Romaninainen paikalla, haluatko kysyä jotakin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tumma nainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sivulliselle tulee noista romaniyhteisön säännöistä mielikuva, että ne muistuttavat hyvin paljon fundamentalistiuskonnon harjoittamista. Puhtaus-, pukeutumis- ja seksuaalisäännöt ovat äärimäisyyteen vietyjä kuin monissa fundamentalistissa uskonlahkoissa.

Kuten uskonnoissa. säännöt eivät pääosin ole rationaalisesti perusteltuja, ja jos pohjalla joissain puhtaussäännöissä jokin järkiperuste olisikin, on käytännön säännöt viety niin äärimmäisiksi, että todellinen mielekkyys häviää. Rinnastus tiukan linjan islamilaisuuteen tulee helposti mieleen.

Säännöistä poikkeaminen pelkästään omassa elämässäkin, vaikka se ei muille mitään haittaa aiheuttaisikaan, on muun yhteisön silmissä hyvin paheksuttavaa ja saattaa johtaa pahoihinkin ikävyyksiin ja häpeään. Toisaalta muun yhteiskunnan sääntöjä ei välttämättä korkealle arvosteta eikä niiden noudattamista pidetä tärkeänä.

Niin, tässä ei ollut vielä mitään varsinaista kysymystä. Tunnetko itse yhteisön sisäpuolisena koskaan samalla tavalla kuin kirjoitin yllä.

Onko totta, että romaneilla on paikallisessa yhteisössään joku päällikkö, joka nauttii aivan ehdotonta arvovaltaa ja jonka sana on laki? Esimerkiksi voisi kieltää joidenkin tai jopa kaikkien uusien romanien tulon paikkakunnalle.

Kun joissakin kunnissa voi olla vain muutama romani ja toisissa taas hyvin paljon enemmän. Oma kotipaikkakuntani kuuluu ensin mainituihin ja puhutaan, että paikallinen "mustalaisten kuningas" (joka on valtaväestönkin arvostama mies) ei antaisi uusien romanien oleskella paikkakunnalla ainakaan pitempiä aikoja.

Millaisena näet romanikulttuurin tulevaisuuden Suomessa? Mihin suuntaan se kehittyy?

Pyrkiikö yhteisö eristäytymään valtaväestöstä vai sulautumaan siihen? Tiukentuvatko vai löysentyvätkö puhtaus-, pukeutumis- ja siveyssäännöt tulevaisuudessa?

Onko romaneilla halua esimerkiksi omaan yhteiskuntaansa tai valtioon, jossa kaikki eläisivät romanisäännöillä, vai pidetäänkö parempana olla ulkopuolisina erillisryhminä muissa yhteiskunnissa?

Miten itse toivoisit asioiden kehittyvän tässä suhteessa?

Minusta taas on hienoa, että Suomen romaniväestö on pitänyt paremmin kiinni perinteistään, kuin muiden maiden romaniväestöt. On todella sääli, että nykyään niin moni kulttuuri kuolee tai eri kulttuurit sekoittuvat yhdeksi massaksi. Näen enemmänkin sen erilaisuuden rikkautena. Itse taas toivon, että nuoremmatkin romanit pitäisivät jatkossakin kiinni perinteistään. En henkilökohtaisesti tunne kylläkään tarkemmin romaneita tai tiedä erityisen paljoa kulttuuristanne... mutta näin siis etäältä katsottuna olen kuitenkin tätä mieltä.

Mihin uskontokuntaan kuulutte? Joltain olen kuullut, että Helluntailaisiin...?

Onko totta, että ette saa asua samassa asunnossa, jossa on aiemmin asunut romani? Onko totta, että 2 romaniperhettä ei saa asua samassa kerrostalossa? Miksi näin? Tuohon puhtausjuttuun perustuen voisin kuvitella, että 2 perhettä ei voi olla yhdessä kerrostalossa, ettei toinen perhe ole toisen alapuolella, mutta eikö siis edes samassa kerroksessa voi asua, jos näin on?

Minusta taas on hienoa, että Suomen romaniväestö on pitänyt paremmin kiinni perinteistään, kuin muiden maiden romaniväestöt. On todella sääli, että nykyään niin moni kulttuuri kuolee tai eri kulttuurit sekoittuvat yhdeksi massaksi. Näen enemmänkin sen erilaisuuden rikkautena. Itse taas toivon, että nuoremmatkin romanit pitäisivät jatkossakin kiinni perinteistään. En henkilökohtaisesti tunne kylläkään tarkemmin romaneita tai tiedä erityisen paljoa kulttuuristanne... mutta näin siis etäältä katsottuna olen kuitenkin tätä mieltä.

Suurin osa taitaa kuulua vapaakirkkoon tai helluntaiseurakuntaan. Ap voi antaa tarkemman vanhemman tumman näkemyksen :)

Sivulliselle tulee noista romaniyhteisön säännöistä mielikuva, että ne muistuttavat hyvin paljon fundamentalistiuskonnon harjoittamista. Puhtaus-, pukeutumis- ja seksuaalisäännöt ovat äärimäisyyteen vietyjä kuin monissa fundamentalistissa uskonlahkoissa.

Kuten uskonnoissa. säännöt eivät pääosin ole rationaalisesti perusteltuja, ja jos pohjalla joissain puhtaussäännöissä jokin järkiperuste olisikin, on käytännön säännöt viety niin äärimmäisiksi, että todellinen mielekkyys häviää. Rinnastus tiukan linjan islamilaisuuteen tulee helposti mieleen.

Säännöistä poikkeaminen pelkästään omassa elämässäkin, vaikka se ei muille mitään haittaa aiheuttaisikaan, on muun yhteisön silmissä hyvin paheksuttavaa ja saattaa johtaa pahoihinkin ikävyyksiin ja häpeään. Toisaalta muun yhteiskunnan sääntöjä ei välttämättä korkealle arvosteta eikä niiden noudattamista pidetä tärkeänä.

Niin, tässä ei ollut vielä mitään varsinaista kysymystä. Tunnetko itse yhteisön sisäpuolisena koskaan samalla tavalla kuin kirjoitin yllä.

Kyllähän näillä kahdella vähän samanlaisia piirteitä on. Toisaalta osa romanikulttuuriin liittyvistä käytännöistä on muinoin ollut järkeenkäypiä; esimerkiksi kulkutauteja on torjuttu äärimmäisen tarkalla puhtaanapidolla ja asioiden erottelulla.

Meillä tosiaan kuljetaan kultaista keskitietä, mitä perinteiden noudattamiseen tulee, ja joskus kyllä on sellainen olo että osa tavoista on viety liiankin pitkälle. Ja samalla taas unohdetaan tärkein asia ja se, mitä mustalaisuus oikeasti on. Se on monella hukassa näinä päivinä, kun pyritään olemaan parempia mustalaisia kuin naapurissa asuva perhe.

Onko totta, että romaneilla on paikallisessa yhteisössään joku päällikkö, joka nauttii aivan ehdotonta arvovaltaa ja jonka sana on laki? Esimerkiksi voisi kieltää joidenkin tai jopa kaikkien uusien romanien tulon paikkakunnalle.

Kun joissakin kunnissa voi olla vain muutama romani ja toisissa taas hyvin paljon enemmän. Oma kotipaikkakuntani kuuluu ensin mainituihin ja puhutaan, että paikallinen "mustalaisten kuningas" (joka on valtaväestönkin arvostama mies) ei antaisi uusien romanien oleskella paikkakunnalla ainakaan pitempiä aikoja.

Yleensä on ollut tapana, että vieraat (eri suvuista) romanit soittavat paikkakunnan vanhimmille ihmisille ja kysyvät, saisiko paikkakunnalle X muuttaa. Isommissa kaupungeissa näin ei toimita, koska se olisi mahdotonta; pienemmillä paikkakunnilla näin tehdään edelleen.

Tiedän myös, että osalla paikkakunnista tätä yhteistyötä tehdään kunnan ja paikkakunnan vanhimpien romanien välillä - vaikka se ei taida ihan lainmukainen käytäntö ollakaan. Rajaamalla epätoivotut asukkaat pois pyritään vähentämään riitoja ja säilyttämään kaikki se hyvä, josta paikkakunnalla jo asuvat romanit nauttivat.

Millaisena näet romanikulttuurin tulevaisuuden Suomessa? Mihin suuntaan se kehittyy?

Pyrkiikö yhteisö eristäytymään valtaväestöstä vai sulautumaan siihen? Tiukentuvatko vai löysentyvätkö puhtaus-, pukeutumis- ja siveyssäännöt tulevaisuudessa?

Onko romaneilla halua esimerkiksi omaan yhteiskuntaansa tai valtioon, jossa kaikki eläisivät romanisäännöillä, vai pidetäänkö parempana olla ulkopuolisina erillisryhminä muissa yhteiskunnissa?

Miten itse toivoisit asioiden kehittyvän tässä suhteessa?

Jotenkin ajattelen, että romaniväestö ei jatkossakaan pyri sulautumaan valtaväestöön ulkoisesti tai luopumalla perinteisestä tapakulttuuristakaan vaan pikemminkin säilyttämään kaiken entisen kuitenkin niin, että eläminen tapahtuisi tiiviisti yhteiskunnassa eikä sen ulkopuolella. Tällä tarkoitan entistä parempaa otetta kouluttautumiseen ja työelämään. Siihen, että näistä asioista tulisi jokapäiväisiä; niin, ettei työssäkäyvästä romanista tarvitsisi tehdä esimerkkiä muulle yhteisölle tai ettei korkeakoulussa opiskelevaa romania tarvitsisi hämmästellä.

Mä en osaa kuvitella, miten tapakulttuuriin voisi enää tiukempia käytäntöjä tuoda, se kun on osassa asioista jo melko äärimmäisyyksiin vietyä, etenkin jos lähdetään täältä pk-seudulta pois.

Luulen että me emme voisi elää yhdessä ja samassa valtiossa. Siellä, missä on paljon tummia, on myös paljon eripuraa. Toisaalta on myös sukujen välisiä riitoja ja niistä aiheutuvia väistämisvelvollisuuksia; elämä voisi olla entistä hankalampaa, kun nyt jo näissä on oma miettimisensä.

Minustakin erilaisuus on rikkaus ja itse tahtoisin, että romanikulttuurin erityispiirteet (=tapakulttuuri) säilyisi. Varmasti se tulee jatkossa johonkin suuntaan muuttumaan, mutta toivottavasti se ei ainakaan kokonaan katoaisi.

Osa meistä kuuluu ihan perinteiseen ev.lut. seurakuntaan ja osa vapaiden suuntien seurakuntiin; moni meistä kuuluu helluntaiseurakunnan, vapaakirkon tai baptistiseurakunnan piiriin. Muutama vanhempi sukulainen on myös vanhoillislestadiolainen, mutta tämä taitaa olla melko harvinaista.

Onko totta, että ette saa asua samassa asunnossa, jossa on aiemmin asunut romani? Onko totta, että 2 romaniperhettä ei saa asua samassa kerrostalossa? Miksi näin? Tuohon puhtausjuttuun perustuen voisin kuvitella, että 2 perhettä ei voi olla yhdessä kerrostalossa, ettei toinen perhe ole toisen alapuolella, mutta eikö siis edes samassa kerroksessa voi asua, jos näin on?

Kyllä me voidaan asua asunnoissa, joissa on aiemmin asunut muita romaneita. Osa ei mielellään sellaisiin asuntoihin muuta, koska ei ole takeita siitä että asunto on "puhdas". Eli ei voida tietää, onko esim. keittiössä oltu puolupukeissa jne., joka taas tekee koko asunnosta "likaisen" ja estää sitten vanhempaa väkeä, esim. omia vanhempia ja isovanhempia tulemasta kylään.

Kaksi romaniperhettä voi hyvin asua samassa talossa ja joissakin taloissa näin onkin. Mutta perheet eivät voi asua päällekäin eikä heidän tulisi asua eri kerroksissakaan, vaan heidät pitäisi asuttaa talon eri kulmiin, kuitenkin samaan kerrokseen. Näin kummallakin perheellä olisi oma rauhansa eikä olisi pelkoa siitä, että jomman kumman koti tai sen sisäänkäynti liataan kuljeskelemalla sen yläpuolella.

Mutta kaikki taloyhtiöt eivät halua asuttaa kahta romaniperhettä samaan taloon. Joissakin kaupungeissa romanien kesken on myös sovittu, että yksi romaniperhe per talo. Näin jokaisella on oma rauhansa.

Miten teidän kulttuurissanne suhtaudutaan liittoihin valkolaisten kanssa? Käsittääkseni romanimies voi ottaa valtaväestöstä puolison mutta entäpä jos romaninainen haluaa ryhmäänsä kuulumattoman puolisokseen? Käykö se?

Tunnen yhden nuoren romaninaisen joka ei valinnut hametta ja karkasi kotoaan mennäkseen naimisiin valkolaisen kanssa, suku ei tuntenut häntä sen jälkeen. Miten teillä yleisesti menetellään?

Entä miten puolison valinta yleisesti menee, olen kuullut että siihenkin on sääntönsä ettei voi valita ketä vaan?

Olen kuullut, että romaninaiset eivät juurikaan imetä. Pitääkö se paikkansa? Jos niin miksi? Onko imetyksen todistetuilla hyödyillä lapsen edulla mitään painoarvoa perinteitä tai kulttuurin sääntöjä vastaan?

Ja yksilötasolla tietysti kukin imettäköön ja olkoon imettämättä niin kuin hyväksi kokee ja pystyy, tämä kysymys ei ole kenenkään ei-juurikaan-imettäneen härkkimiseksi oli kulttuuri mikä tahansa.

Jotenkin ajattelen, että romaniväestö ei jatkossakaan pyri sulautumaan valtaväestöön ulkoisesti tai luopumalla perinteisestä tapakulttuuristakaan vaan pikemminkin säilyttämään kaiken entisen kuitenkin niin, että eläminen tapahtuisi tiiviisti yhteiskunnassa eikä sen ulkopuolella. Tällä tarkoitan entistä parempaa otetta kouluttautumiseen ja työelämään. Siihen, että näistä asioista tulisi jokapäiväisiä; niin, ettei työssäkäyvästä romanista tarvitsisi tehdä esimerkkiä muulle yhteisölle tai ettei korkeakoulussa opiskelevaa romania tarvitsisi hämmästellä.

Mä en osaa kuvitella, miten tapakulttuuriin voisi enää tiukempia käytäntöjä tuoda, se kun on osassa asioista jo melko äärimmäisyyksiin vietyä, etenkin jos lähdetään täältä pk-seudulta pois.

Luulen että me emme voisi elää yhdessä ja samassa valtiossa. Siellä, missä on paljon tummia, on myös paljon eripuraa. Toisaalta on myös sukujen välisiä riitoja ja niistä aiheutuvia väistämisvelvollisuuksia; elämä voisi olla entistä hankalampaa, kun nyt jo näissä on oma miettimisensä.

Mielenkiintoinen on tuo toteamus, että romanit eivät voisi elää oman kulttuurinsa mukaisessa romanivaltiossa. Tuosta voisi tehdä johtopäätöksen, että romanikulttuuri ei siis sellaisenaan ole oikein yhteiskuntakelpoinen eikä kykene ylläpitämään järjestäytynyttä yhteiskuntaa, vaan se vaati ympäristökseen jonkin muun kulttuurin ylläpitämän emoyhteiskunnan, jonka seassa ja jota hyödyntäen "romanisolut" voivat sitten elää.

Olisikin mielenkiintoinen ajatusleikki miettiä millainen olisi tuollainen romanikulttuuriin perustuva romanivaltio, jossa kaikki olisivat romaneja ja eläisivät romanitapojen ja -sääntöjen mukaan.

Kyllä me voidaan asua asunnoissa, joissa on aiemmin asunut muita romaneita. Osa ei mielellään sellaisiin asuntoihin muuta, koska ei ole takeita siitä että asunto on "puhdas". Eli ei voida tietää, onko esim. keittiössä oltu puolupukeissa jne., joka taas tekee koko asunnosta "likaisen" ja estää sitten vanhempaa väkeä, esim. omia vanhempia ja isovanhempia tulemasta kylään.

Kaksi romaniperhettä voi hyvin asua samassa talossa ja joissakin taloissa näin onkin. Mutta perheet eivät voi asua päällekäin eikä heidän tulisi asua eri kerroksissakaan, vaan heidät pitäisi asuttaa talon eri kulmiin, kuitenkin samaan kerrokseen. Näin kummallakin perheellä olisi oma rauhansa eikä olisi pelkoa siitä, että jomman kumman koti tai sen sisäänkäynti liataan kuljeskelemalla sen yläpuolella.

Mutta kaikki taloyhtiöt eivät halua asuttaa kahta romaniperhettä samaan taloon. Joissakin kaupungeissa romanien kesken on myös sovittu, että yksi romaniperhe per talo. Näin jokaisella on oma rauhansa.

Onhan tuo romanien asuttaminen aika mielenkiintoista, ja erikoista jos erityisiin järjestelyihin erillisten talojen ja kerrosten valinnassa mennään.

Toki jos ja kun asunnon itse ostaa tai vuokraa, saa kukin valita asuntonsa millaisesta talosta ja kerroksesta haluaa, mutta outoa on jos esimerkiksi sosiaalisin perustein tarjottavan asunnon pitää olla uusi ja asumaton, ettei sitä ole "saastutettu" tai tietystä kerroksesta. Eihän tuollaisia ylellisyyksiä kenellekään muullekaan tarjota.

Erikoista on myös se, että asunnon voi tehdä "likaiseksi" vain toinen romani. Eikö sillä ole väliä, jos asunnossa on ilkosillaan liikkunut valkolaisia? Ovatko valkolaiset "puhtaampia" kun he eivät "likaa" asuntoa?

Eipä olisi romanit New Yorkia rakentaneet, tai Tokiota. Eri kerroksissa ei voida asua ja omat sisäänkäynnit pitää olla kaikille ja vieläpä muuttolupa kaupunkiin heimopäällliköiltä...

Miten teidän kulttuurissanne suhtaudutaan liittoihin valkolaisten kanssa? Käsittääkseni romanimies voi ottaa valtaväestöstä puolison mutta entäpä jos romaninainen haluaa ryhmäänsä kuulumattoman puolisokseen? Käykö se?

Tunnen yhden nuoren romaninaisen joka ei valinnut hametta ja karkasi kotoaan mennäkseen naimisiin valkolaisen kanssa, suku ei tuntenut häntä sen jälkeen. Miten teillä yleisesti menetellään?

Entä miten puolison valinta yleisesti menee, olen kuullut että siihenkin on sääntönsä ettei voi valita ketä vaan?

Suhtautuminen vaihtelee. Myötämielisempää se kuitenkin on miesten kohdalla, koska ajatellaan että miehet ovat sen verran voimakkaampia henkisesti että säilyttävät silti oman identiteettinsä eivätkä lähde laittamaan perinteisiä romanitapoja hyllylle.

Ihan lähisuvusta löytyy nainen, jolla on valkolaismies elämänkumppanina, lapsiakin heillä on. Tähän suhtauduttiin alusta asti hyvin, tuntui välillä jopa siltä että kyseisen naisen vanhemmat tätä toivoivatkin; ainakin enemmän kuin romanimiehen ottamista. Kyseinen nainen pukeutuu vaihdellen; vanhempiensa kotiin mennessään perinteisesti, kotioloissa pitkiin hameisiin ja töissä valtaväen tyylillä. Hänen miehensä taas käyttää suoria vaatteita lähinnä appivanhempiensa luokse mennessään.

Kyllä läheisistä yleensä pidetään kiinni, olipa se puoliso sitten valkolainen tai mustalainen. Mutta on myös rasisteja, joiden viha kohdistuu valkolaisiin. Tällaista aatesuuntaa edustavissa perheissä valkolaispuoliso ei varmasti aiheuta kovinkaan innostuneita reaktioita ja silloin tuloksena voi olla hylkääminen. Vastaavalla tavallahan toimitaan myös homoseksuaalien kohdalla.

Olet ymmärtänyt oikein, ihan ketä tahansa ei voi puolisoksi ottaa. Osalla romanisuvuista on ns. sukuriitoja toisten sukujen kanssa johtuen aiemmista verisiksi yltyneistä yhteenotoista ja niin painavista asioista, joita ei ole puhumalla saatu selviksi. Veriteon tehneen osapuolen suku on väistämisvelvollinen suhteessa uhrin sukuun; mikäli molempien sukujen jäsenet ovat tehneet samanlaisia tekoja, on velvollisuus molemmilla. Riitaantuneista suvuista puhutaan meillä "sopimattomina". "Sopimatonta" ei siis voi ottaa puolisoksi.

Puoliso pitäisi myös valita omasta ikäluokasta ja hänen taustansa tarkoin tietäen. Romaniperinteiden täsmällinen mukaileminen on eduksi, samoin uskovaisuus.

Olen kuullut, että romaninaiset eivät juurikaan imetä. Pitääkö se paikkansa? Jos niin miksi? Onko imetyksen todistetuilla hyödyillä lapsen edulla mitään painoarvoa perinteitä tai kulttuurin sääntöjä vastaan?

Ja yksilötasolla tietysti kukin imettäköön ja olkoon imettämättä niin kuin hyväksi kokee ja pystyy, tämä kysymys ei ole kenenkään ei-juurikaan-imettäneen härkkimiseksi oli kulttuuri mikä tahansa.

Ihan hirveän moni ei imetäkään, toisaalta imettämisestä ei puhuta eikä sitä edes aina tunnusteta, koska periaatteessa imetysaika rajoittaa elämää. Imettää ei voi muiden (kuin oman miehen ja pienten lastensa) nähden eikä rintaruokittavaa lasta pitäisi antaa syliin vanhemmille ihmisille (esim. lapsen isovanhemmille). Joskus on myös niin, että rinnat nähdään ennen kaikkea seksuaalisina ruumiinosina, ja siksi ruokkiminen tällaisista ruumiinosista nähdään epäluonnollisina.

No, minä imetin esikoista vain pari kuukautta ja toista lasta kahdeksan kuukautta. Toisen lapsen kohdalla piti vähän soveltaa, ensimmäisen kohdalla kulttuurilliset tekijät eivät niinkään rajanneet elämäämme koska tuossa vaiheessa pysyteltiin muutenkin paljolti omissa oloissamme. Minulle rintaruokinnan edut olivat tärkeitä ja minusta imetys tuntui luonnolliselta keinolta ruokkia pieni vauva, toisaalta esimerkkinä oli läheinen ystävä (romani) joka myöskin imetti vauvaansa.

Mielenkiintoinen on tuo toteamus, että romanit eivät voisi elää oman kulttuurinsa mukaisessa romanivaltiossa. Tuosta voisi tehdä johtopäätöksen, että romanikulttuuri ei siis sellaisenaan ole oikein yhteiskuntakelpoinen eikä kykene ylläpitämään järjestäytynyttä yhteiskuntaa, vaan se vaati ympäristökseen jonkin muun kulttuurin ylläpitämän emoyhteiskunnan, jonka seassa ja jota hyödyntäen "romanisolut" voivat sitten elää.

Olisikin mielenkiintoinen ajatusleikki miettiä millainen olisi tuollainen romanikulttuuriin perustuva romanivaltio, jossa kaikki olisivat romaneja ja eläisivät romanitapojen ja -sääntöjen mukaan.

Ihan hyvin sanottu. Näinhän se varmasti on, tai ainakin jotta omassa valtiossa elämisestä tulisi jotain, pitäisi jonkin asian muuttua.

Onhan tuo romanien asuttaminen aika mielenkiintoista, ja erikoista jos erityisiin järjestelyihin erillisten talojen ja kerrosten valinnassa mennään.

Toki jos ja kun asunnon itse ostaa tai vuokraa, saa kukin valita asuntonsa millaisesta talosta ja kerroksesta haluaa, mutta outoa on jos esimerkiksi sosiaalisin perustein tarjottavan asunnon pitää olla uusi ja asumaton, ettei sitä ole "saastutettu" tai tietystä kerroksesta. Eihän tuollaisia ylellisyyksiä kenellekään muullekaan tarjota.

Erikoista on myös se, että asunnon voi tehdä "likaiseksi" vain toinen romani. Eikö sillä ole väliä, jos asunnossa on ilkosillaan liikkunut valkolaisia? Ovatko valkolaiset "puhtaampia" kun he eivät "likaa" asuntoa?

Onhan se kyllä. Ja tosi asiahan sekin on, että valitettavan moni romani on kuitenkin erilaisten sosiaalisten etuuksien (toimeentulotuki, työttömyyskorvaus, asumistuet ja mitä näitä on) varassa.

Minusta on hienoa että eri kulttuurit huomioidaan esim. näissä asuntoasioissa, mutta onhan tällä kääntöpuolensakin. Omaan kulttuuriin nojaten voidaan vaatia vaikka mitä.

Valkolaisten ei katsota kuuluvan näiden symbolisten puhtauskäsitysten piiriin ellei kyseessä ole romanin puoliso (eikä aina silloinkaan).

Täytyy sanoa, että niin ihania ihmisiä kuin romaneista tunnenkin, niin nää tavat on mun mielestä käsittämättömiä ja vaikeuttavia. Ulkoinen pukeutuminen on pelkkä jäävuoren huippu. Toisaalta tajuan kyllä, että tapoja ei vaan voi hylätä ihan jo sosiaalisen statuksen takia, mutta toisaalta näen, että ainakin osa tavoista estää vuorovaikutusta. Ihan varmana jokainen haluaa kuulua joukkoon ja olla osa jotain ja olla hyväksytty, mutta hankalat tavat rajaa sitä mihin joukkoon kuulutaan. Ketään ei saisi erotella, mutta mitä jos jokin ryhmä itse haluaa erottua? Mielestäni osa romanien tavoista on ongelma.

Ehkä tavat muuttuu hitaasti?

Kuka on keksinyt vedota "perinteisiin"? Esim tuo kerrostalojuttu. Vasta 1970-luvulla näitte ensimmäisen kerrostalon sisältäpäin! Silloin 40 vuotta sitten nuo likaisuusperinteet keksittiin? Mites omakotitaloissa? Saako yläkerrassa asustaa? Tai keskikerroksessa jos kellarissa on asuintilaa? Mites nuo vankilat? Aika heimoenemmistönä siellä istutte? Kuka siellä saa yläkerran luukun?
Onko ulkomaan romaneilla samoja sääntöjä, esim Ruotsissa?

Täytyy sanoa, että niin ihania ihmisiä kuin romaneista tunnenkin, niin nää tavat on mun mielestä käsittämättömiä ja vaikeuttavia. Ulkoinen pukeutuminen on pelkkä jäävuoren huippu. Toisaalta tajuan kyllä, että tapoja ei vaan voi hylätä ihan jo sosiaalisen statuksen takia, mutta toisaalta näen, että ainakin osa tavoista estää vuorovaikutusta. Ihan varmana jokainen haluaa kuulua joukkoon ja olla osa jotain ja olla hyväksytty, mutta hankalat tavat rajaa sitä mihin joukkoon kuulutaan. Ketään ei saisi erotella, mutta mitä jos jokin ryhmä itse haluaa erottua? Mielestäni osa romanien tavoista on ongelma.

Ehkä tavat muuttuu hitaasti?

Omastakaan mielestäni kaikki perinteiset romanitavat eivät ole pelkästään hyviä. Meillä, kuten jo aikaisemmin kerroin, eletään elämää omista lähtökohdistamme ja siitä, mikä juuri meidän perheelle sopii parhaiten. Meilläkin kulttuurilliset tavat ovat läsnä jokaisessa päivässä, mutta meillä tapoja ei viedä ns. äärimmäisyyksiin asti. Välillä mennään siitä, mistä aita on matalin - koska olemme todenneet, että niin on paras. Ihan kaikki romanit eivät tätä meidän menoa hyväksy eivätkä varmaan pidä toimintatapojamme oikeina; mutta meille on tärkeintä oma ja lastemme hyvinvointi, ne eivät mene romanitavoissa pidättäytymisen edelle. Välillä tästä kylläkin kuullaan, tämä kun tahtoo valitettavasti olla vähän tätä, että romanit kyttäilee toinen toisensa tekemisiä, antavat kritiikkiä ja yrittävät sillä palauttaa ruotuun, juoruilevatkin pahansuovasti.

• Tykkää
Reactions: Peyote
Kuka on keksinyt vedota "perinteisiin"? Esim tuo kerrostalojuttu. Vasta 1970-luvulla näitte ensimmäisen kerrostalon sisältäpäin! Silloin 40 vuotta sitten nuo likaisuusperinteet keksittiin? Mites omakotitaloissa? Saako yläkerrassa asustaa? Tai keskikerroksessa jos kellarissa on asuintilaa? Mites nuo vankilat? Aika heimoenemmistönä siellä istutte? Kuka siellä saa yläkerran luukun?
Onko ulkomaan romaneilla samoja sääntöjä, esim Ruotsissa?

Perinne piilee tuossa kerrostalojutussa siinä, että esimerkiksi nuorempi ei saisi olla vanhemman yläpuolella tai nainen miehen yläpuolella. Tässä on kysymys kunnioituksesta vanhempia ihmisiä kohtaan; heidän paikkansa ei ole nuorempien jaloissa. Nainen taas ei saa olla miehen yläpuolella, koska nainen katsotaan miestä "likaisemmaksi" (symbolisesti) ja naisen katsotaan "likaavan" kaikki, minkä päältä kulkee, riippumatta siitä, että lattia on rajaamassa esimerkiksi allekkain olevia asuntoja.

En tiedä, kuinka kauan symbolisia puhtauskäytäntöjä on noudatettu, mutta vanhempien ihmisten mukaan perusperiaatteet ovat heidän lapsuudessaan olleet samanlaisia.

Omakotitaloissa asuminen voidaan ratkaista kahdellakin tavalla: yläkertaan on asiaa ainoastaan perheen lapsilla. Nuoriso huolehtii sen siivoamisesta (koska romaniasua käyttävän naisen ei tule mennä yläkertaan). Tai, yläkerta suljetaan kokonaan eikä sitä käytetä lainkaan, kuten yleistä on. Jos talossa on kellari, kellarissa ei pitäisi säilyttää puhtaita asioita eikä sinne pitäisi myöskään sijoittaa asuinhuoneita, ellei huoneen haltija kuulu nuorisoon.

Julkisissa tiloissa symbolisia puhtauskäytäntöjä ei noudateta (eri kerrosten osalta) koska tämä ei oikein ole mahdollista. Vankiloissa lienee sama juttu, eiköhän siellä jako tehdä muiden perusteiden nojalla.

Ulkomaiden romaneilla on kyllä vastaavanlaisia puhtauteen liittyviä tapoja, mutta toisaalta heidän kulttuurinsa on monin tavoin avoimempaa. Esimerkiksi seurustelua ei salailla, häitä juhlitaan yhdessä, pukeutuminen on erilaista... Ruotsissahan asuu myös joukko Suomen romaneita, joten heidän tavat on luonnollisesti samoja kuin meillä täällä. Mutta käsittääkseni Ruotsista löytyy myös valtaväestöön pitkälti sulautuneita romaneita, joista lähinnä piirteiden tummuuden avulla huomaa, ettei henkilö ole kantaruotsalainen. En ole ihan varma, onko sulautuminen tapahtunut myös kulttuurin osalta.

Yhteistyössä