Rotukoiran hinta

Tuli ihan vaan mieleen, kun eri palstoilla seikkailin ja lueskelin eri myynti- ja ostoilmoituksia, että on se hyvä kun rotukoirien hinnat ovat nousseet tuonne 1000 ? ja ylitse. Jos se karsisi ne hetken mielijohteet... Toisaalta taas se näyttää tuoneen sivuvaikutuksena nuo ällöttävät pentutehtailijat. Mitä mieltä on muut, onko nykyhinnat rotukoirilla kohdillaan?

Pennunosto on aina riskiostos, koskaan ei voi tietää mitä saa.
Joskus saa samalla hinnalla huippuyksilön ja joskus tulee sitten ei-niin-hyvä.

Pentujen teko ei ole halpaa lystiä, astutus maksaa, joskus vielä maksat erikseen per pää uroksen omistajalle. rekisteröinti maksaa, eläinlääkärintarkistus maksaa, madotukset maksaa.

Ei siinä mitään jos pentuja tulee monta, mutta entä kun tulee yksi tai kaksi? Kulut pysyy korkeina tai entäs kun ei tulekaan, silti maksat hyppymaksut..

Ja ihan tiedoksi pentutehtailijat eivät myy kalliilla vaan halppiksella kun ihmiset ei halua maksaa paljoa pennuista. Silloin volyymi tuo rahaa tehtailijan kukkaroon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2006 klo 18:49 Peppari kirjoitti:
Pennunosto on aina riskiostos, koskaan ei voi tietää mitä saa.
Joskus saa samalla hinnalla huippuyksilön ja joskus tulee sitten ei-niin-hyvä.

Pentujen teko ei ole halpaa lystiä, astutus maksaa, joskus vielä maksat erikseen per pää uroksen omistajalle. rekisteröinti maksaa, eläinlääkärintarkistus maksaa, madotukset maksaa.

Ei siinä mitään jos pentuja tulee monta, mutta entä kun tulee yksi tai kaksi? Kulut pysyy korkeina tai entäs kun ei tulekaan, silti maksat hyppymaksut..

Ja ihan tiedoksi pentutehtailijat eivät myy kalliilla vaan halppiksella kun ihmiset ei halua maksaa paljoa pennuista. Silloin volyymi tuo rahaa tehtailijan kukkaroon.
No sitähän mä juur tarkoitinkin, että on hyvä että hinnat on nousseet tuolle tasolle, sillä kasvatustyö on rahaa ja aikaa vievää. Itse sen tiedän tätä touhua läheltä seuranneena. Ja mielestäni on hassua ajatella koiraa riskiostoksena, yleensähän se keskimäärin ostetaan perheenjäseneksi/ lenkkikaveriksi, enimmäkseen jalostajat ja kilpailu-uraa suunnittelevat etsivät niitä huippuyksilöitä. Ja kun on vakuutukset kunnossa, ei rahallinen menetys ole suuri jos koira vaikka osottautuukin sairaaksi yksilöksi.
Ja missä vaiheessa mä väitin, että pentutehtailijhat myy kalliilla??? Sitähän mä just pohdinkin, että onko rotukoirien korkeat hinnat lisänneet pentutehtaita, jotka kauppaa rekisteröimättömiä pentuja muutamalla satasella.
Että oot sitten vääntänyt mun kirjotukset just niin miten en tarkottanut...

Mariska
Ymmärsin mitä tarkoitit Lapooh. Mielestäni hinnat on korkeita, mutta mitäpä sitä ei tekisi sen eteen, että haluaa kunnon koiran itselleen. Tottakai sen ymmärtää, että onhan kasvattajankin saatava jotain itselleen kun niitä pentuja alkaa kasvattaa. Mutta siinä on just se toinen puoli niistä halvoista paperittomista koirista. Niitä kun tuntuu vaan lisääntyvän, eikä ihmiset edes tajua olla hiljaa niistä koirista, että joku tutun tuttu teki pentuja naapurin murrella.. tms. Huh! Itsellä kaksi isoa paimenkoiraa, rekisteröityjä jakunnon kasvattajilta. Kummastakin maksettu 700-900?

Mulla on paperiton rotikka ja paperiton siksi, että tiesin jo koiraa laittaessani etten käytä näyttelyissä ja vaikutti valintaani sekin ettei sillä hetkellä rahaakaan olisi ollut huimia summia.
MUTTA koira on ollut mitä ihanin, terve ja mulle se sopiva vaihtoehto.Et jokainen tavallaan, vaikka en minäkään pentutehtailijoita hyväksy, mutta jos rahaa ei ole niin sitä ei ole ja silloin voi järkeväkin ihminen sortua paperittomaan vaihtoehtoon....
Aiemmin minulla oli rekisteröity sakemanni, mutta sitäkään en kokeissa käyttänyt.Mutta sairas se oli vaikka piti olla huippusukua ym.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2006 klo 21:17 Ilona kirjoitti:
Mulla on paperiton rotikka ja paperiton siksi, että tiesin jo koiraa laittaessani etten käytä näyttelyissä ja vaikutti valintaani sekin ettei sillä hetkellä rahaakaan olisi ollut huimia summia.
MUTTA koira on ollut mitä ihanin, terve ja mulle se sopiva vaihtoehto.Et jokainen tavallaan, vaikka en minäkään pentutehtailijoita hyväksy, mutta jos rahaa ei ole niin sitä ei ole ja silloin voi järkeväkin ihminen sortua paperittomaan vaihtoehtoon....
Aiemmin minulla oli rekisteröity sakemanni, mutta sitäkään en kokeissa käyttänyt.Mutta sairas se oli vaikka piti olla huippusukua ym.
sulla varmaan onkin :heart: koira mutta...miksei rotikkasi oo rekisteröity :whistle:

Minä olen tyhmyyksissäni ostanu koiran ilmeisesti pentutehtailijalta... Otettiin kyllä etukäteen selvää kaikesta mahdollisesta koiriin ja tähän rotuun liittyvästä mutta enpä älynnyt selvittää näitä rekisteröintijuttuja. Mulla on ollut aikaisemmin kaksi rotukoiraa ja molemmat on kasvattajan toimesta rekisteröity ilman sen kummempia touhotuksia. Ja niitä koiria hankittaessa olen ollut alaikäinen ja vanhempani ovat olleet mukana jne jne joten en ole koskaan asiaan kunnolla perehtynyt. Pidin kai sitä jotenkin itsestäänselvänä asiana.

Ja miten joku voi kulkea niin silmät kiinni että en edes vahingossa lukenut ennen koiran hankintaa mitään varoituksia näistä tehtailijoista!?!?!?!? Luin kuitenkin paljon koiralehtiä ja kirjallisuutta ja surffailin netissä ennen koiran ostoa...

No, kasvattaja valehteli meille ummet ja lammet eikä mulle tullut mieleen tarkistaa niitä asioita... Meillä on nyt sitten sekarotuinen rotukoira joka maksoi 450 euroa. En oikeastaan edes ihmetellyt hinnan alhaisuutta, ajattelin vain että se johtuu siitä kun kasvattaja ei ollut rekisteröinyt koiraa. Hän sanoi meille että ostaja voi sen rekisteröidä halutessaan myöhemmin jos haluaa maksaa rekisteröintikulut. Joopajoo... Eikä hinta ollut meille edes mikään ehto, oltiin valmistauduttu maksamaan koirasta jopa 1000 euroa.

Ollaan kyllä sittemmin koira "rekisteröity" eli hankittiin sille sekarotuisen koiran rekisterinumero kennelliitolta että saatiin se sirutettua, mutta papereissa lukee tietty sekarotuinen. Tiedä vaikka olisikin sekarotuinen, oli sillä kasvattajalla niin epämääräistä toimintaa. Ja senkin minä idiootti tajusin vasta myöhemmin!!! Nyt kun ajattelee mitä kaikkea hän sanoi ja millä tavalla ostotilanteessa toimittiin niin selvä tapaushan se oli.

Ja kyllä nolottaa kun kadulla koiranomistajat kyselevät mikä rotu, mikä kenneli, mistä hankit, paljon maksoi...? Sitten kun kerron että koiraa ei ole rekisteröity, enkä tiedä siihen syytä, alkaa se armoton moralisointi ja ojentaminen siitä miten minä tuen pentutehtailijoiden toimintaa ja olen huono ihminen enkä yhtään välitä... Olen jo ajatellut että pitää keksiä joku onneton stoori miten koira muka on puhdasrotuinen ja siitä ja siitä kennelistä ja ei käydä näyttelyissä koska sillä on joku näkymätön vika tms.

Toisaalta... Jos olisin aavistanut tai tiennyt että kasvattajalla ei ole puhtaita jauhoja pussissaan olisin ehkä silti ostanut ja "pelastanut" tämän koiran meille... Meillä kun ei ollut alunperinkään aikomus käydä näyttelyissä ja ihan hyvin olis kelvannut sekarotuinenkin koira. Rotukoiraan me päädyttiin, koska haluttiin että se on varmasti pieni ja myöskin koiran luonteeseen liittyvät rotuominaisuudet oli hyvä tietää etukäteen.

No, tulipa vuodatettua... Pointti oli siis se, että kyllä, olen tukenut pentutehtailijan toimintaa ja ei, en ole siitä mitenkään iloinen... Katkera vain ja itselleni vihainen...

Niin, LaPooh muuten kysyi mitä mieltä ollaan rotukoirien hinnasta... Minusta on hyvä että ne maksavat paljon ja minusta kaikkien eläimien pitäisi maksaa paljon. Se karsii tehokkaasti joukosta niitä, jotka eivät ole hommaan sitoutuneet ja ostavat eläimiä hetken mielijohteesta. Mutta, kuten sanoit, ruokkii tietty myös rikollisuutta. En kyllä keksi, miten sitä voisi estää. Aina löytyy epärehellisiä ihmisiä, niin myyjistä kuin ostajistakin... :(

Paraskin puhumaan kun olen itse ostanut puoli-ilmaisen rotukoiran ja neitokakadupariskuntanikin sain lahjoituksena... By the way, edellinen rotukoirani oli myös näitä "puoleen hintaan" -yksilöitä, mutta siinä oli kysymyksessä sattumien summa. Oikeesti! Kasvattaja luuli astutuksen epäonnistuneen ja he ehtivät järjestellä itselleen pitkän, kauan odotetun lomamatkan. Se koira oli kuitenkin rekisteröity ja kasvattaja piti minuun yhteyttä koko koiramme elinajan, 11 vuotta.

\
Ihan ystävällismielin kyselen täällä, että mitäs olisit tehnyt jos koirallasi olisi havaittu joku perinnöllinen vika (tai vaikka ei perinnöllinenkin)? niiden hoito ja lääkitys kun saattaa monesti ylittää paperillisen koiran hinnan reilustikin? paperillinen koira kun kuitenkin on jonkun "kasvattama" ja yleensä silloin kun ollaan ns. rehellisillä jäljillä niin kasvattaja on velvollinen korvaamaan tämän virheellisen tuotteen samanlaiseksi kuin mitä se on ollut tai korvaamaan myyntihinnan, eli mun pointti on se, että tommosen paperittoman "ei kenenkään kasvattaman koiran" hinta voi kivuta ihan mielettömiin summiin ja tuskin tämmönen kasvattaja on valmis maksamaan mitään kuluja esim. leikkauksista, saatikka ottamaan muutenkaan vastuuta, no halpa koira, olisko menny monttuun, jos ois tarvinu monen tonnin hoidot tai leikkaukset? voi tietysti olla, että oon väärässäkin, mutta jos toi on tarkotus että säästetään puolin jos toisinkin, niin ootko miettiny tommosta tilannetta? enkä kirjota tätä siis pahalla vaan ihan mielenkiinnosta kyselen, enhän edes tiedä onko teillä tehty koirasta minkäänlaista sopimusta? =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2006 klo 17:23 vieras kirjoitti:
\
Ihan ystävällismielin kyselen täällä, että mitäs olisit tehnyt jos koirallasi olisi havaittu joku perinnöllinen vika (tai vaikka ei perinnöllinenkin)? niiden hoito ja lääkitys kun saattaa monesti ylittää paperillisen koiran hinnan reilustikin? paperillinen koira kun kuitenkin on jonkun "kasvattama" ja yleensä silloin kun ollaan ns. rehellisillä jäljillä niin kasvattaja on velvollinen korvaamaan tämän virheellisen tuotteen samanlaiseksi kuin mitä se on ollut tai korvaamaan myyntihinnan, eli mun pointti on se, että tommosen paperittoman "ei kenenkään kasvattaman koiran" hinta voi kivuta ihan mielettömiin summiin ja tuskin tämmönen kasvattaja on valmis maksamaan mitään kuluja esim. leikkauksista, saatikka ottamaan muutenkaan vastuuta, no halpa koira, olisko menny monttuun, jos ois tarvinu monen tonnin hoidot tai leikkaukset? voi tietysti olla, että oon väärässäkin, mutta jos toi on tarkotus että säästetään puolin jos toisinkin, niin ootko miettiny tommosta tilannetta? enkä kirjota tätä siis pahalla vaan ihan mielenkiinnosta kyselen, enhän edes tiedä onko teillä tehty koirasta minkäänlaista sopimusta? =)
Voihan sitä ottaa koiralle vakuutuksen.Minulla oli hieno rotu koira,pärjäsi
näyttelyssäkin hyvin,se kuoli vain vuoden ikäisenä sydämen vajaatoimintaan.Ei se paljoa lohduttanut vaikka kasvattaja antoi koiran
myyntirahat takaisin.Kasvattajiakin on niin monenlaisia,eivät vältämättä
korvaa yhtään mitään vaikka koira olisikin sairas.
Minun sekarotuinen taas eli 12 vuotiaaksi,aivan ihana koira.Nyt minulla
on 2 rotukoiraa,eivätkä ne yllä läheskään samalle tasolle kuin mitä
minun sekarotuinen(rottis/suursnautseri)oli.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2006 klo 08:26 Mspitz kirjoitti:
Niin, LaPooh muuten kysyi mitä mieltä ollaan rotukoirien hinnasta... Minusta on hyvä että ne maksavat paljon ja minusta kaikkien eläimien pitäisi maksaa paljon. Se karsii tehokkaasti joukosta niitä, jotka eivät ole hommaan sitoutuneet ja ostavat eläimiä hetken mielijohteesta. Mutta, kuten sanoit, ruokkii tietty myös rikollisuutta. En kyllä keksi, miten sitä voisi estää. Aina löytyy epärehellisiä ihmisiä, niin myyjistä kuin ostajistakin... :(

Paraskin puhumaan kun olen itse ostanut puoli-ilmaisen rotukoiran ja neitokakadupariskuntanikin sain lahjoituksena... By the way, edellinen rotukoirani oli myös näitä "puoleen hintaan" -yksilöitä, mutta siinä oli kysymyksessä sattumien summa. Oikeesti! Kasvattaja luuli astutuksen epäonnistuneen ja he ehtivät järjestellä itselleen pitkän, kauan odotetun lomamatkan. Se koira oli kuitenkin rekisteröity ja kasvattaja piti minuun yhteyttä koko koiramme elinajan, 11 vuotta.
Juu saa niitä rotukoiriakin edullisesti; esim. koukkuhäntäisiä, värivirheellisiä, muuten kotikoiraksi kasvavia tai sitten juuri teidän kaltaisia poikkeustapauksia. Mutta tällaisten kohdalla kasvattaja tosiaan pitää yleensä yhteyttä.
Mä ymmärrän tuon tunteen, että 'pelastaa' pennun tehtailijan kynsistä, mulle tulee usein sama mieleen. Noh, sehän vaan tietäs sitä, että uusia teetettäs tilalle seuraavasta juoksusta. Usein nämä tehtailijat ovat kuitenkin niin hyviä puhumaan, että ostaja vakuuttuu asiasta ja uskoo kaiken mitä sanotaan.
Eniten kuitenkin tosiaan kannatan sitä korkeaa pennun hintaa juur siksi, että se pysäyttäisi pennun hankintaa suunnittelevan miettimään ehkä hetkeä pidempään. Terveystakuutahan ei hinta tuo, kalliskin koira voi kuolla jo pentuna, mutta jos pennun hankkija sitoutuis kalliimpaan sijoitukseen paremmin?

Totta puhut LaPooh. Mun eka koira oli puhdasrotuinen englanninkääpiöterrieri hyvästä suvusta hienoilla papereilla (täydellä hinnalla). Hän taisi olla vähän yli 6v kun alkoi sairastaa ja 7v kun eläinlääkäri suositteli eutanasiaa. Oli diabetesta, sydänvikaa, epilepsiaa ja taisi olla jotain muutakin. Alunperin hän kasvoi liian suureksi, korvat jäivät luppaan ja ulkoiselta olemukseltaan muutenkin oli ihan kuin manchesterin terrieri.

Ja mun toisella koiralla, sileäkarvaisella kettuterrierillä puolestaan nousivat korvat ylös, 2v ensimmäinen ja 4v toinen. :) Hän oli allerginen tosi monelle aineelle, mm ihmisille ja kissoille (!). Ja tassuihin pesiytyi lisäksi furunkuloosi. Lopulta hänen kohtalokseen koitui nisäsyöpä 11v ikäisenä. Hän oli myös puhdasrotuinen hyvistä vanhemmista. Ulkoiset seikat eivät haitanneet kun molemmat oli kotikoiriksi otettu. Mutta on se rankkaa kun eläin sairastaa... Raukat eivät osaa sanoa jos sattuu eivätkä ymmärrä hoitotoimenpiteitä. Ja piikille vieminen on jotain niin kamalaa että ei sitä voi sanoin kuvailla...

Meidän kaikkien aikojen eka koira oli sekarotuinen, en edes tiedä mitä sortteja siinä oli. Olin silloin alle kouluikäinen. Koira oli kuulemma "luonnevikainen", pennusta asti tosi aggressiivinen ja jouduttiin lopettamaan ihan nuorena kun se lopulta pääsi puremaan erästä miestä. :(

Nyt meillä on 1.5v mittelspitz ja tähän asti on mennyt kaikki tosi hyvin (*koputtaa puuta*), paitsi tietty se, että mokasin tosi rankasti sen hankkimisen kanssa...

Mielestäni hinnat kohillaan, eipä tule hetken mielijohteesta hankittua. Kun aloimme saksanpaimenkoiraa etsiä, asetin ehdottoman vaatimuksen että se otetaan hyvästä paikasta ja terveet vanhemmat. Tietoisena siitä että silti voi olla lonkat d/d yms ikävää. 800e maksettiin.

Ihmettelin kyllä että onko sakemannien hinta laskenut euroon siirtymisen myötä kun itse odotin sen maksavan 1000-1200e. Noh tyytyväisiä ollaan oltu vaikka onkin vielä pentu eikä voi tietää mikä tosta tulee mutta mulle se antaa rauhan.

Voihan hyvän koiran saada halvalla ja huonon kalliilla, itse olen valmis maksamaan toisestakin koirasta (mahd. joskus hankitaa) riittävän summan. Tosin on hyviä tyyppejä muissakin kun vain kennelin pitäjissä (josko hekään aina paras vaihtoehto) mutta kannattaa aina jututtaa ja kysellä rodusta, vaikka itse tietäisitkin rodusta paljon niin saatpahan varmuutta että myyjäkin on.

Enpä silti ole sekarotuisia vastaan enkä "halpoja koiria" satun tykkäämään lähes kaikista koirista, itselleni en ottaisi minkä rotuista tahansa mutta kyllä kaikki rapsuttelen joihin lupa annetaan B)

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE KOIRANOMISTAJILLE KARVOIHIN KATSOMATTA :heart: :xmas:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2006 klo 17:23 vieras kirjoitti:
\
[/quote
Et tainnut tajuta kirjoitukseni pointtia ollenkaan mutta koitanpa vielä valaista asiaa...
Jos koirani olisi sairas niin tottakai sitä hoidettaisiin.En edes ymmärrä miksi kysyit moista?Kuvittelitko että halvalla(450e muistaakseni) ostettu koira olisi jotenkin vähemmän rakas kuin kallilla ostettu koira?
:headwall:
Ja se sakemannilla jolla oli ne paperit oli todella sairas, allerginen ja vaikka mitä.Eipä näyttänyt papereista olevan mitään hyötyä kun lääkkeistä/hoidosta ja erityisruoista maksettiin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 21:56 Ilona kirjoitti:
Niin ja onhan sillä meidän koiralla vakuutus ja ihan on normaalisti madotettu, rokotettu, hoidettu ja hellitty vaikka olenkin niin huono ihminen että paperittoman koiran hinnan takia ostinkin!
Ps:ja ostan muuten jatkossakin... :D
En kyllä ketjua aloittaessani tarkoittanut ihmisen olevan huono jotenkin jos ostaa paperittoman koiran halvalla. Nietin enemminkin sitä, että nyt kun hinnat on markka-aikaan verrattuna nousseet huimasti niin saako se ihmiset tarkemmin miettimään hankintaansa ja sitoutumaan koiran hoitoon vai ruokkiiko se vaan pentutehtailijoita. Jokainen koira on omistajalleen varmasti rakas, oli se sitten kallis tai halpa, ja ne tottakai hoidetaan yhtä hyvin jos hommaan on tosissaan lähdetty. Mutta kehotan vaan miettimään jatkossakin sitä, mistä sen paperittoman koiran ostat halvalla, ettei vaan taas yksi koiraparka kärsi pentutehtailijan kynsissä kun joka juoksusta teetetään pentuja hyvän kysynnän vuoksi. Ja kun narttu ei enää jaksa niin pellolle vaan...

http://www.sey.fi/elaintenviikko/evk05luettelo.html

RedBull
Näin pienen terrierirodun kasvattajana on minunkin muutama sananen sanottava... Oman rotuni rotujärjestön suositushinta pennulle on 1000?. Suuria voittoja ei vastuulliset koirankasvattajat korkeista hinnoista huolimatta pääse tekemään, sillä kulut ovat myös tähtitieteelliset:

-Ennen nartun jalostuskäyttöä on saatava virallinen näyttelytulos, itse tykkään hankkia meriittejä mielellään vähän enemmänkin. Tällä varmistetaan se, että jalostukseen käytetään vain rodunomaisen ulkomuodon ja olemuksen omaavia koiria. Yksi näyttelykäynti matkoineen ja maksuineen on helposti 200? yhden koiran kanssa.

- Nartun terveys tutkitaan ennen pennutusta (joillain roduilla pevisa-ohjelma), ja vaikka meidän rodulla ei pevisaa olekaan, niin nartuiltani kuvautan aina polvet ja lonkat ennen jalostuskäyttöä. Ei mitään edullista puuhaa...

- Uroksen hyppymaksu ja osuus pennun hinnasta

- tiineysaikaiset tutkimukset (ultraääni) sekä mahdolliset synnytyskomplikaatioiden hoidot

-pentujen ruokinta, madotukset, eläinlääkärintarkistus, rekisteröintikulut, mikrosirutus, pennun ostajan liittäminen rotujärjestöön vuodeksi jne...

Varsinkin pienillä roduilla pentueet ovat pieniä, joten ei sitä välttämättä pääse edes omilleen, hinnasta huolimatta... Lisäksi olen huomannut, että ne, jotka ovat valmiita käyttämään tuhat euroa koiran hankintaan, ovat valmiita myös viemään koiran sairastaessa sen eläinlääkärille tai syöttämään sille kunnollista, laaudukasta koiranruokaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 15:00 RedBull kirjoitti:
Lisäksi olen huomannut, että ne, jotka ovat valmiita käyttämään tuhat euroa koiran hankintaan, ovat valmiita myös viemään koiran sairastaessa sen eläinlääkärille tai syöttämään sille kunnollista, laaudukasta koiranruokaa.
Juuri tätä minä hainkin, että korkeampi hinta tuo varmasti mukaan enemmän sitä koiran hoitoon sitoutumista, kukapa ei sijoituksestaan huolta pitäisi! Kiva, että joku kasvattajakin kommentoi tätä asiaa. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 22:44 LaPooh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 21:56 Ilona kirjoitti:
Niin ja onhan sillä meidän koiralla vakuutus ja ihan on normaalisti madotettu, rokotettu, hoidettu ja hellitty vaikka olenkin niin huono ihminen että paperittoman koiran hinnan takia ostinkin!
Ps:ja ostan muuten jatkossakin... :D
En kyllä ketjua aloittaessani tarkoittanut ihmisen olevan huono jotenkin jos ostaa paperittoman koiran halvalla. Nietin enemminkin sitä, että nyt kun hinnat on markka-aikaan verrattuna nousseet huimasti niin saako se ihmiset tarkemmin miettimään hankintaansa ja sitoutumaan koiran hoitoon vai ruokkiiko se vaan pentutehtailijoita. Jokainen koira on omistajalleen varmasti rakas, oli se sitten kallis tai halpa, ja ne tottakai hoidetaan yhtä hyvin jos hommaan on tosissaan lähdetty. Mutta kehotan vaan miettimään jatkossakin sitä, mistä sen paperittoman koiran ostat halvalla, ettei vaan taas yksi koiraparka kärsi pentutehtailijan kynsissä kun joka juoksusta teetetään pentuja hyvän kysynnän vuoksi. Ja kun narttu ei enää jaksa niin pellolle vaan...

http://www.sey.fi/elaintenviikko/evk05luettelo.html
Juuri niin, hyvin usein reksiteröimättömyyden syy on välijuoksuista pennuttaminen, sisäsiitos ym. epämääräiset tekijät :\|

Yhteistyössä