Ruskistatko karjalanpaisti-lihat ennen uuniin laittoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maamikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun "karjalanpaisti" eii oo muutenkaan mitenkään oikeaoppisesti tehty, mutta ruskistan nopeasti että saavat vähän väriä.
Uunissa 125 astetta ja mielellään vähintään 4-5 tuntia.

Mä ruskistan lihat nopeasti ennen uuniin laittamista...pysyy liha mehevänä. Mulla on karjalanpaisti uunissa välillä jopa 5 tuntia. Mutta kyllä kolmekin riittää. Asteita taitaa olla yleensä jotain 125.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Mun "karjalanpaisti" eii oo muutenkaan mitenkään oikeaoppisesti tehty, mutta ruskistan nopeasti että saavat vähän väriä.
Uunissa 125 astetta ja mielellään vähintään 4-5 tuntia.
Muuten sama, mutta en ruskista lihoja.

En ruskista, laitan vettä aluksi niin vähän että ruskistivat uunissa, sitten lisään vettä, ja sipulia ja pippuria ja suolaa. uunissa hautumassavähintään 2 tuntia. Mitä kauemmin hautuu, sen parempaa karjalanpaistia tulee

En ruskista ite vaan laitan suoraan uuniin.Miulla muhii joskus 5 tuntiakin hirvipaisti uunissa ja on muuten murreeta lihhaa,en osaa enää paistina possua syödäkkään tai nautaa.Sen verran oon jo piässy riistan makkuun.

Einiitä saa ruskistamalla ruskistaa. Itse teen karjanlanpaistin valurautapadassa, joten se kuumalle levylle ja ihan nopea ruskistus, korkeintaan minuutti. Sitten joukkoon lihaliemi ja uuniin 125 asteeseen moneksi tunniksi. Ei tule kuivaa eikä kovaa. Muista pitää kansi padan päällä ja lisätä nestettä jos kuivuu liikaa.

No perinteisestihän ne ruskistetaan uunissa, eli ensin uuni kovemmalle ja n. puolen tunnin jälkeen miedolle lämmölle muhimaan. Itse en jaksa uunia vekslata, joten ruskistan nopeasti pannulla ja laitan sitten vasta uuniin suoraan miedolle lämmölle, eli jotain 130.

Laitan lihat ensin uuniin ja kovemmalle lämmölle että ns.ruskistuvat siellä ensin. Käännän kerran. Sitten laitan kiehuvaa vettä, mausteet ja porkkanat ja annan muhia.
Liha sulaa suussa, porkkanat täynnä makua ja ruokaa ei ikinä jää yli.

Kyllä ne lihassyyt on hyvä saaha tukkoon, eli joko pannulla tai uunissa niitä on hyvä paistella ennen haudutusta.

Mää teen näin:
Pata uuniin ilman kantta, paistan lihoja n.15 min. Pata pois uunista ja sekoitan. Pata taas uuniin ja paistan vielä 10-15 min. Näin lihassyyt sulkeutuvat ja liha pysyy mehevänä.:)

Kansi ehdottomasti sitten päällä sen 10-12 tuntia.;)

Ehdottomasti pitää ruskistaa, jos haluaa hyvänmakuista.
Itse useimmiten ruskistan suoraan uunissa, eli uuni kovemmalle ja lihat vähäksi aikaa sinne ja sitten vasta pienemmälle. Joskus ruskistan pannulla, jos on esim lähdössä jonnekin, eikä kerkeä jäädä uunin lämpötiloja säätämään. Hyvin onnistuu silläkin menetelmällä.

Tässä mun toimintatapa. Teen yleensä kahdesta isosta rasiasta lihoja, niin siksi voi kuullostaa vähän venkslaamiselta (ja mulla on liian pieni kokkipata).

uunin lämpötila 200 astetta, ylälämpö päällä
padan pohjalle noin 3 cm vettä ja yksi rasiallinen karjalanpaistilihoja. Sekaan sipulia, maustepippuria, suolaa ja laakerinlehtiä. Uuniin varttiksi, ilman kantta.
Sitten seuraava rasia karjalanpaistilihoja päälle, mukaan sipulia, maustepippuria, suolaa ja laakerinlehtiä. Ylälämpö saa olla edelleen päällä, mutta lasken lämpötilan jo valmiiksi 150 asteeseen. Ilman kantta 10-15 minuuttia.
Sitten sekoitan nopsasti ja tarkistan nesteen määrän, laitan kannen päälle ja karjalanpaisti saa muhia uunissa 150 asteessa 3-4 tuntia.

Joissain ohjeissa lukee, että "laita nestettä niin paljon, että lihat peittyvät", mutta monesti tuolla ohjeella on nesteet pitkin uuninpohjia, kun lihoistakin on sitä irronnut jonkun verran.

Loppuvaiheessa tarkistan maun, lisään yleensä 2 Fond du Chef -lihaliemikuutiota ja annan olla uunissa vielä 10-15 minuuttia.

En mä. Aluksi laitan pelkät lihat padassa uuniin ja annan kärventyä tovin jotta yläpuolet ruskistuvat. Sit sekoitus, suola ja pippurit joukkoon ja vettä (tai olutta-) perään niin että peittyvät ja uuni rahdun yli sataan (ehkä noin 120) asteeseen. Kansi päälle toki. Kolmisen tunnin kuluttua neste on osin haihtunut ja taas pinnalla olleet lihat ruskistuneet. Taas sekoitus ja joukkoon sellerit, lantut ja porkkanat. Parin tunnin kuluttua valmista.

Paistan pannulla niin että lihansyyt just umpeutuu ja pinnasta on ruskistunut, n.1 min.

Eikös siitä liemestä tule sameaa jos ihan raa'at lihat heitetään pataan? Karjalanpaistiliemen tulee olla kirkasta.

• Tykkää
Reactions: epek

Yhteistyössä