Rupesi kyrsimään kun luin lehdestä lastenhoitajista

• Viestiketjun aloittaja köyhis
  • Ensimmäinen viesti
Hämmästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Älä Itke;27542962:
Et vieläkään ole suostunut miettimään tilannetta, jossa joku oikeasti menettää vielä tuosta 2800 eurosta kuukausittain pari tonnia vuokraan/asuntolainaan ja säännöllisiin muihin kuluihin.

Se on sama kuin eläisi työttömyysrahoilla ja miehen pienillä tuloilla niin kuin sinä. Sinulla ei ilmeisesti ole mitään asumiskuluja, koska et näytä sitä osaavan edes laskea, että se voi lähteä nettotuloista joka kuukausi.

Kaivappa ne herneet pois sieltä nenästä ja ole onnellinen :)

Hämmästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Älä Itke;27543057:
Kertokaahan tähän, paljonko on työttömän peruspäiväraha/ kk

Jos on lapsia, niin siitähän taitaa tulla melkein sama summa kuin lastenhoitajan nettopalkka?
Ei voi olla todellista! Onko joku oikeasti kateellinen siitä että joutuu olemaan työttömyysrahan piirissä?? Uskomatonta :D Tiedäthän että sekin on verollista tuloa ;)

Loukkaako sua jotenki se että minä työtön olisin tyytyväinen tuollaiseen palkkaan? Tai palkkaan yleensä?

No jos ajattelet että peruspäivärahalla kovastikkin riemu repeää niin ole hyvä ja koita. Ihan vapaasti. Luulen että ei kauaa tuo 1400€ pieneltä rahalta tuntuisi ;) Meille se olisi Lottovoitto. Mutta siihenpä asti kun niin käy jatketaan eloveena linjalla ;)

"Vieras"
[QUOTE="sasa";27541462]Katsos, kun on niin monenlaista "mainiota". Toisille riittää neukkukuutio joka odottaa putkiremonttia ja pihalla vanha Opel muiden samanlaisten rivistössä. Jotkut kuulemma tykkäävät asua vuokralla, asumistuettuna, luonnollisesti... Toiset taas haluavat asua ja elää ihmisten lailla väljästi omakotitalossa ja matkustella muissakin kuin 600 euron pakettimatkakohteissa. Käydä perheineen ulkona syömässä muuallakin kuin tälläkin palstalla usein hyviksi ja lapsiystävällisiksi "ravintoloiksi" kehutuilla ABC:llä jne. jne.

Siinä sinulle hetkeksi mietittävää taloudenhallintoosi.[/QUOTE]

Elää ihmisten lailla väljästi omakotitalossa...? Minä haaveilen kerrostaloasunnosta, vaikka nyt elän pakon edessä omakotitalossa. Ei okt ole mikään elämisen laadun mittari. Vanhasta Opelista en voi edes haaveilla, ei riitä rahat.

---
Et ole edelleenkään vastannut, että miksi et kouluttaudu uudestaan tai vaihda paikkakuntaa jos työttömyytesi noin ottaa hermoille?? Elämä on valintoja, lopeta itkeminen. Missä ei muka edes keikkaa löydy? Ainiin keikkatyöhän laskisi tukia niin ei siinä ole järkeä!;D

Hämmästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Älä Itke;27543162:
No onneksi laskin väärin, ei lapsikorotuksillakaan työttömän peruspäiväraha taida olla sama kuin lastenhoitajan netto. Olisihan se aika väärin.
No nyt varmaan helpotti, ei tarvi enää niin kovasti olla kateellinen.. vai taidat sittenkin olla..?? ;)

Ei nyt oikein onnistu tuo pottuilu.. mut hei.. oo sie siellä kade mun säälittävästä päivärahasta, niin mie jatkan unelmointia siitä 1400€:sta tililläni. Ok:D

Juuriniin
Tiedän monta jotka ovat ajatelleet kuin sinä ja kun lopulta ovat saaneet työn niin eivät ole kauaa jaksaneet tehdä sitä, kun ovat tajunneet miten paljon töissä joutuu tekemään sen eteen. Ovat palanneet vanhaan sanoen, että elävät mielummin pienemmällä kuin pienipalkkaisessa työssä jossa ero ei suuri ole.

Ja mitä enemmän palkkaa niin sitä enemmän veroja.

Sopivasti rahaa
Alkuperäinen kirjoittaja Älä Itke;27542288:
Millaiset asumiskulut sinulla on?

Tosin olen itsekin pärjännyt todella pienillä tuloilla, kun hoidin itse lapseni, mutta ymmärrän jos huonosta palkasta valittaa.
Asumme 'rintsikassa', kaikki lainat on saatu maksettua. Remontteihin menee aina jonkun verran.

Hämmästynyt
Tiedän monta jotka ovat ajatelleet kuin sinä ja kun lopulta ovat saaneet työn niin eivät ole kauaa jaksaneet tehdä sitä, kun ovat tajunneet miten paljon töissä joutuu tekemään sen eteen. Ovat palanneet vanhaan sanoen, että elävät mielummin pienemmällä kuin pienipalkkaisessa työssä jossa ero ei suuri ole.

Ja mitä enemmän palkkaa niin sitä enemmän veroja.
Mutta tiiätkö mitä te ette ymmärrä.. minä haluan töihin ja haluan tienata sen rahan.. :) Oikeesti. Todennäkösesti en tule noin kova palkkasta hommaa saamaan ja juu me kaikki maksamme veroja. Hyvä että sinäkin sen tiedät :)

"viima"
jos kaks aikuista saa yhteensä käteen sen 2800€ ja on 1-2 lasta niin mihin te kulutatte ton rahan? Jos siitä menee lainaan tahi vuokraan 1000€, ruoka kauppaan 600€, sähkö, vesi, netti, puhelin 300€ niin silti siihen jää viel 900€ ylimääräistä. joo bensa ja vakuutukset mut silti!

veroprossa 20
Alkuperäinen kirjoittaja Älä Itke;27543057:
Kertokaahan tähän, paljonko on työttömän peruspäiväraha/ kk

Jos on lapsia, niin siitähän taitaa tulla melkein sama summa kuin lastenhoitajan nettopalkka?
Minulla verot vähennettynä 531€/kk, yhden lapsen lapsikorotuksella. Eli joo, tosi lähellä ollaan 2000€ bruttoa...:D

Hämmästynyt
[QUOTE="viima";27543402]jos kaks aikuista saa yhteensä käteen sen 2800€ ja on 1-2 lasta niin mihin te kulutatte ton rahan? Jos siitä menee lainaan tahi vuokraan 1000€, ruoka kauppaan 600€, sähkö, vesi, netti, puhelin 300€ niin silti siihen jää viel 900€ ylimääräistä. joo bensa ja vakuutukset mut silti![/QUOTE]

Apua. Ota sateenvarjo jo esiin. *ojentaan varjoa* Kohta nimittäin lentää P****!!! :)

juuust
Suomessa on kaikista vaikeinta olla tuollainen matalapalkan ja keskipalkan rajamaastossa. Kaikesta maksat täydet maksut, mitään tukia et saa. Ihan haitarista. Kyse ei ole siitä riittääkö raha, riittää toki, mutta mihinkään ekstraan ei ole varaa.

"vieras"
[QUOTE="viima";27543402]jos kaks aikuista saa yhteensä käteen sen 2800€ ja on 1-2 lasta niin mihin te kulutatte ton rahan? Jos siitä menee lainaan tahi vuokraan 1000€, ruoka kauppaan 600€, sähkö, vesi, netti, puhelin 300€ niin silti siihen jää viel 900€ ylimääräistä. joo bensa ja vakuutukset mut silti![/QUOTE]

2800€

1000€ asumiskuluja
ruoka ja päivittäistavarat 600-700€
sähkö 30€
netti 30€
puhelin x2 = 50 €
vakuutukset n. 100€/kk
2 autoa joilla käydään töissä kuluttaa varmaan eniten.... en edes ole uskaltanut laskea mitä kaikki yhteensä tekee kuukausessa mutta just tuli joku 300€ autolasku

Niin joo, jäähän meille vähän käteenkin mutta niinhän sitä luulis jäävänkin kun 8 tuntii päivässä 5 päivää viikossa tekee? :) mutta edelleen, työn määrään ja vastuuseen nähden minusta pieni palkka. Ja kyllä ne muillakin aloilla pyytää palkankorotuksia ja niitä saa, miksi naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla pitäisi vaan tyytyä siihen mitä saa kun "itse alan oot valinnut"? Ja meillä ei tosiaan ole edes minkäänlaisia työsuhde-etuja, niinkuin monissa muissa ammateissa.

Mutta tuota kadehtimista en ymmärrä, lähihoitajia koulutetaan ympäri suomen maan ja töitä löytyy, että tervetuloa vaan nostamaan mahtipalkkaa pienellä vaivalla! :)

Ja toi "siisti sisätyö" pisti vähän naurattamaan....

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja köyhis;27541909:
Niin ja toisaalta nämä lastenhoitajat voisivat miettiä alavalintansa sen mukaan, että millaista elintasoa haluavat. Nyt on valittu lastenhoitoala, ja itketään, että ei pystytä sellaiseen elintasoon kuin haluttaisiin. Palkkataso on ollut ammattiavalitessa varmasti tiedossa. 2 aikuisen 2000 euron tuloilla varmasti pystyy elämään missä päin Suomea vain. Kyse on tosiaan valinnoista.
Valintoja, hmm. Olisko lastenhoitajienkin aika saada ihmisenmoista palkkaa? Vastavuoroisesti nyt hyväpalkkaiset saisivat tyytyä korkeintaan indeksikorotuksiin. Kuka ne lapset sitten hoitais, jos kukaan ei sitä haluais tehdä? Noilla palkoilla kutsumuksella on jo merkittävä osuus siinä, että työtä joku ylipäänsä tekee. Jos tuloerot tästä vielä paljon kasvaa, kohta tosissaan ei ole hoitajia. Johan noista nyt on pulaa. Ja jos kerran toisilla on valintojen vuoksi hyvät tulot, on heillä varaa myös omiin lapsiinsa panostaa sen verran, että nämä saavat hyvää hoitoa!

Oikeastihan se ei ole noin yksioikoista. Jos nyt alat korkeasti kouluttautua alalle, jolla tällä hetkellä on työvoimasta pulaa ja josta vielä maksetaan hyvin, niin eipä sitä pulaa enää välttämättä ole, kun valmistut.

Melko itsekeskeiseltä elämältä kuulostaa se, että on pakko asua 200 neliön talossa ja pakko matkustella vähän hienommin kuin muut. Luonto kiittää - ja lapsenlapset tulevaisuudessa.

hevv
[QUOTE="vieras";27543571]Miten joku voi olla niin pihalla, että luulee 2000 hyväksi palkaksi?[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä. Suomalaisten keskipalkkakin kannattaisi googlata ennen kuin mesoaa täällä, että 2000 €:n bruttopalkka kuukaudessa on hyvä ja että ne, jotka eivät siihen ole tyytyväisiä, ovat ahneita, ärsyttäviä ja huonoja taloudenhallinnassaan.

"viima"
[QUOTE="vieras";27543617]2800€

1000€ asumiskuluja
ruoka ja päivittäistavarat 600-700€
sähkö 30€
netti 30€
puhelin x2 = 50 €
vakuutukset n. 100€/kk
2 autoa joilla käydään töissä kuluttaa varmaan eniten.... en edes ole uskaltanut laskea mitä kaikki yhteensä tekee kuukausessa mutta just tuli joku 300€ autolasku
[/QUOTE]

mut jos tilanne on se et tuntuu et kaikki menee mikä tulee niin kannattais miettiä omia valintojaan. esim netin saa kympillä, puhelinlaskun saa kuriin kun käyttää vaikka skypeä puheluihin, asumismenoja voi pienentää muuttamalla tai pienentämällä lainanlyhennystä, aina voi miettiä tarvitseeko kahta autoa; itse esim kuljen töihin bussilla vaikka onkin äärimmäisen hankalaa ja vien lapsen hoitoon kävellen samalla matkalla, ja ruokakauppaan meillä menee sellainen 400€ maks. vaatteita ostetaan harvoin. vain jos tarvitsee. jokainen penni joka jää kannattaa säästää jotta on joku vararahasto esim noita 300€ autolaskuja varten. emidän perheellä on tällä hetkellä säästössä yhteensä 15-20 000€ mä olen ollut kotona 2vuotta kotihoidontuella ja nyt kesällä vasta osa-aika töihin. silti olen saanut säästettyä jo 4000€.

eli omista valinnoista kiinni. totta on et naisvaltaiset alat on huonosti palkattuja. miksi, sitä en osaa sanoa. mutta totta on myös ettei palkat voi ikuisesti nousta.

Sallinauraa
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt;27543469:
Joo ja siihen 1400€:ki me melkein päästään ;) Ei puutu mullakaan ko puolet tuosta :D

Joo mutta ajatteleppa miten paljon se on, että saat puolet siitä mitä työssäkävijä. Se on paljon ilmaista rahaa jonka eteen et tee mitään. Pitäisikö työttömän saada samanverrain kun työssäkäyvän? Oletko tosissasi sitä mieltä, että ansaitset nuo rahat ja vielä lisääkin pitäisi saada.

Sinullakin on lapsia ja et arvosta lastenhoito työtä? Miksi et takertunut johonkin toiseen ammattiryhmään. Joillakin on tuplasti se mitä hoitoalalla ja hekin valittavat. Onko vain työttömällä oikeus valittaa? Työtön ei tarvitse extraa kun ei tee sen eteen mitään mutta kyllä lastenhoitajan kuuluu saada myös jotain extraa, hän käy sentään töissä. Sinä et. Vai oletko niitä jotka vertaavat kotiäitiyttä lastenhoitajan työhön??? Ja vai, että siisti sisätyö! Mitä jos menisit vapaaehtoisena puoleksi kuuksi apukäsiksi päiväkotiin, silloin sinun rahasi olisi juuri ikäänkuin puolenkuun palkka! Näet samalla hieman todellisuutta :)

"vieras"
[QUOTE="viima";27543820]mut jos tilanne on se et tuntuu et kaikki menee mikä tulee niin kannattais miettiä omia valintojaan. esim netin saa kympillä, puhelinlaskun saa kuriin kun käyttää vaikka skypeä puheluihin, asumismenoja voi pienentää muuttamalla tai pienentämällä lainanlyhennystä, aina voi miettiä tarvitseeko kahta autoa; itse esim kuljen töihin bussilla vaikka onkin äärimmäisen hankalaa ja vien lapsen hoitoon kävellen samalla matkalla, ja ruokakauppaan meillä menee sellainen 400€ maks. vaatteita ostetaan harvoin. vain jos tarvitsee. jokainen penni joka jää kannattaa säästää jotta on joku vararahasto esim noita 300€ autolaskuja varten. emidän perheellä on tällä hetkellä säästössä yhteensä 15-20 000€ mä olen ollut kotona 2vuotta kotihoidontuella ja nyt kesällä vasta osa-aika töihin. silti olen saanut säästettyä jo 4000€.

eli omista valinnoista kiinni. totta on et naisvaltaiset alat on huonosti palkattuja. miksi, sitä en osaa sanoa. mutta totta on myös ettei palkat voi ikuisesti nousta.[/QUOTE]

heh, kyse ei nyt ole siitä etteikö tuolla palkalla pärjää jos oikein pinnistelee, vaan siittä että tehdystä työstä tulisi
saada kohtuullinen palkka. Ja monilla naisvaltaisilla aloilla ne ei ole kovinkaan kohtuulliset. Ja onhan
se nyt väärin jos kotona makaamalla saa saman verran mitä töissä käymällä.

Ja ainiin, unohdin tuosta listasta lasten tarhamaksut :S

Yhteistyössä