Rupesi kyrsimään kun luin lehdestä lastenhoitajista

  • Viestiketjun aloittaja köyhis
  • Ensimmäinen viesti
köyhis
Lueskelin tuossa Avusta juttua päiväkodista ja niiden hoitajista. Koko juttu oli tehty siltä kannalta, ettätyö on hirveän rankkaa ja alipalkattua. No okei työ on vaativaa, ja ei niitä parhaiten palkittuja. Mutta siinä vaiheessa kun yli 2000 euroa tienaavan pitää nillittää, että joutuu elämään miehensä rahoilla, kun omalla ei pärjää, niin tuli olo, että mitä vittua? Kyllä, jos perheessä on kaksi aikuista ja molemmat tienaa 2000 euroa, niin perheen pitäisi pärjätä vallan mainiosti, tai sitten ei ole vaan käsitystäkään taloudenhallinnasta.
 
Ehkä kyse on perheestä jossa miehellä on huomattavasti isommat tulot ja elintaso asumisine, lainoineen jne on määritelty sen mukaan. Silloin varmasti vaaditaan mieheltä isompaa osallistumista kuluihin, vaikka samainen lastenhoitaja pärjäisikin ihan ok yh:na kun eläminen on mitoitettu niihin tuloihin.
 
köyhis
Ehkä kyse on perheestä jossa miehellä on huomattavasti isommat tulot ja elintaso asumisine, lainoineen jne on määritelty sen mukaan. Silloin varmasti vaaditaan mieheltä isompaa osallistumista kuluihin, vaikka samainen lastenhoitaja pärjäisikin ihan ok yh:na kun eläminen on mitoitettu niihin tuloihin.
Totta tietty tuokin, mutta kysymyksenä oli lehdessä, että millä te elätte? Juu voihan sitä elää luksuselämää miehen rahoilla, mutta kyllä sitä normiarkea voi elää tuolla palkallakin. Moni elää kuitenkin suomenmaassakin vaivatta työttömyyspäivärahallakin.
 
"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja köyhis;27541405:
molemmat tienaa 2000 euroa, niin perheen pitäisi pärjätä vallan mainiosti, .
Katsos, kun on niin monenlaista "mainiota". Toisille riittää neukkukuutio joka odottaa putkiremonttia ja pihalla vanha Opel muiden samanlaisten rivistössä. Jotkut kuulemma tykkäävät asua vuokralla, asumistuettuna, luonnollisesti... Toiset taas haluavat asua ja elää ihmisten lailla väljästi omakotitalossa ja matkustella muissakin kuin 600 euron pakettimatkakohteissa. Käydä perheineen ulkona syömässä muuallakin kuin tälläkin palstalla usein hyviksi ja lapsiystävällisiksi "ravintoloiksi" kehutuilla ABC:llä jne. jne.

Siinä sinulle hetkeksi mietittävää taloudenhallintoosi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja köyhis;27541405:
Kyllä, jos perheessä on kaksi aikuista ja molemmat tienaa 2000 euroa, niin perheen pitäisi pärjätä vallan mainiosti, tai sitten ei ole vaan käsitystäkään taloudenhallinnasta.
Hmm, kaipa tuolla 2x2000e perhe eläisi, mutta ei se elämä kyllä samanlaista olisi kuin muilla tässä Suomenmaassa. Ja lähiympäristöömmehän meillä ihmisillä on tapana oma eliontasomme suhteuttaa, eikä johonkin Kalkutan slummien tms. elintasoon.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Alkuperäinen kirjoittaja köyhis;27541445:
Totta tietty tuokin, mutta kysymyksenä oli lehdessä, että millä te elätte? Juu voihan sitä elää luksuselämää miehen rahoilla, mutta kyllä sitä normiarkea voi elää tuolla palkallakin. Moni elää kuitenkin suomenmaassakin vaivatta työttömyyspäivärahallakin.
Aina ei ole edes pelkästään naisen valinta se mitä elintasoa noudatetaan. Jos vaikka mies tienaa yksistään sen 5000+ niin suostuuko hän tyytymään siihen 2000 tienaavan pariskunnan elintasoon, asuntoon, autoon jne.

Harva työtön tai opiskelijakaan on Suomessa nälkään kuollut, mutta varmasti löytyy niitä opiskelijoita ja työttömiä jotka joutuvat turvautumaan huomattavasti suurempituloisen puolisonsa tilipussiin. Sellaisetkin ihmiset jotka muuten pärjäisivät yksin eläessään omillaan.

Esim miehen kanssa ollaan kumpikin opiskelijoina pärjätty ihan ok niillä tuilla. Kuitenkin kun perheellisinä kahden lapsen vanhempina ollessamme mies alkoi opiskella niin en olisi suostunut sen takia myymään asuntoa ja siirtymään opiskelijabudjetilla elämiseen vaan eleltiin pääosin minun tilipussillani. Sama tilanne toisin päin kun olen hyvin pienillä korvauksilla hoitanut lapsia kotona.
 
"joo"
2000 bruttona ei tosiaankaan oo paljoa kun ajattelee hintatasoa mikä täällä on. Tietenkin jos asuu yhdessä(ilman lapsia) saman verran tienaavan miehen kanssa, asia hieman muuttuu mutta jos asuu yksin niin ei minusta hurraamista.
 
  • Tykkää
Reactions: Dragonfly77
"mami"
Mielenkiintoinen keskustelu, jossa monessa vastauksessa ei oikeastaan puhuta rahasta vaan taustalla olevista arvoista.

Jätin liki 5000 euron kuukausipalkan ja eläkeviran (jos sellaisia nyt enää on?) vapaaehtoisesti vähän yli vuosi sitten ja siirryin yrittäjäksi, palkka nyt 1300. Tuolla palkalla ja lapsilisillä (2 lasta, iät 2 ja 4) maksetaan yhtiövastike, asuntolainanlyhennykset ja kaikki eläminen ja oleminen. Minkä lisäksi nappaan entisen elämän säästöistä satasen tai kaksi, kun pakko on. Totuttelen yhäkin tähän raha- ja elämäntilanteeseen, jossa hyviä puolia on paljon: verkkaiset aamut, lapsilla runsaasti "kotipäiviä" päikkäristä, silloin kun äidillä ei ole niin paljon töitä yms. Entinen työ ei olisi moisia sallinut, vaan olisin mennyt tukka putkella (ja todennäköisesti uupunut totaalisesti jossain kohtaa?). Kaipaan toki palkkaani ja sen suomaa aineellista turvaa (ja työterveydenhuoltoa! :) ) Mutta en kadu ratkaisuani, päinvastoin.

Minulla oli varaa tehdä tällainen down-shiftaus-tempaus - monella ei ole. Me toki asumme ahtaasti kerrostalossa keskustassa (aiemmin omasta halusta, nyt varmaan pakostakin?), auto on vanha rotisko ja ulkomaanmatkat (joita teemme!) lennellään halpalentoyhtiöllä ja majoitus on huoneistoissa, joissa kokkaillaan itse. Kyse valinnoista, omasta hyvinvoinnista, lasten hyvinvoinnista ja arvoista. Kukin taaplaa tyylillään, ihmettelen vain niitä, joilla on "varaa" ja pokkaa arvostella muiden neukkuasumista, valmismatkoja ja ulkonasyömisiä - ABC:llä on oikein hyvää ruokaa :D
 
[QUOTE="mami";27541835]
Minulla oli varaa tehdä tällainen down-shiftaus-tempaus - monella ei ole. Me toki asumme ahtaasti kerrostalossa keskustassa (aiemmin omasta halusta, nyt varmaan pakostakin?), auto on vanha rotisko ja ulkomaanmatkat (joita teemme!) lennellään halpalentoyhtiöllä ja majoitus on huoneistoissa, joissa kokkaillaan itse. Kyse valinnoista, omasta hyvinvoinnista, lasten hyvinvoinnista ja arvoista. Kukin taaplaa tyylillään, ihmettelen vain niitä, joilla on "varaa" ja pokkaa arvostella muiden neukkuasumista, valmismatkoja ja ulkonasyömisiä - ABC:llä on oikein hyvää ruokaa :D[/QUOTE]

Tästä saa kyllä sellaisen kuvan, että tuo nykyinen tilanteesi ei voi olla kovin pysyvä ratkaisu; kestokulutushyödykkeetkin (auto, pesukone jne) kuluvat ja niitä joutuu uusimaan. Jossain vaiheessa ne entiset säästöt onkin syöty, eli sieltä ei ole enää saativissa niitä satasia korjaamaan niitä akuutteja tilanteita.

En tarkoita arvostella valintaasi, pikemminkin päinvastoin. Rohkea teko, johon itselläni tuskin olisi kanttia.
 
köyhis
[QUOTE="sasa";27541462]Katsos, kun on niin monenlaista "mainiota". Toisille riittää neukkukuutio joka odottaa putkiremonttia ja pihalla vanha Opel muiden samanlaisten rivistössä. Jotkut kuulemma tykkäävät asua vuokralla, asumistuettuna, luonnollisesti... Toiset taas haluavat asua ja elää ihmisten lailla väljästi omakotitalossa ja matkustella muissakin kuin 600 euron pakettimatkakohteissa. Käydä perheineen ulkona syömässä muuallakin kuin tälläkin palstalla usein hyviksi ja lapsiystävällisiksi "ravintoloiksi" kehutuilla ABC:llä jne. jne.

Siinä sinulle hetkeksi mietittävää taloudenhallintoosi.[/QUOTE]

Niin ja toisaalta nämä lastenhoitajat voisivat miettiä alavalintansa sen mukaan, että millaista elintasoa haluavat. Nyt on valittu lastenhoitoala, ja itketään, että ei pystytä sellaiseen elintasoon kuin haluttaisiin. Palkkataso on ollut ammattiavalitessa varmasti tiedossa. 2 aikuisen 2000 euron tuloilla varmasti pystyy elämään missä päin Suomea vain. Kyse on tosiaan valinnoista.
 
"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja köyhis;27541909:
Palkkataso on ollut ammattiavalitessa varmasti tiedossa. 2 aikuisen 2000 euron tuloilla varmasti pystyy elämään missä päin Suomea vain. Kyse on tosiaan valinnoista.
Varmasti elääkin, mutta ei nyt kovinkaan kummoista elämää. Ainakaan tämän päivän mittapuulla. Kyllä suomessa ostovoima on aika heikko. Mutta jos ei muuta halua kuin neukkukuution, ruokaa ja vaatteita, niin eläähän sillä. Ei se kovin mukavaa ole. Länsimaisessa mittakaavassa. Intian slummeihin verrattuna toki, mutta muuten vähän ankeaa.
 
"öttiäinen"
Saan lapsista 2100€ bruttona. Kun maksan yksityisenä tellit ja lellit verot yms. Ja vähenneän ruokakulukorvauksen mikä menee suoraan ruokaan jää minulle rahaa 1300€ / kk!!!

TYöaikani on klo 7-17/ 5pv viikko. Lomaa on heinäkuu. jääkö tuossa 6,50€ tunti palkaksi?

Ei sillä kovin rikastu mutta työ on kivaa silti :) Kiitos ihanille lapsille ja vanhemmille.
 
  • Tykkää
Reactions: Dragonfly77
"vieras"
[QUOTE="sasa";27541462]Katsos, kun on niin monenlaista "mainiota". Toisille riittää neukkukuutio joka odottaa putkiremonttia ja pihalla vanha Opel muiden samanlaisten rivistössä. Jotkut kuulemma tykkäävät asua vuokralla, asumistuettuna, luonnollisesti... Toiset taas haluavat asua ja elää ihmisten lailla väljästi omakotitalossa ja matkustella muissakin kuin 600 euron pakettimatkakohteissa. Käydä perheineen ulkona syömässä muuallakin kuin tälläkin palstalla usein hyviksi ja lapsiystävällisiksi "ravintoloiksi" kehutuilla ABC:llä jne. jne.

Siinä sinulle hetkeksi mietittävää taloudenhallintoosi.[/QUOTE]

Pitäisikö sinun mielestäsi palkanmaksuperusteena olla palkansaajan kulutustottumukset vai mitäihmettä :D
 
"öttiäinen"
[QUOTE="öttiäinen";27542010]Saan lapsista 2100€ bruttona. Kun maksan yksityisenä tellit ja lellit verot yms. Ja vähenneän ruokakulukorvauksen mikä menee suoraan ruokaan jää minulle rahaa 1300€ / kk!!!

TYöaikani on klo 7-17/ 5pv viikko. Lomaa on heinäkuu. jääkö tuossa 6,50€ tunti palkaksi?

Ei sillä kovin rikastu mutta työ on kivaa silti :) Kiitos ihanille lapsille ja vanhemmille.[/QUOTE]

EIkun tuntipalkka onkin 10,50€ mikä onkin aika hyvin :) siitä sitten pois verot yms. Jos laskee tuntipalkan siten että poistaa suoraan ruokaan lasketun kulukorvauksen joka ei tavallaan ole palkkaa vaan tosiaan menee ruokaan niin tunti palkka on 8,50€ noin.
Ei iso palkka ja tunteja viikossa 50h ilman tasoituksia :)
 
"sasa"
[QUOTE="vieras";27542042]Pitäisikö sinun mielestäsi palkanmaksuperusteena olla palkansaajan kulutustottumukset vai mitäihmettä :D[/QUOTE]

Ei vaan AP kirjoitti "jos perheessä on kaksi aikuista ja molemmat tienaa 2000 euroa, niin perheen pitäisi pärjätä vallan mainiosti, tai sitten ei ole vaan käsitystäkään taloudenhallinnasta. "

On niin kovin monta tapaa elää.
 
"mami"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27541894:
Tästä saa kyllä sellaisen kuvan, että tuo nykyinen tilanteesi ei voi olla kovin pysyvä ratkaisu; kestokulutushyödykkeetkin (auto, pesukone jne) kuluvat ja niitä joutuu uusimaan. Jossain vaiheessa ne entiset säästöt onkin syöty, eli sieltä ei ole enää saativissa niitä satasia korjaamaan niitä akuutteja tilanteita.

En tarkoita arvostella valintaasi, pikemminkin päinvastoin. Rohkea teko, johon itselläni tuskin olisi kanttia.
Kiitokset, Isämies - kyllä sitä valintaa tuli todella kauan punnittua. Olen aina ollut työ+ura+raha-ihminen. Loppujen lopuksi se ajatus, että kumpaa kadun enemmän muutaman kymmenen vuoden kuluttua oli ratkaiseva tekijä: lapset ovat pieniä vain lyhyen aikaa.

Olen laskeskellut, että pihistämisen varaa on yhä, ilman että mistään oikeastaan oleellisesta joutuu luopumaan - syön juuri suklaata :) Tällä tyylillä pystyn jatkamaan 7-10 vuotta, minkä jälkeen lapset tarvinnevat minua vähemmän eli teen töitä enemmän?

Olen tällainen ikäloppu mammeli (45 vuotta), ehdin olla kauan töissä ja oravanpyörässä ja pistää jotain sukanvarteen. Monilla nuoremmilla on tilanne ihan toinen: uraa pitääkin luoda, opintolainat pitää maksaa yms. Mutta välillä ihmettelen, millä hinnalla sitä tiettyä elintasoa ylläpidetään (omakotitalo, pari autoa, ulkomaanmatkoja, jne.) - oman jaksamisen ja lasten kustannuksella?

Elämä on niin pirun lyhyt. Jossain kohtaa vaan kannattaa pysähtyä miettimään, mikä oikeasti on tärkeää. Ja jollekin ehkä juuri se omakotitalo on tärkeä eli sen takia kannattaa tehdä töitä ja jopa ylitöitä?

"öttiäinen" - olipa ihana kommentti! :)
 
"vieras"
[QUOTE="öttiäinen";27542010]Saan lapsista 2100€ bruttona. Kun maksan yksityisenä tellit ja lellit verot yms. Ja vähenneän ruokakulukorvauksen mikä menee suoraan ruokaan jää minulle rahaa 1300€ / kk!!!

TYöaikani on klo 7-17/ 5pv viikko. Lomaa on heinäkuu. jääkö tuossa 6,50€ tunti palkaksi?

Ei sillä kovin rikastu mutta työ on kivaa silti :) Kiitos ihanille lapsille ja vanhemmille.[/QUOTE]

Perhepäivähoitajille tuli viime syksynä työaikoihin muutos, ja perhepäivähoitajan maksimi viikkotyöajaksi muistaakseni 42 t 15 min. Missä vielä tehdään 10 tunnin hoitopäiviä?
 
"sasa"
[QUOTE="vieras";27542125]Missä vielä tehdään 10 tunnin hoitopäiviä?[/QUOTE]

Varmaan monessakin. Aika harvalla on työpaikka hoitopaikan portin pielessä, että 8-8,5h työpäivä käynnistyy saman tien kun on ipanan pudottanut hoitoon.

Tasoitusvapailla ainakin täällä hoidetaan kokonaistyöaika.
 
fhfgv
[QUOTE="vieras";27542125]Perhepäivähoitajille tuli viime syksynä työaikoihin muutos, ja perhepäivähoitajan maksimi viikkotyöajaksi muistaakseni 42 t 15 min. Missä vielä tehdään 10 tunnin hoitopäiviä?[/QUOTE]

Yksityisillä! Kuka tekee yksityisen pph:n hoitohommat jos aletaan työaikoja lyhentelemään? Ei kukaan!
 
Älä Itke
A. Lastenhoitajan työn raskautta ei SAA arvioida, ennen kuin on itse tehnyt sitä.

B. Riippuu siitä, missä kaupungissa asuu, että riittääkö n. 2000 burttotulot mihinkään. Ei riitä ainakaan pääkaupunkiseudulla. Riippuu tietysti myös siitä, kuinka paljon on ottanut lainaa .
 
"Hämmentynyt"
Alkuperäinen kirjoittaja köyhis;27541405:
Lueskelin tuossa Avusta juttua päiväkodista ja niiden hoitajista. Koko juttu oli tehty siltä kannalta, ettätyö on hirveän rankkaa ja alipalkattua. No okei työ on vaativaa, ja ei niitä parhaiten palkittuja. Mutta siinä vaiheessa kun yli 2000 euroa tienaavan pitää nillittää, että joutuu elämään miehensä rahoilla, kun omalla ei pärjää, niin tuli olo, että mitä vittua? Kyllä, jos perheessä on kaksi aikuista ja molemmat tienaa 2000 euroa, niin perheen pitäisi pärjätä vallan mainiosti, tai sitten ei ole vaan käsitystäkään taloudenhallinnasta.
Samaan mieltä olen mieki, moni kun saa vain tuon 2000€ yhteensä. Ja siitä vielä verot pois.. että hieman todellisuus hukassa eräillä..
 
---
2000 euroa ?? Käteen jää 1400 euroa minulla. T. Lastenhoitaja


Oletko ap työtön sossun asiakas jota nyt harmittaa se, että toinen saa enemmän ? Moni saa sossusta + kelan asumistuet jne. melkein saman verran kuin pienipalkkainen. Tekemättä MITÄÄN.
 
Älä Itke
[QUOTE="Hämmentynyt";27542222]Samaan mieltä olen mieki, moni kun saa vain tuon 2000€ yhteensä. Ja siitä vielä verot pois.. että hieman todellisuus hukassa eräillä..[/QUOTE]

Pääkaupunkiseudulla vuokra yli 1000 euroa, auton käyttö satoja euroja kuukaudessa (välttämätöntä yötyön takia), sähkö, ruoka johon menee lähes 1000 euroa isommalla perheellä.

Ehkä jossain maalla pärjää jos saa asua jossain suvun talossa, joka on maksettu ym.
 
Sopivasti rahaa
Kyllä ihminen pärjää vähäisilläkin tuloilla, mutta toi palkasta nuriseminen on monilla turha tapa. Ainaista vinkumista. Itse olen pärjännyt oikein hyvin pph:n palkallani ja mies tienaa vain jonkun verran enemmän kuin minä. Meillä on 3 omaa lasta. Jokainen ei vaan taida osata rahan käyttöä...
 
hehjuu
Me saadaan miehen kanssa yhteensä käteen n. 3000 euroa ja pärjätään tosi hyvin. Yksi lapsi on. Paljon ylimääräistäkin ostellaan. Mutta asutaan vaatimattomammin vuokra kaksiossa. Kyllä tämä on juhlaa hoitovapaa tai opiskelu aikaan verrattuna.

Ap kuitenkin kuulostaa hiukka katkeralta. Mitä sinä itset tienaat, kun sanot itseäsi köyhäksi = valitat ? Kyllä työnteosta pitäisi maksaakin enemmän. Ero kotona makaaviin pitäisi olla huimasti isompi.
 

Yhteistyössä