Romaninainen paikalla, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja milaja...
  • Ensimmäinen viesti
"Milja"
Mitä on tämä väistäminen? Ihan sillälailla alkeista lähtien selitettynä? Ketyä väistetään, miten, milloin miksi?

Onko romaneilla joitain erityisen arvostettuja sukuja tai yksityisiä henkilöitä, joita valtaväestö ei tunne? Siis esimerkiksi jos valkolaisen sukunimi on vaikka Mannerheim, tulee heti mieleen, että onko sukua sille "The Mannerheimille". Tai vastaavasti onko sukuja, joita ei syystä tai toisesta arvosteta?

Ja sitten ajatusleikki, jos saisit kutsun itsenäisyyspäivän vastaanotolle sinne itse linnaan, eikä tuonne Tampereen väliaikatiloihin, niin millaisen puvun laittaisit? Tietenkin romanipuvun, mutta mistä materiaaleista, millaisin yksityiskohdin, entäpä korut ja hiukset? Leikitään nyt vielä, että budjetti olisi ei ihan rajaton, mutta sen verran runsas, ettei rahaa tarvitsisi heti ajatella? Entä kuinka pukeutuisi miehesi?

Ihanaa, että et ainakaan heti tyrmännyt ajatusta blogista. :)
 
"jep"
Jos olet Milaja vielä täällä, niin kiitos minunkin puolestani asiallisista ja avartavista vastauksista! Sellainen tuli mieleen, että mitä olen romanikulttuuriin tutustunut, niin mikäli olen oikein käsittänyt, lapsilta odotetaan melko tiukkaa kunnioitusta vanhempiaan kohtaan, mutta toisaalta pieniä lapsia rakastetaan ja he ovat aarteita, ja ilmeisesti joskus ehkä jopa hemmotellaankin. Itse valtaväestöä edustavana kahden pienen äitinä tekee mieli kysyä, minkä verran teillä pikkulapsiperheissä äidillä/isällä välillä "menee hermot" lapsiin? En tarkoita mitään pahoinpitelyä tai fyysistä kurittamista, vaan sellaista, mihin ainakin itse syyllistyn - ärähdetään tai huudetaan tai turhan äkkipikaisesti takavarikoidaan riitaa aiheuttanut lelu tai mitä ikinä.

Tietysti jokainen romaniperhe on omanlaisensa, kuten jokainen valtaväestön perhekin, mutta pystytkö sanomaan tuohon mitään yleistä? Kantaako rakastavan kotiäidin odotukset noiden tuskastuttavien tilanteiden yli niin, ettei lapsille tule suututtua, vai onko kuri tiukempaa/suututaanko helposti jo alle kouluikäisille? Enkä siis nyt viittaa mihinkään, että lapsi rikkoisi romanitapoja (käsitin ettei sitä pieniltä vielä odoteta), vaan sellaista peruslapsimeininkiä - sotketaan tahallaan ruokapöydässä, juostaan karkuun kun pitäisi lähteä johonkin, kiusataan sisarusta tms.?
 
miluuni
[QUOTE="Miikka";30592232]Tahtoisin löytää romani naisen vaimoksi. Voisitko antaa vinkkejä?[/QUOTE]

tule katsomaan ja juttelemaan meidän kanssa tukholman risteilylle ;)
meillä saattaa olla kiirusta kun pitää varastella niin paljon mutta ehkä me keritään vähän juttelemaan.
 
vierailija
mitä ne taikinan tinalo räklit kyselee kaalojen asiot,,,tuomoset kuuluu vaan äitisä hamee alle juomaa minhusta mutraa,,,,ja rinsasta mutruu ja peelosta mutraa,,,nauraa kaavojen tyhmyyelle,,,emäskoinit oota,,,toivoo porin mirikli
 
Hei Milaja!
Oletko ollut täällä odottamassa koko ajan vuodesta 2013?
Se oli vitsi. Joku sanoi että romaninaisilla on römeä (vai mikä olikaan) ääni. En ole sellaista kuullut, juttelen silloin tällöin heidän kanssa ostarilla. Jos Milaja (on nätti nimi muuten) olisi vielä ollut vastaamassa, niin kysyisin häneltä näin: Näen silloin tällöin kahta pitkää hyvin kaunista romaaninaista, kävelevät tuossa keskustassa kahdestaan, tosin harvoin, silloin tällöin näen, aivan tosi kauniita esim kasvoiltaan, hiuksiltaan, pitkiä, ehkä hoikkiakin, hame sekoittaa arviointia. . Tekisi mieli jutella heille jotakin, mutta kun en tunne, en rohkene mennä juttelemaan. Olisiko edes terveellistä, iskeekö kiinni mustasukkaiset miehet. Naiset joiden kanssa juttelen silloin tällöin ovat itse aloittaneet juttelemaan. Miehiä ei silloin ole mukana, siis romani miehiä.
 

Yhteistyössä