Ristiretket ja inkvisitio eivät olleet Jumalan tahto

Siis MITÄ te olette tehneet uskonnontunneilla?

Islam on syntynyt samalta pohjalta kuin Kristinusko. Siis Juutalaisuuden ja (Vanhan-Testamentin) profeettojen pohjalta. Islam pitää Jeesustakin yhtenä profeetoista.

Samalla tavalla Muhammedia voi -minusta- pitää uskonnon uudistajana kuin Jeesusta eikä varsinaisesti uskonnon perustajana.
Islam ei ole juutalaisuuden eikä kristinuskonkaan jatke vaikka muslimit vetoavat Aabrahamiin.
Eri jumala, eri tapa pelastua, sulkee pois muut uskonnot.
 
Ei jatke vaan samasta lähtöisin.

Ja niinhän kristinuskokin tekee.
Kristinusko ei tulkitse edeltävää uskontoa eli juutalaisuutta omien tarkoitusperiensä mukaan, eivätkä pyri muuttamaan Vanhaa Testamenttia.

Muslimeilla on omia keksimiään "raamatunlauseita", ja ovat esim. kristinuskon tärkeimmästä tapahtumasta eli Jeesuksen ristinkuolemasta sanoneet näin: "Ei hän kuollut ristillä, heistä vain näytti siltä".
 
r0s
Kristinusko ei tulkitse edeltävää uskontoa eli juutalaisuutta omien tarkoitusperiensä mukaan, eivätkä pyri muuttamaan Vanhaa Testamenttia.

Muslimeilla on omia keksimiään "raamatunlauseita", ja ovat esim. kristinuskon tärkeimmästä tapahtumasta eli Jeesuksen ristinkuolemasta sanoneet näin: "Ei hän kuollut ristillä, heistä vain näytti siltä".

Mut eihhän se tapahtunut Vanhassa Testamentissa.
 
r0s
Paitsi että katolinen kirkko on sorkkinut VT:n lakia, eli 10 käskyä sorvasivat uusiksi, ja pistivät pyhäpäivän sapatista sunnuntaille, auringonpalvonnan takia..

Mut samasta syystä joulu on nykyään joulunaikaan.

Muutoinhan Jeesuksen syntymää juhlittais joskus, mikähän se viimeisin tieto oli? keväällä?

Eli joulu ei kuulu sulle. Juhli toiste!
 
  • Haha
Reactions: Echo
vierailija
Islam ei ole juutalaisuuden eikä kristinuskonkaan jatke vaikka muslimit vetoavat Aabrahamiin.
Eri jumala, eri tapa pelastua, sulkee pois muut uskonnot.
Koraanissa on paljon tuttuja elementtejä sekä juutalaisesta että kristillisestä uskonnonhistoriasta: Adam ja Eeva paratiisissa, Nooa ja vedenpaisumus, patriarkka Abraham (ara biaksi Ibrahim) ja veljiensä orjaksi myymä Joosef sekä valtaosa profeetoista esiintyvät myös Koraanin lehdillä. Maria, Jeesuksen äiti, on ainoa nainen, joka mainitaan nimeltä Koraanissa. Ma riaa kunnioitetaan kuitenkin profeetta Jeesuksen, ei Jumalan pojan äitinä. Kristittyjen Vapahtaja, Jeesus, onkin islamissa keskeinen profeetta (Hämeen-Anttila 2006). Jeesuksen elämä kuvataan Koraanissa samaan tapaan kuin Uudessa testamentissa yhtä poikkeusta lukuun ottamatta: muslimien mukaan olisi tavatonta ja häpeällistä, että hurskas profeetta olisi kärsinyt nöyryyttävän kuoleman ristillä.

 
vierailija
Puolustussodan käyminen on juurtunut luterilaisuuteen tiukasti, Luther muistaakseni salli sen. Puolustusvoimissa on kenttäpappi ja -piispa. Itsekin olen aikaisemmin pitänyt isänmaan puolustamista kunniallisena, ja olen lukenut Jumalan tekemistä ihmeistä Talvisodassa.
Mutta ei. Alkuseurakunta oli pasifistinen.

Tietty voidaan miettiä, että antaako uskovaiset sitten ei-uskovien tehdä sodassa ns.likaisen työn, ja itse paistattelevat sivareina tai aseettomassa palveluksessa?

Tämä kysymys vaatii uskoa.
Mitä jos 6/9 kk:n armeija muutettaisiin aseettomaksi, rukoukseen perehdyttämiseksi? Meitä pelkäisi jokainen maa.
Jos vaikka 1/10 suomalaisia on suht säännöllisessä rukouksessa ennaltaehkäisevästi tämän maan puolesta, ei armeijaa tarvita.
Kysymys kuuluu, miksi soditaan?
Ihmiset sotivat saadakseen jotain toiselle kuuluvaa ja pitääkseen kaiken sen mitä ovat saaneet itselleen ahnehdittua.
Jos uskovainen elää Jeesuksen opetuksen mukaista elämää, hänellä ei ole mitään mistä ei voisi vapaaehtoisesti luopua, joten hänellä ei ole tarvetta ottaa keneltäkään mitään väkivalloin, eikä hänellä ole ongelmia luopua siitä vähästään mitä hänellä on.
Sota on suurta hulluutta, sillä kaikkein eniten sodista kärsivät ne, jotka eivät saa sotimisensa seurauksena kuin kuoleman, invaliditeetin, henkisen tai ruumiillisen.
Ne keitä nämä sotaan manipuloidut tai pakotetut ihmiset puolustavat, heidän maitaan, rikkauksiaan, optioitaan ja osakkeitaan, eivät aseta omaa henkeään alttiiksi puolustaakseen omia rikkauksiaan.
Usan rikkaat lähettävät köyhiä mustia ja valkoisia valloittamaan esim. Irakia ja yhtä köyhät Irakilaiset taistelevat heitä vastaan menettäen henkensä.
Ne jotka sodat ovat suunnitelleet, istuvat pomminkestävissä bunkkereissaan tai kaikessa rauhassa omissa kodeissaan ja tekevät lisää mammonaa myymällä ja valmistamalla aseita joilla voidaan aikaansaada vielä enemmän tuhoa.
Rikas eliitti aloittaa sodat, manipuloi median avulla kansan osallistumaan sotaan, köyhät kuolevat ja vammautuvat sodassa ja rikkaat keräävät molemmilla puolilla rahat sodankäynnistä.
Ja mitä saavat köyhät jotka tekevät likaisen työn ja kuolevat?
Sankarihaudan ja kerran vuodessa jonku haistapaska mitalin ja selkääntaputuksia.
Hienosti tapettu ja kuoltu, me rikkaat ollaan niin ylpeitä teistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Nii-i. Ei Islamkaan ollut sotaisa ennen kuin Muhammed oivalsi miten hyödyntää uskontoa sodankäynnissä.


Uskontojen idea on lähes poikkeuksetta alunperin hyvä mut lopulta tulee se joka valitsee oikeat kohdat hyödyntääkseen uskontoa omien mielipiteidensä teohstajana/pyrkimystensä vahvistajana ja sitä mennäänkin vauhdilla vikasuuntaan.
Mikä ihmeen ennen kuin? Islam on Muhammedin idea, ennen häntä ei islamia ollut.

Ristiretkistä on kenenkään nykyisin turha tuntea huonoa omaatuntoa, normaalia tuon ajan käytöstä puolin ja toisin. Miksi juuri lähi-itään tehdyt sotaretket olisivat olleet muita väärempiä? Eikä kukaan (eivät myöskäään muslimit) ole vastuussa esi-isiensä vääristä teoista.

 
r0s
Mikä ihmeen ennen kuin? Islam on Muhammedin idea, ennen häntä ei islamia ollut.

Ristiretkistä on kenenkään nykyisin turha tuntea huonoa omaatuntoa, normaalia tuon ajan käytöstä puolin ja toisin. Miksi juuri lähi-itään tehdyt sotaretket olisivat olleet muita väärempiä? Eikä kukaan (eivät myöskäään muslimit) ole vastuussa esi-isiensä vääristä teoista.

Eih. Missä sinäkin oot uskontotunnit viettänyt? Islam ei ole uusi uskonto, vaan se vahvistaa, uudistaa, mikä onkaan oikea sana, Juutalaisuuden ja Vanhan-Testamentin profeettojen kertoman totuuden. Muhammed on viimeinen (Islamin) profeetoista joista myös Jeesus on yksi.
 
vierailija
Mikä ihmeen ennen kuin? Islam on Muhammedin idea, ennen häntä ei islamia ollut.

Ristiretkistä on kenenkään nykyisin turha tuntea huonoa omaatuntoa, normaalia tuon ajan käytöstä puolin ja toisin. Miksi juuri lähi-itään tehdyt sotaretket olisivat olleet muita väärempiä? Eikä kukaan (eivät myöskäään muslimit) ole vastuussa esi-isiensä vääristä teoista.
Ei olla vastuussa, et, mutta silti hyvä, jos tunnustetaan, että väärin on menty tekemään ja tulevaisuudessa aiotaan toimia paremmin? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Eih. Missä sinäkin oot uskontotunnit viettänyt? Islam ei ole uusi uskonto, vaan se vahvistaa, uudistaa, mikä onkaan oikea sana, Juutalaisuuden ja Vanhan-Testamentin profeettojen kertoman totuuden. Muhammed on viimeinen (Islamin) profeetoista joista myös Jeesus on yksi.
Koraanin lässytykset Jeesuksesta profeettana voivat kuulostaa ensin kauniilta ja kunnioittavilta, ja Jeesus kyllä profetoi ollessaan maan päällä.

Mutta jos alennetaan 1 jumaluuden persoona ja Jumalan poika pelkäksi ihmisprofeetaksi (kun profeetta voi olla vaikka uskova mökin mummo), lähentelee se muslimien taholta jo jumalanpilkkaa.

Jeesus oli 100 % ihminen, mutta MYÖS 100 % Jumala, ja tuon jälkimmäisen asian muslimit haluavat häivyttää, koska se uhkaisi Allahin asemaa ainoana jumalana.

Koska Jumala on se joka on luonut maailman, häntä rukoillaan jne. Ei hän ole pelkkä ihminen.
 
Mikä ihmeen ennen kuin? Islam on Muhammedin idea, ennen häntä ei islamia ollut.

Ristiretkistä on kenenkään nykyisin turha tuntea huonoa omaatuntoa, normaalia tuon ajan käytöstä puolin ja toisin. Miksi juuri lähi-itään tehdyt sotaretket olisivat olleet muita väärempiä? Eikä kukaan (eivät myöskäään muslimit) ole vastuussa esi-isiensä vääristä teoista.

Juu mut sotiminen ei kuulu kristitylle.
 
r0s
Koraanin lässytykset Jeesuksesta profeettana voivat kuulostaa ensin kauniilta ja kunnioittavilta, ja Jeesus kyllä profetoi ollessaan maan päällä.

Mutta jos alennetaan 1 jumaluuden persoona ja Jumalan poika pelkäksi ihmisprofeetaksi (kun profeetta voi olla vaikka uskova mökin mummo), lähentelee se muslimien taholta jo jumalanpilkkaa.

Jeesus oli 100 % ihminen, mutta MYÖS 100 % Jumala, ja tuon jälkimmäisen asian muslimit haluavat häivyttää, koska se uhkaisi Allahin asemaa ainoana jumalana.

Koska Jumala on se joka on luonut maailman, häntä rukoillaan jne. Ei hän ole pelkkä ihminen.

En mä kiistele siitä, kumpi (muka) on oikea uskonto vaan siitä, että Islam syntyi Juutalaisuuden, Vanhan-Testamentin ja jopa Kristinuskon pohjalta.

Se yksi jumala (jota muslimit nimittävät Allahiksi) oli/on alunperin sama. Ja samasta Aatamista ollaan (heidänkin) mielestään lähtöisin.


Mulle on yhdentekevää, mihin satuihin kukin uskoo mutta faktatiedon oikaisen kun sen vääräksi huomaan.
 
vierailija
Koraanin lässytykset Jeesuksesta profeettana voivat kuulostaa ensin kauniilta ja kunnioittavilta, ja Jeesus kyllä profetoi ollessaan maan päällä.

Mutta jos alennetaan 1 jumaluuden persoona ja Jumalan poika pelkäksi ihmisprofeetaksi (kun profeetta voi olla vaikka uskova mökin mummo), lähentelee se muslimien taholta jo jumalanpilkkaa.

Jeesus oli 100 % ihminen, mutta MYÖS 100 % Jumala, ja tuon jälkimmäisen asian muslimit haluavat häivyttää, koska se uhkaisi Allahin asemaa ainoana jumalana.

Koska Jumala on se joka on luonut maailman, häntä rukoillaan jne. Ei hän ole pelkkä ihminen.
Niiiiin. Voihan toi sun mielestä olla alemtamista, mutta eikös profeetat olleet niille kuitenkin aika kova juttu. Ja sekin, että Jeesus ei olisi voinut kuolla ristillä, koska se olisi ollut korkealle profeetalle häpeällistä.

Muuten en ota kantaa siihen, mikä on oikea uskonto ja mikä ei. Emmehän me tiedä, kuka on väärässä taikka oikeassa, voimme vain uskoa.
 
Niiiiin. Voihan toi sun mielestä olla alemtamista, mutta eikös profeetat olleet niille kuitenkin aika kova juttu. Ja sekin, että Jeesus ei olisi voinut kuolla ristillä, koska se olisi ollut korkealle profeetalle häpeällistä.

Muuten en ota kantaa siihen, mikä on oikea uskonto ja mikä ei. Emmehän me tiedä, kuka on väärässä taikka oikeassa, voimme vain uskoa.
No on sillä vähän väliä, onko jumala vai ihminen. Me ollaan Jumalan suuruuteen verrattuna pienempiä kuin molekyylin miljardisosa...

Ja ilman ristinkuolemaa, siis oikeeta kuolemaa kristinusko ei ole kristinusko.
 
En mä kiistele siitä, kumpi (muka) on oikea uskonto vaan siitä, että Islam syntyi Juutalaisuuden, Vanhan-Testamentin ja jopa Kristinuskon pohjalta.

Se yksi jumala (jota muslimit nimittävät Allahiksi) oli/on alunperin sama. Ja samasta Aatamista ollaan (heidänkin) mielestään lähtöisin.


Mulle on yhdentekevää, mihin satuihin kukin uskoo mutta faktatiedon oikaisen kun sen vääräksi huomaan.
Ei. (Sori kun jankkaan :))

Jumala ei muuta itseään eikä nimeään.

On olemassa kopiokone eli saatana, joka tekeytyy vaikka miljoonaksi eri jumalaksi, jos hänen mielestään on tarpeen.

Jos kristinuskolta viedään jumalan nimi, Jeesuksen ristinkuolema ja keino millä pelastutaan, niin mä sanon että mieluummin teen mus talaisen kanssa autokaupat.
 
Ja jos joku miettii että onhan kristinusko yrittänyt olla juutalaisuuden jatke, niin

-VT:ssa sentään profetoitiin Jeesuksesta, mutta Allah taisi saada palstatilaa lähinnä väärän profeetan kuvauksessa (jahka löydän sen kohdan)

- No mites kun juutalaisuudessa Jumalan nimi on Jahve ja hän on monoteistinen?
-> Jahvehan tarkoittaa "minä olen/minä olen se mikä olen"(ehje asher ehje). No Jeesus vastasi juutalaisille olevansa "minä olen se mikä olen", kreikaksi "ego eimi".
-> miksi juutalaiset suuttuivat ja syyttivät jumalanpilkasta? Koska Jeesus käytti vain Jahvelle kuuluvaa ilmaisua.

Onko Jumalassa vain 1 persoona?
- Luomiskertomuksessa Jumala sanoo: "tehkääMME ihminen kuvaksemme."
-Mamren tammistossa Aabrahamille ilmestyi kuulemma Jumala: Aabraham näki 3 miestä
-Jesaja ennustaa VT:ssa jouluisesti: "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka nimi on Iankaikkinen Isä, rauhanruhtinas." Ööö....lapsi on isä?
-Daavid sanoo psalmeissa: Herra sanoi minun Herralleni: saat valtakunnat omiksesi jnejne". Miten Herra voi sanoa Herralle?

-Juutalaisten Jumala-"statement" on: Kuule Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi (echad).
Hepreaksi: "Schema Israel!
Adonai Eloheinu Adonai echad.

-> Jumala Jumalamme Jumala = yksi.
 
vierailija
No on sillä vähän väliä, onko jumala vai ihminen. Me ollaan Jumalan suuruuteen verrattuna pienempiä kuin molekyylin miljardisosa...

Ja ilman ristinkuolemaa, siis oikeeta kuolemaa kristinusko ei ole kristinusko.
En kai mä sanonut, että sillä ei olis väliä? Sanoin, että ei se nyt ihan niin mene Jeesuksen arvostuksen kanssa, mitä sanoit.

Eikä tässä nyt puhuta ihmisen suhteesta Jumalaan, vaan islamin ja kristinuskon suhteesta toisiinsa.

Mutta, voidaan toki tarkastella myös ihmis-jumala-suhdetta. Mitä luulet, kuinka paljon niin suurempi, kuin pieni molekyylihiukkanen jaksaa välittää siitä, kuinka paljon painoa annetaan eri vivahteille eri uskonnoissa? Pliis, vastaa omasta puolesta, älä Jumalan puolesta.
 

Yhteistyössä