Rv 6 ja foolihappo??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuva

Vieras
Sain reilu viikko sitten tietää olevani raskaana. En ole aiemmin kuullut mistään foolihapoista. Nyt luin tekstin jossa foolihappo auttaa vk 6 sulkemaan alkion hermostoputken. Vajavainen sulkeutuminen voi johtaa selkäydinkohjuun ja aivojen huonoon kehittymiseen. Mistä foolihappoa saa? Onko liian vaarallisita jos sitä ei vielä ole ottanut?

No ei oo vaarallista jollei ole ottanut. Apteekista valmisteena ja sitten vihreistä vihanneksista muistaakseni. Monipuolinen ruokavalio sisältänee foolihappoa kyllä. Ei kaikki edes moista tietoa "löydä", joten ei huolta.

Tuo häiriö on Suomessa erittäin harvinainen. Foolihappoa saa ravinnosta yleensä ihan riittävästi, varsinkin näin kesäaikaan kun syödään enemmän vihanneksia.

Huoli pois ja mukavaa odotusta!

No ite en foolihappoo syöny tarkotuksellisesti, tosin mä jätin myös kaikki raskausvitamiinitkin kaappiin, söin sitten vaan enemmän vihanneksia jne. ja tomaatit oli mun suosikki ja niitä meni pirusti päivässä ja ellen mä ihan hakoteillä ole niin ne on nimenomaan hyvä foolihapon lähde..

ja ihan tavallisessa vitaminnipurkissakin sitä on.. miksi ostaa ladyvita joka maksaa 15e kun vastaava "ei raskaana" oleville maksaa 7e sisältää muuten kaiken saman paitsi raudan..lisärautaa saattaa tarvita mut yleensä vasta loppuvaiheessa.. ja juu ei ole haittaa jos ei ole erikseen popsinut =)

Foolihappoa pitäisi syödä jo pari kuukautta ENNEN raskautta. Jos nyt haet ne niin se ei kerkeä enään vaikuttaamaan tuohon ongelmaan. Tosin olis ihan hyvä kuitenkin aloittaa se silti nyt, että jeesaa sitten loppuraskautta.
Minulle lääkäri käski syödä raskausvitamiinia (jossa hieman foolihappoa) ja lisäksi vielä erikseen foolihappo valmistetta, jotta fooliahappoa tulisi tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
Foolihappoa pitäisi syödä jo pari kuukautta ENNEN raskautta. Jos nyt haet ne niin se ei kerkeä enään vaikuttaamaan tuohon ongelmaan. Tosin olis ihan hyvä kuitenkin aloittaa se silti nyt, että jeesaa sitten loppuraskautta.
Minulle lääkäri käski syödä raskausvitamiinia (jossa hieman foolihappoa) ja lisäksi vielä erikseen foolihappo valmistetta, jotta fooliahappoa tulisi tarpeeksi.

Kaikkihan tuota tietoa ei tiedä ja varmasti ovat saaneet terveitä lapsia ;)

Yhteistyössä