Risteily Tukholmaan/lapsen henkilöllisyyden todistaminen

Mulla ei oo kukaan koskaan edes kysynyt mitään henkkaria lapsilta , ja paljon olen muksujen kanssa vuosien mittaan risteillyt.
Mukana on ollut joskus muksujen kavereitakin , eikä niistäkään ole kyselty.
 
Mä olin kesällä tytön kanssa Ruotsissa, eikä meiltä mitään kysytty, mutta ymmärsin että tarvittaessa pitää pystyä todistamaan henkilöllisyys ja siihen tarvitaan kuvallinen henkilökortti. Otin tytölle sen matkustusoikeudettoman henkilökortin ja maksoi muistaakseni 22?+passikuvat.
 
Me ollaan lähdössä parin viikon päästä reilun 2-vuotiaan kanssa Hki-Tukholma-Hki-risteilylle. Meillä ei ole tytölle kuin kuvaton kelakortti ja laitoinkin asiasta kyselyn Vikingille sähköpostitse. Sain vastauksen, että "kuvaton kelakortti kelpaa tytön henkilöllisyystodistukseksi". Pitää varalta tulostaa maili mukaan reissuun...
 
No,mutta. Mulle Espoon Poliisilta sanottiin,et toki voit viedä lapsen ilman henkkaria. Mut jos jäät kiinni niin se on "laiton maasta vienti". :eek: Joten hankimme 1v tytölle oman passin. Olemme lähdössä siin maalisk.lopussa Ruotsin-risteilylle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kikka74:
No,mutta. Mulle Espoon Poliisilta sanottiin,et toki voit viedä lapsen ilman henkkaria. Mut jos jäät kiinni niin se on "laiton maasta vienti". :eek: Joten hankimme 1v tytölle oman passin. Olemme lähdössä siin maalisk.lopussa Ruotsin-risteilylle.
kopio Siljan sivuilta
Ruotsiin matkustettaessa:

Suomen kansalaisen tulee käyttää matkustusasiakirjana virallista henkilötodistusta esim. kuvallinen, 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti (ei koske väliaikaista henkilökorttia eikä alaikäiselle ilman huoltajan suostumusta annettua henkilökorttia), ajokortti tai passi. Huom! Alle 15-vuotias lapsi tarvitsee kuvattoman Kela-kortin Ruotsiin matkustettaessa. Vastasyntyneen henkilöllisyyden todistamiseksi riittää syntymätodistus siihen saakka kun Kela-kortti on saatu.

Tuliko tuo henkkarijuttu silloin Estonian jälkeen, jotta tiedetään ketä upposi jos laiva upposi. Kun menee maitse Ruotsiin niin eihän siellä kukaan passia tms katso eikä meillä koskaan lapsilla ole passia silloin mukana.
Kelakortti on vain tieto sitä että kuka lapsi on mukana.
ei kukaan oma vanhempi omaa lastaan luvatta maasta vie jos pohjoismaiden välillä matkustaa, jossa on passivapaus ollut jo kymmeniä vuosia, paitsi jos onkin joku huoltajuuskiemura ja toinen sitten valittaa, näin kisittäisin.
 

Yhteistyössä