Retroruokia lapsuudestanne

• Viestiketjun aloittaja Muistelija-Maistelija
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
kesäkeitto kera kylmän HK:n sinisen
makaroonivelli
tirripaisti
linttiloota (yök)
läskisoosi ja muusi
voissa paistettu sei, keitetyt perunat ja valkokastike jossa keitettyä kananmunaa
makkaramunakas
patakukko
rantakala

jälkkäreitä:

herkkupuuro
suklaapuuro
marjapuuro
köyhät ritarit
pannupulla
hoppenpoppeli
pullamosso
meillä se oli littuloota (perunaviipaleita ja jauhelihaa uuniin)
kyljyksiä oli parempana ruokana

villis
Voih, paljon lapsuusmuistoja herättäviä ruokia tästä ketjusta bongasin :) Itselle tuli mieleen enkä huomannut et olis vielä mainittu häränhäntäkeitto ja pappilan hätävara.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
kesäkeitto kera kylmän HK:n sinisen
makaroonivelli
tirripaisti
linttiloota (yök)
läskisoosi ja muusi
voissa paistettu sei, keitetyt perunat ja valkokastike jossa keitettyä kananmunaa
makkaramunakas
patakukko
rantakala

jälkkäreitä:

herkkupuuro
suklaapuuro
marjapuuro
köyhät ritarit
pannupulla
hoppenpoppeli
pullamosso
meillä se oli littuloota (perunaviipaleita ja jauhelihaa uuniin)
kyljyksiä oli parempana ruokana
linttiloota tehtiin viipaloiduista perunoista, sekaan pippureita ja munamaito, päälle sianlihaviipaleita ruskistumaan :x

Ukki teki aina mulle ja sisaruksille peruna velliä, nam ja se oli herkkua. On kyllä vieläkin :D . Sit oli karjalanpaisti, ryynimakkara, silliä ja uusia perunoita ja tää on vieläki mun herkkua.

Pannaria, omenahilloa ja kermavaahtoa, köyhiä ritareita, pirtelöt, vanilja jäätelö ja pakastemarjat ja edelleenkin on suuri herkku.

Mun mummolassa oli aikanaan aina pari sikaa, syksyllä ne sitten "teurastettiin" ihan siinä pihalla vaan( kas kun mulle ei ole jäänyt traumoja, mä kuitenkin aina ehdin kiintyä niihin sikoihin, ja antaa nimen, ne oli vähän niinkun lemmikkejä mulle :heart: ), mummo sitten teki verilättyjä siitä ihan tuoreesta verestä, kun se vielä hyyty, piti vatkata sitä koko ajan kun oli lämmintä :heart: Mutta olihan ne hyviä kyllä.
samoin se teki siitä päästä alabodia, ja paisto maksaa.

vieras
Talkkunapuuro
Rössypottu
Merimiespihvi
Kanaviillokki (kanaräkä)
Kampsut (jotain verestä tehtyjä möhkäleitä)
Juustokeitto
Uunijuusto
Kaikenlainen silakkaruoka
Makaroonivelli
Nötköttikeitto
Jauhelihakastike ja perunat (=vähän jauhelihaa, muuten jauhoja ja vettä)

Noista syön vielä talkkunapuuroa ja uunijuustoa. Jauhelihakastiketta toki myös syödään, mutta spaghetin kanssa ja onhan se aika lailla erilaista.

nämä tulee mieleen
porsaankyljykset kermaisessa kastikkeessa ja muussi
merimiespata
uunipuuro (ohrasta) maidon kanssa
ruispuuro
makaroonivelli
lämpimät voileivät (sinappi, ketsuppi, kinkku/meetwursti tms ja juusto, päälle oreganoa)
tirripaisti
ranskalaiset perunat itse tehtyinä raa´asta perunasta ja öljyssä paistettuna
kokonaisena paistettu broileri
kalakukko
itse tehdyt karjalanpiirakat

ei traumoja,nykyää tulis sos.tädit paikalle
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Mun mummolassa oli aikanaan aina pari sikaa, syksyllä ne sitten "teurastettiin" ihan siinä pihalla vaan( kas kun mulle ei ole jäänyt traumoja, mä kuitenkin aina ehdin kiintyä niihin sikoihin, ja antaa nimen, ne oli vähän niinkun lemmikkejä mulle :heart: ), mummo sitten teki verilättyjä siitä ihan tuoreesta verestä, kun se vielä hyyty, piti vatkata sitä koko ajan kun oli lämmintä :heart: Mutta olihan ne hyviä kyllä.
samoin se teki siitä päästä alabodia, ja paisto maksaa.
ei ny kuulu ketjuun, mut mä kans näin mummolassa aina sikojen teurastamiset...sekä lampaiden ja kanojen teurastamiset...
sit niillä herkuilla aina herkuteltiin ja possun pylly vietiin kotiin aina jouluksi :)

tämä vielä tulee mieleen
mustikkapöperö = mustikoita, talkkunaa ja maitoa
suklaakiisseli, vaniljakiisseli
rahkapiirakat

makaroonipata (keitettyä makaroonia johon sekoitettiin ruskistettu jauheliha, ketsupin kanssa syötiin)
itse tehdyt perunapiirakat

hhh
Alkuperäinen kirjoittaja Naw2012:
Missähän läskirasvassa niitä ruisleivän paloja uitettiinkaan, ne oli hyviä :p
Joo, teen niitä vieläkin. Eikös kaupassa myydä niitä kastikelihan/kylkisiivun nimellä.

Kampsukeittoa syötiin kotona ja koulussa..

Dagmar
Olen syntynyt 40-luvulla ja lapsuudessani herkut olivat tosi harvassa. Isän kanssa makean nälkään tehtiin HOPPENPOPPELIA. Meillä siihen laitettiin ainoastaan kananmunia ja sokeria, jotka vispattiin paksuksi vaahdoksi. Meitä oli silloin 3 lasta ja söimme isän kanssa samasta astiasta jokainen omalla lusikallaan kunnes kulho oli tyhjä. Hyvää oli! Jostain systä äiti ei osallistunut kekkereihimme. Olen tähän asti luullut, että nimi HOPPENPOPPELI oli isän oma keksintö, mutta näin sen Kotilieden artikkelissa kesän asuntomessuilta otetussa kuvassa.

Yhteistyössä