Rypäleraskaus

• Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
Kissi
Kiitos infosta naiset! :)

Lääkäri sanoi, ettei tiedä mistä nousu johtuu mutta itse epäilen kyllä tuota munasarjasuppressiota.
Sain viimeisimmät hCGt: 3,0 ja beta 2,4 (viikko sitten 3,9 ja 2,6) JEI!!
Eli laskussa ovat, vaikka hitaasti tulevatkin alaspäin. Jos ensi viikolla alle 2 niin saan vielä kaksi sykliä varmistukseksi. Voi kun näistä jo pääsisi. Alkaa pikkuhiljaa riittää...

Jonna-73
On tämä kyllä varsinaista kurjuutta...
7. vko kaavinnan jälkeen ja arvo edelleen 8,8!! Kaksi viikkoa sitten 13. Seuraava kontrolli on parin viikon päästä ja silloin on jo kulunut kaksi kuukautta seurantaa eli arvojen pitäisi olla nollaan päin, mutta tokkopa on tämä menoa. Voiko tosiaan tätä menoa edessä olla 8 kk karenssi?? Grr... Kiukkua tuntuu vaan puskevan.
Jaksuja koko porukalle kaikesta huolimatta!!

suruinen
minulla nyt toisen kerran arvot alle rajan, joten nyt kontrollia kuukausittain heinäkuuhun asti. ja soittavat sitten, jos arvot lähtevät taas nousuun. eli säikähdyksellä tämäkin vaihe taas ohitettiin. :)

te hoitoihin joutuvat, olette mielessäni joka päivä! kaikesta kurjasta kokemastani, kivusta ja säikähdyksistä huolimatta - minulla on nauravainen poika, jonka kanssa harjoittelemme yhdessä elämistä. todella todella suuri halaus teille kaikille!

kopkop
11 viikkoa kaavinnasta ja hcg oli 2,9. Betaa ei mun kohdalla tarvitse kuulemma enää kontrolloida, koska 2 ainoaa arvoa olivat hyviä. Tällä viikolla seuraava hcg ja nyt toivon, että olisi jo sen alle 2 ja alkaisi 6kk karenssi (eikä yhtään pidempi!)
Kävin jopa hakemassa e-pillerit, vaikkei tarttiskaan. Tuntuu vaan kohtuuttomalta kärsiä ovulaatiosta ja menkkakivuista joka kuukausi, vaikka tietää, että kärsii niistä ns. turhaan..

Jaksuja ja voimahaleja kanssasisarille ja etenkin niille joilla tilanne "pahempi". Hatunnosto kaikille joilla pää kestää tän kaiken..

Kissi
Uusin hCG taas 3,0 kuten viime viikollakin.
???
Miksei laske, voiko olla, että se jää tohon kolmoseen? Beta oli kuitenkin taas laskenut vähän ja oli nyt 2,2 (viikko sitten 2,4).
Jäikö Murmeliinillakin vitoseen ne arvot ja hoidot lopetettiin? Voikun mullekin tämä riittäisi, en millään haluaisi niitä vahvempia myrkkyjä kun munasarjat kai niistä kärsii...
Huomenna taas Naistenklinikalle, seitsemäs sykli alkaa...

Murmerliini
Moi Kissi!

Meillähän negan raja oli alle 5, eli kunhan se siinä tai alle oli niin taidettiin lopettaa. Tai siis sitten sain sen kaksi kuukautta varmistuksia ja kun CT- ja PEt-CT-kuvat oli puhtaat niin jatkettiin verikoekontrollointina. En tiedä sitten miten suhtautuvat jos negan arvo on teillä 2... Voivoi, tosi kurjaa! Mutta multahan ei taas koskaan ole tuota betaa mitattu, tiedä sitten miksi enkä sitä koskaan kysynyt. Vaadi juttuaika lääkärin kanssa jos asia mietityttää. Muistan itse kun metotreksaatti ei alkanutkaan purra ja lääkäri sanoi vain että katsotaan ensi viikon tulokset ja sitten hän miettii vaihdetaanko lääkettä. Ärsytti kun hän ei voinut silloin sanoa selkeästi että selvä, jos ensi viikon arvo on tämä ja tämä niin sitten tehdään näin ja näin. Mutta nyt ymmärrän ettei näissä tilanteissa voi tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmia (siis edes viikoksi tai kahdeksi) vaan tilanteeseen vaikuttaa niin monet seikat veriarvoissa ja muussakin voinnissa. Toivotaan nyt kovasti että pääsisit jo varmistuskierroksille! Kauankos ne meinasivat sinulle varmistuksia antaa? Itse sain 4 sykliä eli kaksi kuukautta. Mutta vointini pysyikin yllättävän hyvänä koko koettelmuksen ajan. Näin jälkeenpäin kun katson kuvia tuolta ajalta niin olenhan todella väsynyt ja sairaan näköinen mutta sitkeästi pidin arjen mahd. normaalina ja kesällä tehtiin pieniä retkiä ja mökkeiltiin, uskon että sillä jaksoin niin hyvin.

Pidetään peukut pystyssä ja varpaat ristissä että pääsisit jo voiton puolelle!!!

Orvokki
Jee, onnea Kopkop! Toivottavasti Kissilläkin laskee viimein alle kahden!

Kiipeilin suunnilleen seinille odotellessani TT-kuvauksen tuloksia. Nyt voin huokaista helpotuksesta, sillä hyvältä ja puhtaalta näytti - ei ollut levinnyt yhtään minnekään!

Ajoissa tehty kaavinta on aika super juttu, vaikka toki yksittäisiä soluja jää sittenkin jäljelle. Kun tässä tapauksessa tietää että solut ovat (kiukkuisia) syöpäsoluja, on väkisinkin pelko puserossa siitä, että lähtevätkö arvot jossain vaiheessa nousemaan.

Toistaiseksi molempien lukujen laskuvauhti on ollut kuitenkin mukavan reipasta. Viimeisin viikkolasku esimerkiksi hcg:ssa oli 890-> 100 ja hcg-betassa 498 -> 104. Lähtöarvot (kolme viikkoa aiemmin) olivat olleet siis hcg:ssa 136.200 ja betassa 19.600).

Otavainen
ORVOKKI: Voi miten hienoa! Onpa upeaa, jos selviät koko syövästä pelkällä kaavinnalla! Voin hyvin kuvitella fiilikset TT-tuloksia odotellessasi: itsekin olin aikoinani melko paniikissa odotellessani tietoa, onko syöpä levinnyt maksaan tai aivoihin. Ei ollut. Nyt roimasti onnea hCG-seurantaan!

KISSI: Ymmärtääkseni on mahdollista testata, onko sulla kyse munasarjasuppressiosta, sillä sytostaattien laukaisema munasarjasuppressio heijastuu kai myös muiden hormonien tasoihin kuin pelkkään hCG:hen. Ehkä testi kannattaisi tehdä, jos arvot jäävät tuollaisiin lukemiin roikkumaan. Koetin katsella netistä, voiko munasarjasuppressiossa myös beta-arvo pysytellä koholla, mutten löytänyt. Toivotaan, että tilanne selviää pian ja pääset nollille! Viimeiset varmistus-EMACOt kestää sitten kyllä jotenkin, kun on varmuus siitä, että niitä on jäljellä enää vain tasan se tietty määrä.

Tsemppiä ja tervehdykset kaikille muillekin!

Kissi
Kiitos tsempeistä, niitä tarvitaan...

Murmeliini: Mulle annetaan kuulemma kaksi varmistussykliä kun hCG saadaan alle kahden. Eli ainakin kk hoitoja vielä jäljellä, jos seuraava mittaustulos olisi alle 2. Saan seuraavan arvon vasta tämän syklin jälkeen, eli reilun viikon päästä. Tuossa välissä mittasivat jo viikon välein hCGtä mutta nyt taas kahden viikon välein. Kuulemma kallis tutkimus se betan mittaaminen. Eräs hoitaja muuten Naistenklinikalla sanoi, että se beta olisi jopa tärkeämpi kuin perus-hCG mutta molemmat pitäisi saada alle kahden. Multa tutkitaan myös näiden kahden prosentuaalista suhdetta.
Itse olen myös ollut ihan ok-kunnossa muutoin kuin yön yli-hoidossa ja jälkeen ja olen yrittänyt viettää edes suht normaalia elämää. Ärsyttää vaan kun se arvo jo kävi siellä alle kakkosessa ja viimeinen sytokerta piti olla 16.2. mutta sitten vedetäänkin ns. matto jalkojen alta ja tällä tietoa hoitoja on vielä edessä vähintäänkin maaliskuun loppuun.

Otavainen: Pitääpä kysäistä tuota mahdollisuutta tsekata muita arvoja ja löytää sieltä yhteyttä munasarjasuppressioon. Olen ymmärtänyt, että jos kyse on tästä munasarjasuppressiosta niin arvot kuitenkin pitäisi tippua sinne alle kahden, vaikka väliaikaisesti nousisivatkin.

Muistatteko Otavainen ja Murmeliini paljonko saitte toipumisaikaa sytojen jälkeen ennen töihin paluuta? Rypäle muistaakseni sai 5 viikkoa ja itselleni kirjoittivat 6 viikkoa, kun luultiin sytojen loppuvan nollarajan saavuttamisen jälkeen. Haluaisin mahdollisimman pian töihin ja arkeen kiinni, yritän neuvotella neljään viikkoon, saahan sitä sitten tarvittaessa lisää. :)

Otavainen
KISSI: Mun tilanne töihinpaluun suhteen oli erilainen kuin teillä muilla, koska syöpä ehti tehdä pahaa tuhoa keuhkoissa aiheuttaen pysyvän keuhkovamman. Mutta kun muistelen pelkkää sytoista toipumista, olisin ilman keuhkovammaa kyllä ollut työkunnossa 3-4 viikon kuluttua sytoista.

Murmerliini
Kissille:

Itse taas irtisanouduin töistä ja aloitin opiskelut vaikka hoidot oli vielä kesken. Koulutuspäällikön ja opettajien kanssa sovittiin että osallistun vointini mukaan ja taisin ihan normaalisti (poislukien hoitopäivät) osallistua opetukseen. Ja kuten Otavainenkin sanoi, n. kk meni ja olin melko "normaalissa" voinnissa.

Itsekin täältä jossain vaiheessa kuulin, että se beta olisi olennaisempi tutkimus, täytyykin kysäistä ylihuomenna mielenkiinnosta lääkäriltä asiasta kun on rakenneultra. Ei tosin ole oma lääkäri mutta jospa tuo äippäpolin lekuri osaisi vastata miksi ei meidän sairaalassa ole sitä tutkittu. Ja jos ei osaa vastata, kysyn sitten jälkitarkastuksessa omalta lääkäriltäni. Eli täällä mahan kasvatus jo puolessa välissä ja kaikki edennyt melko hyvin, mitä nyt vähän supistelee välillä.

Kissi
Otavainen, joo tosiaan sullahan oli vielä ne keuhko-ongelmatkin kaiken muun lisäksi. :( Hyvä kuitenkin tietää, että n. kuukaudessa olisi mahdollista toipua työkuntoon. Toiveita elättelen, että toukokuun alussa voisin palata töihin.

Murmeliini, kiva kuulla, että raskaus on mennyt hyvin. :) Onneksi mahdollisuus raskauteen on vielä itsellänikin olemassa. Ja joo, kysäise vaan sitä betaa, jos tietäisivät tarkemmin. Minulle kuitenkin sitä sanoivat, että molempien tulee olla alle 2. Ilmeisesti beta-arvo yleensä vähän laahaa perässä ja laskee siis hitaammin kuin hCG. Mulla kuitenkin hCG on heitellyt ja beta laskenut koko ajan, nyt jo lähellä "nollaa" 2,2.

Jonna-73
Höh! 9. viikkoa kaavinnasta ja arvo 4.2. Hermot menee, vaikka toisaalta saa olla kiitollinen, että on selvinnyt edes tähän saakka...
Alenevia arvoja, parantumista ja jaksamisia kaikille taistelijoille!!!

Orvokki
Otavainen, kunpa siihen keuhko-ongelmaasi löytyisi jokin parannuskeino! Ikävää vielä tuollainen kaiken kärsimäsi jälkeen. Ei tunnu reilulta ei.

Jonna, viikot kuluvat hitaasti, mutta tärkeintä on oikea suunta. Onneksi olet ihan loppumetreillä :)

On tämä melkoista viikko-kerrallaan-kädet-ristissä -elämää. Ei oikein voi tehdä itse mitään, paitsi levätä riittävästi ja syödä superterveellisesti. Lääkärien "vain huonoa tuuria" -jutut eivät oikein ole tyydyttäneet, kun on ollut tarve yrittää ymmärtää. Vaikkei lääketiede osaisikaan antaa vastauksia (mikä varsinkin yksilötasolla on mahdotonta), myönnettäköön, että kirjastosta on tullut kaiveltua aihetta käsitteleviä journaaleja ;)

Esimerkiksi Lancet-journaalissa (July 2000) oli tutkimus, jossa oli kaivettu esiin 3000 sellaista potilasta, joilla oli osittainen mola. Koriokarsinooma kehittyi heistä kolmelle. Hoh hoijaa tällainen lotto-osuma, kun patologin jatkotutkimuksissa löytyi myös mola-komponentti, joten keissiäni voidaan pitää osittaisen molan pohjalta kehittyneenä, paitsi että mitään kehittymisviivettä ei tällä kerralla edes ollut.

Kissi
Voi kauhea miten jännitti soittaa verikoetuloksia Naistenklinikalta. Viime kerralla uutiset eivät olleet niin hyviä kun arvo oli jäänyt junnaamaan kolmoseen.

Nyt sain siis uudet tulokset hCG on 2,3 ja beta 1,1.
Toivon, että lääkärille riittää 2,3 ja saisin huomenna aloittaa ensimmäisen varmistelusyklin. Beta kuulemma on kuitenkin se tärkeämpi mutta katsotaan mitä huomenna sanovat. Onneksi kuitenkin hCG alkoi uudestaan laskea, lähellä nollaa ollaan siis jo. :)

Aurinkoisia kevätpäiviä!

elsalii1
Hei kaikille! Liityn joukkoonne, joka onneksi on melko pieni.

Hieman taustaa tilanteestamme. Olimme alkuraskauden ultrassa alkuviikolla ja gynekologi löysi sikiön (rv6+4), sykkeen, ruskuaispussin sekä epämääräisen alueen, joka oli kolme kertaa sikiötä isompi. Epäilynä osittainen mola. Saimme lähetteen mennä välittömästi seuraavana aamuna tutkittavaksi. Lääkäri varoitti, ettei saa mennä googlettamaan tätä epäilyä... ja minähän menin.
Alkujärkytys oli suuri kun luin tästä tilanteesta, mutta lopulta kun löysin tämän ryhmän ja sain lisätietoa teidän elämäntarinoiden kautta, aloin ymmärtää enemmän missä mennään.

Seuraavana päivänä menimme päivystykseen naistentautien polille, jossa todetaan että erittäin todennäköisesti kyseessä on osittainen mola. Sikiö on edelleen hengissä ja syke näkyy selvästi, mutta sikiöpussi on aika täynnä jo istukkaa. Otetaan verikokeita ja sovitaan seuraava ultra ja verikokeet maanantaille. Lääkäri kehottaa valmistautumaan raskauden keskeytykseen ja kaavintaan joka tehdään ensi viikolla. Puolen vuoden karenssista mainitaan ohimennen, mutta mitään muuta lisätietoa emme tästä saa. Kaikki tieto mitä minulla siis tällä hetkellä on, perustuu itse etsimääni tietoon. Lääkäreitä on tähän mennessä ollut kolme, joista kaksi ei ole nähnyt ennen osittaista molaa sikiöllä, yksi lääkäreistä nähnyt kerran aikaisemmin vastaavaa.

Olimme mieheni kanssa juuri jonossa lapsettomuustutkimuksiin kun tärppäsi. Onni ja helpotus raskaaksi tulemisesta oli suuri, kunnes tämän viikon uutiset siirsivät haaveet tulevaisuuteen. No, nyt odotetaan maanantaita ja lisäselvyyttä tilanteeseen. Taitaa onni olla nyt siinä, että menimme varhaisultraan ja tämä kaikki todettiin varhaisessa vaiheessa. Ahdistavaksi tilanteen tekee, että olen edelleen raskaana voimakkailla raskausoireilla, vauvan sydän lyö todennäköisesti edelleen ja tulevaisuus hänen kohdallaan on mitä todennäköisimmin tuhoon tuomittu. Ajatukset pyörivät asian ympärillä melkeinpä koko ajan.: (

Orvokki
Tervetuloa elsalii! Pahoittelut ikävän tilanteesi puolesta. *Halaus*

Kun istukan tarkoituksena on suojella kehittyvää sikiötä, tuntuu tilanteen päälaelleen kääntyminen aivan käsittämättömältä: ystävästä tuleekin vihollinen. Paljon voimia tulevien päivien varalle! Onneksi tosiaan asia havaittiin näin pian.

Kissi
Voi Elsalii... :(
Kamala tilanne. Muistaakseni tällä palstallakin on kirjoitellut vastaavaa läpikäyneitä. Nimimerkkejä en muista mutta on jäänyt mieleen, että olen kauhistellut samankaltaista tapausta ennenkin. Onneksi sinulla tilanne havaittiin ajoissa ja pääsit tutkimuksiin.

Minä kotiuduin äsken kahdeksannen syklin yön yli-EMACOhoidosta.
Minulle annetaan vielä tämä kahdeksas sykli loppuun ja sitten viimeisenä sykli 9. Eli kolmen viikon päästä hoitojen pitäisi olla ohi. Aivan ihanaa kun nyt ollaan jo niin lopussa, toki vielä joudun jännittämään nouseeko hCG taas niinkuin teki viimeksi kun olin päässyt nollille. Lääkärille siis kelpasi hCG 2,3 varmistushoitojen aloittamiseen, beta kun oli kuitenkin sen 1,1. :)
Nyt hCGtä seurataan taas viikon välein ja kahden viikon päästä lääkärin vastaanotto, jossa käydään läpi jatkot ym.
Oli jo aikakin, että sain hyviä uutisia! :)

Jonna
Jaksamista ja voimia, Elsalii!!

Orvokki, on tämä tosiaan aikamoista elämää! Olen yrittänyt parhaani mukaan keksiä kaikenlaista mieltä piristävää tekemistä, joka pitää ajatukset poissa ikävistä asioista. Urheilusta olen nauttinut täysin siemauksin ja samalla päässyt vähitellen eroon raskauskiloista.

Välillä on tehnyt mieli uhmata koko systeemiä. Toisaalta parasta olla nöyrä, koska tilanne voi pahentua hetkellä millä hyvänsä.

elsalii1
Kiitos kaikille lohdutuksen sanoista.

Tänään käytiin jälleen ultrassa ja samalla otettiin hcg toistamiseen.
Hcg oli tuplaantunut, niin kuin pitääkin, eikä seuraavalla kerralla sitä edes oteta (ihmettelen kyllä hieman tätä päätöstä?). Sikiö oli kasvanut sen mitä pitikin ja istukka epämääräisyyksineen oli pysynyt tismalleen samassa koossa kuin viime viikolla.Mun mielestä koko ultranäkymä näytti aivan eriltä kuin viime viikolla.
Ensi viikolla ultrataan uudelleen ja katsotaan miten tämä tilanne etenee.

Fiilikset on siis olosuhteisiin nähden hyvät, jännityksessä tässä luonnollisesti ollaan jatkossakin ja päivä kerrallaan eletään tilanteen kanssa.

Voimia kaikille sitä tarvitseville.

T.Elsalii

Otavainen
Elsalii,

Voimia ikävään tilanteeseen. Ja hienoa, jos asiat eivät olekaan niin ikävästi kuin miltä aluksi näytti!

MUTTA: Kun nyt näyttää siltä, että raskautta voidaan jatkaa, mutta että istukassasi näkyy edelleenkin rakkulamuodostelmaa, vaadi ehdottomasti hCG-mittausten lisäksi testattavaksi myös hCG:n beta-arvo. hCG-beta kertoo, onko rypälemuodostelma pahanlaatuista trofoblastikudosta vai jotain muuta.

Minun tapauksessani istukan rypälekasvainta "seurailtiin" ultralla viikkojen ajan, eikä se lääkäreiden mielestä kasvanut. Mutta sillä aikaa tauti levisikin vaikeasti keuhkoihin. Kasvaimeni pahanlaatuisuus olisi havaittu tuolla verinäytetestillä. En tietenkään pidä todennäköisenä, että sinulla olisi sattunut yhtä huono tuuri. Mutta jos rypälekasvainta vielä näkyy, omaksi parhaaksesi tämä ikävä mahdollisuus kannattaa poissulkea. Kyseinen veritesti on sentään varsin helppo tutkimus.

Yhteistyössä