Ruåtsissa ei saa kätellä naisia.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Mutta silloin tulokkaan on aivan turha äimistellä, jos "alkuasukas" loukkaantuu käytöksen puutteesta. Mies ei ollut väärässä, hänellä oli oma mielipiteensä asiasta. kulttuurisidonnaiset tavat tervehtiä eivät liity lakeihin, totta, mutta miksi sitten vähemmistön syrjinnästä saa tuomioita vaikka tapa syrjiä ei ole lakiin kirjattu?

Ja millainen on se yhteiskunta, jossa tulokkaat eivät suostu noudattamaan maan tapoja?!
VASTAUS ON RUOTSI :kieh: :kieh:


No eihän tuossa olisi ollut mitään ongelmaa jos mies ei olisi käynyt väkisin kättelemään. Ihan siististi olisi mennyt koko homma eikä kenellekään olisi jäänyt pahaa mieltä.[/quote]

Tai jos naiset olisivat suostuneet kättelemään silloinkaan ei olisi ollut mitään ongelmaa:whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Mutta silloin tulokkaan on aivan turha äimistellä, jos "alkuasukas" loukkaantuu käytöksen puutteesta. Mies ei ollut väärässä, hänellä oli oma mielipiteensä asiasta. kulttuurisidonnaiset tavat tervehtiä eivät liity lakeihin, totta, mutta miksi sitten vähemmistön syrjinnästä saa tuomioita vaikka tapa syrjiä ei ole lakiin kirjattu?

Ja millainen on se yhteiskunta, jossa tulokkaat eivät suostu noudattamaan maan tapoja?!
Oikeastaan ihan kaikkialla tulokkaat pitävät myös omista tavoistaan kiinni, useimmiten ainakin.
En mä esim. Turkissa havainnut, että suomalaiset harrastaisivat poskisuudelmia miesten kesken, tai käden suutelua & viemistä otsalle, vaikka se paikallisten tapa onkin. Saatikka että pukeutuisivat islaminuskon mukaisesti. Eikä se ketään siellä tuntunut haittaavan. Mun joulukoristeet ja pääsiäiskoristeet eivät haitanneet ketään, vaikkei se ole paikallinen tapa. Eikä kukaan loukkaantunut, vaikka en juhlinut heikäläisten juhlia, ja paaston aikaan söin & join.

Siis oikeastiko sun mielestä se, että väkisin tarttuu toisen käteen ja kättelee vaikka toinen ei halua, ei ole väärin? Okei... :eek: . Mä olen monta kertaa törmännyt esim. lääkärissä siihen, että lääkäri sanoo ettei nyt kättele, koska on niin paljon sitä ja tätä virusta liikkeellä (siitä on ihan laputkin terveyskeskuksen ovissa). Ensi kerralla mun pitäisi kai vetää herneet nenään ja kätellä väkisin, koska se kuuluu meidän tapoihin?

Ruotsissakin ON muita tapoja tervehtiä kuin pelkkä kättely.
Älä vääntele mun sanoja, mä en sanonut että on oikein tarttua väkisin kehenkään, mähän kirjoitin että mies YLIREAGOI. Lue, mitä mä oikeasti kirjoitan.

Ja sä ylireagoit nyt, tuossa lopussa, en edes viitsi kommentoida siihen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Taisit lukea mun tekstin vähän liiankin kirjaimellisesti! (Harvinaista. Yleensä mun puheita tulkitaan enemmän kuin pitäisi.) En sitä tarkoittanut, että vanhoista ruotsalaisista käytöstavoista pitäisi kertakaikkisesti luopua, vaan että uusien tilanteiden (ja muualta muuttaneiden) kohtaamiseen pitäisi opettaa.
Meille ainakin työkkärissä opetettiin (kun olin siellä kans.väl. osastolla töissä ) muiden kulttuurien tapoja, ja keinoja luovia sujuvasti sekä meidän että muiden tapojen keskellä. Siten, ettei kukaan loukkaannu, tai joudu noloon tilanteeseen.
Emmekä me joutuneet luopumaan mistään suomalaisesta kuitenkaan :)
 
ziisus
Kyllä täällä maailmassa olisi helpompi elää kun jokainen jäisi synnyinsijoilleen. Ei tulisi tälläisiä konflikteja.

Se mua ihmetyttää miksi muslimit muuttaa pois omasta maastaan jos kerran uudessa maassa ei ole mikään hyvin ja pitää väkisin noudattaa jotain helkatin koraanin ohjeita. Pysyis siellä missä on syntynytkin niin olisi asiat heilläkin sitten paremmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Älä vääntele mun sanoja, mä en sanonut että on oikein tarttua väkisin kehenkään, mähän kirjoitin että mies YLIREAGOI. Lue, mitä mä oikeasti kirjoitan.

Ja sä ylireagoit nyt, tuossa lopussa, en edes viitsi kommentoida siihen.
Sä sanoit että mies ei ollut väärässä. Mä tulkitsin sen niin, että hän toimi sun mielestä oikein. Sori jos erehdyin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Kyllä noilla naisilla pitäisi olla oikeus kieltäytyä kättelystä! Enemmän valistusta kansalle (ruotsalaisille) kulttuurieroista! Varsinkin koululaisille pitäisi opettaa tuollaisia asioita, niin parin vuosikymmenen päästä vastaavia ongelmia ei toivottavasti enää tulisi...
Enemmän valistusta hyvistä käytöstavoista Ruotsissa KAIKILLE!!
Mielellään joo, mutta miten sen käytännössä toteuttaa? Niille, jotka ovat vastaanottavaisia, voi tietenkin tarjota vaikkapa postitse lähetettäviä tiedotteita tai valistavia tv-ohjelmia, mutta miten kaikki vanhat koirat uusille tavoille opettaa?

Miksi kaikki pitää opettaa uusille tavoille? Ihan typerää! Vanhat tavat, siis jo olemass olevat kunniaan, uusiakin voidaan toteuttaa. Mutta miksi ne vanhat, tässä tapauksessa Ruotsin omat tavat, pitää syrjäyttää?
Taisit lukea mun tekstin vähän liiankin kirjaimellisesti! (Harvinaista. Yleensä mun puheita tulkitaan enemmän kuin pitäisi.) En sitä tarkoittanut, että vanhoista ruotsalaisista käytöstavoista pitäisi kertakaikkisesti luopua, vaan että uusien tilanteiden (ja muualta muuttaneiden) kohtaamiseen pitäisi opettaa.
Miksi? Eikö uudet tulokkaat pitäisi opettaa kohtaamaan vanhat vanhojen omilla tavoilla, näin ensialkuun?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Älä vääntele mun sanoja, mä en sanonut että on oikein tarttua väkisin kehenkään, mähän kirjoitin että mies YLIREAGOI. Lue, mitä mä oikeasti kirjoitan.

Ja sä ylireagoit nyt, tuossa lopussa, en edes viitsi kommentoida siihen.
Sä sanoit että mies ei ollut väärässä. Mä tulkitsin sen niin, että hän toimi sun mielestä oikein. Sori jos erehdyin.
Miehen mielipide ei ollut väärä. Tapa reagoida meni yli.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Oikeastaan ihan kaikkialla tulokkaat pitävät myös omista tavoistaan kiinni, useimmiten ainakin.
En mä esim. Turkissa havainnut, että suomalaiset harrastaisivat poskisuudelmia miesten kesken, tai käden suutelua & viemistä otsalle, vaikka se paikallisten tapa onkin. Saatikka että pukeutuisivat islaminuskon mukaisesti. Eikä se ketään siellä tuntunut haittaavan. Mun joulukoristeet ja pääsiäiskoristeet eivät haitanneet ketään, vaikkei se ole paikallinen tapa. Eikä kukaan loukkaantunut, vaikka en juhlinut heikäläisten juhlia, ja paaston aikaan söin & join.
.
Mikä vika tässä toimintatavassa????? Miksei ihan hyvin voistaisi kaikki toimia noin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Kyllä noilla naisilla pitäisi olla oikeus kieltäytyä kättelystä! Enemmän valistusta kansalle (ruotsalaisille) kulttuurieroista! Varsinkin koululaisille pitäisi opettaa tuollaisia asioita, niin parin vuosikymmenen päästä vastaavia ongelmia ei toivottavasti enää tulisi...
Enemmän valistusta hyvistä käytöstavoista Ruotsissa KAIKILLE!!
Mielellään joo, mutta miten sen käytännössä toteuttaa? Niille, jotka ovat vastaanottavaisia, voi tietenkin tarjota vaikkapa postitse lähetettäviä tiedotteita tai valistavia tv-ohjelmia, mutta miten kaikki vanhat koirat uusille tavoille opettaa?

Miksi kaikki pitää opettaa uusille tavoille? Ihan typerää! Vanhat tavat, siis jo olemass olevat kunniaan, uusiakin voidaan toteuttaa. Mutta miksi ne vanhat, tässä tapauksessa Ruotsin omat tavat, pitää syrjäyttää?
Taisit lukea mun tekstin vähän liiankin kirjaimellisesti! (Harvinaista. Yleensä mun puheita tulkitaan enemmän kuin pitäisi.) En sitä tarkoittanut, että vanhoista ruotsalaisista käytöstavoista pitäisi kertakaikkisesti luopua, vaan että uusien tilanteiden (ja muualta muuttaneiden) kohtaamiseen pitäisi opettaa.
Miksi? Eikö uudet tulokkaat pitäisi opettaa kohtaamaan vanhat vanhojen omilla tavoilla, näin ensialkuun?
Sekä että.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ziisus:
Kyllä täällä maailmassa olisi helpompi elää kun jokainen jäisi synnyinsijoilleen. Ei tulisi tälläisiä konflikteja.

Se mua ihmetyttää miksi muslimit muuttaa pois omasta maastaan jos kerran uudessa maassa ei ole mikään hyvin ja pitää väkisin noudattaa jotain helkatin koraanin ohjeita. Pysyis siellä missä on syntynytkin niin olisi asiat heilläkin sitten paremmin.
Ruotsissahan nuo ovat syntyneet :saint: ja mistä sä nyt päättelit ettei muslimien mielestä uudessa maassa olisi MIKÄÄN hyvin?
Koraanin ohjeiden noudattaminenkin onnistuu, ainakin pääpiirteittäin, ihan ilman sen suurempia ponnistuksia. Rukoilu, sianlihan syömättä jättäminen, pukeutuminen...samapa se missä on. Usein nämä asiat ovat ongelma alkuperäisväestölle, mutta ei sille muslimille itselleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ziisus:
Kyllä täällä maailmassa olisi helpompi elää kun jokainen jäisi synnyinsijoilleen. Ei tulisi tälläisiä konflikteja.

Se mua ihmetyttää miksi muslimit muuttaa pois omasta maastaan jos kerran uudessa maassa ei ole mikään hyvin ja pitää väkisin noudattaa jotain helkatin koraanin ohjeita. Pysyis siellä missä on syntynytkin niin olisi asiat heilläkin sitten paremmin.
Kukaan tuskin lähtee jos ei oikeasti ole vaikea elää siellä omassa maassa.

Kysykää karjalasta lähteneiltä, että lähtivätkö mielellään ja jäikö ikävä? On ehkä helpompi ymmärtää sitten että ihmisiä tässä kaikki ollaan ja kotona olisi mukavampi asua kuin vieraissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Oikeastaan ihan kaikkialla tulokkaat pitävät myös omista tavoistaan kiinni, useimmiten ainakin.
En mä esim. Turkissa havainnut, että suomalaiset harrastaisivat poskisuudelmia miesten kesken, tai käden suutelua & viemistä otsalle, vaikka se paikallisten tapa onkin. Saatikka että pukeutuisivat islaminuskon mukaisesti. Eikä se ketään siellä tuntunut haittaavan. Mun joulukoristeet ja pääsiäiskoristeet eivät haitanneet ketään, vaikkei se ole paikallinen tapa. Eikä kukaan loukkaantunut, vaikka en juhlinut heikäläisten juhlia, ja paaston aikaan söin & join.
.
Mikä vika tässä toimintatavassa????? Miksei ihan hyvin voistaisi kaikki toimia noin?
Täh? Ei tuossa mun mielestä mitään vikaa ole. Sitähän mä ajoin takaa: voi pitää omista tavoistaan kiinni, vaikka muualla asuisikin, kuitenkaan loukkaamatta (ainakaan tietoisesti) ketään.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ziisus:
Kyllä täällä maailmassa olisi helpompi elää kun jokainen jäisi synnyinsijoilleen. Ei tulisi tälläisiä konflikteja.

Se mua ihmetyttää miksi muslimit muuttaa pois omasta maastaan jos kerran uudessa maassa ei ole mikään hyvin ja pitää väkisin noudattaa jotain helkatin koraanin ohjeita. Pysyis siellä missä on syntynytkin niin olisi asiat heilläkin sitten paremmin.
Mikäs muslimien "oma maa" sitten on? Esim niiden, jotka ovat syntyneet Suomessa, joiden isoisät ovat sotineet Suomen sodissa jne? Noi ko jutussakin olleet naiset olivat syntyneet Ruotsissa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja ziisus:
Kyllä täällä maailmassa olisi helpompi elää kun jokainen jäisi synnyinsijoilleen. Ei tulisi tälläisiä konflikteja.

Se mua ihmetyttää miksi muslimit muuttaa pois omasta maastaan jos kerran uudessa maassa ei ole mikään hyvin ja pitää väkisin noudattaa jotain helkatin koraanin ohjeita. Pysyis siellä missä on syntynytkin niin olisi asiat heilläkin sitten paremmin.
Ruotsissahan nuo ovat syntyneet :saint: ja mistä sä nyt päättelit ettei muslimien mielestä uudessa maassa olisi MIKÄÄN hyvin?
Koraanin ohjeiden noudattaminenkin onnistuu, ainakin pääpiirteittäin, ihan ilman sen suurempia ponnistuksia. Rukoilu, sianlihan syömättä jättäminen, pukeutuminen...samapa se missä on. Usein nämä asiat ovat ongelma alkuperäisväestölle, mutta ei sille muslimille itselleen.
Eihän se muslimille ongelma ole, nostaa hirveän haloon siitä että hänelle ei ole sopivaa ruokaa, tai lopettaa työt kesken ja lähtee rukoilemaan :snotty: On se kumma, kun se on ongelma alkuperäisväestölle, on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Oikeastaan ihan kaikkialla tulokkaat pitävät myös omista tavoistaan kiinni, useimmiten ainakin.
En mä esim. Turkissa havainnut, että suomalaiset harrastaisivat poskisuudelmia miesten kesken, tai käden suutelua & viemistä otsalle, vaikka se paikallisten tapa onkin. Saatikka että pukeutuisivat islaminuskon mukaisesti. Eikä se ketään siellä tuntunut haittaavan. Mun joulukoristeet ja pääsiäiskoristeet eivät haitanneet ketään, vaikkei se ole paikallinen tapa. Eikä kukaan loukkaantunut, vaikka en juhlinut heikäläisten juhlia, ja paaston aikaan söin & join.
.
Mikä vika tässä toimintatavassa????? Miksei ihan hyvin voistaisi kaikki toimia noin?
Täh? Ei tuossa mun mielestä mitään vikaa ole. Sitähän mä ajoin takaa: voi pitää omista tavoistaan kiinni, vaikka muualla asuisikin, kuitenkaan loukkaamatta (ainakaan tietoisesti) ketään.
En sua tarkoittanutkaan vaan osoitin kysymyksen näille maassa maan tavalla-tyypeille.

Tuo kirjoituksesi oli vain esimerkkinä miten voidaan säilyttää omaa kulttuuria toisessa maassa eläessä ilman että kenenkään tarvii vetää hernettä nenuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Eihän se muslimille ongelma ole, nostaa hirveän haloon siitä että hänelle ei ole sopivaa ruokaa, tai lopettaa työt kesken ja lähtee rukoilemaan :snotty: On se kumma, kun se on ongelma alkuperäisväestölle, on.
Jos muslimi tekee noin, hän on typerä.

Mun tuntemat eivät käyttäydy tuolla lailla. He ottavat omat eväät mukaan, tai valitsevat kasvisruokaa jos lihavaihtoehtona on nakkikastiketta. Rukoilevat tauolla tai kotona.

Katsos, kun heissäkin on erilaisia. On fiksuja ja vähemmän fiksuja. Ihan kuten meikäläisissäkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja ziisus:
Kyllä täällä maailmassa olisi helpompi elää kun jokainen jäisi synnyinsijoilleen. Ei tulisi tälläisiä konflikteja.

Se mua ihmetyttää miksi muslimit muuttaa pois omasta maastaan jos kerran uudessa maassa ei ole mikään hyvin ja pitää väkisin noudattaa jotain helkatin koraanin ohjeita. Pysyis siellä missä on syntynytkin niin olisi asiat heilläkin sitten paremmin.
Ruotsissahan nuo ovat syntyneet :saint: ja mistä sä nyt päättelit ettei muslimien mielestä uudessa maassa olisi MIKÄÄN hyvin?
Koraanin ohjeiden noudattaminenkin onnistuu, ainakin pääpiirteittäin, ihan ilman sen suurempia ponnistuksia. Rukoilu, sianlihan syömättä jättäminen, pukeutuminen...samapa se missä on. Usein nämä asiat ovat ongelma alkuperäisväestölle, mutta ei sille muslimille itselleen.
Eihän se muslimille ongelma ole, nostaa hirveän haloon siitä että hänelle ei ole sopivaa ruokaa, tai lopettaa työt kesken ja lähtee rukoilemaan :snotty: On se kumma, kun se on ongelma alkuperäisväestölle, on.
No mutta eiköhän suomesta löydy esimerkiksi ihan syntyperäisiä suomalaisia jotka vaikka kasvisruokavalioon tai allergiaan vedoten eivät suostu syömään kaikkea tarjolla olevaa ruokaa?

kenen ongelma se sitten on?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En sua tarkoittanutkaan vaan osoitin kysymyksen näille maassa maan tavalla-tyypeille.

Tuo kirjoituksesi oli vain esimerkkinä miten voidaan säilyttää omaa kulttuuria toisessa maassa eläessä ilman että kenenkään tarvii vetää hernettä nenuun.
Okei =)

Maassa maan tavalla- periaate tuntuu kovin usein koskevan vain ulkomaalaisia Suomessa, ei suomalaisia ulkomailla :whistle:
 
hohhoijaa
Eiköhän nuo naiset ole sopeutuneet ruotsalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan päätyen jopa yhteiskunnallisesti tuottavammiksi kuin keskivertoruotsalainen. Tuollaisista maahanmuuttajista tai maahanmuuttajataustaisista ihmisistä saisi maa kuin maa olla ylpeä! Ei siinä luulisi enää paljoa olevan merkitystä yhdellä kättelyllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En sua tarkoittanutkaan vaan osoitin kysymyksen näille maassa maan tavalla-tyypeille.

Tuo kirjoituksesi oli vain esimerkkinä miten voidaan säilyttää omaa kulttuuria toisessa maassa eläessä ilman että kenenkään tarvii vetää hernettä nenuun.
Okei =)

Maassa maan tavalla- periaate tuntuu kovin usein koskevan vain ulkomaalaisia Suomessa, ei suomalaisia ulkomailla :whistle:
Olet aika lailla väärässä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En sua tarkoittanutkaan vaan osoitin kysymyksen näille maassa maan tavalla-tyypeille.

Tuo kirjoituksesi oli vain esimerkkinä miten voidaan säilyttää omaa kulttuuria toisessa maassa eläessä ilman että kenenkään tarvii vetää hernettä nenuun.
Okei =)

Maassa maan tavalla- periaate tuntuu kovin usein koskevan vain ulkomaalaisia Suomessa, ei suomalaisia ulkomailla :whistle:
KJas mun suomalaiset pitävät itseään lähes jumalaisessa asemassa. Täällä asuville maahanmuuttajille he ovat antaneet uuden maan ja mahdollisuuden. maahanmuuttajien tulee siis saumattomasti sulautua kulttuuriin ja olla ikuisesti kiitollisia tästä.

Itse taas ulkomailla asuvina he tekevät suurinpiirtein palveluksen uudelle kotimaalleen asettumalla sinne. Tottakai on tärkeää pitää yllä omia perinteitä ja samalla rikastuttaa uutta kotimaata kulttuurillaan. Törkeitä ja rasistisia he jotka ei tätä ymmärrä.
 
entinen ulkosuomalainen
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En sua tarkoittanutkaan vaan osoitin kysymyksen näille maassa maan tavalla-tyypeille.

Tuo kirjoituksesi oli vain esimerkkinä miten voidaan säilyttää omaa kulttuuria toisessa maassa eläessä ilman että kenenkään tarvii vetää hernettä nenuun.
Okei =)

Maassa maan tavalla- periaate tuntuu kovin usein koskevan vain ulkomaalaisia Suomessa, ei suomalaisia ulkomailla :whistle:
Olet aika lailla väärässä.
Niinkö? kas kun ulkomailla asuneena ja monta ulkosuomalaista tuntevana tuntuu että lähes joka pirttiin ollaan rakantamassa saunaa ja pidetään henkeen ja vereen yllä suomalaisia tapoja ja perinteitä. Vaikka kuitenkin ollaan omasta haluasta muutettu toiseen maahan. Miksei silloin voida hyväksyä uuden maan tapoja ja kulttuuria ja unohtaa suomalaisuus?
 
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Kun mua seuraavan kerran puristetaan takapuolesta ilman mun lupaa mä voin sitten vaikka...
No mä olen kyllä vetänyt litsarit naamalle, kun mua on takapuolesta puristeltu.
Eli sinun mielestä mies saa tehdä saman sinulle...??
Eiköhän se litsari ole väärin, lyömistä yhtä kaikki. Teki sen sitten mies tai nainen, tasa-arvon nimissä tai ei.
:attn:
 
Keittiönoita
Mun mielestäni kenenkään ei pitäisi joutua edes selittelemään sitä, miksi ei kättele. Jos joku ojentaa kätensä tervehtiäkseen ja toinen ei siihen ojennettuun käteen vastaa, asian pitäisi olla sillä selvä. Silloin, kun mulla on sormien nivelet kaikista kipeimmillään, mä suoraan sanottuna pelkään tilanteita, joissa on "viran puolesta" pakko kätellä. Joskus nousee vedet silmiin kivusta, kun joku oikein reippaasti kättelee. Mutta en halua, että mun pitää alkaa kättelemisestä kieltäytyäkseni selvittää sairaskertomukseni tälle vastapuolelle.
 

Yhteistyössä