"Ruotsinkielisten tie kauppatieteen koulutukseen aukeaa helpommin. ”Mahdollisuuksien tasa-arvo ei täysin toteudu”, sanoo tutkija."

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tässä:

”Opiskelijana tuloni ja menoni ovat aika pitkälti samaa luokkaa. Joudun toisinaan lainaamaan rahaa esimerkiksi lääkkeisiin tai yllättäviin menoihin.

”Olen kirjaimellisesti laihtunut, koska en pysty ostamaan riittävästi ruokaa.

”Olen käynyt nyt lukion ohella töissä minkä ehdin”
Monet vastaajista, jotka kertoivat käytössään olevan alle 100 euroa, sanoivat olevansa opiskelijoita. Opiskelijoiden tuet ovatkin varsinaisessa myllerryksessä – esimerkiksi yksittäisen yksin asuvan opiskelijan asumisen tuet voivat pudota jopa 130 euroa kuussa.

Moni vastaaja myös elättää yhtä tai useampaa lasta taloudellisen ahdingon keskellä. Raha on erityisen tiukassa, kun sillä pitäisi maksaa muitakin kuin omia menoja.

Vastauksissa toistui myös se, että vanhempi saattaa karsia omasta ruoastaan, jos sen avulla lapselle riittää tarpeeksi ravintoa.
”Käytän aina yhtä vähän rahaa. Nyt sillä vain saa vähemmän ruokaa. Katson, että lapsi syö riittävästi, ja hänelle on välipalaa kaapissa. Itse en syö lämmintä ruokaa joka päivä. Tulevaisuus pelottaa, kaltaiseni ihmiset nähdään roskana ja verorahojen tuhlauksena. Välillä uskon sen itsekin.” Viljami, 32, tilillä 10 €, säästössä 0 €
”Olen lapseni omaishoitaja. Erityislapsen hoidon takia olen joutunut syrjään työelämästä. Taloudellinen tilanteeni on katastrofaalinen. Kaikesta täytyy karsia.
Nyt jopa ruuan ja lääkkeiden kanssa tekee tiukkaa. Lapsen lääkkeet ovat nyt tärkein asia, kaikesta muusta joutuu tinkimään.” Marketta, 48, tilillä 70 €, säästössä 0 €"

 
vierailija
Tässä:

”Opiskelijana tuloni ja menoni ovat aika pitkälti samaa luokkaa. Joudun toisinaan lainaamaan rahaa esimerkiksi lääkkeisiin tai yllättäviin menoihin.

”Olen kirjaimellisesti laihtunut, koska en pysty ostamaan riittävästi ruokaa.

”Olen käynyt nyt lukion ohella töissä minkä ehdin”
Monet vastaajista, jotka kertoivat käytössään olevan alle 100 euroa, sanoivat olevansa opiskelijoita. Opiskelijoiden tuet ovatkin varsinaisessa myllerryksessä – esimerkiksi yksittäisen yksin asuvan opiskelijan asumisen tuet voivat pudota jopa 130 euroa kuussa.

Moni vastaaja myös elättää yhtä tai useampaa lasta taloudellisen ahdingon keskellä. Raha on erityisen tiukassa, kun sillä pitäisi maksaa muitakin kuin omia menoja.

Vastauksissa toistui myös se, että vanhempi saattaa karsia omasta ruoastaan, jos sen avulla lapselle riittää tarpeeksi ravintoa.



Kannattais tehdä itsensä eteen jotain muuta kuin valittaa.
 

Yhteistyössä