Ruokahaaste vko 36

  • Viestiketjun aloittaja Dead parrot
  • Ensimmäinen viesti
Dead parrot
Ruokahaaste vko 36

Tämän viikon aihe on leivotaan! Koskapa viime viikon vauhdikas kasvisruoka-kahakka on edelleen tuoreessa muistissa, niin selvennykseksi vielä, ettei tällä viikolla siis kannata osallistua esim. simalla, lohikeitolla tai kinkkukiusauksella. ;)

Ruokahaasteen säännöt:
- kokkaa ja kuvaa (tekijä saa olla kuka tahansa samassa taloudessa asuva)
- kuva ja resepti sunnuntaina klo 19.45 mennessä
- äänestys alkaa sunnuntaisin 19.45 jälkeen ja kestää vuorokauden
- eniten ääniä saanut valitsee uuden raaka-aineen/aiheen
- nahistelijat eivät pääse äänestykseen :attn:
- jos uuden aiheen antanut ei pääse tekemään sunnuntaina äänestystä niin hän ilmoittaa siitä etukäteen ja joku muu tekee äänestyksen

Menneet haasteet:
vko 2 kana
vko 3 halpa liha
vko 4 makkara
vko 5 pinaatti
vko 6 pihvi
vko 7 keitto
vko 8 pikkulämpimät
vko 9 oranssi
vko 10 kala
vko 11 ylijääneet ruoka-aineet
vko 12 aamupala
vko 13 maksa
vko 14 herneet/pavut
vko 15 suklaa
vko 16 pääsiäinen
vko 17 grillattu ruoka
vko 18 vappu
vko 19 äitienpäivä
vko 20 eväs/eväät
vko 21 maitorahka
vko 22 peruna
vko 23 sienet
vko 24 hampurilainen
vko 25 finedining palstatyyliin
vko 26 kastike
vko 27 salaatti
vko 28 mansikka
vko 29 feta ja fetantyyppiset juustot
vko 30 mustikka
vko 31 kesäkurpitsa
vko 32 Yhdysvaltalainen keittiö
vko 33 Pikaruokaa palstatyyliin
vko 34 italialainen keittiö
vko 35 kasvisruoka
 
  • Tykkää
Reactions: MIES!
Spencer Hastings
Sitten kun pyykinpesukone on koeajettu (päivystän palosammuttimen kanssa) ja saan keittiön rojut siivottua astianpesukoneeseen, niin koitan tehdä gluteenittomia mustikka-kookosmuffinseja. Edelliset levis pitkin peltejä, jos nää sit onnistuis.
 
Dead parrot
Kiva että Lizbetillä ei mennyt viime viikko hukkaan, kasviksen tunnistaminen onnistuu tästä eteen päin ongelmitta. Tällä viikolla voikin sitten pyöräyttää vaikka kasvispiirakan tai jonkun vegaanisen marja-pähkinätortun!

Vakavasti; olet hyvin tervetullut mukaan jos pystyt ylläpitämään minimitasoisia perus-käyttäytymissääntöjä, muuten kannattaa viettää aikaansa jossain muussa ketjussa. Pelkällä vittuilulla ja riidanhaastamisella saa takaisin samalla mitalla vittuilua ja riitaa.
Ja moderointia.
 
Spencer Hastings
Gluteenittomat mustikka-kookoslittakakut


Muna
1dl sokeria
2,5dl gluteenitonta jauhoseosta
1dl aitokauraa
1,5tl leivinjauhetta
1tl kardemummaa
1tl vaniljasokeria
1dl voisulaa
1dl maitoa
1,5dl kookoshiutaleita
3dl mustikoita

Vatkaa muna ja sokeri kuohkeaksi. Lisää keskenään sekoitetut jauhot, leivinjauhe, vaniljasokeri ja kardemumma vuorotellen voisulan ja maidon kanssa. Kauhean litkua, this can't be right. Lisää vielä desi aitokauraa. Nyt näyttää oikeammalta. Heitä sekaan mustikat ja kaiva kaapista kookoshiut.. miksi mulla on lastuja? Laita lastut kulhoon ja nuiji niitä vasaralla pienemmiksi. Muista kesken urpoilun, että sinulla on myös blenderi. Sinne siis kookoslastut sileeksi ja taikinaan. Lusikoi muffinssivuokiin ja laita 200c uuniin 15-20minuutiksi.

JA TAAS AIVAN LITTEITÄ. Viimeksi ne levis niin, että hyvä ettei alakertaan valuneet ja nyt kun laitoin sit vähemmän taikinaa vuokaan niin tällasia säälittäviä nyppylöitä. Ja kookoslastut näyttää enemmän hilseeltä. Ruokahaasteet ei selkeästi ole enää mua varten.

Vihaan leipomista.

Mut ovat hyviä kaikesta huolimatta :p
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Dead parrot
Olen joskus vuosia sitten yriitänyt tehdä gluteenitonta leipää. Siitä tuli pelkkää käsittämätöntä sikailua ja sotkua, aivan helvetillisen vaikeaa hommaa... Enkä vieläkään ole uskaltanut yrittää uudestaan.

Mun täytyy nyt tulla sen verran kaapista ulos, etten ole koskaan - siis ikinä - leiponut pullaa. Suvun vanhemmat rouvat ovat pitäneet muun poppoon niin hyvin vehnäsellä muonitettuna, ettei ole ollut tarvetta. Nyt ajattelin uhkarohkeasti yrittää....
 
Spencer Hastings
Mä oon viimeks leiponu pullaa kun olin yhdellä suurtalouskeittiöllä kesätöissä. Vuosi oli 2006. Eiku taisin mä kerran itseasiassa ruokahaasteeseen leipoa tollasia pieniä vuokapullia? Mutta sellasia oikeita ei tuu edes mieleen alkaa vääntää gluteenittomina. Vihdoin olen löytänyt sämpyläreseptin, jossa onnistun 95% kerroista ja joka on tooosi hyvää. Uuden opettelu on tuskaa noiden limasten liisteritaikinoiden kanssa. Mut sähkövatkaimen taikinakoukut on tosi pop leipää tehdessä :)
 
Spencer Hastings
Spencer, voiko olla liikaa nestettä? Mustikoista tulee kuitenkin aika paljon?
Tosin mä en tiedä gluteenittomasta leipomisesta yhtään mitään.
Mä en tiedä oikeesti koko leipomisesta mitään :D Mut voi olla. Toisaalta nuo maistuu juuri sopivan kuohkeilta ja kosteilta, ja ei oo löysiä valmiina. Jotenkaan ne ei vaan pysy kasassa paperivuoassa, vaikka laitoin kaksi päällekäin. Mulla on sellainen ison muffinsin silikonivuokakin, mut oiskohan ollu viimeks siinä ku ne villiinty ja levis ympäri keittiöö..
 


Peltileipää välimerentyylillä:
Ainekset:
3 dl vettä
1 tl-2tl suolaa
1 rkl sokeria
2 dl vehnäleseitä
1 ps kuivahiivaa
5-6 dl vehnäjauhoja
½ dl juoksevaa rypsiöljyä

Pinnalle:
Fetajuustoa/salaattijuustoa
Oliiveja
Punaista paprikaa/aurinkokuivattua tomaattia

Voiteluun:
Kananmunaa
Basilikaa

Lämmitä vesi n. +42-asteiseksi ja sekoita siihen hiiva, suola, sokeri sekä kauraleseet. Lisää joukkoon vehnäjauhot ja sekoita. Lisää rypsiöljyvalmiste. Sekoita tasaiseksi, kumoa pellille (lisää tarv. jauhoja) ja levitä taputellen/kaulien noin uunipellin kokoiseksi. Kohota liinan alla puolisen tuntia.

Lämmitä uuni +225-asteeseen. Taputtele leipään fetaa/fetan kaltaista, oliiveja, paprikaa/aurinkokuivattua tomaattia, voitele kananmuna-basilikaseoksella. Paista uunin keskitasolla 15-20 minuuttia.
 
Dead parrot
Spencer, voiko olla liikaa nestettä? Mustikoista tulee kuitenkin aika paljon?
Tosin mä en tiedä gluteenittomasta leipomisesta yhtään mitään.
Tässä sokea taluttaa rampaa, mutta oon ymmärtänyt, että gluteenittomissa jauhoissa ei ole sitkoa ja siksi leipoutuvuus on ihan erilaista vehnäjauhoihin verrattuna ja leivonnaisten rakenne jää helposti ilman apuaineita erilaiseksi. Mutta en siis tosiaan oikeasti tiedä leipomisesta paskanvertaa.
 
Tässä sokea taluttaa rampaa, mutta oon ymmärtänyt, että gluteenittomissa jauhoissa ei ole sitkoa ja siksi leipoutuvuus on ihan erilaista vehnäjauhoihin verrattuna ja leivonnaisten rakenne jää helposti ilman apuaineita erilaiseksi. Mutta en siis tosiaan oikeasti tiedä leipomisesta paskanvertaa.
Ton sitkottomuuden takia mä ajattelinkin että vois olla liikaa nestettä. Mut juu, gluteeniton leivonta on mulle mysteeri. Tulkoon joku fiksumpi kertomaan :)
 
Spencer Hastings
Juu siis esim. gluteenittomassa leivässä käytetään psylliumia, että se kohoaa ja siitä tulee fluffy. Normaalisti se gluteenivilja ajaa sen asian. Mut ei muffinssitaikinaa muutenkaan kohoteta hiivalla ja alusteta, et sinänsä ei pitäs olla jauhon puolesta niin isoa eroa. Muffinit eivät vain pidä minusta.

Oispa saanu jo puolukoita niin olisin tehnyt hyydykekakun tms :D
 
Dead parrot
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30233492:
Nyt on aihe johon näin sairaslomalainenkin varmasti osallistuu! Jos muistaa...
Tulin nyt Liekkiö muistuttelemaan, mutta sulla näyttääkin olevan "tilanne päällä". No, osallistu jollain nimimerkillä ;)
 
Spencer Hastings
Aamiaismuffinsit



n. kaksi kourallista herkkutattisilppua
pieni punasipuli
paista nämä voissa ja siirrä jäähtymään

2dl gluteeniton jauhoseos
1tl leivinjauhetta
suolaa
timjamia
paprikamaustetta
1dl kermaa
1dl maitoa
muna
1/2dl aitokauraa
kourallinen kurpitsa-hampunsiemensekoitusta
kourallinen rouhittua pähkinäsekoitusta (cashew, maapähkinä, hassel, saksanpähkinä)

Sekoita kuivat aineet keskenään, lisää maito, kerma ja muna. Lisää sekaan kaura, paistettu sipuli-sienisilppu, siemenet, ja pähkinät.
Paista 225c 15-20min. Tarjoile tuorejuuston kanssa. Tässä toisessa kanttarellituorejuustoa ja toisessa savuporotuorejuustoa.

En tiä vielä kummalla osallistun.
 
  • Tykkää
Reactions: StaRR
Dead parrot
[QUOTE="Jeejee";30239158]Taitaa Birjo olla Lizbet harmaana.[/QUOTE]

Joo, mutta tällä hiekkalaatikolla saa kyllä leikkiä vaikka ämpäri päässä kunhan ei hakkaa muita lapiolla.
 

Yhteistyössä