Ruotsinkieliset pinoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamppelsson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon wannabee ruotsinosaaja :D :D . Siis miehen suku on ruotsinkielistä ja on ollut pakko opetella kieli jotta on voinut heidän kanssaan kommunikoida.

Mutta oikeesti en tähän pinoon siis kuulu...kunhan nyt huomionkipeänä tännekin änkeän B) :xmas:

Meillä kotona vanhemmat puhuu ja on aina puhunu ruottia, varsinki keskenään, mut me lapset ei niinkään... en siis mäkään kuulu tänne... Vaik on ruotsinkielinen nimi ja kaikki. :D

Mun vanhemmat oli täysin ruotsinkielisiä, mutta edistyksellisiä, he ymmärsivät että on hyvä osata molemmat kotimaiset kielet kerta Suomessa ollaan.
Minä olen ruotsinkielinen mutta myös suomenkielinen, ja poimin rusinat molemmista kulttuureista.

Ja tässä pinossa voisi muuten oikeastaan kysyä hyvää lomapaikkaa. Siis etsimme paikkaa, jossa poikien ruotsinkieltä voisi aktivoida, ympäristön pitäisi siis olla ruotsinkielinen, niin että kaupassa käynnyt yms. hoidettaisiin ruotsiksi, eikä suomea oikeastaan kuulisikaan. Se onkin ongelma täällä pääkaupunkiseudulla, että päiväkodissakin on paljon kaksikielisiä lapsia. Onko kenelläkään ehdotuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ja tässä pinossa voisi muuten oikeastaan kysyä hyvää lomapaikkaa. Siis etsimme paikkaa, jossa poikien ruotsinkieltä voisi aktivoida, ympäristön pitäisi siis olla ruotsinkielinen, niin että kaupassa käynnyt yms. hoidettaisiin ruotsiksi, eikä suomea oikeastaan kuulisikaan. Se onkin ongelma täällä pääkaupunkiseudulla, että päiväkodissakin on paljon kaksikielisiä lapsia. Onko kenelläkään ehdotuksia?

Närpiö ja Pietarsaari, Porvoo, nämä tuli ekana mieleen.

ok, pitääkö nyt kertoo taustaa?

nibblerin äiti on suomenkielinen ja osaa ruotsia. nibblerin isä on ruotsinkielinen ja osaa suomea välttävästi. nibblerin oikee sisko on kakskielinen aivan kuten minäkin.
vanhempi siskopuoli ja vanhempi velipuoli on ruotsinkielisii, ja nuorempi siskopuoli on ruotsinkielinen opettelee suomenkieltä ja nuorempi velipuoli toisinpäin :)

asutaan kaupungissa jossa ruotsinkieliset saa suomenkielistä palvelua ja toisinpäin.
tässä kaupungissa automaattisesti suomenkieliset on hoppareitaja narkkareita. ja ruotsinkieliset lessuja ja rokkareita.

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

nibblerin äiti on suomenkielinen ja osaa ruotsia. nibblerin isä on ruotsinkielinen ja osaa suomea välttävästi. nibblerin oikee sisko on kakskielinen aivan kuten minäkin.
vanhempi siskopuoli ja vanhempi velipuoli on ruotsinkielisii, ja nuorempi siskopuoli on ruotsinkielinen opettelee suomenkieltä ja nuorempi velipuoli toisinpäin :)

asutaan kaupungissa jossa ruotsinkieliset saa suomenkielistä palvelua ja toisinpäin.
tässä kaupungissa automaattisesti suomenkieliset on hoppareitaja narkkareita. ja ruotsinkieliset lessuja ja rokkareita.

Ööh?? Mä en saa mun siskoa perheineen sijoitettua kumpaankaan ryhmään?
Mutta nehän onkin puoliksi kokkolalaisia, ehkä siksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Porvoo ei käy ainakaan, siellä yli 50 % asukkaista puhuu suomea. Siellä käydäänkin joka kesä, kun miehen isä on sinne haudattu. Närpes - tietääkö kukaan paikasta yhtään mitään? Minä olen joskus palvellut pankin pörssisihteerinä Närpiöläisen konttorin tätiä, joka ei puhunut sanaakaan suomea. Hiukan haasteellista, kun pörssisanastokin on outoa :)

Meillä miehen molemmat vanhemmat olivat ruotsinkielisiä, vain famo siis elää, omat vanhempani täysin suomenkielisiä.

Hmm... Nyt heiti kyllä pahan!
Me ollaan lomailtu joka kesä Vaasassa ja siellähän sitä ruotsia puhutaan :D
Meilläkin esikoinen ruotsinkielisessa kerhossa ja siellähän ne mukulta puhuvat keskenään suomea, koska se sujuu monelta helpommin kun kotona sitä enemmän käytetään.

Hango... Där kan man lära sig att tala svenska.

Tammisaaressa ja Siuntiossa kaupoissa aina automaattiruotsi. Olin ihan pettynyt ettei Vaasassa puhuttukaan kaupoissa, ainostaan asukkaat puhui. Mä valmistauduin tulevaan koitokseen jonkun kuukauden ajan, ja sitten kun laskeuduttiin koneella kentälle, niin kaikki, jopa tien nimet oli ensin suomeksi. Aika antikliimaksi :/

Niin, siis mä olen mutsin puolelta suomenruotsalainen ja puhun isöäitini kanssa vain ruotsia. Faijan puolelta sitten hämäläinen... Mä oon ihan sekarotuinen.

Mäkin voin kertoa vähän taustaa:
Mun koko suku, niin kauas taakse kun sukukirja kertoo, on ruotsinkielinen. Meillä on aina puhuttu kotona pelkästään ruotsia ja koulut on käyty ruotsiksi. Silti jokainen meidän suvusta puhuu myös suomea. Toiset paremmin ja toisen huonommin.
Kohta teen historiaa kun menen ensimmäisenä meidän suvussa naimisiin suomenkielisen kanssa :D

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

Ööh?? Mä en saa mun siskoa perheineen sijoitettua kumpaankaan ryhmään?
Mutta nehän onkin puoliksi kokkolalaisia, ehkä siksi.

joo ei se oikeesti mee niin mut suomenkieliset luulee ruottinkielisistä niin ja toisinpäin :)

Yhteistyössä