Ruotsinkieliset pinoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamppelsson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
nå int ere så jätte viktit ha er int så bra som person :saint: men di e typ ända ja känder från nykaabi.

nykaabi e annos rkitit vakran stad på somarn! he hadd int ja märkt naa fyri ja flytta tiid, men hede trähusomrodi e noo naating man int siir varinda dag :)

Alkuperäinen kirjoittaja veiras:
jag förstår, jag läser men inte talar...jag har ingen att tala med.ju det menar att mitt svenksspråk är från.........tyvärr

NEEEJ, du skriver ju jätte bra. jag har ju själv lärt mig finska och kan inte skirva bra finska eller prata så om man är villig att försöka prata ett annat språk så ska man göra det. varifrån är du hem då?

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinkkuli:
Oiskohan tää ketju ny vähä rasistinen???? :x

Ei?
Kyllähän täällä pinotaan kaikenlaiset muutkin jutut ja systeemit, joten se, että sä et kuulu tähän pinoon ei tee siitä rasistista :xmas:

Mut semmonen pino mihin rantahurrit ei saa osallistua olis rasistinen. Eiks herrakansalla ole omia palstoja ettei tartte suomalaisen rahvaan kanssa keskutella?

Jaa nykarleby e fin stad, nu när jag har flyttat därifrån så saknar jag andra sjön, kovjoki stations lilla tåget och zackarias topelius barndoms gård.

Det är de vackara med små städer, alla känner alla... (nästan)

Men bäst e väl Juthbacka marknaden...

Alkuperäinen kirjoittaja Mongooli:

Ei?
Kyllähän täällä pinotaan kaikenlaiset muutkin jutut ja systeemit, joten se, että sä et kuulu tähän pinoon ei tee siitä rasistista :xmas:

Mut semmonen pino mihin rantahurrit ei saa osallistua olis rasistinen. Eiks herrakansalla ole omia palstoja ettei tartte suomalaisen rahvaan kanssa keskutella?

HEIII!
mitä sanoisit jos saamelaiset alkais puhua täällä, omalla saamen kielellä. minulla ei ole sitä vastaan. ja löytyy myös ruotiskielisiä palstoja mutta jos yleensä täällä käy niin ei kaikkia tarvitse lukea mitä kaksplussan sivulle tulee kirjoitettuna?

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
ja juthbacka markna tid ska man varinda år :)

å he har int na skilna ho fiina väder he e tå man startar hejmifrån så ösregnare tå man komber tiid :D

jaa det är sant, i år hade jag gummistövlar på så mig gjorde de inget för att de rengat och var vått där.

e du på berusad också?

Alkuperäinen kirjoittaja me:
Alkuperäinen kirjoittaja Mongooli:

Ei?

HEIII!
mitä sanoisit jos saamelaiset alkais puhua täällä, omalla saamen kielellä. minulla ei ole sitä vastaan. ja löytyy myös ruotiskielisiä palstoja mutta jos yleensä täällä käy niin ei kaikkia tarvitse lukea mitä kaksplussan sivulle tulee kirjoitettuna?

Mun mielestä saamelaiset saavat täällä aivan vapaasti kirjoittaa millä kielellä ikinä haluavatkin.
Mut niin kauan kun ruotsi on virallinen kieli Suomessa, ei sen käyttöä varmaan voi kieltääkään?

jag bor i helsingfors. det var tree år sedan när jag sade till min man att jag vill lära mig tala svenksa. min man ler åt mig och sade att ju om du vill min älsking. så gick jag till bibliotek och lånade böcker som var bebisböcker. sen lånade jag lätta-att-läsa böcker och så vidare. det var jätte bra dag när jag köpte min första tidning, det var Amelia och jag fårstår.
ingen omring mig talar svenska så jag har inte talat mycket. jag bara lyssnar när någon talar tillexemple i en bus.

Poikia 3 Turun saaristossa on pääkielenä ruotsi, esim. Nauvossa. Myös Paraisilla käytetään paljon ruotsia, mutta se on vähän sellaista "vad kostar haukikilo"-svenskaa jota he puhuvat =)

jag bor i helsingfors. det var tree år sedan när jag sade till min man att jag vill lära mig tala svenksa. min man ler åt mig och sade att ju om du vill min älsking. så gick jag till bibliotek och lånade böcker som var bebisböcker. sen lånade jag lätta-att-läsa böcker och så vidare. det var jätte bra dag när jag köpte min första tidning, det var Amelia och jag fårstår.
ingen omring mig talar svenska så jag har inte talat mycket. jag bara lyssnar när någon talar tillexemple i en bus.

VAU! måste lyfta hatten!
själv lärd, du är väldigt duktig att skriva också.

VAU! måste lyfta hatten!
själv lärd, du är väldigt duktig att skriva också.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
ja juthbacka markna tid ska man varinda år :)

å he har int na skilna ho fiina väder he e tå man startar hejmifrån så ösregnare tå man komber tiid :D

jaa det är sant, i år hade jag gummistövlar på så mig gjorde de inget för att de rengat och var vått där.

e du på berusad också?

japp :) lady_luck

woah! hede va jo riktit bra!

hehe, jag minns min första svenskspårki bok... he va bert, babyface :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Esbo här också. Men dialekt, det skriver jag inte. Men jag kan inte vara en finne, för jag förstår den i alla fall.

Ja kirjoitan päin persettä.

oj vau, jag visste int att ni bor i Esbo oxå!
Jag tycker att jag skriver inte så bra, och det är över 20 år sen jag har studerat svenska. Men jag har ingen problem att tala språket.

Vi bor ju här i Esbo, och trivs här jättebra.

Ja parasta Espoossa kaksikielisen perheen näkökulmasta on se, että täällä on useampia kouluja ja päiväkoteja, eli on aidosti valinnanvaraa.

Och första boken jag har läst i svenska var Anhörig (Katerina Janouch). Nästa var Tarzan's tårar, två jättebra böcker.

Yhteistyössä