Rypäleraskaus

• Viestiketjun aloittaja Tullero
  • Ensimmäinen viesti
elsalii1
Kiitos Otavaiselle kommentista. Tätä jäin miettimäänkin eilisen jälkeen. Hcg-luku oli 125000, mikä menee kyllä mielestäni ainakin arvojen yläpäässä näillä viikoilla (7+1), betasta ei puhuttu halaistua sanaa.

Kysyin eilen lääkäriltä olisiko kuitenkin varmuuden vuoksi järkevää ottaa myös ensi viikolla hcg, mutta hän sanoi ettei sitä tarvita. Aion kysyä omalta gyneltäkin tästä mielipidettä, itseä ainakin jää valitettavasti kaivelemaan että nyt mennään ainakin hetken eteenpäin pelkillä ultrilla.

Muoks. Lisäystä: Tuli mieleeni, että voihan olla että beta otetaan esim. 9. viikon tienoilla kun muutenkin kaikki mahdolliset seulonnat tullaan tekemään. Eli jos olisikin niin, että ensi kerralla tehdään ainoastaan ultra ja seuraavaksi otetaan sitten tarkemmat testit (?). No, kysyn tietenkin tätä seuraavalla kerralla, jotta asia selviää.

Viimeksi muokattu:
Orvokki
Elsalii, kun minulla tuli vastaava hcg-luku, sairaalasta (Kätilöopisto) soitettiin, että heti seuraavaana päivänä uuteen verikokeeseen: haluttiin nähdä myös beta. Ultrassa ei edes näkynyt mitään rypälemäistä, mutta istukka näytti hieman isommalta/jotenkin vaan erilaiselta ja väsymys oli kova. Nyt betaa tarkkaillaan hcg:n ohella joka viikko... tänäänkin oli verikokeissa.

Kuten Otavainen sanoi, ei kannata jäädä kuuliaisesti odottelemaan, koska siinä voi käydä ikävästi - istukan suhteen muutokset voivat olla nopeita. Kaikilla lääkäreillä ei ole omakohtaista mola-kokemusta, joten hyvä, että pyydät myös gynesi mielipiteen. Hienoa, ettei tilanne ollut silmämääräisesti ainakaan pahentunut. Paranemista ja voimia!

elsalii1
Hei jälleen,

Osaisitteko esimerkiksi Orvokki tai Otavainen vielä selittää, mitä beta-arvon pitäisi kertoa tilanteestani? Jostain englannin kielisestä lähteestä löysin, että osittaisessa molassa hcg voi olla normaali, mutta hcg beta nousisi hitaammin kuin normaalissa raskaudessa. Eli tätä kehitystä pitäisi seurata?

Gyneni ei sanonut juuta eikä jaata tilanteeseeni, sanoi vain että nyt on ainakin toivoa ja kyllä ne siellä sairaalassa tietävät mitä tulee seurata tilanteessani...

Tähän mennessä minua on katsonut viisi lääkäriä, joista ilmeisesti vain yksi on nähnyt vastaavaa. Sekin tarina kuitenkin eroaa omastani, sillä raskautta oltiin tultu keskeyttämään ilman mola-epäilyäkin, eli tilannetta ei jääty seurailemaan.

Itse mietin, miten lähden vaatimaan näitä tutkimuksia ilman että kenestäkään tuntuu että kyseenalaistan kenenkään ammattitaitoa... Tiedän että pakko minun nuo beta-arvot on jokatapauksessa saada selville, tavalla tai toisella.

Hoidetaanko mola-epäilyjä yleensä yliopistollisessa sairaalassa? Tällaisenkin artikkelin luin, että ne tulisi keskittää yliopistollisiin sairaaloihin.

Tuntuu, että pää on täynnä kysymyksiä, mutta vastauksia ei sitten niin olekaan.
:S

-elsalii

Orvokki
Moi, tässä pikainen vastaus. Hcg:n ja hcg-betan välinen molaarinen suhdeluku auttaa erotusdiagnoosissa: siinä, onko tilanne korkeahkosta hcg:stä huolimatta OK, vai onko mukana myös kasvaimiin ja pahanlaatuisuuteen viittaavaa. Betan suhteellinen osuus kasvaa tässä järjestyksessä: mola, invasiivinen mola ja istukkasyöpä. Jos prosentti menee yli neljän saati yli viiden, on syytä huolestua. Mutta missään nimessä prosenttia ei lasketa jakamalla noita lukuja keskenään, kuten aluksi itse luulin - ja olin saada sydänkohtauksen ;) Suhde lasketaan laboratoriossa tietyllä spesiaalilla laskukaavalla.

Toivottavasti pääset kokeeseen ihan mielenrauhasi takia. Gynellä on taipumus uskoa, että "kyllä sairaalassa osataan", mutta pienessä sairaalassa ei aina ole rutiinia siitä, miten tällaisissa tapauksissa tulisi toimia, vaikka yleensä, tavallisemmissa asioissa, kuinka hyvin osattaisiinkin. Onneksi voi konsultoida :)

Orvokki
Nyt sain luettua koko ketjun läpi - mahtavia selviytyskertomuksia ja upeaa taisteluasennetta! Pitkällä skaalalla näkyy, kuinka hankalistakin olosuhteista vaan mennään eteenpäin, vaikka kuinka näyttäisi ensin siltä, ettei jaksa.

Itselläni tilanne oli se, että sytoja pidettiin oletusarvona. Patologin tulokset paljastivat, miten vaarallisen näköisiä muutoksia oli tullut. Seuraavat verikoearvot haluttiin katsoa vähän niin kuin varmuuden vuoksi, koska hoidoista oli jo ehditty päättää. Lääkärien ihmeeksi arvot laskivat kuitenkin odotettua paremmin. Laskuvauhti on jatkunut edelleen, viimeisimmät lukemat ovat: hcg 23 (beta 53,7) -> 7,3 (22,5) -> 3,4 (16,2) -> 1,9 (9,2). Hcg:ssä tuli jo nega, toivottavasti kohta betassakin :)

Patologille itse asiassa menee tutkittavaksi se osa, joka on jo saatu pois. Älkää siskot vaipuko epätoivoon, koska kaikenlaisia käänteitä voi tulla - myös niitä positiivisia.

Mielenmalttia ja aurinkoista kevättä kaikille!

elsalii1
Pientä päivitystä tilanteeseeni. Tänään käyty ultrassa ja jatketaan edelleen seurantaa. Sikiö kasvanut normaalisti, lapsivettä tullut lisää ja tuo epämääräinen alue pysynyt suunnilleen samana (millin kasvanut). Tuo alue näytti taas erilaiselta kuin ennen, nyt sillä oli selkeä valkoinen reuna, eikä näyttänyt mielestäni enää sellaiselta "lumisateelta" kuin aluksi. Verenkiertoa ei alueessa ollut, mutta jotain virtauksia. Tämä oli ilmeisesti erittäin hyvä asia (?).

Pyysin hcg:n beta-arvon mittaamisen ja tämä tehtiin nyt. Ensi viikon lopulla minulle soitetaan tuloksista. Seuraava käynti polilla olisi näillä näkymin yli kolmen viikon päästä niskaturvotukseen. Aika pitkä aika jälleen odottaa mitä tapahtuu.

Viime kerralla lääkäri puhui hematooman mahdollisuudesta, tällä kertaa se sivuutettiin oikeastaan täysin. Nyt heitettiin ilmoille myooma ja osittaista molaa ei siis olla pystytty vielä sulkemaan pois.

Aikast stressaavaa, etten sanoisi.

suruinen
jännitystä piisaa teillä, elsalii!

minun tarina alkaa sivulta 55. mulla varhaisultrassa oli hematooma, np-ultra normaali. pientä vuotoa oli puoliväliin raskautta saakka, jolloin ultrassa huomattiin "jotain poikkeavaa". mun mielestä näytti sammakonkudulta. olin seurannassa koko raskauden, loppuvaiheessa köntti oli pienentynyt paljon. molaa pidettiin epätodennäköisenä koko ajan, mutta synnytyksen jälkeen patologin tutkimuksissa se osittaiseksi molaksi osoittautuikin. kaiken kaikkiaan, näyttää siltä että olen päässyt kovin vähällä. tuskallista on tietysti ollut jatkuvassa jännityksessä eläminen. raskauden kestoon en uskaltanut oikein luottaa, vaan laskin viikkoja jolloin vauvalla olisi jo hyvät mahkut selvitä.

halusin vaan sinulle kertoa, että joskus voi mahdotonkin toteutua! teille kaikkea parasta!

Jonna
Elsalii1 - Onpa hermoja raastavaa odottelua. Toivottavasti kaikki kääntyy kuitenkin parhain päin!

Täällä 2 kk kaavinnasta on tullut täyteen ja hcg on jumittunut neloseen!! Saa nähdä mitä järkyttävää tästä vielä seuraa???

Suurin myötätuntoni kaikille, jotka ovat joutuneet seurannan lisäksi läpikäymään hoitoja.

Tsemppiä koko joukolle!

Kissi
Jonna, onpa ikävää, että neloseen jämähti. Se on kuitenkin kai aika yleistä, että loppua kohti hCGn lasku hidastuu tai jopa jää junnaamaan hetkeksi. Mulla kävi sytojenkin kanssa jumahdus ja sitä ennen jopa nousi vähän. Toivotaan, että seuraavalla kerralla saat jo alle kakkosen tulokset.

Elsalii, olen seuraillut täällä kuulumisiasi. Varmasti niin ahdistava tilanne kun vauva on masussa ja jotain epäilyttävää ylimääräistä lisäksi mistä ei edes tiedetä mitä se on. Huoli vauvasta on epäilemättä kova! Toivottavasti sinunkin tilanne pian selviää...

Itse olen Naistenklinikalla viimeisessä yön yli-hoidossa (EMACO). HCG ja hCG beta ovat nyt molemmat alle 2 ja viikon päästä tähän aikaan olen sytoista vapaa!
Kävin eilen lääkärinvastaanotolla ja siellä käytiin läpi jatkoja. Vuoden ajan minulta otetaan joka kuukausi hCGt ja kolmen viikon kuluttua magneettikuvaus, jossa nähdään tarkasti kohtu ja sinne jääneen "kasvaimen" koko. Heinäkuussa keuhkojen tt ja kontrollikäynti (ultrataan kohtu). Nyt vasta selvisi, että minulla ei ole ollut istukkasyöpää, vaikka eräs toinen lääkäri niin antoi ymmärtää. Kyseessä on ollut täydellinen mola, joka on ollut invasiivinen. Syöpäsoluja ei löydetty. Sytostaatit häviävät elimistöstä kuukauden kuluessa ja niillä ei pitäisi olla vaikutusta myöhempään elämään. Nyt seuraava jännityksen aihe onkin sitten se, alkavatko munasarjat enää toimimaan. Lääkärini sanoi, että 80%lla ne alkavat toimia sytojen jälkeen, 20%lla ei. Ja tähän voi mennä jopa vuosi. että ne alkavat toimimaan. Eli siis että menkat tulee. Ja siihen ei sitten olekaan keinoja niitä saada toimintaan, jos ne eivät itse sitä tee... Kysyimme mahdollisuutta taudin uusiutumiseen kohdallani niin lääkäri sanoi sen olevan alle 10%, joka on mun mielestä kuitenkin aika suuri...
No mutta, nyt iloitsen siitä, että puolen vuoden painajaisen jälkeen olen viimein terve! Töihin palaan vappuaattona, ihanaa kun ehtii olla vielä kuukauden töissä ennen open pitkää kesälomaa. :)

Tsemppiä kaikille muillekin taistelijoille! Kyllä tästä selviää! :)

Emmie412
Hei, vielako mahtuu mukaan?

Taalla odotettu pikkukakkosen ultra viikolla 9 nayttikin vain sen ikavan lumisateen - 12.3. oli sitten kaavinta. Asun Lontoossa ja taalla nayttaa olevan erit kaytannot Suomeen verrattuna - parhaassa tapauksessa, jos hcg tippuu 56 paivassa kaavinnasta negaksi niin sitten 6kk lasketaan siita kaavintapaivasta, ei negasta. Pissa ja veritestit tehdaan vain kahden viikon valein ja sit kun on nega, niin sitten tehdaan vain pissatesteja enaa.

Odottelen viela ekoja tuloksia joten en osaa sanoa mika mun tilanne on mutta eka hcg oli 62,000 joka sitten viela varmaan kipusi pari paivaa ennen kaavintaa.

Olette varmaan taman linkin loytaneetkin jo mutta jos tulee jollekin kovin tonttu laakari vastaan niin pistakaa eteenpain: Charing Cross Hospital Trophoblast Disease Service Tuossa sairaalassa on sentaan yli 500 potilasta seurannassa molan takia, eli heille tuttua touhua.

Kissi
Moikka Emmie, mukaan mahtuu, vaikka harmi, että olet tähän tautiin sairastunut. On tämä sellainen, että tätä ei kenellekään toivoisi! :(

Olen selaillut linkittämääsi sivustoa jo aiemmin ja huomasin juuri tuon, että siellä hCG mitataan virtsasta. Suomessa mulla on aina ollut verikokeet, kerran annoin virtsanäytteen mutta sekin oli jotain tutkimusta varten.

Omalla kohdallani tämä torstai on ollut ilon päivä! Sain tänään viimeistä kertaa EMACO-sytostaattihoitoa. Nyt pääsen viimein palautumaan ja vapun jälkeen töihin. Mulla pompas taas viime verikokeissa hCG 1,9 -> 2,2 mutta beta oli kuitenkin matalalla 1,2. Lääkärin mukaan hoidot voidaan lopettaa, katsotaan sitten verikoetuloksia jos siellä tulee nousua mutta kuulemma epätodennäköistä.

Ihanaa!
Tsemppiä kaikille! <3 Ootte ajatuksissa!

Emmie412
Hei taas - kiva kuulla etta kemoterapia on nyt Kissilla loppunu - on mahtanut olla rankkaa.

Sain itse ekan veri ja pissatestien tulokset, hcg oli tippunut roimasti ja oli kuulemma 305. Toivottavasti pysyykin laskusuuntaisena ja lahtee ilman kummempia kommervenkkeja pois. Ne sytostaattihoidot kuulostaa aika rankalta touhulta - pahoitteluni kaikille jotka niihin ovat joutuneet.

elsalii1
Heippa jälleen,

Hyviä kuulumisia Kissiltä.

Kiitos kaikille myötäelämisestä, on ollut tosi tärkeää että on voinut purkaa omaa tilannettaan täällä ja saanut neuvojakin. : )

Mun tilanne on helpottamaan päin. Eilen soitettiin niistä beta-arvoista ja ne ovat normaalit.

Lisäksi päädyimme mieheni kanssa menemään yksityiselle, jotta pääsemme jonkun sellaisen ihmisen käsiin, joka työskentelee yliopistollisessa sairaalassa ja olisi voinut todennäköisesti kohdata jotain tällaista ennenkin.
Kokenut lääkäri sulki ultran avulla pois sekä molan että istukkasyövän. Hänen mukaansa istukan päälle on kehittynyt joku nestettä sisältävä kalvo (jollaista hänkään ei ollut ennen nähnyt). Piti tätä vaarattomana, erityisesti kun napanuora ei mene siihen vaan istukkaan normaalisti. Seurannaksi hänen mukaansa riittää nyt niskaturvotusultra sekä rakenneultra ja näyte istukasta kun raskaus päättyy.
Hyvänlaatuiseksi hän siis näki tämän muutoksen ja teki lausunnon, jonka kanssa sitten mennään seuraavaksi taas äippäpolille.
Tämä yksityinen oli ensimmäinen, joka katsoi tilannetta myös 3d-ultralla, joka ainakin mielestäni auttoi paljonkin selvittämään tilannetta. Ihmettelen ettei aikaisemmin olla katsottu kuin 2D-ultralla, olisi kuitenkin ehkä voitu suurimmilta murheilta säästyä.

Yritän nyt nauttia raskaudesta ja luottaa tämän viimeisen lääkärin näkemykseen. Selväksihän tämä tilanne ei tule muuta kuin raskauden loputtua tavalla tai toisella, toivottavasti siis vasta lokakuussa.

Kaikkea hyvää teidän kaikkien kevääseen. : )

T: Elsalii1, kevyemmällä sydämellä : )

Orvokki
Ihania uutisia, Elsalii! Selvyys tuli vihdoinkin: nyt voit nukkua yösi rauhallisin mielin :)

Emmiellä on hcg tippunut hienosti: hyvältä vaikuttaa. Kissille onnea karenssikerhoon pääsyn johdosta ja Jonnalle viime metrien laskuvauhteja!

Terveisiä ja tsemppiä kaikille muillekin!

Kissi
Lääkäri soitteli tänään magneettikuvauksen tuloksia. Kohdun vasemmalla puolella on ns. kasvain jäänne, joka on kuitenkin suhteellisen pieni 1,6*1,2*1,0cm. Ja kuulemma tämä jäänne todennäköisesti sieltä vielä itsestään pienenee ja koska on niin pieni niin vaikutusta lasten saantiinkaan ei pitäisi olla.

Sain myös viimeisimmät verikoetulokset: hCG: 1,5 ja hCG-b: <1 eli ei ole enää mitattavissa. :)
Nyt sitten kuukausittaiset verikokeet ja heinäkuussa kontrollit ja tt.

Ihanaa kun näyttää nyt vahvasti siltä, että tauti on voitettu. :)

Olen myös aloittanut rauhallisen kuntoutumisen, vapun jälkeen pääsen takaisin töihin. Olen tehnyt kävelylenkkejä ja lihaskuntoa kotona. Ihmeen nopeasti se kuntokin palautuu, nyt on pari viikkoa sytojen loppumisesta ja jaksan hyvin jo puolen tunnin reippaita lenkkejä.

Jonna
Onnittelut Kissille tervehtymisestä!

Kevättä ja parempaa mieltä täälläkin ilmassa. Muutama viikko sitten saavutettu negatiiviseksi luettava arvo (2.1), joten nyt enää jäljellä kuukausittainen seuranta. Tosin pahimmassa tapauksessa seuranta jatkuu vielä ainakin kesän ja ehkä syksyyn saakka, mutta parasta olla tyytyväinen, että edes selvisi tästä terveenä..

Murmerliini
Ihanaa kevättä kaikille! Onpas täällä iloisia kuulumisia, sydämessä läikähtää kun lukee uusista selviytyjistä <3 Täällä pikkuinen on kasvanut jo reippaasti, viimeiset kolme kuukautta edessä ennen h-hetkeä vielä! Raskaus on edennyt kutakuinkin normaalisti, mitään molaan liittyvää ei siis ole ollut. Muutoin olen menossa ylimääräiseen ultraan runsaan lapsiveden seurantaan ja supistusten vuoksi olen joutunut rauhoittamaan menoa välillä, natiainen ei kylläkään ole rauhallinen vaan ennemminkin vilkas viipertäjä.

Pidetään yhtä ja tuetaan toisiamme, niin hyvinä kuin huonompinakin päivinä! Aurinkoisia ajatuksia kaikille!!!

-Murmeliini-

Orvokki
Murmeliini, niin se aika rientää :)

Kun kaavinnasta tuli kaksi kuukautta täyteen, laski hcg alle yhden eli mittaamattomaksi. Beta-pirulainen vaan ei ole laskenut samassa tahdissa, joten viikottainen seuranta jatkuu sen takia edelleen.

Yhdeksännellä viikolla beta oli 5,9, sitten 4,0, seuraavaksi 3,1 ja nyt 3,0: tasainen laskuvauhti siis pysähtyi. Täytyy nyt vaan toivoa, että pysähdys on väliaikaista - eikä suinkaan ennakoi nousua. Niin matalia lukuja, mutta vieläkään ei voi huokaista helpotuksesta. Argh, stressaa... Hyvä kuitenkin on (tämän ketjun ansiosta) tietää, että lasku on monella muullakin tökkinyt juuri näillä kohdin.

Kevätaurinkoa!

Emmie412
Kiva kuulla monen iloiset uutiset. Taalla on suorastaan juhlatunnelmat, viimeisin koe olikin jo normaali eli kaavinnasta yht 6kk seuranta. Alkuluku oli 62,000+, kaavinnasta kaksi viikkoa niin oli 305, siita kahden viikon paasta 14 ja seuraava olikin sit jo normaali. Nyt sitten kerran kuukaudessa pissatesti ja siina se sitten olisi syyskuun lopussa.

Orvokki
Täälläpä on hiljaista - mitä kaikille kuuluu? Ilmeisesti monella on nyt aika vakaa tilanne?

Itse tässä ihmettelen vielä tätä temppuilevaa beta-arvoa. Hcg on pysynyt alle yhden, mutta hcg-betapa viikko sitten nousi 2,4:stä 2,6:een... Tällä viikolla arvo on taas laskenut, kahden pintaan jo, muttei vahingossakaan sen alle... Ehkä ensi viikolla sitten?

Hiirenkorvia katsellen ja alhaalla pysyviä arvoja karenssikerholaisille toivotellen,

Orvokki

Neiti Näpsä
Kieltämättä täällä tuntuu olevan odotuksen tunnelmaa. Kaikki ainakin odottavat niitä hyviä uutisia, mitä se kenenkin kohdalla sitten tarkoittaakaan. Itse odottelen kesää ja sen myötä viimeistä tsekkausta ja varmistusta, että kaikki on ok. Kyllä puolentoista vuoden jälkeen todellakin toivoo, että saisi lopullisesti laittaa pisteen tälle touhulle.

Alati vihertyvää alkukesää ja hyviä uutisia kaikille!

Jonna
Jotain toivoa täälläkin..

Pitkään sain taistella arvojen kanssa - varsinkin siinä nelosen paikkeilla, mutta nyt tuntuu siltä, että loppusuora menossa. Viimeisin hgc 1.4 - beta on ollut mittaamattomissa jo maaliskuusta lähtien.

Jaksamisia ja voimia!

Yhteistyössä