Riisipuuro haudekattilassa, neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tonttu

Vieras
Saatiin miehen kanssa haudekattila joululahjaksi ja aateltiin tekasta riisipuuro, mutta kattilan mukana ei tullu mitään ohjeita. Eli kuinka paljon sitä vettä laitetaan siihen kattila-osioon? Entä kuinka kuumalla levy pitäs olla? Kiitti jos joku jaksaa valaista tietämätöntä :)

sen verran vettä et se toinen osa mahtuu kattilan sisään, ymmärrätkö, kokeilemalla selviää.
mä pidän täysillä kunnes maito alkaa kiehua sit lasken noin 8 (meil hellan mittari on 1-12)

vettä mä laitan niin, että ei pursua yli ku sen päälimmäisen kattilan laittaa paikalleen. Ja lämpöä niin, että vesi hiljalleen kiehuu koko ajan. En tiedä onko näin oikein, mutta mulla toimii ainaki hyvin.

Laitan vettä n. 5 dl ja riisit. Kun ne ovat jonkun aikaa hautuneet...kymmenisen min. niin kaadan sekaan täysmaitoa litran. Sitten vaan haudutellaan tunnin verran. Levyn ei tarvii olla täysillä, kunhan vesi kattilan alaosassa poreilee. Lopuksi sekoitan ja tarkistan, että on sopivan paksuista ja lisään suolan.

Meidän haudekattilassa on mittatikku, minkä mukaan vesi laitetaan. Kuumennan niin kauan isoimmalla, että vesi alkaa kiehumaan, sen jälkeen laitan pienimmillä.

Aineet laitan kattilaan samalla, kun laitan levyn päälle.

Vettä laitan sen verran ettei ota ihan yläosaan kiinni. Ja annan olla kuutosella niin kauan että alkaa kiehumaan jonka jälkeen pienennän kolmoselle. Jos on oikein tehokas levy, kakkonenkin riittää.

Mä en jaksa odottaa maidon kuumenemista kerroskattilassa, vaan käytän sen vaikka mikrossa ennen kuin kaadan kattilaan. Tulee nopeammin valmista. Joskus kiehautan veden ja riisitkin valmiiksi pikku kattilassa. Kerroskattilan hyödyksi jää silloin vain se, ettei puuro pala taatusti pohjaan

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Mä en jaksa odottaa maidon kuumenemista kerroskattilassa, vaan käytän sen vaikka mikrossa ennen kuin kaadan kattilaan. Tulee nopeammin valmista. Joskus kiehautan veden ja riisitkin valmiiksi pikku kattilassa. Kerroskattilan hyödyksi jää silloin vain se, ettei puuro pala taatusti pohjaan

Just just. Mulle kaikki nyt ja heti -ikäluokkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja m:

Löysääpä pipoa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Niin siis sinne alaosaan paljonko vettä...ne eihän sen määrällä niin väliä ...jokunen sentti.

no ei kannate ihan pari senttiä sinne sitä laittaa vaan ihan reippaasti niin että se vesi koskettaa sen haudeosan alaosaa.

ja muistat ap tarkistaa aina välillä ettei sieltä ole vesi päässy loppumaan :attn:

Löysääpä pipoa. ;)
En ole teini, joka istuu sisälläkin pipo päässä.

... Tai "osaan käyttää tekniikkaa avukseni" ikäluokka.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Niin siis sinne alaosaan paljonko vettä...ne eihän sen määrällä niin väliä ...jokunen sentti.

no ei kannate ihan pari senttiä sinne sitä laittaa vaan ihan reippaasti niin että se vesi koskettaa sen haudeosan alaosaa.

ja muistat ap tarkistaa aina välillä ettei sieltä ole vesi päässy loppumaan :attn:

Hyvä ku muistutit! En ois välttämättä muistanu :D

Riippuu vähän kattilasta... Esim. Opassa jos laittaa niin paljon vettä, että koskee yläosan pohjaa, niin se yläosa alkaa "pomppia". Muutenkin ohjeistus riippuu paljon kattilasta ja hellasta, eihän sitänyt mitenkään voi toista neuvoa, että laita levy kasille...

Mä kutsuisin kyllä ap:tä uusavuttomaksi ennemmin kuin "jojo"a kaikkimullehetinyt sukupolveen kuuluvaksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

... Tai "osaan käyttää tekniikkaa avukseni" ikäluokka.
Joistakin ruuista vaan tulee sen parempaa, mitä kauemmin hauduttelee.

Alkuperäinen kirjoittaja avuton?:

Riippuu vähän kattilasta... Esim. Opassa jos laittaa niin paljon vettä, että koskee yläosan pohjaa, niin se yläosa alkaa "pomppia". Muutenkin ohjeistus riippuu paljon kattilasta ja hellasta, eihän sitänyt mitenkään voi toista neuvoa, että laita levy kasille...

Mä kutsuisin kyllä ap:tä uusavuttomaksi ennemmin kuin "jojo"a kaikkimullehetinyt sukupolveen kuuluvaksi :)

Ai uusavuton, kun en ole aiemmin haudekattilaa käyttänyt ja ajattelin kysyä neuvoa. Uusavuttomalta tuskin onnistuu riisipuuron keittäminen tavallisessa kattilassa, kuten itse olen aiemmin tehnyt.

Kananmunissa toimii tämmönen ohje:
Laita kattilaan kylmää vettä niin paljon, että kananmunat peittyy.
Laita kananmunat varovasti kattilaan ja ripaus suolaa. Kansi päälle.
Levy lämpiämään. Kun vesi alkaa kiehumaan ja ensimmäiset pulpaukset pomsahtaa pintaan, sammuta levy.
Anna munien olla kymmenen minuuttia kiehuvassa vedessä ja kaada sen jälkeen vesi pois.
Jätä kananmunat kattilaan kuivahtamaan hetkeksi (noin minuutti toista) ja laske sen jälkeen kylmää vettä kattilaan. Anna kananmunien jäähtyä kylmässä vedessä tovi.

Saatiin miehen kanssa haudekattila joululahjaksi ja aateltiin tekasta riisipuuro, mutta kattilan mukana ei tullu mitään ohjeita. Eli kuinka paljon sitä vettä laitetaan siihen kattila-osioon? Entä kuinka kuumalla levy pitäs olla? Kiitti jos joku jaksaa valaista tietämätöntä
Moi, mietin itse juuri samaa, kun aloin keittää riisipuuroa. Muistaakseni kattilan ohjeen mukaan se on 7dl eikö se määrä tullut ylikään.

Yhteistyössä