Rh negatiivinen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tonttu

Vieras
Eli olen nyt 9+6 viikolla menossa ja sain kuulla veriryhmäni olevan RH-. Nyt mielessä monta mieltä askarruttavaa kysymystä… eli onko teillä muilla kokemusta? Osaisiko joku minulle selittää tarkemmin tästä mitä tarkoitta jne?

Onko tullut mitään ongelmia? Jos, niin minkälaisia?

Mukavaa joulun odotusta kaikille!

Eli jos lapsesi on rh + niin elimistösi saattaa kehittää vasta-aineita lasta vastaan, josta ei ole haittaa sinulle, mutta sikiölle on.. tämä on harvinaista jos kyseessä on ensimmäinen raskaus tai jos olet saanut aikaisempien raskauksien jälkeen sellaisen rokotteen joka estää vasta-aineiden syntymistä. Jos vasta-aineita tulee, saattaa sikiöllä olla hemolyyttinen anemia, milloin voi tarvita verenvaihtoa.. tälläiset lapset syntyvät heikkoina ja keltaisina.
Itse olen rh- ja vauva rh+ mutta ongelmia raskaudessa ei ollut.. saa nähdä miten toisen kohdalla sitten.

http://www.animal.helsinki.fi/material/KEFYS2.2.pdf
tuossa linkissä kohdassa 3.8 kerrottu aiheesta.

hei,
meillä niinpäin että mulla rh+ ja vauvalla rh-, kuten isällään. Ei aiheuttanut muuta kuin edellisenkin vastaajan mainitsemaa keltaisuutta, eli kohonneita bilirubiiniarvoja (koita vaikka googlata sillä sanalla, jos löytyis eksaktimpaa faktaa). Vaiva hoitui kahden vuorokauden valohoidolla, sairaalassa olimme kolme vuorokautta kauemmin kuin olisimme olleet ilman veriryhmähärdelliä. Eli ei vakavaa, oli siellä valohoidossa vauvoja ihan ilman veriryhmäjuttujakin! Käytiin kerran kontrollissa kun oltiin oltu kotona kaks päivää, kaikki ok. Nyt vauva on n. kuukauden, terve ja tyytyväinen. Ymmärtääkseni valo auttaa usein ja verenvaihto on melko harvinaista, mut en mene vannomaan. Kysy neuvolassa. Itselläni ei ollut mitään tietoa tästä etukäteen ja kovasti itketti kun vauvaa vietiin valokaappiin, mut pikkujuttuhan se oli. Eli nauti raskaudesta ja hanki neuvolasta/synnytyssairaalastasi tietoa jos asia stressaa. Onnellista odotusta!

annis: oletko varma ettei sinun vauvallasi ollut kyse ihan tavallisesta keltaisuudesta mitä esiintyy pikkuvauvoilla.. mietin vaan koska käsittääkseni raskausimmunisaatiota toistepäin ei ole, siis että rh+ äiti kehittäisi vasta-aineita rh- lasta vastaan. esimerkiksi rh- verta saa antaa rh positiivisille, mutta rh+ verta ei saa antaa rh negatiivisille.

Mietin just itsekin etten ole varma onko tää sama asia, kun veriryhmät "toisinpäin", mutta kyllä meille sairaalassa kokoajan kerrottiin keltaisuuden johtuvan veriryhmästä. Yritin tossa penkoa sieltä saamiani papereita asiasta, muta kaaos on kova... Joka tapauksessa, en tiiä onko tilanne oikeestaan verrannollinen, mut itse ainakin elän uskossa et vauvamme keltaisuus johtui verestä. Voi tietty olla et toisinpäin vakavampaa tjtn. Toivottavasti kaikki menee ap.llä hyvin!

Moikka,
mulla on nyt kahden lapsen kohdalta kokemusta kyseisestä "ongelmasta", voin kertoa vain oman tarinani. Eli itse olen O- ja mieheni B+, lapset O+ ja B+. Kummatkin ovat siis perineet isänsä Rhesustekijän.

Ekassa raskaudessa vasta-aineita tuli rv 38, jonka jälkeen niitä seurattiin ylimääräisillä verikokeilla (kolmen standardikokeen lisäksi). Vasta-aineita tulee harvoin ekassa raskaudessa, mutta ilmeisesti veremme olivat päässeet jossain vaiheessa sekoittumaan. Vasta-aineiden määrä pysyi pienenä ja lapsi syntyi virkeänä eikä keltaisuutta ollut lainkaan. Hän on nyt terve 1 v 8 kk vanha tyttö.

Toisessa raskaudessa vasta-aineita oli veressäni pieniä määriä alusta asti, ja niitä seurattiin n. kerran kuussa verikokeella. Loppuraskaudesta vasta-aineiden määrä nousi (ollen silti pieni), mutta kävin ylimääräisessä seurantaultrassa, jossa tarkistettiin jonkun tietyn aivoverisuonen virtauksia. Näistä voi kuulemma seurata lapsen vointia. Synnytys käynnistettiin laskettuna päivänä varmuuden vuoksi, ettei lapsi pääsisi anemisoitumaan. Kaikki oli siis hyvin vielä ultrassa.

Poika syntyi virkeänä, mutta kellastui ja oli useita päiviä sinivalohoidossa, sai kuitenkin olla lapsivuodeosastolla kanssani. Hän oli väsynyt ja söi huonosti, mikä siis johtui korkeista bilirubiiniarvoista. Hänellä oli myös matala hemoglobiini, johon hän sai kerran punaverisoluja. Tämä ei siis ollut varsinainen verenvaihto. Kotiuduimme 4 yön jälkeen. Keltaisuus on hävinnyt pojan ollessa nyt 3 viikkoa, mutta hemoglobiini laskee edelleen ja hän saattaa joutua vielä verenvaihtoon. Mennään kuitenkin pojan voinnin mukaan, eli jos hän jaksaa syödä ja olla valveilla niin sitten kaikki on ok. Ja niin hän on jaksanutkin tähän asti, pirteä poitsu. Saa nähdä miten meidän vielä käy.

Seuraavan raskauden sujumisesta ei voi sanoa oikein mitään. Voi olla että tulee samanlaisia ongelmia, ja vakava anemisoituminen voi pahimmassa tapauksessa johtaa keskenmenoon. Verenvaihdon voi myös tehdä sikiölle, mutta siinä on aina omat riskinsä. Toisaalta lapsi saattaa periä minun Rhesustekijäni.

Mulla kolme lasta. Itse miinusta ja lapset plussaa. Vaikutti raskauteen siten, että tehtiin ylimääräisiä verikokeita vasta-aineiden takia. Lisäksi synnytysten jälkeen sain pistoksen. Eli enempi piikittämistä, muttei muuten ole elämään vaikuttanu...

Sama juttu. Vauvalla rh+ ja itse olen myös O-. En muista otettiinko edes verikokeita raskauden aikana, miksikohän ei muuten otettu. No synnytyksen jälkeen sain piikin, joka pitäisi estää mahdollisissa seuraavissa raskauksissa noiden vasta-aineiden muodostumisen.

Mutta tosiaan raskausaikana ei muistaakseni otettu mitään kokeita tuohon liittyen.

En näistä hirmusesti tiedä, mutta eikö yleensä lapsi peri isän rhesus tekijän? Meilläkin siis minä rh-, mies ja lapsi rh+. Omaa selkeetä ajattelua tosin sotkee se, että minun äiti ja sisko on rh+, minä rh- ja ilmeisesti meidän isä pakosti rh-.... Nää on NIIN käsittämättömiä juttuja. Ellei sitten jompi kumpi meistä sisaruksista ole posteljoonin lapsi ;)

Käsittääkseni tuo veriryhmän "periytyminen" on aika kimurantti juttu. Rh tekijän periytymisestä en ole varma mutta sellainen mutu tuntuma on, että sekin on aika mutkikas homma.

Vauva ei peri isänsä veriryhmää, vaan siihen vaikuttavat useat geenit. Muistaakseni kaksi per vanhempi, muistanko oikein lukion biologian tunneilta?

Rhesustekijä on dominoiva ominaisuus, eli jos lapsi saa edes yhden rhesuspositiivisuutta aiheuttavan geenin, on hän vääjämättä rh-positiivinen. Mieheni veriryhmä testattiin myös vasta-ainemääritysten tekemiseksi, ja hän on todennäköisesti ns. homotsygootti, eli hän omaa pelkästään rhesus-positiivisuuden aiheuttavia geenejä, joten lapset ovat automaattisesti samaa sorttia. Nyt saatan puhua ihan palturia, mutta näin olen asian käsittänyt?

Yhteistyössä