko itse ovat pentuna olleet samanlaisia huutajia kaupassa tai sitten niillä itsellä pennut huutaa ku sattuvat kerran vuodessa kauppaan ne ottavan.ja jos vanhoja käpyjä ovat niin ovat sitä luunappi kansaa ja ajattelevat että tuo ei ojenna lastaan ja paukuta sarjana luunappia otsaan niinkuin minä tein vuonna reino :headwall:
peesi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:18 laiskimus harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:09 on tuokin kans kirjoitti:
on täällä mahdottomia 1-vuotiaita! miten se arki sujuu kun kaupassa käyminen on noin hankalaa!!!???
onko meillä mitään rotia alkaa neuvomaan ap:tä? eihän me tiedetä oikeesti mimmonen hänen puoltoistavuotiaansa on silloin kun EI ISTU niissä kärryissä joita inhoaa
:whistle:

eli siis, ei se arki kärryissä kiukuttelevan lapsen kanssa automaattisesti ole hankalaa, vaikka kaupassakäynti saattaisi sitä ollakin.

ja jos lapsi ei tykkää rattaista niin minkä sille voi? minä oon samaa mieltä kun ap, että istukoon sen aikaa rattaissa että saa ne ostokset tehtyä (varsinkin jos on kiire), koska sen vähemmän aikaa joutuu sitten niissä istumaan mitä nopeammin äiti pääsee keräämään ostokset ja kassan kautta ulos.

ja ei, en ole nuori äiti. mutta mulla on kyllä 3 kk:n ikäinen vauva joka välillä kans herää kaupassa siihen että kappas vain, liike loppui, nyt huutamaan. ja siihen huutoon ei sitten auta mikään. ja ei, en todellakaan ala nostamaan vauvaa syliini ja tökkimään vaunuja joissa ostoskori keikkuu, yhdellä kädellä. rauhoittelen vauvan (tarvittaessa sylissäni) ja jatkan ostoksien tekoa. ja jos huutaa niin sitten huutaa. kassan jälkeen on mahikset sitte ottaa syliin ja vaikka kävellä kotiin lapsi kainalossa ja yhdelläkädellä vaunuja pukaten.

ja aivan sama mulle kuka tässäkin nyt alkaa neuvomaan. jokainen äiti tekee omat ratkaisunsa. empä ole kuullu että kukaan lapsi olis saanu traumoja siitä että on hetken aikaa rattaissa tai vaunuissa huutanut. ;)
No mitäpä lapsista..joku aikuinen on saattanut saadakin..niitä traumoja. :D :D :D :D

Näin on
Siis haloo nuoret äidit!? Ootteko tosiaan sitä mieltä, että teitä vanhemmille ihmisille voi sanoa esim. tyyliin "hoida ämmä omat asias" ???!!!

Järkyttävää kertakaikkiaan!!
En ikinä kehtais sanoa noin, vaikka joku mua neuvoiskin esim. kauppareissulla. Sen sijaan voisin sanoa ja selittää mikä on homman nimi ja jos huomaisin monien ihmisten vilkuilevan huutavaa lastani, niin taatusti tekisin kaikkeni, että saisin lapsen raauhoitettua.
Tämä nykyaika on vaan sitä, että "pidä huoli omista asioistas"!
Aivan kuin murrosikäisillä!!

huhuhuh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 10:39 JonseredLaLoca kirjoitti:
Luulin, että kutsuit minua otsikossa!

Mutta ihan oikeasti, en minä ymmärrä, miksei sitä tenavaa voi nostaa vaikka lonkalle killumaan ja yhdellä kädellä kerätä ostoksia... Mutta en mene sitä kenellekään kaupassa sanomaan.
ei hyvää päivää...tää on just tätä että lapselle kyllä annetaan periksi jos vähän huutaa. Kyllä lapsi yhden kauppareissun jaksaa istua rattaissa vaikka vähän huutaiskin, eihän siitä mitään tule jos ei saa rauhassa tehdä ostoksia vaan pitää roikottaa lasta lonkalla ja työntää rattaita toisella kädellä. HUH HUH, sanon minä. Ei se lapsi kuole siihen jos äiti käytöksellään opettaa, että ostokset on tehtävä huudat kuinka paljon tahansa ja sillä siisti. Sillähän lapsi sitten lopulta oppii ettei kaikkea saa periksi kun alkaa huutamaan....sehän on vaan erävoitto lapselle jos hän saa aina tahtonsa läpi kun alkaa huutaa. En kyllä enää yhtään ihmettele miten toisten lapset on niin huonokäytöksisiä kun näinkin moni tällä on sitä mieltä, että jos lapsi huutaa kaupassa niin eikun itse kävelemään/syliin vaan ja siitä hän lapsi justiinsa oppii että huutamalla saa tahtonsa läpi. Odottakaa vaan kun ne on murrosiässä :whistle:

ääkelin sämmä
Käy tekemässä isot kauppaostokset ilman lasta, niin kaikki on niin paljon helpmpaa eikä kellekkään tule paha mieli. Ei sulle, ei lapselle eikä "saakelin ämmällekkään" :D

Yhdyn siihen mielipiteeseen että en kyllä mene ventovieraita neuvomaan lapsen kasvatuksessa!!!!Meillä keskimmäinen sellainen tasmanian tuholainen ja ole vuosien varrella saanut jos jonkinsorttista neuvoa yms,mut tuo nyt onkin erikoistapaus mihin ei tepsi MIKÄÄN ja jos on päättänyt raivota niin sitten raivoaakin just niin pitkään kunnes lopettaa :headwall: :headwall: :headwall: Ollaan useemmin kuin kerran poistuttu kaupasta kirkuvan ja rimpuilevan kakaran kanssa ja silloinkin ne ihmiset töllöttää kuin halpaa makkaraa
:headwall: :headwall: :headwall:

tää on taas sellainen keskustelu, että se panee miettimään, että miksi hankitaan yleensä lapsia, jos niiden kans ei voi elää normaalia elämää, eli käydä kaupassa, postissa, asioilla. jos niitä ei saa kasvatettua niin, että niiden kans voi menä häihin ja ravintolaan ja yleisille paikoille. hei tää on vain elämää. ja elämään kuuluu lapsen normaalit itkut ja kiljahdukset. ei kai lasten tarvii olla kuin kusi sukassa. enkä suinkaan tarkoita sitä, että saisivat mellastaa kuin metsän eläimet. hei tää on elämää ja siihen kuuluvat lapset kaikkine sivu mausteineen.

Neljän äiti
Mhh, vai pitää niitä kantaa lonkalla ja mättää ostokset kärryyn sillä vapaaa olevalla kädellä...

Mulla on pituutta 160 cm ja painoa 48 kiloa ja minun kaksi vuotiaalla on pituutta reilut 90 ja painoa liki 15 kiloa. En kyllä mitenkään jaksaisi raahata muksua lonkalla läpi marketin viikon ostoksia tehden (käydään kaupassa kerran viikossa joten ostettavaa riittää...), vauvasta huolehtien, kassalla pakaten (n. 6 kassia tavaraa) ja maksaen... Pitänee painella punttisalille siltä varalta, että muksu saa joskus raivarin kaupassa.

Onneksi on aika rauhallinen poika ja onneksi ei kovinkaan usein tarvi käydä lasten kanssa keskenään kaupassa.

jotain rajaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:38 hattivatti lehmilaitumella kirjoitti:
tää on taas sellainen keskustelu, että se panee miettimään, että miksi hankitaan yleensä lapsia, jos niiden kans ei voi elää normaalia elämää, eli käydä kaupassa, postissa, asioilla. jos niitä ei saa kasvatettua niin, että niiden kans voi menä häihin ja ravintolaan ja yleisille paikoille. hei tää on vain elämää. ja elämään kuuluu lapsen normaalit itkut ja kiljahdukset. ei kai lasten tarvii olla kuin kusi sukassa. enkä suinkaan tarkoita sitä, että saisivat mellastaa kuin metsän eläimet. hei tää on elämää ja siihen kuuluvat lapset kaikkine sivu mausteineen.

Olen just samaa mieltä, paitsi, että aikuisillakin tulee olla käytöstavat. Varsinkin pienten lasten äideillä. Ja se ei kuulu hyviin käytöstapoihin "haistatella" vanhemmille ihmisille. Kasvattakaa omistanne vaan samanlaisia ja jatkakaa samaan malliin.

pystyn kyllä ihan rauhassa ostokseni tekemään vaikka tuo neiti siinä vähän kitisee, tiedän ettei se siihen kuole ja sen tahto on että pääsis joka tavaraa rassaamaan, juoksemaan tuhatta ja sataa karkuun. Se vaan ei ole aina mahdollista että voin kuluttaa tunti tolkulla aikaa kaupassa.

Sillon en ole rauhassa jos joku ämmä tulee iniseen viereen vaikkei mistään mitään tiedä.
:kieh:
Sillä oli kohteliaisuus kaukana kun tuli leukojaan loksuttaan, ja minähän en kuuntele vieraan käkätystä sanomatta takasi. :whistle:

Jos hän olis ollu asiallinen oisin minäkin asiallisesti vastannu.

kyse ei ollu vanhasta mummosta vaan n. 30-50v. naisesta, en tarkasti seurannu mitä ikäluokkaa oli.
Sama se mulle vaikka olis vanha pappa mutta jotain rajaa, ei nyt tulla ihan mitä sattuu laukomaan tuntemattomille.

Näitä lannistaja kuhia riittää, liekkö puutteessa tai jotain oman elämän puutetta kun ei muuta tekemistä ole.

Otan kyllä neuvoja vastaan ja osaan olla asiallinen jos sitä ollaan minuakin kohtaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:36 ääkelin sämmä kirjoitti:
Käy tekemässä isot kauppaostokset ilman lasta, niin kaikki on niin paljon helpmpaa eikä kellekkään tule paha mieli. Ei sulle, ei lapselle eikä "saakelin ämmällekkään" :D
Että jätän yksin kotiin, no ei ihan onnistu.

Yhteistyössä