Rokotuksista ja voimassaoloajoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tootsie Roll
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tootsie Roll

Jäsen
11.06.2014
58
0
6
Eli sellasta, kuinka kauan seuraavat rokotukset on voimassa ja miten toimin, että saan ne?

Difteria
Tetanus-d
MPR
Hepatiitti A ja B

Eli aloitan syksyllä opinnot, joissa nuo tulee olla voimassa. Ainoa varma tieto on, että kolme ensimmäistä olen saanut neuvolaiässä. Ovatko ne vielä voimassa?

Tilaanko rokotteet apteekista vai lääkärin kautta?

Kiitos vastauksista. :)

Hep A ja B eivät ole rokotusohjelmassa, joten se täytynee ite hankkia? Ite hommasin sen itselleni ja lapsille yksityiseltä lääkäriasemalta. Hoitaja pisti Twinrix-rokotteen siellä.

Toi kurkkumätä (difteria) on se -d tossa jäykkäkouristusrokotteessa? Tetanus uusitaan 10v välein, millo oot viimeks ottanu? MPR ei kai tehostetta neuvolan jälkeen. Oon ymmärtänyt, että 1970-luvun puolvälin jälkeen syntyneille se annettu. Paitsi jos tietty vanhemmat kieltäneet antamasta rokotuksia.

Joo, -d on kurkkumädän tehostus jäykkäkouristusrokotteessa. Tiedän vain, että mua on rokotettu alle 6 venä, ei sen jälkeen.

Eikö ne muka MPR:ää tehosta niillä aikuisilla, joille se on oltava voimassa ammatin vuoksi? Mulle se on neuvolassa annettu.

Teranus-difterian saat ilmaiseksi terveysasemalta jos edellisestä on kulunut 10v tai yli. Mpr:ää annetaan kaksi annosta lapsena ja sen jälkeen sitä ei tehosteta.
Jos opiskelet alaa josssa on veritartubtavaara niin hepatiitti-b tulee yleensä koulun kautta, a-hepatiittin joudut itse maksamaan. Tai voit tietysti ottaa ne itse yhdessä etukäteen jos sitä vaaditaan.
Noihin maksullisiin rokotteisiin saat reseptin kun soitat terveysasemalle hyvissä ajoin, sitten noudat rokotteen apteekista ja käyt pistättämässä sen terveysasemalla. Tai vaihtoehtoisesti voit mennä yksityiselle josta voivat myydä ja pistää sen rokotteen sinulle suoraan.

Aloitan syksyllä sosionomin opinnot, tänään tulleessa lapussa luki että nuo rokotukset tulisi olla voimassa kun koulut alkaa, eli mitään ei koulun kautta anneta. Täytyy huomenna soittaa sitten terveyskeskukseen.

Joo, -d on kurkkumädän tehostus jäykkäkouristusrokotteessa. Tiedän vain, että mua on rokotettu alle 6 venä, ei sen jälkeen.

Eikö ne muka MPR:ää tehosta niillä aikuisilla, joille se on oltava voimassa ammatin vuoksi? Mulle se on neuvolassa annettu.

Tetanus annetaan yleensä kasiluokalla koulussa, silloinko et ole sitä enää saanut?

Mpr on voimassa jos on lapsena sen saanut. Katso vaikka thl:n sivuilta noita ohjeita.

[QUOTE="äityli";30053088]Ei mikään oppilaitos voi PAKOTTAA ottamaan, kun ei Suomen lakikaan pakota. Ei kannata ottaa, koska sivuvaikutukset voivat olla vakaviakin![/QUOTE]

Ja pahin juttu on se, että valtio ilmeisesti haluaa, että kaikki sosionomit ovat autisteja.

Aloitan syksyllä sosionomin opinnot, tänään tulleessa lapussa luki että nuo rokotukset tulisi olla voimassa kun koulut alkaa, eli mitään ei koulun kautta anneta. Täytyy huomenna soittaa sitten terveyskeskukseen.

Mihin sosionomiopiskelija tarvitsee hepatiittirokotteita? Edes sairaanhoitajaopiskelijoilta ei vaadittu niitä minun koulussani.

[QUOTE="auringonkukka";30053362]Mistä lähtien c-hepatiittiin on ollut rokote?
Meillä annettiin tuo jäykkäkouristustehoste jo vitos- tai kutosluokalla..[/QUOTE]

Ei ookaan.

[QUOTE="äityli";30054473]Täysin turha on jäykkäkouristusrokotekkin. En ole 20 vuoteen ottanut, enkä ota.[/QUOTE]

On on, aivan turha tottakai. Etenkin, jos työskentelee alalla missä vaarana saada haavoja, kuten hoito- tai keittiöalalla.
Meillä jäykkiksen tuikkas työterveyslääkäri, kun huomasi, että edellisestä oli yli 10v. Ja viimeisimmässä tt käynnissä todettiin, et kolmen vuoden päästä on aika uusia tetanus.

On on, aivan turha tottakai. Etenkin, jos työskentelee alalla missä vaarana saada haavoja, kuten hoito- tai keittiöalalla.
Meillä jäykkiksen tuikkas työterveyslääkäri, kun huomasi, että edellisestä oli yli 10v. Ja viimeisimmässä tt käynnissä todettiin, et kolmen vuoden päästä on aika uusia tetanus.

Viimisen 30 vuodenaikana on ollut neljä jäykkäkoristustapausta Suomessa ja nekin ovat olleet rokotettuja... Mutta jos haluaa ylimääräisiä, turhia myrkkyjä työntää elimistöönsä, 10v välein niin siitä vaan.

Nekin neljä sellaisilla, jotka on joskus rokotettu mutta tehosteet unohtunu. Miksihän niitä on niin vähän? Luonnollisesti rokotuskattavuuden vuoksi. Tetanus ei tarku ihmisestä toiseen, sitä elää maaperässä. Tarttuu siis esim likaisen haavan kautta (lapsi leikkii hiekkalaatikolla/mullassa/metässä tms ja saa haavan ja sotkee sen), koiranpuremasta ym. Oma valinta, jos jättää rokottamatta, mutta itseään siinä saa syyttää jos jotain tulee. Suomessa ei tosin ole kovin suuri riski saada esim MPR-tauteja hyvän rokotuskattavuuden vuoksi, mutta jo keski-euroopassa riski on aivan toista luokkaa.

Yhteistyössä