Ruokakuvaketju

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23581498]Näin off topic... Onkohan noita falafellejä vaikea valmistaa itse? Tänään katsoin pakastealtaasta niitä ihan valmiita, mut jätin ostamatta kun yhdessä pyörykässä olisi ollut 56 kaloria.[/QUOTE]

Ei ole vaikeaa. Mä olen tehnyt tällä tavalla:

3,5 dl yön yli liotettuja kahviherneitä
3 rkl sitruunamehua
1 rkl jauhettua korianteria
2 rkl jeeraa
2 rkl silputtua tuoretta persiljaa
3 valkosipulinkynttä murskattuna
1 tl suolaa
0,5 dl korppujauhoja
1 kananmuna
ruokaöljyä paistamiseen

Huuhtele kahviherneet ja valuta vesi pois. Laita kahviherneet monitoimikoneeseen ja jauha tasaisesi. Lisää muut aineet, sekoita tasaiseksi ja laita jääkaappiin maustumaan puoleksi tunniksi.
Muotoile kahvihernetaikinasta kylmällä vedellä kostutetuin käsin pyöryköitä ja paista ne ruokaöljyssä kuumalla pannulla kauniin ruskeiksi tai friteeraa. Tarjoa riisin, harissa-kastikkeen, sitruunamarinoitujen kahviherneiden, etikkaan säilöttyjen kasvisten ja peperonien sekä salaatin kera.

 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23581577:
Ei ole vaikeaa. Mä olen tehnyt tällä tavalla:

3,5 dl yön yli liotettuja kahviherneitä
3 rkl sitruunamehua
1 rkl jauhettua korianteria
2 rkl jeeraa
2 rkl silputtua tuoretta persiljaa
3 valkosipulinkynttä murskattuna
1 tl suolaa
0,5 dl korppujauhoja
1 kananmuna
ruokaöljyä paistamiseen

Huuhtele kahviherneet ja valuta vesi pois. Laita kahviherneet monitoimikoneeseen ja jauha tasaisesi. Lisää muut aineet, sekoita tasaiseksi ja laita jääkaappiin maustumaan puoleksi tunniksi.
Muotoile kahvihernetaikinasta kylmällä vedellä kostutetuin käsin pyöryköitä ja paista ne ruokaöljyssä kuumalla pannulla kauniin ruskeiksi tai friteeraa. Tarjoa riisin, harissa-kastikkeen, sitruunamarinoitujen kahviherneiden, etikkaan säilöttyjen kasvisten ja peperonien sekä salaatin kera.

Kiitos! :) Jeera on tuntematon tuote, ilmeisesti mauste..? Mut jospa sitä ite testais tehä tänä viikonloppuna tuolla sun reseptillä.
 
JaZ
[QUOTE="vieras";23583018]Kiitos! :) Jeera on tuntematon tuote, ilmeisesti mauste..? Mut jospa sitä ite testais tehä tänä viikonloppuna tuolla sun reseptillä.[/QUOTE]

Jeeraa myydään marketeissa nimellä juustokumina, ainakin Meiralta löytyy. Mun resepti on pikkuisen erilainen kuin keittiönoidan, olen saanut sen yhdeltä syyrialaiselta, mutta valmistustapa on jotakuinkin samanlainen eli helppoa on :)

Kikherneitä kannattaa muuten liottaa yön yli kerralla isompi määrä ja pakastaa sitten ne, joita et sillä kertaa tarvitse. Ei tarvitse sitten joka kerta liottaa edellisenä iltana niitä vaan on aina käyttövalmiita. Niitä säilyketölkissä olevia en suosittele ostamaan, sillä ne on keitetty ja falafeleihin kuuluu käyttää keittämättömiä kikherneitä. Jos on joku etninen kauppa lähistöllä niin kannattaa katsoa sieltä, Helsingissä niistä saa kikherneitä alle 2e/kg kun muissa kaupoissa hinta on yleensä yli 5e/kg.
 
Viimeksi muokattu:
"ässä"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23581396:
Soijasuikale Goreng:


Kylmiä kasviksia ja pähkinäkastiketta (Gado-gado):


Kasviksia ja marinoitua tofua:


Maissipihvit:


Papulasagne:


Porkkanapihvit:


Tomaatti-mozarellapasta:

Aina yhtä ihanaa kun lihansyöjä jaksaa panostaa kasvisruokaan! Välillä tuntuu, että ainoa kasvisruoka jonka lihansyöjä osaa tehdä, on kasvissosekeitto!
Olinkin jo ihan unohtanut porkkanapihvit. Yksinkertaista mutta mahtavaa ruokaa, varsinkin perunamuusin kanssa! Itse juuri keittelen linssikeittoa. (maailman rumin ruoka) Osa syödään huomenna ja osan keitän kasaan piirakaksi ja pakastan :)
 
[QUOTE="vieras";23581498]Näin off topic... Onkohan noita falafellejä vaikea valmistaa itse? Tänään katsoin pakastealtaasta niitä ihan valmiita, mut jätin ostamatta kun yhdessä pyörykässä olisi ollut 56 kaloria.[/QUOTE]

Me tehdään tällaisella ohjeella, egyptiläinen...

2 cups valkoisia leveitä papuja 'fuul madshush'
Puoli cup tilliä
Puoli cup tuoretta korianteria
2 sipulia
10 valkosipulia
Puoli cup persiljaa
1 pieni purjo
1tl soodaa
1tl kuminaa

1-2rkl seesamin siemeniä

Liota papuja, vähintään yön yli. Jauha kaikki hienoksi, ja
anna seistä tunnin huoneenlämmössä. Pyörittele märin käsin pieniä parin sentin paksusia papu kakkuja, pyörittele seesamin siemenissä ja kypsennä öljyssä kullan ruskeiksi.

Ohjeessa on mittana cup, me itse tehdään aina mututuntumalla...
 

Yhteistyössä