Alkuperäinen kirjoittaja Oikeaa tietoa:
On hyvä, että asioita kyseenalaistetaan ja herätetään keskustelua. Rokotusinfo on maallikoista koostuva yhdistys, jonka puheenjohtaja Jyrki Kuoppala on ATK alan insinööri. Rokotusinfon toimintatapana on kerätä skandaalinkäryisiä rokotuksiin liittyviä uutisia ympäri maailmaa ja levittää niitä. Tällainen toiminta herättää epätietoisuutta väestössä. Rokotuksiin liittyvät asiat ovat erittäin vaativia ja asiantuntijuutta vaativia. Itse uskon mielummin asiantuntijoita, kuin rokotuksiin kielteisesti tai kriittisesti suhtautuvia maallikoita.
Pneumokokkirokote tulee kansallisenn rokotusohjelmaan ensi vuonna, koska se on erittäin hyödyllinen ja turvallinen rokote. FinIp-tutkimus tarjoaa sen ilmaiseksi etukäteen suurelle joukolle lapsia. Oma lapseni on tutkimuksessa, eikä ole tullut paikallireaktioita kummempia reaktioita. Vastuuntunnotonta pelotella perättömiä.
kunnes lapsesi melkein pääsee hengestään, kuten meidän kohdalla kävi. Tarkemmin, enkä nimillä, tästä tapauksesta täällä puhu, koska totuus on, että en voi väittää, että rokote olisi asiaan syyllinen. Mutta tutkimusta hoitava lääkäri oli valmis heti kertomaan, että nämä vakavat ja erittäin poikkeukselliset henkeä uhkaavat oireet eivät todennäköisesti johdu rokotteesta. Mistä hän se tietää. Ei se, että on lääkäri, voi pelkän keskustelun perusteella sanoa tuollaisia totuuksia. Ei edes sitä, miten todennäköistä asia on. Ei tarvitse olla lääkäri, mutta riittää, että tietää tutkimusetiikasta ja argumentoinnista perusasiat ja voi jo heti olla asiantuntija, jos ei rokotealalla, niin oikean tutkimuksen tekemisessä.
Kuinka moni vanhempi ilmoittaa tutkimusporukalle, jos lapsi voi rokotteen jälkeen pahoin 12 päivän päästä rokotteen antamisesta? Mutta jos lapsi lähes tukehtuu pukliinsa ja joutuu siksi hoitoon, on se todennäköisempää. Tukehtuminen sen sijaan voi olla vain komplikaatio ja tapahtumana harvinainen, eikä sitä välttämättä maallikko osaa yhdistää rokotteeseen.
Vanhempi, joka ihan vaan haluaa tiedottaa mahdollisista sivuoireista, lynkataan melkein suoralta kädeltä, vaikka et ole edes esittänyt mitään syytteitä. Ei onnistu kohdallani. Jokainen, joka tietää vähääkään tutkimusetiikasta, tietää, että tällainen toiminta on vähintäänkin kyseenalaista, joskin voi olla tahatonta. Ja en kuulu rokoteinfo-porukkaan, pärjään ihan itsenänikin. Haasteita en voi nostaa, koska olen itse tutkimukseen suostunut, mutta toki voin kertoa eri tahoille, mitä meillä tapahtui ja näin ollen itse asiassa auttaa tutkijoita tekemään parempaa tutkimusta. Asioiden kieltäminen ei suinkaan ole hyvää tutkimusta. Tärkeätä on kerätä tietoa, sen takia ihmisten pitäisi rohkeammin kertoa mahdollisista komplikaatioista. Se ei ole sama asia, kuin vastustaa tutkimusta. Pahimmillaan kyse on itsepetoksesta: ei uskalleta ottaa puheeksi, koska tunnetaan syyllisyyttä ja toisaalta tilastot ovat voimakkaasti itseä vastaan. Jos minä en ilmoita, niin kuka sen minun puolestani tekee? Ei välttämättä(!) kukaan. Ei edes virallinen taho, koska heille asia voi olla ihan yhtä uusi ja ihmeellinen ja epäuskottava, kuin vanhemmalle itselleen.
Ilmoitusta tehdessä mietin jo monta kertaa, että ilmoitanko vai en. Ja jos en olisi tiennyt, että edes lääkäri ei voi väittää jotain asiaa perättömäksi tutkimatta, olisi se ilmoitus jäänyt lyhyen keskustelun jälkeen tekemättä. Haluan tukea eettistä tutkimusta, joten minun velvollisuus on ilmoittaa, vaikka mieluummin ajattelisin vain, että onneksi lapseni voi nyt hyvin ja ehkä oireet tuli jostain muusta. Syy-yhteyksiä ei voi löytää, jos ei ole materiaalia, mistä tutkia.