RUOKAHAASTE Vol: 38

Siis aivan mahtavaa!!!

Mä oon jo monta kuukautta pyöritellyt erästä jäätelö-aiheista jälkkäriä päässäni ja mietin et tänään mä sitä teen. ajattelin tulla vilkasemaan tän viikon haasteen (ollaan oltu reissussa eikä muualla oo viittinyt alkaa mitään vääntämään) ja täähän sopii aivan mainiosti :D

Kattellaan kuinka onnistun (tai kuinka pahasti epäonnistun) ja laitellaan kuvaa kun kamerankin sain vihdoin siihen kuntoon, et sitä voi taas käyttää :)

Tässä pikainen jäätelöpläjäys. Jäätelö Eldoradon Karamelliä, kinuskikastiketta ja marjoja.
Jäätelön alla omatekoinen kauralastu. Ohje löytyi netistä, en näköjään saa laitettua linkkiä, mutta ohje oli tällainen:

Kauralastut

n. 25 kpl

75g margariinia
2 dl elovena kaurahiutaleita
11/2 sokeria
1 muna
1 rkl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta?

1. Sulata margariini ja kaada se kulhossa olevien kaurahiutaleiden päälle ja sekoita.
2. Sekoita joukkoon sokeri, muna ja jauho-leivinjauheseos.
Nosta taikinasta teelusikalla nokareita leivinpaperille ja paista 175 asteessa n. 6-8 minuuttia.
Lastut leviävät reilusti paistaessa, joten jätä tilaa.
Anna pikkuleipien jäähtyä pellillä hetki, nosta paistinlastalla kaulimen päälle ja taivuta lastuiksi (tämä siis jos haluat kaarevia lastuja)

Viimeksi muokattu:
Ok, eli mun jäätelöni on valmis.

UUNI JÄÄTELÖ

Marjoja
Jäätelöä
4 kananmunan valkuaista
1 dl sokeria

Ota marjat pakkasesta ja anna sulaa n. 15 min (tuoreista marjoista varmasti saisi kyllä parempaa!). Laita uuni lämpiämään 225 asteeseen. Öljyä vuoka ruokaöljyllä. Laita vuoan pohjalle marjat. Vatkaa valkuaiset ja sokeri marengiksi. Viipaloi marjojen päälle ohuehkoja jäätelöviipaleita (tai paloja). Peitä jäätelö marengilla. Tärkeää on, että vuoka on peitetty tarkasti kokonaan ettei lämpö uunissa pääse sulattamaan jäätelöä. Paista uunissa 5-10 min, kunnes marenki on saanut rusehtavan pinnan (se jää pehmeäksi). Tarjoile heti!

10418163.jpg

10418164.jpg

Mä olen aina ajatellut, että uunijäätelö on jotain tosi outoa ja taatusti pahaa. Mutta ei! Tämä on aivan mielettömän hyvää (!!) ja tuo kamalan kokonen vadillinen ei meinannut edes piisata meille (tätä söi oikeastaan 2 aikuista ja 1 lapsi) :D Jahka tässä saa hommattua tureita marjoja, täytyy koettaa tehdä niistä. Nyt laitoin mustikoita, mansikoita ja vadelmia pakkasesta. Ja tuonne vatiin voi tunkea ennen jäätelöä vielä esim. kinuskikastiketta jos tykkää.

En sitte kerinnytkään tehdä sitä mitä alunperin ajattelin,mutta tässä eilinen talkooväelle tehty jälkiruoka

Omenarahkapiirakka vaniljajäätelöllä ja kuumalla kinuskikastikkeella

Omenapiirakan pohja:

250 g margariinia
1,5 dl sokeria
2 kananmunaa
1 tl vaniljasokeria
2 tl leivinjauhetta
1/2 dl maitoa
4 dl vehnäjauhoja

Marg ja sok vaahdotetaan keskenään, lisätään munat yksitellen ja lopuksi sekoitetaan
kuivat aineet ja maito rasvasokeriseokseen vuorottain.
Painele taikina ison vuuan pohjalle tasaisesti. Minulla oli suorakaiteen muotoinen irtopohjavuokan 20cmx 30 cm.

Rahkatäyte:

500g rahkaa
1/2 dl sok.
1 kananmunaa
vaniljasokeria

3 isoa omenaa

Sekoita ainekset keskenään ja siivuta tai kuutioi omenat. Levitä rahka pohjan päälle ja siihen sitten omena viipaleet. Ripotttele päälle hieman kanelia ja sokeria.
Paista 175 asteessa 30 min.

Kinuskikastike:

2 dl kuohukermaa
2 dl sokeria

Keitä aineksia kattilassa tai paistinpannulla ( jos haluat tummempaa kinuskia)niin,että se kiehuu tasaiseti ja hiljelleen, niin kauan,että alkaa hieman saostumaan. Ota liedeltä ja kaada omenapirakan päälle laitettujen vaniljajäätelöpallojen päälle.

Nauti heti :p

No höh, aiemmin ku nostin tätä ketjua niin ei näkyny ku yks sivu olevan täs ketjus. :O

Nythän on kolme osallistujaa, että eikö aivan hyvin saa äänestyksen aikaan. Pitää kattoa jaksanko tehdä omaa annosta, juhannus on väsyttävää aikaa. :xmas:

Osallistun vanhalla repsulla eli

Hedelmiä sitruunasorbetin ja ananaskermajäätelön kera

japani7b_iso.jpg

4 dl kuohukermaa
3 dl sokeria
2 kananmunaa
1 tl vaniljasokeria
1 prk säilykeananasta
1,5 dl sitrunamehua
3,5 dl vettä
3 luumua
3 aprikoosia

Erottele kananmunista keltuaiset ja valkuaiset. Vatkaa keltuaiset kevyesti rikki haarukalla. Kuumenna kerma paksupohjaisessa kattilassa. Lisää sokeri ja vaniljasokeri. Kun sokeri on täysin liuennut, lisää keltuaiset ja anna seoksen hautua miedolla lämmöllä parin minuutin ajan. Valuta ananaksista liemi pois ja soseuta ananakset monitoimikoneessa. Nosta kermaseos liedeltä ja sekoita joukkoon ananassose. Kaada seos pakkasen kestävään kulhoon, jäähdytä ja laita pakastimeen. Sekoita sähkövatkaimella 3-4 kertaa jäätymisen aikana.
Kaada vesi, sitruunamehu ja 1,5 dl sokeria kattilaan. Kuumenna kiehuvaksi ja sekoita, kunnes kaikki sokeri on liuennut. Kaada seos pakkasen kestävään kulhoon, jäähdytä ja laita pakastimeen. Sekoita sähkövatkaimella 3-4 kertaa jäätymisen aikana. Vatkaa valkuaiset vaahdoksi ja sekoita sitruunasorbetin joukkoon viimeisellä vatkauskerralla.

Halkaise luumut ja aprikoosit. Poista kivet. Viipaloi jokainen puolikas 4 osaan ja asettele lautaselle. Tee sitruunasorbetista ja ananaskermajäätelöstä jäätelölusikalla yksi pallo kummastakin ja laita hedelmien väliin.

Ittetehtyä mansikka- ja minttudominojäätelöä

En saanu tehtyä palloja tuosta jäätelöstä, olis pitäny varmaan ennemmin ottaa huoneenlämpöön.

Täällä linkis on hyviä vinkkejä jäätelön tekoon. Mä pienistin toisen jäätelön sekaan osittain sulaneita mansikoota ja toiseen murskasin minttudominokeksejä.
Kyllä äiti tietää...: Jäätelön valmistus kotona

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä