Romaninainen paikalla, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja milaja...
  • Ensimmäinen viesti
milaja...
[QUOTE="Vieras";29194100]Kysyin muutama sivu sitten romaninaisen ja miehen välisestä
rakkauselämästä ja että saunotteko te. Et vastannut kysymyksiin, ehkä ne
olivatkin liian henkilökohtaisia.

Nyt minua kiinnostaisi, että oletko koskaan tavannut ulkomaalaisia
romaneja? Miten kanssakäyminen heidän kanssa sujuu, mitä kieltä te
puhutte, onko paljon samoja tapoja jne. Ja pitääkö se paikkansa, että
nämä romanit ovat usein kiertolaisia jotka elävät asuntovaunuissa?
Miksi? Suomessa ei näin taida olla.[/QUOTE]

Koitin katsella tuota kysymystä, mutta se ei ottanut silmään... Koetan etsiä vielä ja käyn vastaamassa siihenkin, mikäli löydän sen. Tai jos haluat, niin voit kysyä uudestaankin. On jotenkin päässyt menemään ohi, olen pahoillani.

Sen tässä kysyitkin että saunommeko me. Tarkoititko että yleensäkin saunotaanko vai että saunooko mies ja nainen keskenään? Kyllä ja kyllä, molempiin. Sauna on paikka, jossa todellinen puhdistuminen tapahtuu ja siksi arvossaan pidetty.

Olen tavannut Bulgariasta lähtöisin olevia romaneja, mutta minun romanikielen taitoni on huono, eikä meillä ole ollut kuin muutamia yhteisiä sanoja. He puhuvat eri murretta ja minä eri murretta, sanat ja ilmaisut ovat osittain erilaisia ja siksi yhteisymmärryskin on välillä heikkoa. Perusperiaatteista moni on hyvin samanlainen mutta tiivistettynä sanoisin että heillä tavat eivät ole lähteneet kehittymään kaikilta osin samaan suuntaan, eli vaikka perusperiaatteet voikin olla samat niin meillä ne tehdään tavallaan kunnolla. Heillä elämä on osittain vapaampaa. Häveliäisyys esimerkiksi on asia, mikä heilläkin toteutuu, mutta ei samassa mittakaavassa kuin meillä.

Täällä Suomessa meillä on tosiaan pysyvät asunnot, nykyään. Näinhän ei ole ollut aina, on meilläkin kierrelty ja pysyviä asuinpaikkoja on aikoinaan ollut vain ani harvalla mustalaisella. Mutta ajat on muuttuneet, onneksi... Ulkomailla rehottaa rasismi, joten mustalaisia ei haluta joka paikkaan asumaan. Toisaalta moni romani on köyhä, eikä ole varaa asua samalla tavalla kuin valtaväestöllä, vankkuriasuminen on kaiketi halvempaa. Tuolla Bulgariassa käsittääkseni asutaan melkoisissa hökkelislummeissa, ala-arvoisissa kyhäelmissä joita ei voi asunnoiksi sanoa... Siskoni oli siellä käymässä, eräs seurakuntamatka, ja kuvia katsellessani en voinut kuin surra, on kamalaa että ihmiset joutuvat asumaan noin. Seassa pieniä lapsia ja kaikkea...
 
milaja...
Alkuperäinen kirjoittaja Enkulî^;29194146:
Kyllä ne saunoo, jos joku muu maksaa.
Oma kysymys:
Kenen / millä rahoilla mannet yleensä elää?
Jaa, sinänsä mielenkiintoinen huomio... Meillä kun on omistusasunto ja täten maksamme itse saunomisemme. Tietysti on niin että me emme ole kaikki tai valtaosa, koska suurella osalla asiat on heikommin.

Näin asiasta poiketen, minua hieman kaivelee tuo mannettelu... se tuntuu loukkaavalta, en tiedä oletko itse tiedostanut tai ajatellut tuon sanan käyttöä sen kummemmin. Kohteliaampaa olisi puhua vaikka mustalaisista, mannesta mulle tulee mieleen joku öykkärikaalo, jollainen en mielestäni ole..

Jotka eivät käy töissä, saavat rahan sieltä mistä muutkin työssäkäymättömät. Liitto, Kela, sosiaalivirasto.
 
milaja...
Mielenkiintoinen ketju! Ap vaikutat oikein fiksulta ja ihanalta ihmiseltä! :) (Samaa ei voi sanoa kaikista vatipäistä jotka yrittää väen vängällä pilata asiallisen ketjun..) Miten isä osallistuu lastenhoitoon/-kasvatukseen, onko vain kurinpitäjä vai halaileeko yms? Miten ylipäänsä vanhemmat näyttävät tunteita lapsille, onko paljon hellyyttä? Ja sitten pinnallisempi kysymys, onko mitään hajua miksi niin monet romanit ajaa Mersulla? :D Ainiin vielä, sanoit että "vanhempia ihmisiä vältellään kun raskaus alkaa näkyä", miksi? Onko siinä jotain hävettävää, vai mitä mahtaa olla taustalla?
Voi kiitos, tuli oikein hyvä mieli tästä.. :) On kyllä harmi että on aina niitä jotka tulevat juttelemaan ikäviä joka ketjuun, mun mielestä hankalammistakin aiheista voisi edes yrittää keskustella asiallisesti... Mietin että jos on oikea halu jostain puhua niin eikö sitä voi sitten edes koettaa tehdä toista ihmistä kunnioittavasti eikä heti lähtökohtaisesti haukkua toista pystyyn vaikka todennäköisesti ei edes tuttuja olla. Mutta onneksi suurin osa tässä ketjussa on ollut asiallista, mukavaa väkeä... ja yllätyksiäkin on tullut... :)

Isä halailee, ottaa syliin ja hoitaa, mutta nämä on asioita joita tehdään kun oma perhe on koolla. Eli esimerkiksi muiden miesten aikana mies ei ota ja vaihtele vaippoja tai sylittele lasta, koska tämän ajatellaan kuuluvan naiselle. Isä on se joka pitää jöön ja sanoo viimeisen sanan ja jos äitiä ei totella niin isää viimeistään.

Meillä suukotellaan lapsia paljon, halaillaan, pidetään sylissä ja kerrotaan useita kertoja päivässä, että lapset ovat rakkaita. Lapsia puhuttelenkin monesti rakkaaksi, ruusunnupuksi tai enkeliksi, tavallaan ne tunteet kuuluu noissa hellittelynimissäkin. En tiedä kuulostiko ihan oudolta :D

Mersu on vain valikoitunut arvostetuksi autoksi, jonka ajaminen ja omistaminen on tavoiteltua... siinäkin tapauksessa että se Mersu on joku vanha linttana jonka ovet saa suurinpiirtein pultata kiinni että pysyvät. :D Kyllä ne Mersut lähellä minunkin sydäntä on siinä mielessä että kyllä sellainen kelpaisi.

Raskautta peitellään, koska raskaus on viesti siitä, että on tullut niin sanotusti melaa mekkoon eikä sitä haluta antaa kaikkien tietoon... Vaikka totta kai jokainen ymmärtääkin miten lapsia tehdään, nämä on vain asioita joista meillä ei ole tapana puhua.
 
milaja...
Nyt alkaa ruuanlaittosavotta, joten tulen myöhemmin takaisin vastaamaan vielä loppuihinkin kirjoituksiin. Ja keskustelen mielelläni aiheesta kuin aiheesta, jos jollain siihen kiinnostusta on... Sanokaa ihmeessä, jos on jäänyt vastaamatta johonkin, kysymyksiä on ollut semmoinen määrä että aivan hyvin olen lahon pääni kanssa saattanut jättää jonkin huomiotta. Tahallani en jätä noteeraamatta mitään :)
 
"vierailija"
No ei se nyt ihan niinkään mene... Kyllä jokainen voi valita, mutta toisaalta vallitseva arvo on se, että nainen on kodinhengetär. Voi tuosta kaavasta poiketakin, ja on niitä jotka on näin tehneet... Valinnan vapautta ei ole silloin, jos perheen pää eli mies ottaa sen asenteen että kieltää naista poistumasta kotoa ilman häntä tai kieltää menemästä koulunpenkille tai töihin.

Musta on hyvä että naisella ja miehellä on omat roolinsa ja paikkansa sen takia, että järjestys tavallaan säilyy. En tarkoita sitä ettäkö minusta naisen ei tulisi mennä töihin tai että ei saisi olla valinnanvapautta miten asian tekee. Kyllähän se valinnanvapaus on, ainakin periaatteessa.

Mustalaiskulttuurissa nainen ja mies on keskenään tasa-arvoisia, mutta kummallakin on ns. omat oikeutensa. Ne oikeudet on erilaiset. Mulle on opetettu ettei se tarkoita, että toisella olisi vähemmän oikeuksia kuin toisella, ne on vain erilaiset. Näin niiden vastuualueiden kanssakin.
Miten mies ja nainen voivat olla tasa-arvoisia jos mies on perheen pää ja esim. voi kieltää naista opiskelemasta tai edes poistumatta kotoa ilman häntä? Miten tuossa toteutuu tasa-arvo?
 
"Milja"
Mitä ajattelet romanikulttuurin tulevaisuudesta? Pysyvätkö perinteenne yllä ja kuinka ne sopivat yhteen yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten kanssa? Uskotko, että omat lapsesi ja lapsenlapsesi tahtovat vaikkapa romanivaatteet?

Vanhoja romaneita tapaa hyvin harvoin vanhainkodeissa tai laitaksissa? Ilmeisesti vanhukset hoidetaan yleensä itse? Kenellä tästä on päävastuu ja miten se käytännössä järjestyy?

Joku kysyi aiemmin koruista, minuakin ne kiinnostavat. Onko koruilla jotain symbolistakin merkitystä ja arvoa vai ovatko ne vain koristautumista varten? Ja kun korut ovat niin näyttäviä, niin pitää kysyä myös kumpi on tärkeämpää, materiaalin aitous vai komea ulkonäkö?

Niin ja korvbissa tulee naisella varmaankin reiät olla, mutta onko muut lävistykset sopivia? Entä tatuoinnit?

Uskontoon liittyen vastasitkin jo, mutta mitenkäs politiikka? Onko jonkin puolueen kannatus keskimäärin yleisempää? Onko politiikkaan osallistuminen hyväksyttävää? Kiinnostaako koko aihe? En nimittäin muista koskaan kunnallispolitiikassakaan törmänneeni romaniin.

Mannesta kommentoitkin jo, että se on nimityksenä luokkaava. Onko romani aina ja kaikkialla sellainen turvallinen ja korrekti termi? Entä mustalainen? Millaisia sanoja teillä on meille vaaleille valtaväestön edustajille? Ihan niitä halventaviakin nimityksiä olisi hauska kuulla. :)

Ihanaa kun jaksat kertoilla. Tämä on todella mielenkiintoista!
 
"viera"
Mitä mieltä olet Ylivieskassa tapahtuneesta toripotkimistapauksesta, jossa alaikäinen mustalaismies potkii toista maassamakaavaa nuorta päähän ja kymmeniä kertoja vartaloon?

Onko yleistä mustalaisille että käydään porukalla päälle, niin että taustajoukot on turvana ja kuvaamassa videota, eivätkä tee mitään vaan ennemminkin yllyttävät potkimaan maassamakaavaa lisää?

Ja lisään vielä kaikille Ylävieskalaisille: Mitä vittua hei??!!
 
nostetaan
Miten nuo puhtaus käsitteet, kun ollaan valtaväestöllä kylässä? Ethän voi tietää onko käyttämäsi vesilasi käynyt esim makuuhuoneessa.
Voiko kukaan sukulainen kertoa nuorelle seksistä ja esim kuukautisista, esim vähän vanhempi serkku /sisarus? Vai jääkö nämä vain koulun hoidettavaksi?
 
Valkolainen
Hienoa kun tulit takaisin vastailemaan! :)

Olen saanut sellaisen vaikutelman että suurin ongelma romanien ja valtaväestön välillä on tietämättömyys. Tosi paljon me valkolaiset eletään huhujen ja kuulopuheiden varassa mitä "kaverille" tai "tutun tutulle" on tapahtunut. Asenne on sellainen että "en tunne, mutta tuomitsen silti." :(

Nyt kun on mahdollisuus saada kysymyksiin vastauksia niin vähentää taas toivottavasti hieman ennakkoluuloja :)

Monet myös tuntuvat ajattelevan romanit aina samanlaisina. Vaikka vaatetus olisikin samantyylinen niin silti jokainen ihminen on erilainen. Tämä tuntuu lähes aina unohtuvan.
 
milaja...
[QUOTE="jamjam";29205387]1. Tuntuu välillä että romanit, etenkin naiset katsoo pahalla jos valtaväestön nainen käyttää tavallista pitkää mustaa hametta. Mutta ei se ole pelkästään romaneiden yksinoikeus. Mutta miksi jotkut silti sitä paheksuu ja katsoo pitkään?

2. Olen kuullut että pohjois suomessa asuvat romanit ovat tarkempia tavoistaan kuin etelämpänä asuvat, onko näin?

3. Miten suhtaudutte siihen jos valkolaisnainen pukee teidän kansanpuvun päälleensä mennessään romanimiehen kanssa yhteen?

4. Jos valkolaisnainen seurustelee romanimiehen kanssa ja tulee ero, paheksutaanko sitä jos nainen heittää hameen pois sen jälkeen ja alkaa taas kulkea farkuissa? Tarkoitan nyt ihan tavallista "pikkuhametta", jota useat romanimiesten valkolais puolisot käyttävät

5. Miksi romanit kirjoittavat useimmiten että "nauraa" eikä käytä hymiöitä niinkuin valtaväestö?

6. Mistä hankitte korunne? Siis ne suuret rengas korut joissa on joku riipuskin vielä... Vai ovatko perintökoruja vuosien takaa?

Mulla on vain hyviä kokemuksia romaneista, mukavia ovat aina olleet. Toki olen ollut ystävällinen myös heitä kohtaan joten tässäkin varmaan toimii se "kohtele muita kuin haluat itseäsi kohdeltavan"

Jonain päivänä haluaisin sovittaa röijyä ja hametta. Utelias kun olen. Harmi vaan etten yhtään romania tunne jolta voisin asiaa mahdollisesti kysyä.[/QUOTE]

Ehdin valitettavasti vasta tänään paikalle kirjoittamaan, olen pahoillani että olet joutunut odottamaan.

1. Kaikki romanit eivät osaa ajatella pitkää mustaa hametta ihan kaikkien vaatekappaleeksi. Joillain on mielikuva, että näin pukeutuvat valkolaisnaiset koettavat esittää mustalaista, vaikka eihän näin tosiaankaan ole... Luulen että pitkiä katseita saa myös siksi, että hame herättää kysymyksen siitä, onko kyseessä jonkun mustalaismiehen puoliso ja jos on niin kenen.

2. Kyllä näin on. Minun mies on pohjoissuomalainen ja vaikkei nyt itse ole kaikista tarkimmasta päästä niin selvä ero on meidänkin välillä siihen mihin kumpikin ollaan totuttu. Oma elinympäristöni on miehen myötä muuttunut etelästä pohjoiseen ja kyllä täällä tarkempi meininki monessa asiassa on.

3. Suhtautuminen on vaihtelevaa. Kaikki eivät asiaa hyväksy, ehkä fifty-fifty voi sanoa. Oulun seudulla ja alunperin pohjoissuomalaisten mustalaisten puolisoiden kohdalla on ihan tavallista, hyväksyttävää ja jopa suositeltua että valkolaisnaisella on mustalaisvaatteet päällä.

4. Kyllä hame, minkälainen tahansa, on aina sellainen vaate jota ei pitäisi ottaa pois. Tai korkeintaan vaihtaa hametta peittävämpään päin. Pikkuhameen poisottaminen on lievempi asia, mutta kyllä sitäkin paheksutaan. Mitään ei välttämättä sanota tai tuoda paheksuntaa ilmi asianomaiselle, mutta periaate on tuo.

5. En osaa sanoa... Mäkin kirjoittelin joskus netissä jutellessani, että "nauraa". Sittemmin olen koettanut opetella käyttämään enempi hymiöitä, koska ne näyttävät paremmilta vaikka tuntuvat vielä itselleni vierailta :D

6. Koruista osa on perintökoruja, eli niitä annetaan ja saadaan. Vainailta jääneitä perintökoruja ei yleensä käytetä, korut annetaan elinaikana perinnöksi. Koruja myös teetetään. Helsingissä, Jyväskylässä, Kokkolassa ja Oulussa on suositut paikat joissa teettäminen tapahtuu. Ostovalmiita koruja löytyy kahdesta ensimmäisestä. Myös panttilainaamoista ostetaan.
 
milaja...
[QUOTE="vierailija";29211692]Miten mies ja nainen voivat olla tasa-arvoisia jos mies on perheen pää ja esim. voi kieltää naista opiskelemasta tai edes poistumatta kotoa ilman häntä? Miten tuossa toteutuu tasa-arvo?[/QUOTE]

Meillä tuo on tasa-arvoa,.. ei välttämättä samalla tavalla kuin valtakulttuurissa ajatellaan. Kuten sanoin, molemmilla on oikeutensa mutta naisille ja miehille nämä ovat erilaiset. Vaikka mies on perheen pää, nainen voi omalta osaltaan vaikuttaa siihen mihin suuntaan se pää kääntyy.. :)
 
milaja...
[QUOTE="Milja";29213620]Mitä ajattelet romanikulttuurin tulevaisuudesta? Pysyvätkö perinteenne yllä ja kuinka ne sopivat yhteen yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten kanssa? Uskotko, että omat lapsesi ja lapsenlapsesi tahtovat vaikkapa romanivaatteet?

Vanhoja romaneita tapaa hyvin harvoin vanhainkodeissa tai laitaksissa? Ilmeisesti vanhukset hoidetaan yleensä itse? Kenellä tästä on päävastuu ja miten se käytännössä järjestyy?

Joku kysyi aiemmin koruista, minuakin ne kiinnostavat. Onko koruilla jotain symbolistakin merkitystä ja arvoa vai ovatko ne vain koristautumista varten? Ja kun korut ovat niin näyttäviä, niin pitää kysyä myös kumpi on tärkeämpää, materiaalin aitous vai komea ulkonäkö?

Niin ja korvbissa tulee naisella varmaankin reiät olla, mutta onko muut lävistykset sopivia? Entä tatuoinnit?

Uskontoon liittyen vastasitkin jo, mutta mitenkäs politiikka? Onko jonkin puolueen kannatus keskimäärin yleisempää? Onko politiikkaan osallistuminen hyväksyttävää? Kiinnostaako koko aihe? En nimittäin muista koskaan kunnallispolitiikassakaan törmänneeni romaniin.

Mannesta kommentoitkin jo, että se on nimityksenä luokkaava. Onko romani aina ja kaikkialla sellainen turvallinen ja korrekti termi? Entä mustalainen? Millaisia sanoja teillä on meille vaaleille valtaväestön edustajille? Ihan niitä halventaviakin nimityksiä olisi hauska kuulla. :)

Ihanaa kun jaksat kertoilla. Tämä on todella mielenkiintoista![/QUOTE]

Mä uskon että ihmisten tahto romanikulttuurin ja perinteiden ylläpitämiseen ja niiden keskellä elämiseen on niin vahva, että kyllä ne säilyvät ja kantavat pitkälle tulevaisuuteen. Varmasti kulttuuri kehittyy ja muuttuu, siten tavatkin... ajan kanssa. Mutta säilyttämishalua on paljon jo tässä ajassa ja päivässä, eli en usko että muutokset ovat välttämättä kulttuurillisesti kovin maata kaatavia. Perusperiaatteet todennäköisesti tulevat olemaan samat, toteutustapa ja toisaalta avarakatseisuus varmasti lisääntyy pakostakin.

Uskon että juuri avarakatseisuutta tarvitaan kulttuurin ja yhteiskunnan yhteensovittamiseen, mustalaisuuden näkökulmasta. Kyllähän ne periaatteessa ovat yhteensopivat nytkin - ei ehkä kaikilta osin - mutta käytännössä yhteensovittaminen voi olla hankalaa, jos takana ei ole yhteisön tukea... Sitä tarkoitan avarakatseisuudella.

En osaa sanoa miten lasteni kohdalla tulee käymään varmasti, mutta uskon että koska mustalaiskulttuuri on kuitenkin meissä, meitä ja meidän jokapäiväistä elämäämme, niin varmasti tämä tulee myöhemmin näkymään osittain pukeutumisessakin. Jos ei mustalaisvaatteita laita, niin varmaan pukeutuu muuten itseään kunnioittavasti.

Vanhukset on tapana hoitaa yleensä itse, ja suuri osa vanhuksista asuu kotonaan. Saa kotiapua joko suvulta, kunnalta tai molemmilta. Jotkut vanhukset asuvat lastensa luonakin, siinähän he ovat lähellä ja avun päässä. Päävastuu on niillä, jotka ovat kaikista lähimpänä ja läheisimpiä, ja muuten kykeneviä huolehtimaan...

Korujen kuvilla ja merkeillä on kyllä oma kielensä. Kehärengas esimerkiksi muistuttaa siitä ajasta, kun mustalaisten päivittäistä elämää on ollut vaeltaminen paikasta toiseen. Koruissa on paljon luontoaiheita, erilaisia kukkia ja lehtiä. Yhteys luontoon on ollut vahva, mustalaisten elämä on ollut sopusoinnussa luonnon kanssa, siitä nuo kukat ja lehdet kertovat. Sitten on kyynel tai pisara, kummin tämän haluaa katsoa. Kyynel kertoo tietysti surusta, ikävästä ja kaipuusta. Toisaalta siitä että mustalainen on usein hyvin temperamenttinen ja tunteellinen, toisaalta siitä että jossain on se kaiho, kun ei ole ollut omaa maata eikä vakituista asuinpaikkaa, on ollut ikävä sinne jonnekin jossa tuntisi olevansa kotona. Jos ajatellaan sen sijaan että tuo kyynel onkin pisara, puhutaan taas luonnosta. Tai sitten siitä, miten tärkeää vesi on mustalaiselle. Puhtaus on - historiassakin - ollut hyvin tärkeä asia ja sitä on vaalittu niin kuin on voitu. Vesi on parantanut ja hoitanut, vesi on palvellut ja lievittänyt kipuja, vesi on puhdistanut. On myös sanonta, "vesisade vihkii", mikä muistuttaa ajasta, jolloin kirkolla ja romaneilla oli keskinäisiä ongelmia ja mustalaiset elivät kirkollisten toimitusten ulkopuolella. Avioliittoja ei suostuttu siunaamaan, ja vihkijänä toimi niin sanotusti vesisade. Sitten on tietysti hevosaiheet, joita esiintyy lähinnä miesten koruissa. Hevosenkengät, hevospäät... Ne tietysti puhuttelevat menneestä ajasta nekin. Tästä aiheesta voisi puhua paljon, mutta päätän toistaiseksi tämän tähän ettei mene liian pitkäksi. Kysy lisää, jos haluat :)

Materiaalin aitous ja komea ulkonäkö kulkevat käsi kädessä. Ennen vanhaan tärkeintä oli aitous, aito vanha hopea tai aito kulta. Mitä enemmän karaatteja, sitä parempi.

Kehon lävistämistä - muuten kuin korvien osalta - ei pidetä hyvänä, sillä ihminen on Jumalan temppeli kehonsa kanssa, eikä kehoa pitäisi turmella. Sama tatuointien kanssa, mutta tatuointeja kyllä esiintyy niin naisilla kuin miehilläkin.

En osaa sanoa, onko joku puolue ylitse muiden... Jos ajattelen ihan lähimmäisiäni niin melko vähäistä tuo politiikkaan osallistuminen on edes kannattamisen suhteen. Jos romaniedustajia olisi enemmän, niin kiinnostuskin ehkä olisi suurempaa... Politiikkaan voi kyllä osallistua eikä sitä pidetä pahana, on paremminkin hyvä että jollain on taitoa puhua ns. virkakieltä ja sillä lailla kykyä ajaa myös mustalaisten asioita. No, eiväthän kaikki tästä pidä, tietenkään.

Romani tai tumma ovat parhaat ilmaisut, turvallisimmat ja kaikista neutraaleimmat. Mustalainen on minusta myös hyvä, kyllähän sen kuulee millä mielellä ihminen mitäkin sanaa käyttää. Mannesta mulle tulee negatiivinen mieli vaikka ihminen ei sitä pahalla tarkoittaisikaan, se on vain sanana jotenkin niin surkeasti latautunut...

Valtaväestön edustajista käytetään yleensä nimitystä valkolainen, kaajeet (valkolaiset), kaajo (tai puhekielessä kaavo, valkolaismies), kaaji/kääji (vaihtelee paikkakunnittain, valkolaisnainen), raklo (valkolaispoika), rakli/räkli (paikkakunnittain ilmaisu, valkolaistyttö), siiva (valkolaismies), sessi (valkolaisemäntä = nainen), parno (tarkoittaa vaalea), parni (naispuolinen valkolainen). Mustalaiskielisiä haukkumanimityksiä ei niinkään ole, suomenkielisiä kyllä. Minusta ne on kyllä kaikki sen verran ikäviä että tuntuu inhottavalta tähän niitä kirjoittaa mutta kun kysyit, niin kerron niitäkin. Eli jos ikävästi joku haluaa puhua, niin puhuu valkoturvasta, sarvikuonosta, jauhoturvasta tai maitonaamasta. Muitakin nimityksiä on. Näitä sitten voimaannutetaan erinäisillä adjektiiveilla.
 
milaja..
[QUOTE="viera";29214552]Mitä mieltä olet Ylivieskassa tapahtuneesta toripotkimistapauksesta, jossa alaikäinen mustalaismies potkii toista maassamakaavaa nuorta päähän ja kymmeniä kertoja vartaloon?

Onko yleistä mustalaisille että käydään porukalla päälle, niin että taustajoukot on turvana ja kuvaamassa videota, eivätkä tee mitään vaan ennemminkin yllyttävät potkimaan maassamakaavaa lisää?

Ja lisään vielä kaikille Ylävieskalaisille: Mitä vittua hei??!![/QUOTE]

Kuulin jutusta tänä päivänä ja näin aiheeseen liittyvää videopätkääkin. Ihan kamalaa minusta. Sairasta, kuvottavaa, ahdistavaa. Mulle tuli todella paha mieli kun näin videon, teki pahaa sen kiusatun takia. Mietin miltä hänen vanhemmistaan tuntuu, entä mitä liikkui muun nuorison päässä joka tuota tilannetta seurasi sivusta... Jotenkin järkyttävää että tämmöistä tapahtuu. Ei oikein sanat riitä, kaikki tuntuu liian laimealta.

En osaa sanoa miten yleistä on käydä porukalla jonkun päälle koska en ole itse liikkunut piireissä joissa tämmöistä tehtäisiin. Tiedän tällaista tapahtuneen, mutta harvemmin. Periaate on se, että mies miestä vastaan, nainen naista... Ja että on raukkamaista käydä joukolla yhden päälle.
 
"nuuh"
Miksi kulkee puukot povitaskuissa jos ne saastuu keittiön ulkopuolella? Ja miksi syötätte varsinkin pojat paksukaisiksi? Aina on ketsupit villaliivillä ja pillimehupurkit valmiiksi juotu ennen kassaa kaupoissa?
 
milaja...
Miten nuo puhtaus käsitteet, kun ollaan valtaväestöllä kylässä? Ethän voi tietää onko käyttämäsi vesilasi käynyt esim makuuhuoneessa.
Voiko kukaan sukulainen kertoa nuorelle seksistä ja esim kuukautisista, esim vähän vanhempi serkku /sisarus? Vai jääkö nämä vain koulun hoidettavaksi?
Valkolaiskodissa voi juoda kupeista, mustalaiskulttuuriin kuuluvia asioita ei huomioida samalla tavalla muualla kuin mustalaisten kesken ja mustalaiskodeissa. Ei voida ajatella että valkolaiskodissa olevat astiat olisivat likaisia, jos ne ovat olleet makuuhuoneessa - kodissahan vallitsee kokonaan eri kulttuuri.

Periaatteessa kenenkään - paitsi pariskunnan - ei tulisi keskustella seksistä tai esim. kuukautisista keskenään, koska nämä luetaan niin intiimeiksi asioiksi. Mutta käytännössä samanikäiset, samaa sukupuolta olevat serkukset, kyllä nuista juttelevat. Koulu, nuortenlehdet yms. hoitaa ison osan valistuksesta.
 
milaja...
Hienoa kun tulit takaisin vastailemaan! :)

Olen saanut sellaisen vaikutelman että suurin ongelma romanien ja valtaväestön välillä on tietämättömyys. Tosi paljon me valkolaiset eletään huhujen ja kuulopuheiden varassa mitä "kaverille" tai "tutun tutulle" on tapahtunut. Asenne on sellainen että "en tunne, mutta tuomitsen silti." :(

Nyt kun on mahdollisuus saada kysymyksiin vastauksia niin vähentää taas toivottavasti hieman ennakkoluuloja :)

Monet myös tuntuvat ajattelevan romanit aina samanlaisina. Vaikka vaatetus olisikin samantyylinen niin silti jokainen ihminen on erilainen. Tämä tuntuu lähes aina unohtuvan.
Samanlailla ajattelen kanssasi, kiitos hyvästä kommentista.. Uskon kyllä että osalla on ihan oikeasti paljon ikäviä kokemuksia taustalla, samoin varmaan näiden läheisillä, mutta silti. On minullakin ikäviä kokemuksia eräistä valtaväestön edustajista mutta en osaa nähdä että kaikki olisivat samanlaisia, tosin valtaosa omista kokemuksistani on ollut pelkästään positiivisia.
 
milaja...
Alkuperäinen kirjoittaja Mitäs;29215037:
No mitäs tänään löytyy romaninaisen hameen alta, varmaan jotain mihin ei köyhän kulttuurin edustajalla edes mielikuvitus riittäisi?
Minusta valtakulttuuri on erittäin rikas, mutta tällaiset ajatelmat tuntuvat vähän puuduttavilta. Ja mitä nyt kenenkin hameen alta löytyy, eikös siellä yleensä ole enemmän tai vähemmän peitettyjä ruumiinosia? :D

Kuten olen kertonut, ja kuten sinäkin olisit ehkä ymmärtänyt jos olisit vaivautunut lukemaan, olen uskossa eikä minulla ole omaa kokemusta "tavaroiden tunkemisesta hameen alle tai sisälle" muutenkaan. Minun moraali ja usko kieltää tällaisen, varastaminen rikkoo kaikkea sitä vastaan mitä minä ajattelen. Tavaroiden tukkiminen hameeseen - ihan tavallisessa tarkoituksessakin - sotii mustalaiskulttuuria vastaan.

Näin asiasta poiketen välillä hämmentää se, mitä kaikkea hameen alle kuvitellaan mahtuvan. Moni tuntuu ajattelevan että mustalaisnainen tukkii tanttuunsa vaikka kokonaisen hypermarketin jos niikseen tulee, herää kysymys missä on järki... :D
 
"Milja"
Kiitos! Kuvauksesi koruista ja niiden symboliikasta oli ihanaa luettavaa ja valtavan mielenkiintoista. Onko vaatteissa samanlaisia pikkuisia "sisäpiiriseikkoja"?

Miten nuo häpeämisasiat vaikkapa pesujen tai vessakäyntien suhteen onnistuvat omien vanhusten hoidossa? Jotenkin näin kulttuurin ulkopuolelta tuo tuntuu kovin ongelmalliselta.

'Vesi vihkii" sanonta oli soma, jotenkin koskettava. Näin ateistina voin jotnkin sisäistää ajatuksen. Ja nuo teidän lukuisat sanat vaaleille oli jänniä myöskin, samoin kuin se, että tumma on sinusta sopiva sana kuvaamaan romaneja, itse olisin jotenkin kuvitellut sen olevan loukkaava.

Entä lapsen odotus, syntymä, nimeäminen, kaste ja muut jutut? Jaksaisitko kertoa niihin liittyvistä asioista? Kerrotaanko lapsen nimi heti syntymän jälkeen vai vasta jossakin tilaisuudessa? Helluntaiseurakunnissa ei taida lapsikasteen käytäntöä ainakaan olla? Onko nimillä merkityksiä, annetaanko niitä useita, mitkä on tämän hetken hittinimiä? Ja onko paljonkin nimiä jotka ovat yleisiä myös valtaväestöllä vai tuntuuko tärkeältä erottautua myös nimillä? Miten puhtaussäännöt toimivat vauvojen ja taaperoiden kanssa? Niiltähän tipahtelee lattialle milloin mitäkin tuttia ja lusikkaa?

Ja ainakin minulle saat vastata niin pitkästi ja laveasti kuin suinkin jaksat ja tahdot, näitä on suuri ilo lukea!
 
milaja....
[QUOTE="nuuh";29215464]Miksi kulkee puukot povitaskuissa jos ne saastuu keittiön ulkopuolella? Ja miksi syötätte varsinkin pojat paksukaisiksi? Aina on ketsupit villaliivillä ja pillimehupurkit valmiiksi juotu ennen kassaa kaupoissa?[/QUOTE]

Nuo kyseiset puukot taitaa olla jotain muita kuin keittiöveitsiä... Eipä niitä pitäisi kantaa mukana ollenkaan, mutta perinteisesti puukko on kuulunut miehen asustukseen ihan koristemielessä ja toisaalta eräänlaisessa pelottelumiehessä, pelote on siis tarkoitettu muille mustalaismiehille. En tarkoita puolustella asiaa, mutta kerron vain tämän periaatteen jutun takana - eivät kaikki halua puukottaa jokaista vastaantulijaa.

Emme kai me kaikki syötä poikia paksukaisiksi... Kyllä niitä ylensyöneitä on käsittääkseni ihan valkolaislapsissakin. Samoin näitä jotka availee mehupurkkeja kaupoissa, en ymmärrä sitäkään. Meillä syödään ennen kauppaanlähtöä, ei tarvi kaupassa syödä tai huutaa nälkäänsä. Ylensyönti on minusta vahingoksi, ihmisen pitäisi osata ravita itseään kohtuudella. Mutta mustalainen monasti rakastaa ruualla. Eli syöttää ja ostaa herkkuja, epäterveellisiäkin, koska haluaa pitää lapsen onnellisena. Lasten onnellisuus on päämäärä. Valitettavasti siihen pyritään kyseenalaisin keinoin.
 
milaja...
[QUOTE="Milja";29215537]Kiitos! Kuvauksesi koruista ja niiden symboliikasta oli ihanaa luettavaa ja valtavan mielenkiintoista. Onko vaatteissa samanlaisia pikkuisia "sisäpiiriseikkoja"?

Miten nuo häpeämisasiat vaikkapa pesujen tai vessakäyntien suhteen onnistuvat omien vanhusten hoidossa? Jotenkin näin kulttuurin ulkopuolelta tuo tuntuu kovin ongelmalliselta.

'Vesi vihkii" sanonta oli soma, jotenkin koskettava. Näin ateistina voin jotnkin sisäistää ajatuksen. Ja nuo teidän lukuisat sanat vaaleille oli jänniä myöskin, samoin kuin se, että tumma on sinusta sopiva sana kuvaamaan romaneja, itse olisin jotenkin kuvitellut sen olevan loukkaava.

Entä lapsen odotus, syntymä, nimeäminen, kaste ja muut jutut? Jaksaisitko kertoa niihin liittyvistä asioista? Kerrotaanko lapsen nimi heti syntymän jälkeen vai vasta jossakin tilaisuudessa? Helluntaiseurakunnissa ei taida lapsikasteen käytäntöä ainakaan olla? Onko nimillä merkityksiä, annetaanko niitä useita, mitkä on tämän hetken hittinimiä? Ja onko paljonkin nimiä jotka ovat yleisiä myös valtaväestöllä vai tuntuuko tärkeältä erottautua myös nimillä? Miten puhtaussäännöt toimivat vauvojen ja taaperoiden kanssa? Niiltähän tipahtelee lattialle milloin mitäkin tuttia ja lusikkaa?

Ja ainakin minulle saat vastata niin pitkästi ja laveasti kuin suinkin jaksat ja tahdot, näitä on suuri ilo lukea![/QUOTE]

Vaatteistakin noita löytyy, mutta ei ihan yhtälailla. Kukka-aiheet on kaikenikäisten naisten vaatteissa hyvin suosittuja. Väreillä on oma merkityksensä, mutta ei niitä nykyään enää niin ajatella. Mietitään vain mikä sopii ilmanalaan ja käy yhteen muiden vaatteiden kanssa. Vaatteiden tyyli ja koristelu kertoo omaa kieltään varallisuudesta ja siitä, miten ihminen suhtautuu kulttuuriin.

Vanhuksia hoitaessa joko "laitetaan häpy penkin alle" eli lakataan häpeämästä, tai sitten toimituksissa tulee avustamaan joku ulkopuolinen henkilö. Häpeästä voi luopua vanhuksen omasta aloitteesta, ei koskaan muuten.

Lapsen odotuksesta voisin kertoa sen verran, että raskautta ei huudella pitkin kyliä. Siitä kerrotaan vain lähimmille, saman ikäluokan henkilöille, ei koskaan vanhoille ihmisille. Kun vatsa alkaa kasvaa, koetetaan pysyä pois vanhempien ihmisten luota ja kyläilyt heidän luonaan lopetetaan. Jos sattuu tilanne, että kadulla kohdataan ja ihminen on selvästi raskaana, osoittaa tuossa tilassa oleva nainen häpeää painamalla katseensa, kääntymällä pois tms. Vatsa peitetään vaatteilla mahdollisimman pitkään; väljemmillä röijyillä, ekstraleveillä esiliinoilla, hametta koetetaan nostaa ylös tai mahdollisuuksien mukaan tehdään pieniä korjauksia hameeseen. Joillain on se ajatus, ettei raskausaikana tulisi harrastaa ollenkaan seksiä ettei lasta liata. Osa ajattelee, että lapsen vanhemmat voivat harrastaa seksiä eikä tämä likaa lasta, mutta jos lapsen vanhemmat eroavat ja raskaana oleva nainen harrastaa seksiä jonkun muun kuin lapsen biologisen isän kanssa, tämä likaa lapsen. Kummin tahansa ajatellaankin, lapsen likaaminen on vakava asia ja siitä väistämättä seuraa sanktio. Lapsen tuloon valmistaudutaan hankkimalla vauvantarvikkeita, kuka mitäkin katsoo tarvitsevansa. Vaatekerrat ovat yleensä valkoisia, koska valkoinen on puhtauden väri ja koska pientä vauvaa ei ole sopivaa eritellä vaatteiden värin perusteella tytöksi tai pojaksi. Mekkoja tai minipukuja vauvalle voi kyllä pukea.

Lapsen syntymästä taas; paikalla on yleensä synnyttäjän lisäksi muitakin henkilöitä. Joko lapsen isä tai joku läheinen nainen. Sisko, serkku tai muu. Tukijoukkoa voi olla enemmän kuin yksi henkilö, jotta synnyttäjän ei tarvitsisi kohdata kipua tai pelkoa yksin. Useat haluavat sairaalavaatteiden sijasta käyttää omia vaatteitaan, koska niissä ihminen tuntee olevansa enemmän "kotonaan" ja olo tuntuu tutummalta. Lääkkeellinen kivunlievitys on suosittua, koska kivun kokemista yritetään vältellä. Imettäminen ei sovi kaikilla ajatusmaailmaan - osa näkee sen ehdottomasti vääränä - ja ei ole harvinaista, että laitoksella pyydetään piikki joka ratkaisee ongelman, jolloin maitoa ei erity. Imetys ei ole väärin tai väärää, mutta se on ongelmallista, jos haluaa oikein tapojen mukaan mennä. Imetysaikana lasta ei pitäisi antaa vanhemmille ihmisille syliin eikä lasta tulisi myöskään viedä heille kylään.

Lapsella on nimi heti syntyessään ja se kerrotaan heti.

Kastetilaisuus on tärkeä, ja se pidetään lähes jokaiselle lapselle. Kastajana toimii oman seurakunnan pappi. Paikalla ovat lähimmät, saman ikäluokan ihmiset, ja lapselle määrätään niin monta kummia kuin parhaaksi katsotaan. En osaa sanoa eroaako kummimäärä jotenkin siitä mikä valtakulttuurissa on tavallista, meillä lapsilla on kummallakin kummeja 8, yhteensä siis 16. Lapsikastetta ei ole helluntaiseurakunnassa, mutta moni vaikka helluntaiseurakunnassa käykin, kuuluu silti ev.lut. seurakunnan piiriin.

Osalla nimistä on myös merkitys eli nimi tarkoittaa suomennoksena jotain, mutta ei niitä niin ajatella. Esimerkiksi Miritsa (mirits = helmi), Terno (nuori), Sirikli (=lintu)... Mutta nimistä halutaan nykyään antaa mahdollisimman harvinaiset, erikoiset ja komealta kalskahtavat. Vanhemman polven valkolaisilla on paljon samoja nimiä, joita vanhemmilla ja vähän nuoremmillakin mustalaisilla. On esimerkiksi Sirpaa, Annelia, Ailaa ja niin edelleen.

Puhtaussääntöjä ei vauvoilta tai taaperoilta odoteta. Lapset ovat lapsia, ja tapoihin sopeutuminen alkaa toden teolla vasta n. 10-vuotiaana.
 

Yhteistyössä