Retroruokia lapsuudestanne

• Viestiketjun aloittaja Muistelija-Maistelija
  • Ensimmäinen viesti
...
Mitä ovat makkarakupit?

Tosi kasaria on myös kaikki leivitetyt leikkeet. Ja sitten sellaiset coctailtikut, jotka kiinnitetty kaaliin ja joissa lihapullaa, juustoa ja rypäle.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparminttu-Pipsa:
Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Makkarakupit olivat mun suurta herkkua, nykyään en kasvispainotteisena syöjänä todellakaan koskisi . :LOL:
Just tänään työkaverin kanssa juteltiin näistä lapsuuden ruoista. Iskä aina teki näitä makkarakuppeja :D
Meillä syötiin usein myös "tarjouksia" :LOL:

aitoa 70-luvun ruokaa... Lauantaimakkarasta leikattiin aika paksuja siivuja, että siihen jäi se myös se (muovinen?) kuori. sitten niitä paistettiin pannulla. Ja makkaraviipaleet meni kuperaksi (koska niissä oli se kuori). sitten päälle vaan ketsuppia tai sinappia. Ja hyvää oli... ainakin silloin 70-luvulla :whistle:

v
makaronivelli
säilykenaudanlihasta tehty lihasoppa
maitopottu
potut ja ruskea kastike (siis pelkkä liemi)
mykyrokka
riisipuuro+paistetut potut
paistetu muikut
äidin leipomat leivät (ohrarieska ja ruisleipä)
lämppärit ranskanleivästä päällä juustoa ja balkansiivuja paksuja sellaisia

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Enpä huomannut sipulipuuroa bonganneeni tästä ketjusta. Ei ole pariinkymmeneen vuoteen tullut maistettua.
Mitäs toi sipulipuuro on? Sipulimaito kyl on lapsuuden herkkua.
Mä en yhtään tiedä miten sitä tehtiin, veikkaisin että se oli jossain määrin kaurapuuron ja sipulimaidon sekoitusta. Pitäisikin udella mummolta reseptiä, olin tosi skeptinen siihen ensin kun kakarana maistatettiin mutta se oli älyttömän hyvää, sipuli oikeen makeeta.. Namm..

Afrikannorsu
Mä olen tosi keski-ikäinen kurpsale kun meillä on montaa listojen ruuista ihan vakiona. Viikonloppusin kokonainen broisku,,,makkarakupit on sellanen mitä ei enää laiteta eikä missään nimessä vedessä keitettyä lenkkiä. Yber inhokkini, kun ei ollu mikroja ja uuniakaan ei ihan pikkuasiasta lämmitetty niin saunan jälkeen lenkkimakkara annoskokoisina paloina kiehautettiin ihan vedessä. YÖÖÖÖÖK.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Eihän nää muut oo mistään kotosin, meillä oli ihan koulun ruokalistalla veripalttua. Sitä sitten syötiin...tai syötiin ja oksennettiin :$
Sama kun meidän koulussa rössypottu :x ei taida enää olla listalla.
Mä teen rössypottuja usein kotona, on varsinkin kuopuksen suurta herkkua.

Oulusta oon
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Eihän nää muut oo mistään kotosin, meillä oli ihan koulun ruokalistalla veripalttua. Sitä sitten syötiin...tai syötiin ja oksennettiin :$
Sama kun meidän koulussa rössypottu :x ei taida enää olla listalla.
Kyllä tuota Oulun kouluissa viel tarjoillaan... Ei lapset kovin hehkuta.

J.t harmaana
Meillä oli sunnuntaisin kyljyksiä :) En oo muuten kyljyksiä lapsuuteni jälkeen syönytkään.
Makaronivelli
Suklaapuuro
kesäkeitto
Paistetut perunat

Jälkiruokia ei koskaan ollut, enkä tee edelleenkään kuin juhlapäivinä.

Huhhuh
Tehän luettelitte melkein meidän koko ruokalistan: jauhelikastike, nakkikastike, paistinpotut, kesäkeitto,makaroonivelli, marjasopat.. Mitkä ruuat on nykyaikaa, pitäiskö aloittaa uusi ketju?

iu-
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
,,,makkarakupit on sellanen mitä ei enää laiteta eikä missään nimessä vedessä keitettyä lenkkiä. Yber inhokkini, kun ei ollu mikroja ja uuniakaan ei ihan pikkuasiasta lämmitetty niin saunan jälkeen lenkkimakkara annoskokoisina paloina kiehautettiin ihan vedessä. YÖÖÖÖÖK.
Serkuilla oli kans aina tätä :x .

Mun suosikkiruoka lapsena oli riisi-sienimuhennos. Olen joskus itse yrittänyt tehdä sitä, mutta ei tule yhtä hyvää kuin äidin tekemä :heart: .

Sit (pula-ajan lapset :ashamed: ) syötiin "suklaata" eli kaakaojauhoa ja sokeria pienessä tilkassa maitoa tai kermaa - oli sellaista paksua puuroa.

Ja meillä tuota kaurayyni-sokeri-maito -hässäkkää sanottiin penkkivelliksi (enkä todellakaan tiedä, miksi).

kesäkeitto kera kylmän HK:n sinisen
makaroonivelli
tirripaisti
linttiloota (yök)
läskisoosi ja muusi
voissa paistettu sei, keitetyt perunat ja valkokastike jossa keitettyä kananmunaa
makkaramunakas
patakukko
rantakala

jälkkäreitä:

herkkupuuro
suklaapuuro
marjapuuro
köyhät ritarit
pannupulla
hoppenpoppeli
pullamosso

Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
isän kans syötiin aina jätkänvelliä, eli kaurahiutaleita, sokeria ja maitoa, ilman keittämisiä siis.
meillä sitä kutsuttiin köyhän miehen kaurapuuroksi :D
Mä söin tota silleen että kylmää maitoa, kaurahiutaleita ja sokeria+kanelia. Opin kyläpaikassa eikä kotona kukaa ymmärtäny sellasen sössön syömistä.

Yhteistyössä