Alkuperäinen kirjoittaja Viia82:
Mitäpä jos annettaisiin jokaisen valita omansa ihan omien tarpeiden, käyttötarkoituksen ja mieltymysten mukaisesti. Kummatkin ovat hyviä laitteita, mutta kumpikaan ei ole selvästi toista parempi joka tilnateessa
Ap kysyi mitä mieltä muut on rintarepuista. Sanna80 sanoi oman mielipiteensä, mitä pahaa siinä on?
Olen Sannan kanssa samaa mieltä. Kantoliina on huomattavasti parempi vaihtoehto. Kokeilin ensin esikoisen kanssa rintareppua ja se oli ihan järkyttävä kapistus. Ehkä meillä oli huono reppu, mutta en saanut vauvaa mitenkään aseteltua niin, että olisi ollut tukevasti kyydissä. Vauvalla oli tosi huono asento ja mulla sattui olkapäät. Ei ollut siis reppu meidän juttu. Sitten ostin kantoliinan ja myöhemmin Patapum-kantorepun. Oma liinani on jonkun itse ompelema eli tsi ja ostin sen uutena. Oli huomattavasti halvempi kuin rintareppu. Liinan pystyy myös itse ompelemaan, jos vaan omistaa ompelukoneen. Mulla ei silloin vielä ollut.
Kuopuksen kanssa käytin paljon liinaa kun hän oli ihan pieni. Kun oli ikää tarpeeksi eli n 5 kk, siirryttiin Patapumiin. Patapum maksaa n 60 eur ja Ergo, jota voi käyttää jo pienelläkin vauvalla, maksaa muutaman kympin enemmän. Veikkaan, että satasen luokkaa. Eikös ne kalliimmat rintareput oli saman hintaisia? Ergossa ja Patapumissa on saman tyyppiset kiinnityssoljet kuin rintarepuissakin eli mitään sidontoja ei tarvitse opetelle kuten liinan kanssa.
Kantoliinaa käytin myös talvella vauvan kanssa. Sidoin liinan omien ulkovaatteiden päälle ja vauva liinaan sisävaatteissa + lakki ja hanskat ja toppatöppöset. Sitten päälle kantosuoja ja hyvin tarkeni pikkuinen. On olemassa myös kantotakkeja, jolloin ei tarvitse sitoa liinaa omien ulkovaatteiden päälle, vaan vauva matkustaa takin sisällä liinassa.
Kuopus oli välillä sisällä pitkiä aikoja liinassa. Siihen hän aina nukahti ihan pikkuisena, kun mikään muu paikka ei kelvannut. Samalla sain tehtyä kotitöitä ja hoidettua esikoista. Rintarepussa en olisi voinut vauvan antaa nukkua. Ainakin se malli mikä meillä ensin oli, oli niin kamala, että vauva olisi varmaan pudonnut kyydistä jos olisin alkanu kumarrella esikoisen kanssa touhutessani. Lisäksi vauvan asento oli niin huono, jalat alaspäin, että en olisi pitkää aikaa halunnut vauvaa sellaisessa pitää. Yhden ainoan sidonnan opettelin ja sen kanssa pärjäsi loistavasti.
Suosittelen, että ap tutustuu eri vaihtoehtoihin ennen rintarepun ostoa. Liinojakin on niin erilaisia. On sidottovia ja on rengasliinoja, joihin ei tehdä solmua, vain kiristetään sopivaksi. Nyt kun kuopuskin jo vuoden ikäinen, liinaa ei tule enää käytettyä. Sen sijaan Patapum on edelleen ahkerassa käytössä ja voisin sanoa, että paras lastentarvikehankintamme.