Ruotuun ja raskaaksi eli laihduttavat kuumeilijat

Useammassa ketjussa on ollut puhetta painon pudottamisesta ja sen mahdollisesta vaikutuksesta raskautumiseen. Toisille on ihan lääkäri sanonut, että pitäisi laihduttaa esim. pco:n tai hoitojen takia. Ajattelin, että voisimme kokoontua tänne ja tsempata toisiamme, antaa niksejä, jakaa turhautumista jne. Jospa niitä plussia alkaisi tikkuihin tulemaan jo pelkästään sen myötä, että päätämme laihduttaa niin saa senkin lopettaa sitten heti alkuunsa. :D

Mietin tätä niin, kun kaikki ei varmaan halua painoaan sanoa julkiseksi, että ilmoitellaan listalle vaikka vain pudotus tai mahdollinen painon lisäys. Lisäksi voitaisiin tietty laittaa näkyviin montako kiloa kukin on aikeissa/toiveissa pudottaa, niin muutkin näkee, miten maali lähestyy. Punnitus voisi olla kerran viikossa tiettynä päivänä. Olen pari kertaa hoitanut tällaista "kilokampanjaa" keskustelufoorumilla ja siellä meillä oli käytössä myös 2 €:n sakkomaksu. Sakkoa tuli, jos paino pysyi samassa useamman punnituksen ajan tai jos paino nousi. Sakkorahat ohjattiin sitten hyväntekeväisyyteen. Voidaanhan me täälläkin ottaa samanlainen käytäntö ja se on sitten jokaisen omatunnosta kiinni maksaako rahat sovittuun kohteeseen. Mietin vaihtoehdoksi esim. Uusi lasten sairaala 2017 -hanketta.

Kuka lähtee mukaan? Onko jotain ehdotuksia "sääntöihin"? Sovitaan hommalle raamit ja aloitetaan sitten vaikka ensi maanantaina punnituksella ja tavoitteiden listaamisella. Mukaan toki pääsee sitten pitkin matkaa aina maanantaisin ja toivotaan tietenkin, että mahdollisimman pian aina päästäisiin listoilta pois onnistumisten myötä. Ja ainakin yksi päivittäjä lisää olisi jees. Mieluummin vaikka kaksikin minun lisäksi, kun en aina pääse tietokoneelle ja kännykällä foorumi hieman tökkii.

Heippa,

Mä oon mukana tässä! Meillä siitä hauska tilanne, että mies kyselee seuraavan muksun perään tällä hetkellä enemmän kuin mä ja lupasin sille, että aletaan yrittää kunnolla, kun olen saanut edelliset vauvakilot pois. Mä oon jotenkin vakuuttunut siitä, että se on mun terveydelle parempi, että pääsen niistä eroon ennen uutta yritystä/raskautta.

Mun mielestä tuo sakko 2e ULS 2017-kampanjaan on hyvä idea! Eniten mua itseäni kyllä motivoi tässä se, että sitten voidaan aloittaa sen vauvan yrittäminen, kun nämä riipat on saatu raastettua poies :) Mimmoisia tietoja listataan? Teetko Oodikas jonkun esimerkkirivin?

Pippurihäntä siis messissä, ikää 36v ja tavoitteena -5kg, aikaa annan tähän itselleni max 31.5. asti. Jos saan tuloksen nopeammin, niin sitä parempi. Mun välineet painon pudotukseen on viljatuotteiden välttäminen (paitsi kaurapuuro) ja reippaat päivittäiset hikilenkit vauvan ja/tai koiran kanssa. Aion noudattaa 2:2 rytmiä, eli 2 viikkoa niukennettua ruokavaliota ja 2 viikkoa kulutuksen mukaista, jolloin syön enemmän hyviä hiilareita kuin tiukkaviikolla, mutta ei mitään supermässäilyä. Viljattomiin herkkuihin annan itselleni luvan kerran kahdessa viikossa näin aluksi. Kaloreita en laske, enkä hiilareitakaan. Tiedän hyvin, mistä on varaa nyt nipistää ja millä saan tuloksia aikaan, nyt en vaan ole jaksanut imetyksen keskellä alkaa liikaa "rehkimään". Imetys on vähenemään päin, niin nyt on aika sitten ryykästä, kun ne menkatkin kerran alkoivat :)

mymosa
Voisin harkita mukaan tuloa, 20kg onnistuin viime vuonna tiputtamaan, mutta 10kg tuli takasi heti kun jätin pillerit pois..
Tällä hetkellä seuraan senttejä ja kiloja maanantaisin :)

Minäkin voin ilmoittautua. Kiva ajatus ja ajoitus.
Ehdin aloittaa jo eilen, et jos vaikka nuo tavoitellut 5 kiloa on jo ens maanantaina veks ;) No ei pelkoa, viikonloppuna tarjoilua tiedossa eräiden "juhlien" johdosta. Lisäksi jokaisen sukulaislapsen synttärit taitaa osua tähän kuuhun, että houkutuksia kyllä piisaa ja varmasti retkahduksiakin tulee.

Eli -5 kiloa täälläkin tavoite ja toukokuun aikana viimeistään. Kesäkuun loppuun mennessä paino tarvis olla 68 (nyt on 76). Vihdoin myös kilpparilääkkeet on kohdallaan ja painonpudotus edes mahdollinen.

Omat keinot pudotukseen:
Väh. 2 jumppaa per viikko ja siihen päälle 2x lenkkiä (50-60min). Lisäksi alkaa meidän puulaakipesistreenit jos vaan saadaan joku kenttä jossakin. Jossakin vaiheessa pitää katsoa salihommat mukaan (tai kotona vastaavaa). Ja vähähiilarinen ruokavalio (onneks tulossa grillikausi). Heikkoutena mulla suklaa, nytkin mariannepussi työpaikan laatikossa, mistä napsin pari kolme päivässä (ei nyt paljon, mut kuitenkin). Ruisleipää syön ja joskus kaurapuuroa.

Itse voin kyllä päivittää myös listaa tarpeen tullen.

Mukana!
Vähintään -5kg, mutta kymppiinkin olisi varaa :D
Mun ongelma on ailahtelevaisuus ja impulssivisuus. Innostun välillä hirvittävästi, mutta sitten tulee taantumia.
koirien kanssa tulee ulkoiltua ja käyn myös salilla ja spinningissä, mutta valitettavasti vastapainona sille tulee syötyä vähän mitä sattuu ja millojin sattuu, eli mun kohdalla tuo ruokapuoli vaatii ehdotonta remonttia. Tietoa ja kokemusta on siitä miten pitäisi toimia, mutta itsekuria ja motivaatiota pitäisi löytyä enenmän toteutukseen.
Päivittäjäksi en pysty lupautumaan, koska surffaan pääsääntöisesti puhelimella.

Jei, porukkaa alkaa löytymään. Meinasinkin laittaa linkin 40+ ketjuun, kun kävin sielläkin vakoilemassa ja huomasin, että laihduttaminen oli esillä keskustelussa.

Tarvitaanko riviin muuta kuin nimimerkki, aikaraja, tavoitepudotus, pudotus yhteensä, viikon -/+ tulos ja sakot? Ikä ja lähtöpainokin toki voidaan listaan laittaa, jos haluatte.

Mulla on liikakiloja varmaan 20, mutta ajattelin laittaa tavoitteeksi aina 5 kiloa kertaansa, niin ei tunnu niin loputtomalta suolta. Eli itsekin voisin tavoitella tuota -5 kiloa toukokuun loppuun mennessä. Mie kans laihduin taannoin reippaasti, mutta yhdessä hujauksessa ne tulivat takaisin. Mulla syynä vähentynyt liikunta ja ihan liiallinen syöminen. Miehen kanssa meinataan aloittaa lenkkeily ja mie voin vähentää herkuttelua. Meillä perusruoka on yleensä melko terveellistä eikä mitään kermalla ja voilla höystettyjä rasvapommeja. Planktoneitakin kohtaa saa taas edullisesti lautasen täytteeksi. En siis meinaa mitään ihmeempiä muutoksia tehdä... Lisätä liikuntaa, vähentää herkkuja ja katsoa vähän annoskokoja. Näillä eväin ennenkin laihduttu.

Tää tuli just hyvään saumaan!! Päätin laittaa itteni ruotuun häiden jälkeisen mässäilyn ym. löhöilyn sijaan. Parissa kuukaudessa tullut 7-8kg. Vertaistuki tulee siis tarpeeseen. Ruokavaliossa yritän nyt ensin hieman saada huonot hiilarit pois ja tehdä tukevampia aamupaloja joissa enemmän protskuja. Herkut voisi jättää nyt pois. Herkkupäivä sitten kerran viikossa tai kahdessa. Juts otin itestäni kaikki mitat maanantaina :)

Kaneli88...25v...lähtöpaino 78,3kg.... tavoite -5kg (tavoite vauhti 500g/vk)

Taidanpa minäkin liittyä mukaan, mikäli sopii :) ?

Vähän taustoja: Viimekesänä päätimme vihdoinkin että lapsettomuushoitoihin lähdemme jahka saan painoa reilusti pudotettua. Kesäkuusta joulukuuhun painoa putosikin -20kg ja tammikuussa kävimme ekaa kertaa klinikalla. Hoitoja ei kuitenkaan vieläkään olla päästy aloittamaan hyvin haastavien työkuvioiden vuoksi ja siksi että tutkimuksia on jouduttu tekemään jos jonkimoisia ja näiden tuloksia ollaan jouduttu odottelemaan aina hermoromahduksen partaalle asti.

Järjettömän stressaavan alkuvuoden ansioista painoa on tullut takaisin lähes 10kg ja sekös masentaa jo valmiiksi ailahtelevaa, impulsiivista ja oikukasta mieltä ;)...

Tarkoitus/tavoite on laihtua tämän vuoden loppuun mennessä -18kg(n. -500g/viikko) ja lähtöpaino on nyt kammottavat 103kg. Ikää mulla on 35v ja ongelmana tunnesyöpöttely, lähes hallitsematon herkuttelu (leivokset, makeiset, suklaa, sipsit, ymv...) ja liikunnan puute. Nyt palaan ruotuun terveellisellä kotiruualla (ei mitään dieettejä), herkuttelun radikaalilla vähentämisellä ja liikunnan uudelleen aloittamisella. Hyötyliikuntaa tulee 5xviikossa työmatkapyöräilystä ja koska kotoa löytyy jos jonkinmoista kuntolaitetta niin lisätään tähän myös kotitreeni 2-3xviikko.

Jos kaikki menee hyvin pääsemme vihdoinkin aloittamaan hoidot toukokuun alussa. En toki voi tietää hoitojen vaikutusta painonkehitykseen joten sen näkee sitten ja mikäli raskaudun niin sekään ei varmaan ole este laihduttamiselle, minulla kun tätä ylimääräistämassaa on näin järjettömän paljon.

Tältä topicilta toivon saavani kovasti tsemppiä ja kannustusta jotta voisin ja jaksaisin yrittää ja kenties onnistuakin tavoitteessani. Hirmuisesti toivon tsemiä ja onnistumisia kaikille muillekin :) !

Jesh, joukko vain kasvaa. Saadaan varmasti tsemppattua toisiamme, kun porukkaa tulee näin mukavasti. Laihduttaahan ei muuten periaatteessa pitäisi raskausaikana, kun kehon rasvaan on varastoitunut ties mitä myrkkyjä, jotka sitten lähtevät liikenteeseen ja voivat vahingoittaa sikiötä. Itse olin ekan raskauden aikana tästäkin paniikissa, kun paino lähti pahoinvoinnin myötä putoamaan kilon viikossa. Noh, tämä tuskin keskenmenoon vaikutti, mutta aiheuttipa mukavaa lisästressiä.

Olisin halunnut tehdä meille sellaisen hienon taulukon, mutta näkyi olevan sen verran monimutkainen juttu, että enpä tiedä onko minusta siihen ja joudutaan varmaan tyytymään ihan johonkin simppeliin ratkaisuun.

TERVETULOA KAIKKI LAIHDUTTAVAT VAUVAKUUMEILIJAT

7.4.14

A=aikaraja tavoitteen saavuttamiseksi, LP=lähtöpaino, TP=tavoiteltu pudotus, Yht -= pudotus yhteensä, VT= viikon tulos, S=sakkojen määrä euroina

Nimim.IkäALPTPYht -VTS
Oodikas3631.5.1483,5kg5kg000
Pippurihäntä3631.5.1470,5kg5kg000
mymosa31953-5kg/kk000
Tikru-783531.5.1476,56,5kg000
Äiti seiskanelonen4031.5.1476,45kg000
Kaneli8825500g/vko78,35kg000
Fenix-783531.12.1410217000
Merope2931.12.1490,615kg000
_Lilja_2531.5.1474,55kg000
MiiSa-803430.6.1478,79kg000

[/TR]

Punnitus joka maanantai ja "virallinen aloitus" on 7.4.. Jos paino pysyy samassa 3 punnituskertaa tai nousee edellisestä kerrasta, niin tulee 2 euron sakkomaksu, jonka jokainen itse maksaa tietyin väliajoin Uusi lasten sairaala 2017 -hankkeen lahjoitustilille (Uusi Lastensairaala 2017 / Uusi Lastensairalaala 2017). Mukaan laihduttamaan voi liittyä pitkin matkaa. Päivityspyynnöt punaisella.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Mahtava taulukko on, kiitos Oodikas. Mun ikä on 40. Ja tänään vähän takapakkia viikon suunniteltuun urakkaan. Piti mennä jumppaan lounastauolla, mut unohdin pyyhkeen kotiin, ei löytynyt s-marketista eikä k-marketista (nää kaks kauppaa matkan varrella). Ei edes käsipyyhkeitä, joihin olisin tyytynyt. Palasin sit töihin. Olispa hieno sellanen jumppapaikka mistä vois lainata vaikka pyyhettä tarvittaessa. No huomenna sitte lenkkiä taas.

Hienoa, että tänne on porukkaa ilmoittautunut, huippua!

Viimeksi muokattu:
Lista näyttää tosi hyvältä, kiitos Oodikas :) !
Minusta ei ole listanpitäjäksi/päivittäjäksi sillä näillä atk-taidoilla kirjoitellaan korkeintaan s.postia ja txt-viestejä ;)...

Jestas sentään! Mä olen listalla kaikkein hurjimman tavoitteen edessä :D !
Mutta samapa tuo; juuri kattelin uutisista kuinka diabetikoiden määrä Suomessa lisääntyy hurjasti :(... Oman mielenrauhani vuoksi seuraan sokereitani säännöllisesti.

Liikunnallista sekä kevyempää loppuviikkoa nyt kaikille ja tsemppiä!

Kiva taulukko ja tuon tekstin (kuvan) tuosta taulukon yläpuolelta vois vaikka tulostaa ja liimata jääkaapin oveen :)
Nyt vaan kaikki jakamaan tänne loistavia ruokareseptejä, liikuntavinkkejä yms. mikä kasvattaa motivaatiota! Laittelen itsekkin sitä mukaan kun tulee mieleen :)

Taulukko näyttää hyvältä :)

Itselläni siis tätä karkkilakkoa huimat kaksi päivää takana. Maistoin palan täytekakkua äsken. Ihan turhaan, mutta menee luultavammin kaloreiden rajoissa kuitenkin. Ei ole nyt ruoka juuri maistunut yövuorossa.. Ensi viikolla voisi sitä liikunnan lisäämistä harkita ja mieluiten tietenkin toteuttaa.

Kaneli88 kaltaiselleni sokeriaddiktille kaksi päivää ilman herkkuja on melkoinen saavutus joten voit olla tyytyväonen itseesi :D ! Joku viisas on sanonut että kun jaksaa kärvistellä ilman herkkuja 2 viikkoa niin silloin on himot selätetty eikä herkkulakon jatkaminen tunnu enää missään. Mä luulen että pidän yhden herkuttelupäivän viikossa ja silloinkin mässäilen kohtuudella :).

On muuten nerokasta pistää punnituspäivä maanantaille; silloin ei vain voi mässäillä koko viikonloppua jos meinaa saada tuloksia näkyviin maanantaiksi :D !

Täällä menee mässäillessä loppuviikko kun satun vanhenemaan ja hopeatoffeetäytteinen kakku on ollut suunnitelmissa jo pitkään. Maanantaina siis varmasti paino enemmän kuin kohdillaan mutta jospa se siitä lähtisi sitten putoamaan. Mie olen kans sokerikoukussa hyvin vahvasti. Mies puolestaan ei ole ollut karkin perään eikä ole vieläkään mutta syö kyllä jos kotiin kannan. Harmittaa että tämä meni näin päin... Olisi ollut parempi jos mie olisin oppinut karkittomuuteen. Mutta mihinkäs sitä kissa raidoistaan. Ekan keskenmenon jälkeen olin raskauden alkuun verrattuna 7-8 kg kevyempi ja irti sokerista kun en viikkoihin ollut syönyt karkkia. Tarkoitus oli pitää tämä linja vaan tyhmänä halusin lohtukarkkeja. Tulin niistä kipeäksikin ja maha meni sekaisin mutta ei estänyt ostamasta kohta lisää ja tässä sitä ollaan taas. En ehkä vielä paina sitä 85kg minkä tuolloin syksyllä mutta lähellä sitä ollaan eikä paino ole viikkoihin enää alkanut seiskalla. Tiedän että jos saan kärvisteltyä viitisen päivää ilman karkkia ja suklaata niin himo hellittää ja siitä on helpompi jatkaa. Viekkaripäivinä näen unia munkeista ja karkeista... Se jotain käsittämätöntä miten se sokeri voikin ihmisen koukuttaa.

mymosa
Hei olen mymosa ja olen sipsiaddikti.. :wave:
Juu viime vuonna tehtiin miehen kanssa veto ja oltiin 7kk ilman sipsejä. Onnistuin hyvin, mutta sitten annoin sille pirulaiselle pikkusormen ja ote lipsui. Ei tehoa edes oksennukseen asti syöminen, se unohtuu heti seuraavana päivänä.

Päätin maanantaina, jotta jos clomit saan niin teen kaikkeni painon eteen heti. Ja näin aionkin. Liikunta pitäis aloittaa, musat korviin ja lenkille kevättä kohti. Onneks tuo keskimmäinen alkaa taas innostua pyöräilystä niin eskarireissut menee pian jalan.

Iltapalaa pitää keventää, otan taas rahkat ja mehukeitot siihen, pakkasesta saatava marjoja pois, joten smoothiet käyttöön kanssa.. Kasviksia ja salaatteja.

Mulla jää usein aamupala välistä ja olen nyt yrittänyt skarpata sen.suhteen. Löysin kaupasta itselleni uuden tuotteen eli Ehrmanin jogurttirahkan. Laitan purkin sitä, banaanin, mustikoita/mansikoita ja vähän leseitä pirtelöksi aamuisin. Pitää nälän ja on hyvää. Tuo jogurttirahka on löysempää ja vähemmän hapanta kuin pelkkä rahka niin siitä tulee hyvä pirtelö ja hyvin uppoaa myös ihan sellaisenaan. Rasvaa siinä on muistaakseni 0,9g/100g eli ei nimeksikään ja protskua on ihan hyvin. Suosittelen kokeilemaan jos ei ole jo tuttu valmiste.

Todella tyylikäs taulukko Oodikas!!! Ja oon samaa mieltä kuin Fenix-78, että maanantai on nerokas punnituspäivä. Mulla ainakin viikonloput on vähän haasteellisia, kun mies heittäytyy silloin aina pizza-olut-linjalle, mutta nyt tsemppaan kyllä!

Mulle kaikkein vaikeimmat palat on leivonnaiset. Karkit ei niinkään. Niitä mun ei ees sillee tee mieli, mutta croissantit, pullat, kakut, etenkin juustokakut, jne. piirakat.... Mä voisin syödä noita jauhoherkkuja joka päivä ja tuo joka päivä "yks pulla" linja on nyt tän painon tähän jymäyttänyt. Synnytyksen jälkeen lähti helposti 10kg, sitten joulu toi takaisin 1-2kg ja siihen on jääty lopputalveksi. Imetys sinänsä ei mua laihduta, sen tiesin jo etukäteen. Oon tosi lyhyt, eli normaalipainoon on rutkasti matkaa, vaikka absoluuttiset lukemat eivät ihan kamalilta näytäkään.

Vinkkinä hiilariherkille - maitotuotteiden kanssa kannattaa myös olla tarkkana... Maidon hiilarit on joillekin semmoisia asioita, että ne panee insuliinit nousemaan herkästi. Esim. rasvaton maito aamupalalla on mulle henk koht ihan suur nou-nou, varsinkin jos sen vetää murojen tms. hiilaripaukun kanssa. Itselläni on herkästi villiintyvät insuliinitasot, jotka aiheuttaa sitten verensokerin pikalaskuja (--> äkkiä saatava jotain sokerista --> kohollaan oleva insuliini varastoi energian rasvaksi).

Itse en pysty kerralla karsimaan kuitenkaan sekä vilja- että maitotuotteita ruokavaliosta, joten nyt meen tuolla viljalakolla ens alkuun ja koitan miettiä, missä muodossa maitotuotteeni otan. Ylipäänsä mä en usko mihinkään totaalimuutoksiin vaan niihin pieniin arkisiin tekoihin, joita voi tehdä uudelleen joka hetki, eikä ne silloin tunnu niin vaikeilta noudattaakaan. Maltilla vaan :)

Yhteistyössä