Ruåtsissa ei saa kätellä naisia.

entinen ulkosuomalainen
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja entinen ulkosuomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Siis häh, eivät he ole karsineet mitään, vaan kodin ulkopuolella noudattavat maan tapoja :headwall: Siis kunnioittavat sitä.
Siis eivät ole karsineet mitään???? Pidätkö kättelyä tosissaan ainoana ruotsalaisena tapana? Jos siihen ei lähde mukaan niin ei ole millään lailla sopeutunut ruotsalaiseen yhetiskuntaan......

Kyllähän suomalaisetkin ulkomailla asuessaan puhuvat suomea kodin seinien ulkopuolella, voivat laulella lapsilleen suomalaisia lauluja jne. Pukea nämä suomalaisiin vaatteisiin paikallisten sijaan. Eivätkä toisiaan tavatessa noudata esimerkiksi noita ravistettavan kuvailemia poskisuudelmia.
:LOL: Joo, menee jo sen verran yli äyräyden sun vääntely mun sanoista etten edes jaksa korjata mitään.
Eli ymmärsit vihdoin olevasi väärässä. :)

Kättelyä ei todellakaan voi pitää ainoana rutsalaisena tapana ja kulttuuriin sopeutumisen ehtona.

Ihminen voi sopeutua uuteen maahan vaikka oppimalla uuden kielen, opiskelemalla itselleen ammatin, hankkimalla työn jne. Ystävystymällä paikallisten ihmisten kanssa ja löytämällä näin oman paikkansa, kuitenkaan hylkäämättä taustaansa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja entinen ulkosuomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja entinen ulkosuomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Siis häh, eivät he ole karsineet mitään, vaan kodin ulkopuolella noudattavat maan tapoja :headwall: Siis kunnioittavat sitä.
Siis eivät ole karsineet mitään???? Pidätkö kättelyä tosissaan ainoana ruotsalaisena tapana? Jos siihen ei lähde mukaan niin ei ole millään lailla sopeutunut ruotsalaiseen yhetiskuntaan......

Kyllähän suomalaisetkin ulkomailla asuessaan puhuvat suomea kodin seinien ulkopuolella, voivat laulella lapsilleen suomalaisia lauluja jne. Pukea nämä suomalaisiin vaatteisiin paikallisten sijaan. Eivätkä toisiaan tavatessa noudata esimerkiksi noita ravistettavan kuvailemia poskisuudelmia.
:LOL: Joo, menee jo sen verran yli äyräyden sun vääntely mun sanoista etten edes jaksa korjata mitään.
Eli ymmärsit vihdoin olevasi väärässä. :)

Kättelyä ei todellakaan voi pitää ainoana rutsalaisena tapana ja kulttuuriin sopeutumisen ehtona.

Ihminen voi sopeutua uuteen maahan vaikka oppimalla uuden kielen, opiskelemalla itselleen ammatin, hankkimalla työn jne. Ystävystymällä paikallisten ihmisten kanssa ja löytämällä näin oman paikkansa, kuitenkaan hylkäämättä taustaansa.
Mielipide ei voi olla väärä eikä oikea.
 
:LOL: Onpa tossakin aih taas. Mut maassa maan tavalla. Kyllä mäkin loukkaantuisin jos mua ei käteltäs. Mut ulkomailla olen törmännyt usein tyypilliseen poskisuudelmaan tavatessa uusia ihmisiä. Se on ollut outoa mutta se on maan kulttuuriin pohjautuva asia ja hyväksyn sen.
 
entinen ulkosuomalainen
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja entinen ulkosuomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja entinen ulkosuomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Siis häh, eivät he ole karsineet mitään, vaan kodin ulkopuolella noudattavat maan tapoja :headwall: Siis kunnioittavat sitä.
Siis eivät ole karsineet mitään???? Pidätkö kättelyä tosissaan ainoana ruotsalaisena tapana? Jos siihen ei lähde mukaan niin ei ole millään lailla sopeutunut ruotsalaiseen yhetiskuntaan......

Kyllähän suomalaisetkin ulkomailla asuessaan puhuvat suomea kodin seinien ulkopuolella, voivat laulella lapsilleen suomalaisia lauluja jne. Pukea nämä suomalaisiin vaatteisiin paikallisten sijaan. Eivätkä toisiaan tavatessa noudata esimerkiksi noita ravistettavan kuvailemia poskisuudelmia.
:LOL: Joo, menee jo sen verran yli äyräyden sun vääntely mun sanoista etten edes jaksa korjata mitään.
Eli ymmärsit vihdoin olevasi väärässä. :)

Kättelyä ei todellakaan voi pitää ainoana rutsalaisena tapana ja kulttuuriin sopeutumisen ehtona.

Ihminen voi sopeutua uuteen maahan vaikka oppimalla uuden kielen, opiskelemalla itselleen ammatin, hankkimalla työn jne. Ystävystymällä paikallisten ihmisten kanssa ja löytämällä näin oman paikkansa, kuitenkaan hylkäämättä taustaansa.
Mielipide ei voi olla väärä eikä oikea.
Ei sen enempää sinun, minun kuin noiden musliminaisten tai tuon miehen? jokaisella meillä on omat näkemyksemme ja mielipiteemme siitä mikä on asiallista käytöstä, niin kauan kuin lakia ei rikota kaikki on ok. Eikä se kättelemättömyys ole lainvastaista.

 
Jopas on väännetty kättä jonnin joutavasta asiasta =) . Mä tiedän muutaman muslimimiehen, jotka heti alussa tekivät mulle selväksi, että eivät saa koskettaa toisen sukupuolen edustajaa kätellen. Miestäni kätellään, mutta ei minua. Se sopi mulle. Tunnen myös monia muslimeja, jotka hyväksyy kättelyn ja tekevät sitten aloitteen siinä kättelyasiassa. Muuten en kättele heitä, etten väheksy heidän kulttuuriaan. Ja lääkärissä tulee itsellekin olo, että kiitti, en tahdo koskettaa lääkärin kättä, levitellen ehkä omia pöpöjäni tai saaden mukaani jotain.
 
Embo
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Aatelkaas, mä olen jopa sanonut, että minä en suutele kättä ja vie sitä otsalle, koska se tuntuu mulle vieraalta ja ei ollenkaan omalta tavalta.

Ja mulle on sanottu, että se on ymmärrettävää, olethan ulkomaalainen ja sinun tapasi ovat erilaiset kuin meidän.
Niin, mutta nämä kättelemättömät tytöt olivat syntyneet Ruotsissa ja Ruotsin kansalaisia. Ei heidän tule alkaa luoda omia sosiaalisia normejaan. Se on sosiaalisesti hyvin epäviisasta.

Monikulttuurisessa yhteiskunnassa on PAKKO olla yhteiset, jaetut käyttäytymisnormit ja säännöt, muuten kaiken maailman "kulttuureita" ja "tapoja" ja "loukkaantumisia" voidaan alkaa käyttää vallankäytön välineenä. Ja se jos mikä on rumaa.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Embo:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Aatelkaas, mä olen jopa sanonut, että minä en suutele kättä ja vie sitä otsalle, koska se tuntuu mulle vieraalta ja ei ollenkaan omalta tavalta.

Ja mulle on sanottu, että se on ymmärrettävää, olethan ulkomaalainen ja sinun tapasi ovat erilaiset kuin meidän.
Niin, mutta nämä kättelemättömät tytöt olivat syntyneet Ruotsissa ja Ruotsin kansalaisia. Ei heidän tule alkaa luoda omia sosiaalisia normejaan. Se on sosiaalisesti hyvin epäviisasta.

Monikulttuurisessa yhteiskunnassa on PAKKO olla yhteiset, jaetut käyttäytymisnormit ja säännöt, muuten kaiken maailman "kulttuureita" ja "tapoja" ja "loukkaantumisia" voidaan alkaa käyttää vallankäytön välineenä. Ja se jos mikä on rumaa.
näin minäkin asian näen
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
en laiskana jaksanut lukea koko ketjua, mietin vain, että jos heidän uskontonsa mukaan nainen ei saa koskettaa vierasta miestä ja yksi heistä oli lääkäriopiskelija. jossain menee ristiin :eek:
samaa jäin minäkin pohtimaan. Lääkäri kun ei saa valita asiakasta, se on vastoin lääkärivalaa, joten voisiko joku kertoa miten tämä yhtälö toimii???
 
Embo
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
en laiskana jaksanut lukea koko ketjua, mietin vain, että jos heidän uskontonsa mukaan nainen ei saa koskettaa vierasta miestä ja yksi heistä oli lääkäriopiskelija. jossain menee ristiin :eek:
samaa jäin minäkin pohtimaan. Lääkäri kun ei saa valita asiakasta, se on vastoin lääkärivalaa, joten voisiko joku kertoa miten tämä yhtälö toimii???
Yhtälö toimii niin, että muslimi sanelee säännöt, ja saa aina pikku hippusen lisää sosiaalista valtaa, jos joku muu (valtaväestön edustaja tai toinen maahanmuuttaja) niihin alistuu. Pikku hiljaa muslimit, tai oikeastaan heidän änkyräsiipensä, saa suhteettoman suuren sananvallan yhteiskunnassa, kaikkien muiden kustannuksella ja "suvaitsevaisuutta" hyväksi käyttäen. Tämä on aivan normaalia inhimillistä käyttäytymistä - omalle sisäryhmälle halutaan kahmia maksimimäärä etuja. Länsimaissa se onnistuu hyödyntämällä "suvaitsevaisuutta", syyttämällä rasismista ja käyttämällä hyväksi sitä, että länsimaiset eivät osaa arvostaa omaa kulttuuriaan, koska eivät sitä kulttuuriksi edes hahmota.

Omasta puolestani olen päättänyt, että en anna muslimeille tuumaakaan periksi. Minä en sopeudu, minun edustamilla arvoillani köyhästä ja kehitysmaatasolla olleesta Suomesta on rakennettu 100 vuodessa hyvinvoiva, tasa-arvoinen yhteiskunta. Niin hyvä, että tänne halutaan muuttaa muualta. Myös niistä maista, joissa ei vieraita miehiä kätellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
en laiskana jaksanut lukea koko ketjua, mietin vain, että jos heidän uskontonsa mukaan nainen ei saa koskettaa vierasta miestä ja yksi heistä oli lääkäriopiskelija. jossain menee ristiin :eek:
samaa jäin minäkin pohtimaan. Lääkäri kun ei saa valita asiakasta, se on vastoin lääkärivalaa, joten voisiko joku kertoa miten tämä yhtälö toimii???

Niinpä, kun en voi ymmärtää sitä, että naiset saavat käydä vain naislääkärillä, Suomessa on jo riittävä lääkäripula ilman erityisjärjestelyjä tietyille ryhmille, entä sitten jos lääkärit alkavat tehdä niin, herra juma mikä sotku..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Embo:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
en laiskana jaksanut lukea koko ketjua, mietin vain, että jos heidän uskontonsa mukaan nainen ei saa koskettaa vierasta miestä ja yksi heistä oli lääkäriopiskelija. jossain menee ristiin :eek:
samaa jäin minäkin pohtimaan. Lääkäri kun ei saa valita asiakasta, se on vastoin lääkärivalaa, joten voisiko joku kertoa miten tämä yhtälö toimii???
Yhtälö toimii niin, että muslimi sanelee säännöt, ja saa aina pikku hippusen lisää sosiaalista valtaa, jos joku muu (valtaväestön edustaja tai toinen maahanmuuttaja) niihin alistuu. Pikku hiljaa muslimit, tai oikeastaan heidän änkyräsiipensä, saa suhteettoman suuren sananvallan yhteiskunnassa, kaikkien muiden kustannuksella ja "suvaitsevaisuutta" hyväksi käyttäen. Tämä on aivan normaalia inhimillistä käyttäytymistä - omalle sisäryhmälle halutaan kahmia maksimimäärä etuja. Länsimaissa se onnistuu hyödyntämällä "suvaitsevaisuutta", syyttämällä rasismista ja käyttämällä hyväksi sitä, että länsimaiset eivät osaa arvostaa omaa kulttuuriaan, koska eivät sitä kulttuuriksi edes hahmota.

Omasta puolestani olen päättänyt, että en anna muslimeille tuumaakaan periksi. Minä en sopeudu, minun edustamilla arvoillani köyhästä ja kehitysmaatasolla olleesta Suomesta on rakennettu 100 vuodessa hyvinvoiva, tasa-arvoinen yhteiskunta. Niin hyvä, että tänne halutaan muuttaa muualta. Myös niistä maista, joissa ei vieraita miehiä kätellä.

joo näin on aistittavissa, kun puhutaan nimenomaa muslimeista jotka vahvana puolustavat omaa näkemystään ja muut tuntuvat aina joustavan.. tällöin alkaa kääntyä kummalliseen suuntaan varsinkin kun heillähän se alunperin homma on mennyt kuralle kun on pitänyt omasta kotimaastaan pois lähteä, niin hirveää tärkeyttä ja ylpeyttä tuon kultuurin korostamisessa en ymmärrä.. Kun mietitään koko muslimikulttuuria niin mitään siirtomaavelkaa en koe että pitäisi maksaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Embo:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
en laiskana jaksanut lukea koko ketjua, mietin vain, että jos heidän uskontonsa mukaan nainen ei saa koskettaa vierasta miestä ja yksi heistä oli lääkäriopiskelija. jossain menee ristiin :eek:
samaa jäin minäkin pohtimaan. Lääkäri kun ei saa valita asiakasta, se on vastoin lääkärivalaa, joten voisiko joku kertoa miten tämä yhtälö toimii???
Yhtälö toimii niin, että muslimi sanelee säännöt, ja saa aina pikku hippusen lisää sosiaalista valtaa, jos joku muu (valtaväestön edustaja tai toinen maahanmuuttaja) niihin alistuu. Pikku hiljaa muslimit, tai oikeastaan heidän änkyräsiipensä, saa suhteettoman suuren sananvallan yhteiskunnassa, kaikkien muiden kustannuksella ja "suvaitsevaisuutta" hyväksi käyttäen. Tämä on aivan normaalia inhimillistä käyttäytymistä - omalle sisäryhmälle halutaan kahmia maksimimäärä etuja. Länsimaissa se onnistuu hyödyntämällä "suvaitsevaisuutta", syyttämällä rasismista ja käyttämällä hyväksi sitä, että länsimaiset eivät osaa arvostaa omaa kulttuuriaan, koska eivät sitä kulttuuriksi edes hahmota.

Omasta puolestani olen päättänyt, että en anna muslimeille tuumaakaan periksi. Minä en sopeudu, minun edustamilla arvoillani köyhästä ja kehitysmaatasolla olleesta Suomesta on rakennettu 100 vuodessa hyvinvoiva, tasa-arvoinen yhteiskunta. Niin hyvä, että tänne halutaan muuttaa muualta. Myös niistä maista, joissa ei vieraita miehiä kätellä.

joo näin on aistittavissa, kun puhutaan nimenomaa muslimeista jotka vahvana puolustavat omaa näkemystään ja muut tuntuvat aina joustavan.. tällöin alkaa kääntyä kummalliseen suuntaan varsinkin kun heillähän se alunperin homma on mennyt kuralle kun on pitänyt omasta kotimaastaan pois lähteä, niin hirveää tärkeyttä ja ylpeyttä tuon kultuurin korostamisessa en ymmärrä.. Kun mietitään koko muslimikulttuuria niin mitään siirtomaavelkaa en koe että pitäisi maksaa..
aikalailla samoin ajatuksin.
 
Käytöstapoja on monenlaisia. Minä muistan että presidentti Urho Kekkonen on suudellut poskisuudelman Venäjällä. Tuskin se tarkoittaa että Urkki oli homo, vaan sitä että maassa maan tavalla.
Onko muuten niin että musliminainen ei voi olla yksin samassa tilassa vieraan miehen kanssa?
Tulee olemaan aika helvetin vaikeaa kotoutua mihinkään maahan jos on olemassa jo paljon rajoitteita valmiiksi, ja vaikka olisi sitten syntynyt Suomessa tai Ruotsissa.
Eikös täällä Suomessa ja Ruotsissa jo olekin ongelmia siitä että muslimimiehet käyttäytyvät samalla tavalla kuin ovat tottuneet kotimaassaan?
http://www.halla-aho.com/scripta/suomalainen_ruotsalainen_ja_norjalainen.html

eiku mitens se menikään :xmas:
 
Embo
Osoitteessa http://blogg.svd.se/ledarbloggen on kättelyasiaa käsittelevä mielipide (otsikolla Vad handskakningen handlar om), jonka on kirjoittanut asian hyvin tunteva irakin kurdi.

Edellyttää ruotsin osaamista, mutta normaali kouluruotsi ja äly riittää.

Kiteytettynä: "Ei todellakaan ole monia, jotka vielä uskaltavat avoimesti vastustaa tätä nöyrää, naivia ja sinisilmäistä asennetta fundamentalistista islamia kohtaan, joka leimaa ja syövyttää koko yhteiskuntaa."

Siinä se. Kättelystä kieltäytyjä on islamofasisti, joka jonakin toisena aikana olisi pukenut huivin asemesta käsivarteensa hakaristinauhan ja tervehtinyt käsi suorana ojossa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en ymmärrä, miksi pitää väkisin kätellä ketään? Onko se todella pakko? Moniko haluaa vaikka että joku venäläinen mies tulee väkisin suuteloimaan tervehdyksen merkeissä?
Siis menet haastattelemaan venäläistä ja vastustelisit kun hän yrittää suutelutervehdystä? Maassa maan tavalla. Ja suomalaisia taas sanotaan junteiksi, kun eivät ulkomailla tervehdi sen maan tapojen mukaan.
 
Embo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis menet haastattelemaan venäläistä ja vastustelisit kun hän yrittää suutelutervehdystä? Maassa maan tavalla. Ja suomalaisia taas sanotaan junteiksi, kun eivät ulkomailla tervehdi sen maan tapojen mukaan.
Niin, ja eihän tässä edes ole pohjimmiltaan kysymys kättelystä, tapakulttuurista tai naisen oikeudesta ruumiilliseen koskemattomuuteen, vaan islamofasistisesta voimannäytön yrityksestä, josta haastateltava suuttui. Kyseessä oli poliittinen ja ideologinen haaste.

En tahdo nähdä vastaavaa Suomessa. Meidän tulee tunnistaa islamofasismi, kun sitä esiintyy: erillisissä uimavuoroissa, lasten eriyttämisessä pois kuvataiteen ja musiikin tunneilta ja niin edelleen.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en ymmärrä, miksi pitää väkisin kätellä ketään? Onko se todella pakko? Moniko haluaa vaikka että joku venäläinen mies tulee väkisin suuteloimaan tervehdyksen merkeissä?
Siis menet haastattelemaan venäläistä ja vastustelisit kun hän yrittää suutelutervehdystä? Maassa maan tavalla. Ja suomalaisia taas sanotaan junteiksi, kun eivät ulkomailla tervehdi sen maan tapojen mukaan.
Mulla on omat, opitut rajat ja ne menee siinä, että mua ei tulla pussaamaan ilman mun lupaa.
 

Yhteistyössä