Rikkaille maksettavat lapsilisät?puolisoiden päivärahat?

• Viestiketjun aloittaja "ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti
kuy
Voi verojen verot.jokainen niitä veroja maksaa ja kaikista viisainta olisi ottaa ne säästö eurot sellaisilta jotka ei niitä yhteiskunnan euroja jokapäiväiseen leipään tarvitse.

Hyvätuloinen äiti
[QUOTE="voivoi";28994137]Jos et kelalta saisi joutuisit myymään talon ? niin että sinusta on oikein että yhteiskunta maksaa sinulle leveästä elämästä? Yhteiskunnan tulisi mielestäni taata jokaiselle perheelle/perheettömälle perusturva= ruoka ja katto pään päälle tämän enempää ei yhteiskuntaa voisi velvoittaa jos haluaa elää leveästi niin siitä vaan jos rahkeet riittää muttei yhteiskunnan kustannuksilla![/QUOTE]

Niin että minun pitää maksaa sinun elämisestäsi maksamallani verorahoilla? Verorahoistahan se yhteiskunta saa tulonsa. Maksan niin paljon veroja, etten koe yhtään huonoa omaatuntoa siitä että saamme äitiys- tai vanheimpainrahaa (määrällisesti enemmän, prosentuaalisesti tuloihin nähden vähemmän) tai lapsilisät. Minähän ne olen tavallaan aiemmin veroillani maksanut. Ja kyllä, miehen tuloilla emme voisi huolehtia lainan lyhennyksistä ja tuoda ruokaa pöytään, taloutemme tarvitsevat kahdet tulot tai sitten vain minun tuloni.

Edelleen muistuttaisin, että halutessaan Suomessa voi kouluttautua ja sitä kautta ansaita vaikka ei olekaan kultalusikka suussa syntynyt. Ärsyttää ihmiset joille kaikki vain pitäisi tipahtaa yhteiskunnalta eteen ja sitten ollaan kateellisia hyvätuloisille. Kyllä eri palkka kuuluu koulutuksen ja työn vaativuuden mukaan ja sitä myötä tuloeroja tulee. Jos tuloeroa ei tulisi, ei myöskään kannattaisi lainalla kouluttautua.

ja haluan vielä lisätä sen verran aiempiin kommentteihin, että itseäni korpee ihan HIRVEESTI sellaiset ihmiset joiden ajatusmaailma on juurikin se, että ei "kannata" mennä töihin/opiskelemaan kun kotiin maksetaan saman verran.. :ARGH! sellaisiin ihmisiin olen törmännyt.. mielestäni ei niitä lapsia kannata sen lapsilisän takia tehdä.. korvaani särähti yhdessä eilaiset äidit jaksossa se, että yksi äiti tokas että kannattaahan se 5 vai kuudes lapsi tehdä kun se tarkottaa jopa 200€:n lapsilisää.. :O SIIS MITÄ V*****???? itse joutuu oikein miettiin sen lapsenteon ajankohdan sen tähden, että tulotaso romahtaa nykyisestä kun äitiyspväraha on niin paljon matalampi kuin työssä ollessa palkkiot.. :O

mene ittees
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvätuloinen äiti;28994283:
Niin että minun pitää maksaa sinun elämisestäsi maksamallani verorahoilla? Verorahoistahan se yhteiskunta saa tulonsa. Maksan niin paljon veroja, etten koe yhtään huonoa omaatuntoa siitä että saamme äitiys- tai vanheimpainrahaa (määrällisesti enemmän, prosentuaalisesti tuloihin nähden vähemmän) tai lapsilisät. Minähän ne olen tavallaan aiemmin veroillani maksanut. Ja kyllä, miehen tuloilla emme voisi huolehtia lainan lyhennyksistä ja tuoda ruokaa pöytään, taloutemme tarvitsevat kahdet tulot tai sitten vain minun tuloni.

Edelleen muistuttaisin, että halutessaan Suomessa voi kouluttautua ja sitä kautta ansaita vaikka ei olekaan kultalusikka suussa syntynyt. Ärsyttää ihmiset joille kaikki vain pitäisi tipahtaa yhteiskunnalta eteen ja sitten ollaan kateellisia hyvätuloisille. Kyllä eri palkka kuuluu koulutuksen ja työn vaativuuden mukaan ja sitä myötä tuloeroja tulee. Jos tuloeroa ei tulisi, ei myöskään kannattaisi lainalla kouluttautua.
Kateellisia? jos vastakkain laitetaan säästöt otetaan köyhiltä vs otetaan rikkailta niin ei pitäisi kenelläkään olla epäselvää kummalta otetaan.Mutta kun tämä oma napa yhteiskunta ei pätkääkään ajattele mitään muuta kuin omaa lopmpakkoa.sinä itse olet niitä ihmisiä joille pitäisi tipahtaa yhteiskunnalta rahaa vaikka et sitä tarvitse edes!

Hyvätuloinen äiti
Tarkoitus oli kertoa että hyvätuloisia rankaistaan jo prosentuaalisesti äitiys- sekä vanhempainpäivärahassa, joten vaikka se lapsilisä tuleekin kaikille siihen päälle niin ei ole niin iso juttu. Se, voiko vanhemmat säästää lapselleen pesämunan riippuu vanhemmista, heidän elämäntavoistaan, ammatista, palkasta jne.

Mutta tämähän on hauskaa, kun en ilmeisesti olisi oikeutettu teidän mielestänne edes äitiys- tai vanhempainpäivärahaan. Menkää nyt itseenne... Ei Suomessa hyvätuloinen tienaa verojen jälkeen niin paljon että lainojen (talo, opinto) ym kohtuullisten menojen jälkeen vois laittaa sivuun niin paljon että vois olla 10kk tekemättä töitä! Tai no, vuosien säästämisellä kyllä, mutta pitäis olla vielä hedelmällinen ja lasten hankkiminen on muutenkin siirtynyt opintojen vuoksi. Uskomatonta! Mitä muuta tämä on kuin kateutta? "Jos minä elän kädestä suuhun, niin kyllä toisten pitää antaa omastaan pois että mulla menis paremmin vaikka mitään en asian eteen ole valmis tekemään." Suomen progressiivinen verotus kyllä rokottaa jo suurituloisia, usko pois. Ja itse asiassa progressiivinen verotus on minusta nykymuodossaan ok, mutta huonoa omaatuntoa en suostu tuntemaan siitä että saan jotain joskus takaisinkin. (Kyllähän se opiskelijana harmitti kun muilla oli rahaa matkustaa tai pitää kesälomaa, kun itse teki niska limassa töitä että oli rahaa taas lukuvuosi opiskella. En kuitenkaan koskaan ajatellut, ettei opiskelukavereilla ois ollu yhtä lailla oikeutta opintotukeen kuin mullakin. En siis osannut sillä tavalla olla kateellinen...)

vieraahko
Herranen aika sentään..

Mikä ihmeen aivopieru on tuo, että työttömäksi jouduttuaan pitäis sitten jäädä puolison armoille?! Minusta uusi lakimuutos tuli tarpeeseen.. koska harvat elävät yhteistaloudessa nykyään. Kun teet työtä, josta maksat verot ja liitonmaksut ym, kuuluu silloin korvaus työttömäksi jäätyä! Ei silloin pidä rangaista ihmisitä jos on sattunut hyvätuloinen puoliso kohdalle. Yhtälailla voitte vaihtaa puolisoa parempipalkkaiseen, jos niin kismittää toisten, yleensä miesten, tulotaso. ;)

Sitä ei vissiin voi tajuta miltä tuntuu kun yhtäkkiä ei tililles tule euroakaan omaa rahaa, jos on tottunut vaan sossunrahoilla elelee.. jotka napsahtaa automaattisesti lähestulkoon. Kyllä ne työkkärin rahat menee kuule parempituloisenkin puolisolta elämiseen, ei huolta. Jos on niin hyvä mies sattunut kohdalle ettei tarvi maksella mitään niin so what?! Jokaisella naisella on mahdollisuus valita puolisonsa Suomessa :D

Itse elelen alle toimeentulorajojen sairauden vuoksi (ja hitto hyvin pärjää vaikken sossusta saakaan, sopis kokeilla vinkujien itekkin elää hetki alle 200e/kk s.kulujen jälkee).. mutta terveenä mun veroprosentti olis 45% väh. Joten muistan kyllä paljonko riipais katsoa tilinauhojaan aikoinaan.. sympatiat niille, jotka vielä kestää tehdä töitä vaikka itselle tulis joku hikinen huntti lapslisän muodossa takaisin.

Suomessa sentään ei laiteta enää naista/miestä puolison vallan alle taloudellisesti ja täten moni ero välttyy. Koska tietynlainen itsemääräämisoikeus katoaa mikäli euroakaan ei ole "omaa rahaa". :(
Lapsilisät voi säästää jokainen halutessaa. Piste. Vanhempi säästää omista menoistaan tarvittaessa. Lapset voi antaa myös huostaankin jos tiukalta tuntuu. ;)

Nimenomaan siten, että lapsilisää saa ihan jokainen ipana eurolleen samalla kaavalla tässä maassa. On täysin vanhemmista sitten kiinni, millä tavoin ja koska lapsi siitä rahasta hyötyy. Ei ole KELA:n vika, että jollakin on varaa säästää niitä lasten tulevaisuutta varten ja toisilla ei. Eli nimenomaan valtio suhtautuu äärimmäisen tasapuolisesti jos ei ajatella siten, että valtiolla olisi jokin elatusvelvollisuus. Jokainen saa saman summan ja käyttää sen parhaaksi katsomallaan tavalla.

Lapsilisähän on mimensä mukaisesti lisä, jolla tuetaan lapsia. Joku ostaa sillä heti lapsilisäpäivänä siideriä ja röökiä, toinen ostaa sillä perheelleen ruokaa, kolmas antaa sen teinilleen käteen ja neljäs laittaa tilille lapsen tulevaisuutta varten. Kyllä tästä porukasta eniten vituttaa ne vanhemmat, jotka käyttävät lapsilisän omiin menoihinsa kuten viinaan ja röökiin. Heiltä sen lapsilisän ensimmäisenä ottaisin pois.
Samalla tavalla kansalaispalkka lisäisi kansalaisten yhdenvertaisuutta.

siinäpä teille
johan se laissakin sanotaan että puolisot ovat elatusvelvollisia toisistaan:46 § (16.4.1987/411)

Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvätuloinen äiti;28995315:
Mutta tämähän on hauskaa, kun en ilmeisesti olisi oikeutettu teidän mielestänne edes äitiys- tai vanhempainpäivärahaan. Menkää nyt itseenne... Ei Suomessa hyvätuloinen tienaa verojen jälkeen niin paljon että lainojen (talo, opinto) ym kohtuullisten menojen jälkeen vois laittaa sivuun niin paljon että vois olla 10kk tekemättä töitä!
Mitäs opiskelit! Ihan omaa syytä moinen opintolaina ;)

yöks
Palstan mielipide on näköjään että on parempi viedä niiltä köyhiltä kuin että käytäisiin hyvä tuloisten kukkarolla.Tämähän ei sinänsä mikään yllätys ole kun nykymaailmaa katselee.Ihmettelen vaan suuresti missä ne tyypit jotka käy muissa ttt keskusteluissa jeesustelemassa että kaikkien pitää jostain luopua yhteiskunnan hyväksi.
Aika helvetin kaks naamaista toimintaa että köyhien ja toimeentulotukia saavien olisi pakko luopua siitä viimeisestä laipäpalasta,kun sillä aikaa rikkaat puolisot nostaa yhteiskunnalta shoppialu rahaa.

siis mitä
Alkuperäinen kirjoittaja yöks;28995477:
Palstan mielipide on näköjään että on parempi viedä niiltä köyhiltä kuin että käytäisiin hyvä tuloisten kukkarolla.Tämähän ei sinänsä mikään yllätys ole kun nykymaailmaa katselee.Ihmettelen vaan suuresti missä ne tyypit jotka käy muissa ttt keskusteluissa jeesustelemassa että kaikkien pitää jostain luopua yhteiskunnan hyväksi.
Aika helvetin kaks naamaista toimintaa että köyhien ja toimeentulotukia saavien olisi pakko luopua siitä viimeisestä laipäpalasta,kun sillä aikaa rikkaat puolisot nostaa yhteiskunnalta shoppialu rahaa.
No mitä niiltä köyhiltä viedään? Kerro nyt!

Alkuperäinen kirjoittaja yöks;28995477:
Palstan mielipide on näköjään että on parempi viedä niiltä köyhiltä kuin että käytäisiin hyvä tuloisten kukkarolla.
Niin, mitä nyt ollaan viemässä? Useampaan kertaa tässä jankattu kuinka rikkaat oikein silmät kiiluen ovat käymässä köyhien kukkarolla, mutta mitä sieltä nyt ollaan viemässä?

katso ja ihmettele
Ja absurdimmaksi vaan menee. Viisi sivua siitä kuinka kaikki ollaan viemässä ja sitten et pysty kuitenkaan mainitsemaan yhtään tukea, jota ollaan leikkaamassa.
"Kunnille esitetään perustoimeentulotuen kustannuksiin 332,4 miljoonaa euroa valtionosuutta, mikä on 13 miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna." (Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvioesitys vuodelle 2014)
mistähän se tämä otetaan jos ei niiltä köyhiltä, onko ansarikukalla ideoita?

"hmm"
[QUOTE="vieras";28992981]Onko rikkaiden tehtävä ylläpitää köyhempien elintasoa? Suomessa on.
Mietipä mistä se yhteiskunta saa rahansa > isolta osalta veroista.
Tein aiemmin vastaavaan ketjuun suurinpiiretin tosielämää myötäilevän laskelman, jotta voisi hiukan hahmottua progressiivisen verotuksen ihanuus ja absoluuttisesti maksettujen verojen määrä:
Henkilö A, tulot 100 000 e/v., työuran pituus 30 v., veroprosentti 40%.
Henkilö B, tulot 30 000 e/v., työuran pituus 30 v., veroprosentti 20%.
Henkilö A maksaa elämänsä aikana verotuloja 1 200 000 e.
Henkilö B maksaa elämänsä aikana verotuloja 180 000 e.
Eli henkilö A kartuttaa yhteiskunnan kassaa miljoonalla + 20 000 eurolla enemmän elämänsä aikana kuin B.
Eiköhän tuosta millistä voi muutamat lapsilisät takaisin heittää.[/QUOTE]

Juuri näin. Ja eiköhän tämä A-henkilö maksa myös huomattavasti enemmän veroja arvonlisäveron muodossa koska todennäköisesti kuluttaa enemmän.

"Kunnille esitetään perustoimeentulotuen kustannuksiin 332,4 miljoonaa euroa valtionosuutta, mikä on 13 miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna." (Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvioesitys vuodelle 2014)
mistähän se tämä otetaan jos ei niiltä köyhiltä, onko ansarikukalla ideoita?
Hienosti osasit tuosta esityksestä poimia ainoan heikennyksen. Mutta kiitos kun teit tälle vänkääjälle palveluksen.

[QUOTE="niinpä";28993261]
Ei ole minkään järjen mukaan oikeudenmukaista että lapsilisä JOKA EDELLEENKIN ON TARKOITETTU lasten menojen kattamiseen, säästetään pesämunaksi, PISTE. Se tosiasia on ilmeisesti joidenkin vaikea hyväksyä saati myöntää että eriarvoistahan se on!

[/QUOTE]

Mun mielestäni ei ole eriarvoista, vaan nimenomaan tasa-arvoista objektiivisesti tarkasteltuna. Kyllähän lapsilisät pesämunaksi säästävät vanhemmat myöskin käyttävät ne rahat lasten menojen kattamiseen, itseasiassa paljon viisaammin kuin ne vanhemmat, jotka ostelevat niillä rahoilla itselleen kampaajaa, uutta talvitakkia ja tupakkaa. En tiedä ketään sellaisa perhettä, joka käyttäisi aina heti lapsilisät ja ainoastaan lapsiinsa. Kyllä niillä rahoilla katetaan koko perheen elämää, maksetaan laskuja ja niin edelleen. Ja mitenkäs ne lapsilisät siinä tapauksessa ovat lasten rahaa?

Kateuskortti on kieltämättä vähän liian laimea ilmaus, jos ajatellaan, että tasa-arvon perään huutelevat usein ne, jotka ovat köyhiä. Mutta jos hyvätuloisilta poistettaisiin lapsilisät, se ei millään mittarilla toisi lisää rahaa niille perheille, jotka eivät ennenkään pystyneet rahoittamaan elämäänsä ilman lapsilisää. Rikkaus on muka aina köyhiltä pois, ja se ajattelu on väärä. Lapsilisää saavat perheet ovat kuitenkin työikäistä väestöä, ja se raha, minkä vanhemmat työllään tekevät, on ansaittua rahaa. Se on vaatinut uhrauksia, koulutusta ja ehkä isoja opintovelkoja, ja kun työelämään sitten on siirrytty ja saatu hyväpalkkainen työ, miksi köyhät pitävät sitä epäreiluna?

Lapsilisä on mukava lisä siihen, sen voi laittaa sivuun lasten tulevaisuutta varten. Miten kukaan voi sanoa, että hyvätuloiset eivät tarvitse lapsilisää? Me ainakin tarvitsemme, koska sillä kerrytetään lasten rahastoa tulevaisuutta ajatellen. Miksi se tarve on vähäisempi kuin KELAn tuilla elävän, kouluttamattoman ja katkeran ihmisen rahantarve? Ihan samaa käänteistä logiikkaa noudattaen voisin itse todeta, että otetaan köyhiltä lapsilisät pois niin alkavat miettiä itsenäisesti elämänsä rahoittamista. Ei se ole meidän työssäkäyvien veronmaksajien tehtävä! Eikö kuullostakin ihanalta?

Muoks. Sen verran vielä, että on todellä huvittavaa todeta, miten joku tässäkin ketjussa raakkuu, että "miksi sulle pitäisi tipahtaa yhteiskunnalta rahaa, jota et edes tarvitse!" Millä ihmeen perusteella joku voi sanoa, paljonko muut tarvitsevat rahaa?? Silläkö, että itse pärjää työttömyyskorvauksella, niin kaikkien muidenkin pitäisi pärjätä? Onko mieleesi tullut, että olemme aktiivisesti luoneet sellaista elämää, että rahaa on riittävästi omiin tarpeisiin. Emme ikinä tulisi työttömyyskorvauksella toimeen. Ja siksi olemme hankkineet koulutuksen, työn ja sellaisen elämän (asunto, autot, harrastukset) joita pystymme ylläpitämään tuloillamme. Tykkäämme matkustella ja syödä hyvin. Emme halua elää vuokrakaksiossa, hakea lapsille kirppikseltä vaatteita ja jatkaa nakkisoppaa kahta viikkoa. Sori vaan.

Viimeksi muokattu:
paha ei anna paljostakaan
Kaiutin-"Onko mieleesi tullut, että olemme aktiivisesti luoneet sellaista elämää, että rahaa on riittävästi omiin tarpeisiin."
on toki mutta, miksi pitäisi yhteiskunnan sitten vielä maksaa ylimääräistä? Onko mieleesi tullut että köyhyysrajalla oleva ihminen ei ole ehdoin tahdoin tehnyt eläämnsä sellaiseksi?
Ei ole yhtään ainoaa järkevää puolustelua tullut tässäkään pitkässä ketjussa siihen miksi näille varakkaille pitäisi yhteiskunnan mitään maksaa.
Tässäkin ketjussa on tullut esiin mm aviopulisoiden elatusvastuu toisistaan sekä köyhiltä tukien leikkaaminen.
Mutta tämähän ei teidän kermaperseiden ahteria kutita kunhan vaan MINÄ saan niin muut voi kuolla nälkään.

"eee"
[QUOTE="niinpä";28993269]Ja jottei totuus unohtuisi mikä on "rikas". Puhuisin itse mieluummin paremmin toimeentulevista jotka pärjäävät ilman tukia.

Vielä selkokielellä jotta tyhmemmätkin palstalaiset tajuaa: RIKAS = IHMINEN JOKA PÄRJÄÄ ILMAN YHTEISKUNNAN TUKIA[/QUOTE]

Joo-o, kertoo kyllä jotain omasta tulotasostasi, jos sinun mielestäsi on rikas jos pärjää ilman yhteiskunnan tukia... :whistle: Mä taas kutsuisin sellaista ihmistä vastuunsa kantavaksi, NORMAALIKSI AIKUISEKSI IHMISEKSI!

tqtj
[QUOTE="eee";28996222]Joo-o, kertoo kyllä jotain omasta tulotasostasi, jos sinun mielestäsi on rikas jos pärjää ilman yhteiskunnan tukia... :whistle: Mä taas kutsuisin sellaista ihmistä vastuunsa kantavaksi, NORMAALIKSI AIKUISEKSI IHMISEKSI![/QUOTE]

jos saivarrella halutaan niin keskiverto palkansaaja on toimeentulotuen saajaan verrattuna rikas .

"vieras"
Itse olen ollut nuorena köyhä yh. Elin lapsen kanssa pelkällä opintotuella. En ikinä hakenut toimeentulotukea. Kuuden vuoden opiskelun ja uuden puolison myötä tulotasoni nousi reilusti. Nykyään olemme "rikkaita" tulot ennen veroja on 10 000e/kk. Musta mulla on oikeus saada lapsilisää ja muitatukia siinä missä muillakin. Maksetaan kuitenkin aika paljon veroja kuukaudessa. Itse olen sitä mieltä, että sosiaaliuetuuksia voisi ihan hyvin pienentää niiltä jotka eivät käy töissä tai opiskele. En vaan tajua teitä jotka valittaa kun köyhiltä viedään kaikki. Kuka teitä estää opiskelemasta ja saamasta sitä hyväpalkkaista työtä. Turha täällä on valittaa kun rikkaat rikastuu ja köyhiltä vioedään kaikki. Musta köyhyys on osittain oma valinta. Itse olen pienipalkkaisen yh äidin lapsi, mutta mua on aina kannustettu oppiskelemaan ja tulemaan toimeen omillaan. Ei tullu edes opiskelijana mieleen hakea toimeentulotukea vaan yritin pärjät opintotuella. Ja laitoin jopa säästöön lapsilisästä joka kuukausi muutaman kymnpin. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Edelleen vaikka tulot on isot ostetaan vaatteet kirpputorilta, ja kaupassa ostetaan kaupan omia merkkejä. Ylimääräiset rahat käytetään mm. siivoojan ja lastenhotajien palkkaamiseen ja matkusteluun.

Mutta tämähän ei teidän kermaperseiden ahteria kutita kunhan vaan MINÄ saan niin muut voi kuolla nälkään.
Höpö höpö. Itse en ole saanut mitään tukia sitten 2008, kun lopetin opiskelut. Mitä ajattelit, että minä kermaperse annan pois? Siis sen lisäksi että maksan pirusti veroja ja kulutan ennen kaikkea palveluita. Ai niin, mustahan tekee kermaperseen se, että olen jaksanut hankaluuksista huolimatta opiskella, tehdä töitä laidasta laitaan ja lopulta löytänyt työpaikan, jossa tienaan enemmän kuin toimeentuloraja on.

Se on hyvä olla käsi ojossa, jos aina siellä saamapuolella. Ja jos veikkaat, että kauhukuvasi toteutuvat meidän kermaperseiden takia ja lapset alkavat kuolla nälkään, niin mitäpä jos jättäisit ne tekemättä?

Yhteistyössä